jv
door jvk Aug 7, 2009 om 20:00
Voeding & gezondheid

Doorspoelen waterleiding

beste deskundigen, Ik las dat het verstandig is je waterleidingen altijd even door te spoelen als je ze een tijdje niet hebt gebruikt ter voorkoming van legionella. Ik heb een ligbad en een aparte douche. De douche gebruik is soms weken niet en zou die dus af en toe moeten doorspoelen. Maar nu is het probleem dat het een vaste douchekop is (die dus niet de afvoerput te brengen is, en daarnaast heb ik 4 van die sproeiers in de muur zitten (ook al niet te verplaatsen dus). Het komt er op neer dat ik nu bijna niet meer onder de douche durf. Ik ga dus regelmatig in het ligbad, waar ook een douchekop bijzit en die gebruik ik dan maar. Toch wel een beetje raar dat ik mijn pracht-douche niet meer gebruik. Weet iemand wat wijsheid is ?

3438 4 Rapporteer

laaglander
door laaglander - Aug 7, 2009 om 20:06
473 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo jvk,

Maar de douche kan wel aan?? Dan is er toch geen probleem? douche aan.. deurtjes (gordijn) dicht.. minuut of wat wachten, klaar? of zie ik nu hier iets over het hoofd?

dirck
door dirck - Aug 7, 2009 om 20:23
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Ik snap het probleem eigenlijk ook niet.

Je zet de douche aan en je gaat even lekker douchen.

Laat je aub niet zo bang maken over wat je allemaal leest.

Wat dacht je van al die mensen die 's winters een half jaar in Spanje bivakkeren en daarna weer voor een half jaar in Nederland wonen.

Gewoon die douche aanzetten en lekker genieten.

vladja
door vladja - Aug 7, 2009 om 21:16
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zie het legionella dossier van het Ministerie van VROM:

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7753#a4

Vladja

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Aug 7, 2009 om 21:30
1163 Antwoorden / 60 Vragen

U vergelijkt uw douchecabine met het waterleidingsysteem van een grote tentoonstellingshal in het prachtige friesland. In uw douchecabine zit hooguit 1-2 meter waterleiding stilstaand water waarin zich eventueel bacterien kunnen verzamelen. Al na enkele seconden zijn die weggespoelt.
In de tentoonstellingshal waar enkele jaren terug de verschrikkelijke tragedie gebeurt is zit honderden meters waterleiding met stilstaand water. Het water stond al 1 jaar in het waterleidingsysteem.

Ik heb hier weinig verstand van, maar ik denk dat als dit inderdaad een risico zou zijn dan werd hier vast voor gewaarschuwd!