em
door emmenontop Apr 2, 2007 om 12:02
Voeding & gezondheid

Evaring met GGZ

Wij zijn in contact gekomen met het ggz door onze zoon van 4.hij is druk en heeft weinig tot geen concentratie.dit viel de school ook op en mede daardoor kon hij terecht bij het ggz. na 1 uur opservatie zeiden ze dat hij adhd heeft. hij kreeg gelijk medicijen voor geschreven.Op deze medijnen  reageerde hij niet goed.Na een week kreeg hij weer andere medicijnen. ook dit keer ging het niet goed. na 3 weken moest hij stoppen en kreeg hij weer andere ditmaal de nieuwste medicijnen voor adhd. hier van werd hij super agressief .ook hier zijn we toen  mee gestopt.we hebben toen aangegeven dat we geen medicijnen meer wilden. we zijn nu inmiddels een klein halfjaar verder en weten nu dat hij geen adhd heeft .wij vinden het zeer slecht dat het ggz na 1 uur  het kind al de stempel opdrukten adhd terwijl ze dit niet eens verder hebben uitgezocht. dit is niet het einge wat wij hebben mee gemaakt met het ggz ook fam heeft het zelfde onder vonden .

zijn er ook mensen met de zelfde ervaringen  met het ggz ?

wat kunnen we hier nu aan doen?

gr Emmenontop

2661 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

ps. er schiet mij te binnen een verhaal van een moeder met drukke kinderen die was overgestapt op NATUURVOEDING, waarna de kinderen veel rustiger werden. in onze huidige voeding zitten tegenwoordig veel toevoegingen waar kinderen druk van worden, met natuurvoeding heb je daar geen last meer van.

ve
door verwijderd - Apr 2, 2007 om 12:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een vervelend probleem en met name omdat ik constateer (vanuit mijn beroep) dat vanuit GGZ maar ook andere hulpverleners vaak/soms een of wel veel te snelle en vaak/soms verkeerde diagnose wordt gesteld. Men grijpt naar mijn uitdrukkelijke mening wel eens vaak en te snel naar medicijnen waarbij geldt dat medicijnen symptomen bestijden en niet genezen als er als sprake is van ziekte. ADHD is voor sommige beroepsbeoefenaren helaas modisch (en gemakkelijk). Er zijn andere wegen om een gedegen onderzoek te doen waarbij ik u onder meer kan verwijzen naar het

Pedagogisch Centrum Basis in Perspectief

  • Lensveltlaan 21, 3431RG Nieuwegein [kaart/route]

    wim en anne-jolàn zuiderman,

  • pedagogen/psychologen

    of naar bijv. het instituut verbonden aan de Radboud Universiteit/psychologie (of een andere universiteit.

      en met enige aarzeling geef ik u een link, rechtstreeks waar u ook informatie kunt krijgen m.b.t. voorlichting, onderzoek etc. maar als gezegd, ik doe dat met enige voorzichtigheid maar wel op basis van het feit dat druk gedrag ook gerelateerd KAN zijn aan datgeen via die link wordt aangereikt:

      U geeft al aan dat uw kind geen ADHD heeft, ik ken dus zowel privé als beroepsmatig meerdere voorbeelden waar het juist niet onderkennen van iets anders wel degelijk de oorzaak kan zijn van druk gedrag (Bijv. het zich niet begrepen voelen omdat je, ook al ben je jong, al meer wilt of kunt dan de gemiddelde in de omgeving. Aarzel niet om als u meer wilt weten dat hier te vragen. Ik geef u dan zo nodig nog een andere verwijzing.

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 12:51
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    ps Mw. en Hr. Zuiderman zijn gespecialiseerd in onderzoek naar en diagnose m.b.t. gedrag van jonge kinderen.

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 13:10
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    als bachanaal@, goede aanvulling m.i., al aangeeft: het kan ook aan de voeding liggen of in samenhang met een intoleratie bijv. voor (koe) melk dat ook helaas vaker voorkomt. Ook dat komt echter bij een goed onderzoek aan de orde, of beter gezegd, ook dat zou aan de orde moeten komen.

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 13:50
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    probeer eens wat met homeopathie of antroposofie; bij deze middelen geldt: baat het niet  schaadt het niet. artsen die bij een erkende vereniging zijn aangesloten zijn bonafide.er zijn ook diverse websites over dit onderwerp te raadplegen, tevinden via Google.

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 14:27
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    In alle gevallen waar het gaat om medicijnen waar haken en ogen aan kunnen zitten verwijs ik altijd dat men eerst zich verdiept in het onderwerp dat op een heldere, zeer goed leesbare en objectieve wijze wordt beschreven in het boek "Medicijnen"geschreven door de autoriteit op dat gebied Ivan Wolffers.

    Immers, zelf meer geinformeerd is ook een beter begrijpen wat een arts  wil uitleggen.
    Tegen een slechte informatie door een arts gegeven kunt u zich dan ook beter verweren.
    Bovendien heeft u dan ook een beter inzicht in de eventueel optredende bijverschijnselen die bij dat geneesmiddel kan optreden.

    Het genoemde boek is in elke openbare bibliotheek in te zien, (indien lid) mee te nemen om thuis te lezen hoewel kopen m.i. het beste advies is.
    't Is niet alleen een dik boek met heel veel informatie maar ook het voorwoord en de beschrijvingen zijn eenorm nuttig om te lezen!

    De Vrije Vogel

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 21:52
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    Beste emmenontop,

    Tsja, als niet medisch opgeleide personen mogen we in Nederland geen medische diagnose stellen. Dan zijn we afhankelijk van de dames en heren medici. Ook dat zijn mensen en dus zijn ook zij feilbaar. Heeft u een reden om aan te nemen dat er bewust een verkeerde diagnose is gesteld? Of heeft u meer iets van: "ja, ja, in één uurtje..." Alleen wanneer de ggz-arts duidelijke steken heeft laten vallen zal u daartegen iets kunnen ondernemen.

    Ga eens praten met uw huisarts (die vast en zeker zelf ook wel eens een verkeerde diagnose heeft gesteld) en zoek contact met "lotgenoten" (ouders van kinderen met een vergelijkbare "aandoening" als uw kind). Heel misschien zal de ggz in de toekomst een extra controle in moeten/ kunnen bouwen om het aantal foutieve ADHD-diagnoses te kunnen laten dalen, maar daarvoor heeft u dan toch weer een medicus nodig om uw verhaal te kunnen onderbouwen.

    Zeer waarschijnlijk kunt u met uw vraag/ klacht ook rechtstreeks bij het GGZ terrecht.

    IJzerbroot

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 22:06
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    Het stellen van de diagnose adhd door de ggz, zoals vraagsteller beweert, geloof ik absoluut niet! Het is onmogelijk om binnen een uur vast te stellen dat iemand adhd heeft. Ook de wijze waarop medicatie is voorsgeschreven weiger ik te geloven. Het is namelijk zo dat dit traject veel langer duurt en men in het medicatie-traject een periode inbouwt waarin men placebo's voorschrijft! de bewering dat men binnen drie weken drie keer van medicatie kan wisselen is absolute onzin. Bij mijn dochter is een aantal jaren geledenook adhd geconstateerd, en geloof me, dat ging echt niet zoals vraagsteller beweert! Lariekoek en apekool!

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 22:21
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    Met het GGZ niet maar bent u doorverwezen door u huisarts, die is toch in eerste instantie verantwoordelijk.

    Ronny.

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 23:12
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    bedankt voor Uw antwoorden zou graag nog meer info van u willen  hoe zou dit kunnen?

    ve
    door verwijderd - Apr 2, 2007 om 23:13
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    ben via de kinderarts in het ziekenhuis doorverwezen  en kwam bij het ggz onder behandeling van een kinderpsygiater.

    je zou denken dat die wel weten wat ze doen?

    ve
    door verwijderd - Apr 4, 2007 om 08:16
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    halli Eeemnontop@ momenteel ben ik niet iedere dag in de gelegenheid om de site te bezoeken vandaar de "vertraging". Om uw verder vragen te beantwoorden kunt u mij bereiken via het e-mail adres kassagerrit@gmail.com dat ik daar speciaal weer voor open stel. Ik heb uw laatste opmerking mbt een psychiater ook gelezen.

    ve
    door verwijderd - Apr 4, 2007 om 08:22
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    kassagerrit@gmail.com

    Deze verwijzing is absoluut niet commercieel bedoeld maar als mogelijkheid om dieper op een en ander in te gaan dan dat ik in het openbaar mag op basis van een voor mij geldende beroepscode/tuchtrecht.

    ve
    door verwijderd - Apr 4, 2007 om 08:38
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    wij hebben hier een guppie rondlopen met ADD (zusje van adhd), en ondanks dat mamma allang wist wat er met het jochie aan de hand was, heeft het zowat EEN JAAR geduurd, en zijn er dagen van testjes, observaties en gesprekken aan de diagnose vooraf gegaan.

    ALS, en ik herhaal: ALS de kinderpsychiater inderdaad na 1 gesprek van een uur de conclusie heeft getrokken dat uw kind wel adhd zal hebben, en het vervolgens per week andere medicatie heeft toegediend, dan raad ik u aan dit te melden bij de Medische Tuchtraad (adres wel te vinden via google), want dan heeft die psych zoveel fouten op elkaar  gestapeld, dat hem/haar zo snel mogelijk het recht tot het uitoefenen van het beroep moet worden ontnomen.

    als laatste: U als ouder bepaalt of en zo ja welke medicijnen uw kind krijgt. dat geeft u niet alleen een bepaalde vrijheid, maar ook een bepaalde verntwoording om daar goed mee om te gaan. het ZOU KUNNEN, dat uw eigen opmerkingen over het gedrag van uw kind toen het medicijnen kreeg ervoor hebben gezorgd dat de psychiater wel verplicht is geweest iets anders voor te schrijven, omdat dat blijkbaar was wat U wilde...

    ga dus eerst even heel goed bij uzelf te rade... wat is er precies allemaal vooraf gegaan? wat heeft u tegen de psychiater gezegd cq aan de psych gevraagd? wat waren uw "behandelopdrachten"? heeft u ZELF aangegeven dat het anders moet? dan heeft u weinig te vertellen want de psych MOET naar uw instructies luisteren, U bent als ouder de baas.

    alleen als u ZEKER bent dat er NIKS meer is gedaan dan een korte observatie, en u ZEKER bent dat u zelf géén invloed heeft uitgeoefend op de medicijnkeuze cq variatie, kunt u hierover een klacht indienen bij de medische tuchtraad.

    vergeet alleen niet dat smartegeld vergoedingen in nederland officieel niet bestaan, dat geestelijke schade vrijwel onmogelijk is aan te tonen in dit soort gevallen, en u dus uiteindelijk alleen maar die klacht indient om er zorg voor te dragen dat de psychiater berispt en/of geroyeerd wordt, zodat ie dit soort fouten niet meer maakt...

    succes!

    Richard Faas

    ve
    door verwijderd - Apr 4, 2007 om 09:21
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    ik kan hetgeen Richard stelt geheel volgen, alleen doet zich het fenomeen voor dat "automatisch" wordt aangenomen dat deskundigen, er voor opgeleid, ook deskundig zijn. Dat is geen verwijt maar gewone alledaagse werkelijkheid. Eigenlijk mag je ook niet anders verwachten, alleen is de werkelijkheid soms en een beerje vaak toch ook anders. Zie deze casus. 1 consult en na een week al andere medicijnen. De twijfel die Richard uit heb ik ook maar om naar de tuchtrechter te gaan resp. naar het medisch Tuchtcollege. Hoe dan ook is van eminent belang dat het klikt met de betrokken beroepsbeoefenaar en dus ook met name of er vertrouwen bestaat. Dat geldt overigens niet alleen voor psychiaters maar ook voor psychologen en ande hulpverleners op het gebied van GGZ ( en ook dat niet alleen)

    ve
    door verwijderd - Jun 1, 2007 om 11:58
    0 Antwoorden / 0 Vragen

    Het is inderdaad het belangrijkste dat je klachten meldt!!!

    Start bij de betrokken behandelaar en laat hem/ haar vertellen wat zijn
    beweegredenen voor zijn behandeling is. Als je gelijk hebt, zal deze
    behandelaar daar wat aan hebben en mogelijk een volgend keer anders
    handelen. Mocht de behandelaar niet reageren, stap naar zijn
    leidinggevende en uiteindelijk is er ook nog de tuchtraad.

    Heb je geen gelijk, dan weet je hoe de vork in de steel zit en voorkom je een hoop boosheid bij jezelf.

    bedenk echter ook dat diagnostiek bij jonge kinderen moeilijk is!!!
    Druk gedrag zie je ook bij autisme-achtige stoornissen, bij
    hechtingsproblematiek of bij kinderen met neuro-psychologische
    problematieken, bij getraumatiseerde kinderen, zwak begaafdheid etc etc
    etc

    Als adhd medicatie (zoals ritalin) niet aanslaat, is het verstandig om
    over andere mogelijkheden na te denken. Zo zou je je kind ook kunnen
    laten testen. Echter, ook de testen zijn in meer of mindere mate
    betrouwbaar.

    Als ik het goed begrijp weten jullie nu wel wat er aan de hand is. Ik hoop dat het goed gaat

    chiel