la
door lakeside Jan 12, 2006 om 22:19
Voeding & gezondheid

Eigen risico

wat houd het eigen risico precies in, betekend dit bijvoorbeeld dat je eerst je medicijnen tot een bepaald bedrag eerst zelf moet betalen of hoe zit dat nou eigenlijk?

372 4 Rapporteer

bitbyter
door bitbyter - Jan 12, 2006 om 22:36
114 Antwoorden / 0 Vragen

Beste lakeside,

Dit is correct. Het eigen risico geldt voor alle vormen van zorg en gaat elk jaar opnieuw in. U betaalt maximaal het bedrag van uw eigen risico.

Daar staat tegenover dat als u een jaar weinig of geen gebruik heeft gemaakt vn "zorgdiensten" - zoals bezoek aan uw huisarts - kunt u op het einde van  een jaar een no-claim korting terugontvangen over dat jaar. Een aantal vergoedingen, zoals kraamhulp, gaan daarbij niet ten koste van uw no-claim korting. De no-claim korting geldt niet voor verzekerden jonger dan 18 jaar. Zij hoeven namelijk ook geen nominale premie te betalen. Heeft u ook een eigen risico bij uw zorgverzekeringdan worden zorgkosten eerst in mindering gebracht op uw no-claim korting en daarna pas komt het voor rekening van uw eigen risico.

Mvg Bitbyter

me
door megegj - Jan 13, 2006 om 13:21
7 Antwoorden / 0 Vragen

Het klopt zoals je het zelf stelt. er zijn verzekeringen, die de rekening aan de hulpverlener betalen en het daarna, tot het risicobedrag betaald is, van jou rekening afschrijven.

ricardow
door ricardow - Jan 13, 2006 om 16:42
202 Antwoorden / 7 Vragen

het zal weer eens niet. de site heeft weer problemen met de ASCII leestekens. Lees overal waar je een vraagteken op een vreemde plek ziet staan, het euroteken.

Groet Richard

ricardow
door ricardow - Jan 13, 2006 om 22:04
202 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo,

Vanaf 1 januari kunnen alle verzekerden vanaf 18 jaar kiezen voor een vrijwillig eigen risico van het basispakket. Als u een eigen risico heeft, wil dit zeggen dat u de kosten van zorg eerst moet betalen tot het bedrag van uw eigen risico. Wanneer u meer kosten maakt, krijgt u deze vervolgens middels de polisvaarwaarden van uw zorgverzekeraar vergoed.

Indien u kiest voor een eigen risico, betaalt u een lagere premie voor uw zorgverzekering per maand. Het behoeft geen uitleg dat hoe hoger het eigen risico is, hoe lager uw premie zal zijn. Het maximale eigen risico is ? 500,-. De andere vijf mogelijkheden zijn: ? 400,       ? 300, ? 200, ? 100 en ? 0,- eigen risico.

Als u kiest voor een eigEn risico, heeft u echter ook te maken met de no-claimregeling. deze is immers voor iedereen, dus ook voor verzekerden met een eigen risico.

Zorg uit het basispakket komt eerst ten laste van uw no-claimterugave voor dat jaar en het eventuele restant komt daarna ten laste van uw eigen risico.

Voorbeeld: U belandt met een beenbreuk in het ziekenhuis (hoop het natuurlijk niet). De totale kosten van de ziekenhuisbehandeling zijn ? 500,- (fictief bedrag). Stel dat u een eigen risico heeft van      ? 200,-. In dit geval gaat eerst uw no-claimteruggave eraan voor dit jaar, ofwel ? 255,-. Vervolgens komt het restant eerst ten laste van uw eigen risico, tot een maximum van uw eigen risico. In dit geval:   ? 500 - ? 255 (no-claim) - ? 200 (eigen risico) = ? 45,-. Deze ? 45,- wordt dan vergoed door uw zorgverzekeraar. Echter mocht u datzelfde jaar nog iets moeten claimen, dan hoeft u natuurlijk niet nog een keer uw eigen risico te betalen. U heeft dit immers al betaald. In dat geval gaat de zorgverzekeraar direct over tot uitbetaling.

Het potentiele voordeel wat u met een eigen risico kan behalen is: dat het premievoordeel in bijvoorbeeld 3 jaar groter kan zijn, dan het te betalen eigen risico en zodoende dus voordeel kan hebben.

Ook een voorbeeld: bij mijn verzekeraar is het premieverschil tussen geen eigen risico en ? 200,- eigen risico, ? 9,- per maand. ? 9 x 12 = ? 108,- per jaar. Stel dat ik eens in de drie jaar een groot bedrag claim bij mijn zorgverzekeraar (bijv. een ziekenhuisoppname) en ik heb daarbij een eigen risico van ? 200 per jaar, dan is de premiebesparing: 3 x ? 108 = ? 324. Mijn eigen risico is ? 200, dus per slado zou mij dat dan ? 124 opleveren (in dit voorbeeld).

Maar niemand kan natuurlijk weten of hij over drie jaar wellicht voordeel heeft van zijn eigen risico nu. Dit moet u voor uzelf inschatten. Veelal is het nemen van een eigen risico alleen aan te raden bij jonge (gezonde) mensen, maar hier zijn natuurlijk uitzonderingen op. Wel is te zeggen dat het eigen risico voor ouderen en chronisch zieken niet interressant is, omdat zij hier nooit voordeel aan kunnen behalen.

Ik hoop dat het allemaal iets dudelijker voor je is

Groet Richard.