marann
door marann Apr 8, 2008 om 20:49
Voeding & gezondheid

Graf grootouders geruimd zonder toestemming

Geachte experts, Misschien weet 1 van u een antwoord hierop. Tot mijn stomme verbazing was ik vandaag op de begraafplaats waar mijn grootouders begraven lagen (dacht ik), ik woon er 200 km. vanaf maar het graf bleek te zijn geruimd. Een jaar geleden hebben ze ons (kleinkinderen) voor de vraag gesteld te ruimen of voor 10 jaar te betalen. We hebben gekozen om 10 jaar weer te verlengen. Ik ben van plan een brief naar de desbetreffende instantie te schrijven, maar weet 1 van u misschien raad? Een familielid heeft al gebeld en ja tot hun spijt hadden ze het per ongeluk geruimd, maar geen van ons hiervan in kennis gesteld. Vergissen is menselijk, maar ik vind deze behandeling meer dan schandalig! Bedankt voor uw reactie! Marann

5967 18 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 8, 2008 om 21:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja Marcel de grafrechten waren voldaan en ik geloof niet dat u het bij het goede eind hebt, dat ze zo maar graf mogen ruimen. In mijn gemeente worden de famieleden eerst altijd aangeschreven en dan duurt het nog geruime tijd voor ze overgaan met ruimen. Wij hebben meteen op de brief gereageerd en ze hebben ook toegegeven dat het geld ontvangen was. Ze zeiden er ook nog bij dat het door vrijwillers gedaan was, dus ze hebben de fout echt wel bemerkt. Zo ga je toch niet met mensen om!

Groeten Marann

ve
door verwijderd - Apr 8, 2008 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marann,

Dit is meer dan vervelend, maar helaas niet meer terug te draaien. Toch even een wellicht open deur intrappen: zijn de grafrechten vorig jaar ook voldaan?

Van het ruimen van graf worden over het algemeen de nabestaanden niet in kennis gesteld. Reden daarachter is dat zij niet voor niets er voor kiezen om niet te verlengen.

ve
door verwijderd - Apr 8, 2008 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uiteraard is het gebruikelijk dat je de keuze krijgt, maar als er gekozen wordt voor het ruimen (wat u niet gedaan hebt overigens), dan krijg je als nabestaande verder geen bericht van het moment van ruimen. In uw geval is dat (dus) ook niet gebeurt.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2008 om 00:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag marann,

Erg vervelende situatie. Maar.....
Wat wilt u nu zelf dat er nog aan gedaan kan worden buiten de 10 jaar grafrechten terug te eisen, met de reiskostenvergoeding van 400 km à 34 ct/km en een vergoeding voor verloren gegane grafsteen?

Een schadevergoeding voor psychische schade zal er echt niet inzitten.

Dit gebeurt ook met bomen die de gemeente graag gekapt wil hebben maar niet mag omdat het beeldbepalende waardevolle bomen zijn. Niet voor de gemeente, die wil ze graag weg van die plek.

Gewoon, "vergeten te publiceren", een bedrijf inhuren en opdracht geven tot kappen. Paniek! (niet bij de gemeente, want het is geregisseerd) Oh, sorry, foutje. We planten voor iedere boom van 150 jaar wel 10 andere (met een stamomtrek van 10 cm. op 1,50 mtr. hoogte gemeten) op een andere plek. Zo gaat dat en ik kan me voorstellen dat het met graven welke in de weg liggen ook zo gaat.

Succes met de afhandeling van de schadevergoeding.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2008 om 15:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het aantoonbaar dat er werd betaald voor deze verlenging?

Zo ja, dan is de beheerder aansprakelijk te stellen voor geleden emotionele schade!

ve
door verwijderd - Apr 9, 2008 om 16:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

mijn moeder hebben ze ook haar graf geruimd zonder bericht ze hebben zelfs gewoon mij grafrechten door laten betalen terwijl het graf al geruimd was en we kunnen er niets aan doen helaas zeggen ze sorry

ve
door verwijderd - Apr 9, 2008 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik weet niet hoe het precies zit, maar als U de grafrechten heeft betaald ja .. dan is de beheerden van de begraafplaats aansprakelijk.
Wat ik wel weet is dat ruim van te voren wordt aangegeven welke graven er zullen worden geruimd.
Op de begraafplaats waar (helaas)mijn  overleden echtgenote ligt,worden die borden wel een jaar van te voren geplaatst en dus ook staan.
Ja en als er dan nooit iemand komt in die tijd, zal de emotionele schade wel meevallen denk ik anders was er al veel eerder iemand geweest die het had gezien en aan de bel getrokken.
Het enigste wat u kunt doen is volgens mij, de kosten (aantoonbaar) terug vorderen voor het verlengen van de grafrechten hoe moeilijk ook.
Ik heb morgen helaas weinig tijd maar anders wil ik het best vragen op de begraafplaats waar mijn lieve vrouw ligt begraven,want ik kom daar normaal gesproken nog steeds elke dag.
Dus ik kom hier waarschijnlijk nog even op terug.
Heel veel sterkte toegewenst.
A.F.

ve
door verwijderd - Apr 9, 2008 om 18:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieve mensen allemaal vast bedankt voor jullie reactie. Voor de goede orde er wonen kleinkinderen dichtbij de begraafplaats en dit ruimen is dus kort geleden gebeurd. De grafrechten zijn steeds op tijd betaald, want vorig jaar hebben ze gevraagd of ze konden ruimen, maar wij wilden dit niet en hebben dus de grafrechten voor 10 jaar weer betaald. Dit hebben ze ook bevestigd. Natuurlijk is er geen weg meer terug, maar schijnbaar waren ze wel op de hoogte dat dit per abuis gedaan was, dan maak je hier toch melding van! Ik vraag me nog steeds af dat mensen die dit werk doen zo weinig respect hebben voor nabestaanden en net doen of hun neus bloedt. Als u me nog verder op de hoogte kunt stellen graag! Marann

ve
door verwijderd - Apr 9, 2008 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel75.

Er wordt wel degelijk melding gedaan als het graf geruimd wordt. Dit heb ik tenminste bij ervaring bij het ruimen van de graven van mijn schoonouders. Kreeg netjes een brief thuis of ik wilde verlengen of niet. Als je niet wilde verlengen dan werd het graf binnen een half jaar geruimd. Zelfs mochten wij nog de grafstenen op komen halen voor in onze eigen tuin anders zouden ze deze zelf ook opruimen. Deze stenen worden dan naar een bedrijf gebracht van grafstenen die het dan weer netjes afslijpen en hergebruiken.

Wel vind ik het ook schandalig als men betaald voor verlenging dat het dan toch geruimd wordt. Dat is ongehoord. Wat je daar tegen kan doen lijkt mij een klacht indienen bnij de gemeente en de betaalde kosten terugeisen.

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 09:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, de kosten terugvorderen voor het verlengen van de grafrechten, dat kan niet zo'n probleem opleveren. Misschien wel taai zijn en een lange adem hebben,
maar als zij toegeven dat u betaald hebt en dat zij per vergissing geruimd hebben lijkt het me dat u toch wel een sterke zaak hebt.

Emotionele schade moet toch wel aangetoond worden. Dat is lastiger. Dat u nu kwaad bent is te begrijpen, maar wat er werkelijk anders is, hoe belangrijk het voor u is dat het graf van uw grootouders er niet meer is, ja, dat heeft met
bijv. uw geloof en opvoeding te maken.

Voor u in zo´n zaak stapt bedenk dan wel dat het meer kwaadheid kan oproepen in uzelf dan er nu al is. Tenslotte blijft gelden: waar gehakt wordt vallen spaanders, vergissen is menselijk, etc. Dus in een geval als dit: Probeer het te schikken: vraag je grafrechten terug en vergeef hen hun menselijkheid ...

ve
door verwijderd - Apr 10, 2008 om 10:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben niet kwaad en we zijn allemaal mensen die fouten kunnen maken, maar als er opgebeld wordt en de heer in kwestie dan ook nog erg verongelijkt doet daar wordt ik toch wel erg verdrietig van. Respect zou je toch zeker verwachten van deze mensen.

Groeten Marann

ve
door verwijderd - Apr 11, 2008 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

als de grafrechten zijn betaald dan kun je er werk van maken het is niet terug te draaien maar als er betaald is kunnen ze en mogen ze niet zomaar een graf ruimen dan zou ik toch een procedure starten mits je hebt betaald nartuurlijk is dat niet het geval dan word het moeilijk.

ve
door verwijderd - Apr 11, 2008 om 20:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, Marann,

Wat een schandalige behandeling. En vooral dan de respectloze manier waarop op uw klacht wordt gereageerd. Ik kom uit een kleine gemeenschap en daar zou allang iemand, zo niet de hoogst verantwoordelijke voor de begraafplaats (bij ons de burgemeester) bij u op de stoep hebben gestaan met een spijtbetuiging. Maar nee, dat kan er niet van af. Respect voor uw begrip trouwens voor de mensen die fouten hebben gemaakt. Maar u heeft hier met een instantie te maken die best even mag slikken. Ik zou als ik u was, de publiciteit zoeken. Laat ze maar even lekker zweten bij de Gemeente. De vrijwilligers die het graf hebben geruimd kunnen best van niets hebben geweten. De Gemeente is aansprakelijk! Het gaat om uw familie en een plekje waar u nog eens naar toe wilt om te gedenken. U heeft niet voor niets betaald voor verlenging. Nu is dat u afgenomen, dus. Onomkeerbaar. Wie weet hoe vaak dit al zo is gebeurd? In ieder geval kunt u daarmee een ander het leed dat u is aangedaan besparen voor de toekomst. Laat de regionale krant maar een stukje schrijven hierover. dat zullen ze heus wel willen doen.

Sterkte ermee, hoor. Helen.

ve
door verwijderd - May 30, 2009 om 12:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is erg pijnlijk en onzorgvuldig.  Er had wel wat nazorg plaats kunnen vinden. Het is ook wel erg schokkend om er zo konfonterend achter te komen dat het graf van Uw grootouders geruimd is. Ik zou zeker een brief schrijven want dit is gewoonweg grof. Schrijf hoe U zich voelt. De kwestie is natuurlijk niet meer terug te draaien. Ik hoop dat U kunt leven met het idee dat Uw grootouders geruimd zijn. Ik zou er een trauma aan over houden.

Vera

ve
door verwijderd - May 30, 2009 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

"Dit is erg pijnlijk en onzorgvuldig.  Er had wel wat nazorg plaats kunnen vinden. Het is ook wel erg schokkend om er zo konfonterend achter te komen dat het graf van Uw grootouders geruimd is. Ik zou zeker een brief schrijven want dit is gewoonweg grof. Schrijf hoe U zich voelt. De kwestie is natuurlijk niet meer terug te draaien. Ik hoop dat U kunt leven met het idee dat Uw grootouders geruimd zijn. Ik zou er een trauma aan over houden.

Vera"

Beste Vera@

Deze vraag werd bijna veertien maanden - april 2008 - terug gesteld!

Vera, u strooide waarschijnlijk nog eens zout in de (geestelijke) wonde.

Elke ontruiming vindt (vond) niet plaats van de enen op de andere dag, daar geldt (gold) een procesdure voor: afkondiging op de begraafplaats ruim van te voren van wat wat wordt ontruimd en zo mogelijk ook in de lokale weekkranten o.i.d. Nabestaande(n) is (zijn) meestal na 15, 20, 25 of langer niet meer bereikbaar voor de begraafplaats om persoonlijk schriftelijk de komende ruiming aan te kondigen. Er moeten ook voorzorgsmaatregelen worden genomen, om te voorkomen dat menselijke restanten aan het publiek zichbaar wordt ontrokken.

ve
door verwijderd - May 30, 2009 om 13:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vera schept er genoegen in om op oude topics met niets zeggende en in dit geval ongepaste antwoorden te geven.

gr Henk

ve
door verwijderd - May 30, 2009 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Vera:

Quote:"Ik zou er een trauma aan over houden."

Heb je die nog niet dan?

H.

ve
door verwijderd - May 30, 2009 om 23:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

vreselijk dat zo iets kan gebeuren
maar het is nu dik een jaar geleden
hoe is het afgelopen verder marann?