hanedorp
door hanedorp Dec 9, 2011 om 20:56
Voeding & gezondheid

Ervaring met gebruik Metformine ?

Bij mij is diabetes 2 vastgesteld en nu is mijn vraag:
Wie gebruikt Metformine en kan mij hierover vertellen wat de eventuele bijwerkingen zijn en wat
het verder voor invloed heeft op de dagelijkse leven.
Alvast bedankt.

12341 7 Rapporteer

poltol
door poltol - Dec 9, 2011 om 21:37
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Hanedorp,

Voor iedereen zijn andere bijwerkingen mogelijk.
Begin gewoon met deze medicatie dan zal blijken of u bijwerkingen krijgt.

Bij mijn vrouw werkte het heel goed maar gaf het wel effecten met haar andere medicijnen [hartmedicatie].
In samenwerking met de internist en cardioloog is dit bijgesteld en ingeregeld.
Daarna geen gedoe meer.

Veel succes met de pillen, poltol

duif2
door duif2 - Dec 9, 2011 om 21:49
371 Antwoorden / 116 Vragen

Misschien even navragen bij arts of apotheek.

godefrieda
door godefrieda - Dec 9, 2011 om 21:55
195 Antwoorden / 12 Vragen

Je kunt dit lezen in de bijsluiter! Individueel bepaalt.

Het ligt er aan de frequentie - 1 of 2 keer per dag - van het innemen en welke van de drie u gebruikt: tablet 500 mg; 850 mg; of 1000 mg?

Al dan niet i.c.m. met Januvia o.i.d.

gr
door grootvader_1 - Dec 9, 2011 om 22:07
153 Antwoorden / 44 Vragen

Ik was gebruiker van Metformini maar in de Lancet verscheen een aantal jaren geleden dat diabetespatienten toch na een twee,drie jaren over zouden moeten gaan op insuline omdat de verschijnselen behorend bij het diabeet zijn zoals hart- en bloedvaten ook met Metformini langzamerhand degenereren.

Het lullige is wel dat gebruikers van insuline wel teststrookjes en electronische bloedsuikerrmeters deze WEL vergoed krijgen maar pillenslikkers niet.
M.i. een rare regeling.
Ik ben dan ook overgegaan naar prikken en heb in het begin voor en na maaltijden gemeten en die in Excel overgenomen en in grafieken uitgeprint.

Uiteraard wel in overleg met mijn huisarts want gezien de ervaringen met de specialist van het Boven-IJziekenhuis die mijn moeder als patient had had ik daarvan geen hoge pet op.

Laat in ieder geval dus ook met Metformini regelmatig bloed prikken waarbij tussen de 6 en de 10 goede waarden zijn.
Hou wel altijd snoep bij de hand want een hypo is niet leuk en sommigen voelen zoiets niet aankomen.
Een plaatje om de hals is voor iemand die toch een actief buitenleven heeft ook niet overbodig..

1 troost, met diabetes kan men ook oud worden.

De Vrije Vogel

tenormin
door tenormin - Dec 9, 2011 om 22:12
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ik begrijp dat u nog niet met Metformine begonnen bent? Zoals reageerder nummer 1 stelt reageert iedereen anders op medicatie. Mijn persoonlijke ervaring: Ik kreeg van Metformine extra hartritmestoornissen omdat ik ook Perindopril gebruik (hart en vaten medicijn). Daarna ben ik overschakeld op Tolbutamide 500mg en dit gaat al 8 jaar erg goed, temeer daar ik nog veel meer medicijnen moet gebruiken. Uiteraard de 3 maandelijkse controle maar dat is alleen maar prettig. Kan men tegenwoordig ook zelf doen, prikje, stripje, 15 sec. wachten en u heeft het resultaat van uw bloedsuiker.

poltol
door poltol - Dec 10, 2011 om 15:10
3885 Antwoorden / 22 Vragen
hanedorp
door hanedorp - Dec 10, 2011 om 22:38
38 Antwoorden / 16 Vragen

Ik wil degene die op mijn oproep hebben gereageerd hartelijk bedanken. De info, toch wel persoonlijk, heeft mij geholpen e.e.a. een plek te geven. "gedeelde smart is halve smart" !
Ik ben gestart met het gebruiken van Metformine en hoop dat de bijwerkingen nihil zullen zijn.
Verder zal ik mijn eetgewoonte moeten veranderen om 8 kg. gewicht te verliezen. Gelukkig is dit het enige medicijn dat ik moet slikken.
Nu nog een dietist vinden, die mij kan adviseren.
Met vriendelijke groet.