co
door corzijlstra Oct 24, 2011 om 10:00
Voeding & gezondheid

Griekse crisis en rosakidruiven

De Griekse economie heeft i.v.m. de crisis een stimulans nodig. Griekser exporten zijn middelen daartoe. Vroeger werden er veel Griekse rosakidruiven naar o.m. Nederland geëxporteerd. Tegenwoordig zie ik die in Nederland niet meer, hoewel het heerlijke druiven zijn. Er wordt wel gezegd, dat deze druiven te duur zijn of waren. Dat geloof ik niet. Immers, ik kocht een kilo rosakidruiven op de markt voor zo'n 2,00 á 2,50 gulden, terwijl bij dezelde marktkoopman een kilo muskaatdruiven zo'n 3,50 gulden kostte. Wel zagen rosakidruiven er niet mooi uit, maar het gaat toch om de smaak? Waarom zijn deze druiven nergens in Nederland meer te krijgen? Het moet toch mogelijk zijn om deze druiven weer op de markt te krijgen. Hoe kan Nederland en/of Europa dat stimuleren?

3457 24 Rapporteer

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 24, 2011 om 10:06
842 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, marktwerking is a bitch... Het kan misschien moeilijk te geloven zijn omdat jij het prima druiven vindt/vond, maar als het merendeel van de "consument" de druif laat staan, dan zijn het de handelaren die dit als eerste merken. En aangezien de handelaren als enige doel hebben, om winst te maken, zullen ze niet zo snel een verliesgevend product op de markt zetten (of een product wat minder winst maakt dan een vergelijkbaar product wat dat betreft).

co
door corzijlstra - Oct 24, 2011 om 10:18
16 Antwoorden / 12 Vragen

Van marktkooplui hoorde ik, dat zij het jammer vinden dat de druiven niet meer te krijgen zijn, want het waren volgens hen de lekkerste. En marktkooplui behoren toch ook tot de handelaren die naitsoesn noemt? En als marktkooplui deze rosakidruiven graag verkopen, dan zullen de aanvoerhandelaren ook wel willen zorgen dat deze druiven naar de marktkooplui komen. Volgens mij zijn er dus andere oorzaken waarom deze druiven in Nederland niet meer op de markt komen. Welke?

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 24, 2011 om 10:29
842 Antwoorden / 1 Vragen

Wat wil je hier nu horen dan? Wat is je doel van deze discussie (waar dit onderwerp dan ook beter thuis hoort)? Het lijkt er een beetje op alsof je hier complot-theorieën aanhangig wilt maken, maar een enkele ervaring van een marktkoopman uit het guldentijdperk (!) doet me eerlijk gezegd niet zoveel.

Mijn idee is nog steeds, dat als er genoeg vraag naar is, er ook wel geïmporteerd zal worden. En die marktkooplui kunnen het wel heel jammer vinden dat ze het niet meer kunnen krijgen, maar da's een beetje preken voor eigen parochie (tuurlijk vinden de marktkooplui het jammer dat ze iets niet kunnen verkopen).

birdies
door birdies - Oct 24, 2011 om 10:44
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Waarom zijn deze druiven nergens in Nederland meer te krijgen? ........

Volgens mij had je hierover al eerder een topic geopend.

conny2
door conny2 - Oct 24, 2011 om 11:22
256 Antwoorden / 4 Vragen

Het kan zijn dat ze er druivensap van maken of dat ze naar een ander land exporteren waar ze er meer geld voor krijgen.
Zou zou ik het liefst alleen maar Hollandse groenten eten maar die verdwijnt voor het grootste deel naar het buitenland.
Stel je vraag eens aan mensen die er verstand van zouden kunnen hebben.

zwemmer
door zwemmer - Oct 24, 2011 om 11:44
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Hierop is je een antwoord gegeven op 27/9. Daar staat je vraag al, zo zie ik.

co
door corzijlstra - Oct 24, 2011 om 11:58
16 Antwoorden / 12 Vragen

Deze rubriek is ook bestemd voor mensen die er verstand van hebben, conny2.

Redacteur
door Redacteur - Oct 24, 2011 om 12:19
1054 Antwoorden / 62 Vragen

Het account 'redacteur' is van de webredactie.

Met vriendelijke groet,

Redactie Kassa-online

vr1944
door vr1944 - Oct 28, 2011 om 12:35
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Dat is een kwestie van vraag en aanbod .Dat de muskaatdruif duurder was dan de rotzakkie is een kwestie van kwaliteit verschil en aanbod.

curious
door curious - Oct 28, 2011 om 14:10
45 Antwoorden / 7 Vragen

Beste corzijlstra,

Als je er in slaagt de door jou gewenste Griekse rosaki druiven te vinden, kun je deze gewoon meenemen. Ze zijn al betaald.

Suc6
Curious

ma
door marscholl - Oct 28, 2011 om 14:45
90 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=curious schreef op vrijdag 28 okt 2011, 14:10]Beste corzijlstra,

Als je er in slaagt de door jou gewenste Griekse rosaki druiven te vinden, kun je deze gewoon meenemen. Ze zijn al betaald.

Suc6
Curious

en ik had me nog zo ingehouden voor deze inkopper bij een open deur......

maryvon
door maryvon - Oct 28, 2011 om 16:16
99 Antwoorden / 44 Vragen

Ik denk dat het komt omdat er tegenwoordig meer vraag is naar de naar mijn mening smakeloze pitloze druif.
Hoewel de rosaki druif er ook al is in deze variant.

co
door corzijlstra - Oct 31, 2011 om 11:42
16 Antwoorden / 12 Vragen

Nederland en andere landen exporteren veel goederen aan Griekenland, maar Griekenland exporteert niet veel aan Nederland en andere landen. Ik heb gehoord, dat dat één van de kernen van het Griekse probleem is. Het zou een stap in de goede richting zijn als Griekenland weer aan ons de rosaki druiven exporteert, desnoods met een stimuleringssubsidie. Rosaki druiven waren vroeger een belangrijk Grieks exportprodukt. Het moet toch mogelijk zijn die druiven hier weer op de markt te krijgen? Ze werdem vroeger met bosjes gegeten. Ik kan mij niet voorstellen, dat er nu plotseling weinig vraag meer naar is.

ja
door jaap010 - Oct 25, 2012 om 03:15
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste corzijlstra

Ik zit je in dit topic http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/rosaki-druiven/cpagina/0/?vHash=c749c73j&tx_varakassalib[quote]=844142&tx_varakassalib[ref]=tx_varakassalib_comments&cHash=be3aabd4d48c321834b1876f7e869dee volop antwoord te geven en jij begint hier weer gewoon een nieuwe met de zelfde vraag, maar je kunt nog zes topics openen maar rosaki's komen niet meer naar NL

ja
door jaap010 - Oct 25, 2012 om 03:18
11 Antwoorden / 0 Vragen

Beste corzijlstra

Ik zit je in dit topic:

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/rosaki-druiven/cpagina/0/?vHash=c749c73j&tx_varakassalib[quote]=844142&tx_varakassalib[ref]=tx_varakassalib_comments&cHash=be3aabd4d48c321834b1876f7e869dee

volop antwoord te geven en jij begint hier weer gewoon een nieuwe met de zelfde vraag, maar je kunt nog zes topics openen maar rosaki's komen niet meer naar NL

jo
door jorisw - Oct 25, 2012 om 08:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=corzijlstra schreef op maandag 24 okt 2011, 10:00]Het moet toch mogelijk zijn om deze druiven weer op de markt te krijgen.

Als je het zo belangrijk vindt dat deze druiven te krijgen zijn (en aangezien je hier 2 topics over hebt geopend, denk ik dat je het belangrijk vindt) kan je ze toch zelf gaan importeren? Je merkt dan vanzelf of er een markt voor is.

vr1944
door vr1944 - Oct 25, 2012 om 09:37
1210 Antwoorden / 5 Vragen

corzijlstra schreef op maandag 24 okt 2011, 10:00
Het moet toch mogelijk zijn om deze druiven weer op de markt te krijgen.

Meestal was de helft van de druiven al verrot als ze in Nederland aankwamen of heel kort houdbaar.
Vandaar dat ze niet meer ingevoerd worden.Als je deze druiven zonodig wil eten ga je ze toch zelf ff halen .Ik moet die rottende troep niet.Prettige vakantie.

co
door corzijlstra - Oct 25, 2012 om 13:14
16 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=vr1944 schreef op donderdag 25 okt 2012, 09:37]corzijlstra schreef op maandag 24 okt 2011, 10:00
Het moet toch mogelijk zijn om deze druiven weer op de markt te krijgen.

Meestal was de helft van de druiven al verrot als ze in Nederland aankwamen of heel kort houdbaar.
Vandaar dat ze niet meer ingevoerd worden.Als je deze druiven zonodig wil eten ga je ze toch zelf ff halen .Ik moet die rottende troep niet.Prettige vakantie.

Waren deze rosakidruiven dan vroeger ook verrot toen ze wel op de Nederlandse markt waren en bovendien goed werden verkocht? Verrotte druiven werden ook vroeger niet geaccepteerd door de meeste consumenten van druiven, neem ik aan.

co
door corzijlstra - Oct 25, 2012 om 13:21
16 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=conny2 schreef op maandag 24 okt 2011, 11:22]Het kan zijn dat ze er druivensap van maken of dat ze naar een ander land exporteren waar ze er meer geld voor krijgen.
Zou zou ik het liefst alleen maar Hollandse groenten eten maar die verdwijnt voor het grootste deel naar het buitenland.
Stel je vraag eens aan mensen die er verstand van zouden kunnen hebben.

Ik neem aan, dat ook in dit forum mensen kunnen zijn die er verstand van hebben. Sta op.

ma
door marscholl - Oct 25, 2012 om 13:27
90 Antwoorden / 14 Vragen

Buiten de economische aspecten stelt TS al dat deze druiven er niet zo mooi uitzien zodat de grote verkopers (supermarkten, niet de kleine marktkoopman) ze eenvoudigweg niet in het schap willen hebben, puur om het visuele aspect dus. Daarbij hebben we ook nog eens te maken met een allesomvattend Europa dat zich zelfs met de kromte van de komkommers bemoeit.

Persoonlijk raak ik gefrustreerd van de mate van rijpheid van het fruit dat in de supermarkten ligt. Laatst had ik perziken die harder waren dan een appel en nog minder smaak hadden terwijl ze toch een heel aanlokkelijke, rijpe kleur hadden. Laat ik het fruit een paar dagen liggen dan rijpt het niet maar verrot direct. Frustrerend, temeer omdat ik weet dat het wel goed kan; afgelopen zomer was ik in Zweden en daar had ik voor een vergelijkbare prijs met hier perfect gerijpte perziken, abrikozen en pruimen, kon je zo van de pit zuigen maar waren na een paar dagen ook nog goed zonder dat het begon te gisten.

co
door corzijlstra - Oct 25, 2012 om 13:47
16 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=marscholl schreef op vrijdag 28 okt 2011, 13:10]Buiten de economische aspecten stelt TS al dat deze druiven er niet zo mooi uitzien zodat de grote verkopers (supermarkten, niet de kleine marktkoopman) ze eenvoudigweg niet in het schap willen hebben, puur om het visuele aspect dus. Daarbij hebben we ook nog eens te maken met een allesomvattend Europa dat zich zelfs met de kromte van de komkommers bemoeit.

Persoonlijk raak ik gefrustreerd van de mate van rijpheid van het fruit dat in de supermarkten ligt. Laatst had ik perziken die harder waren dan een appel en nog minder smaak hadden terwijl ze toch een heel aanlokkelijke, rijpe kleur hadden. Laat ik het fruit een paar dagen liggen dan rijpt het niet maar verrot direct. Frustrerend, temeer omdat ik weet dat het wel goed kan; afgelopen zomer was ik in Zweden en daar had ik voor een vergelijkbare prijs met hier perfect gerijpte perziken, abrikozen en pruimen, kon je zo van de pit zuigen maar waren na een paar dagen ook nog goed zonder dat het begon te gisten.

Ik vind dit een topantwoord. Europa bemoeit zich kennelijk te veel met de visuele aspecten van de produkten en te weinig met de belangrijkere kwaliteitsaspecten van deze produkten. Wie kan hier meer over vertellen? Bedankt voor dit antwoord!

jo
door jorisw - Oct 25, 2012 om 16:04
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=corzijlstra schreef op donderdag 25 okt 2012, 13:47]

Ik vind dit een topantwoord. Europa bemoeit zich kennelijk te veel met de visuele aspecten van de produkten en te weinig met de belangrijkere kwaliteitsaspecten van deze produkten. Wie kan hier meer over vertellen? Bedankt voor dit antwoord!

Je kan het een Topantwoord vinden, het slaat alleen nergens op. Als iemand lelijke rozaki druiven wil importeren en verkopen dan mag dat gewoon. Net zoals je gewoon kromme komkommers mag verkopen (en dat gebeurt ook).

ja
door jaap010 - Oct 25, 2012 om 16:14
11 Antwoorden / 0 Vragen

@jorisw
Je hebt helemaal gelijk maar hij wilt een antwoord krijgen dat het met Europa te maken heeft, andere antwoorden zit hij niet op te wachten.

Lees ook:

http://www.griekenlandforum.nl/index.php?link=home/lees.php&id=20849&vdr=

ja
door jaap010 - Oct 25, 2012 om 16:35
11 Antwoorden / 0 Vragen

De enige Europese instantie die er mee te maken kan hebben is de EFSA, omdat de rosaki erg aan rot onderhevig was (bruine plekjes bij de takjes) zullen ze vroeger wel ruim bespoten zijn geweest met gif tegen schimmels en zo.