ag
door agmdegreef Dec 24, 2019 om 11:10
Voeding & gezondheid
Hagel in haas

Is het normaal als je hazebout koopt (sligro) waar op het verkoop etiket staat dat hij panklaar is, men je kroon op stuk bijt omdat er toevalig 6 loden korrels in zitten, en dat ze dat normaal vinden, kijk als er ophad gestaan dat er mogelijk hagel in kan zitten, is het wat anders, maar er staat pan klaar.

8989 22 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 24, 2019 om 11:19
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Nou, dat is dan werkelijk een echte klacht waard (maar niet heus) want u heeft dan werkelijk echt wilde haas, geschoten door een echte jager!. Als u tegen jacht bent is het dus zaak om geen echte haas te kopen.
Bij wilde haas, wild konijn of ander wildvlees is er altijd kans op de aanwezigheid van hagelkorreltjes! Hoe dan ook, met hageltjes ook panklaar of vind u dat men de hageltjes er vooraf uit had moeten peuteren? (Met excuses voor mijn synisme)

tdmduc
door tdmduc Dec 24, 2019 om 11:31
704 Antwoorden / 2 Vragen

Onder cynisme wordt een houding verstaan die vaak in taal tot uiting komt, maar die ook onuitgesproken kan blijven. Deze houding is er een van wantrouwen tegenover andermans bedoelingen, tegen het nut van instituties of van grote ongevoeligheid voor de gevolgen van de eigen daden.

getty
door getty Dec 24, 2019 om 14:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit hoort nou eenmaal bij wild eten en kopen. Riscio van hetgeen u graag wil eten.

MR
door MR. Ronald - Dec 24, 2019 om 11:29
18 Antwoorden / Vragen

Loden kogels worden niet meer gebruikt, dit is staal geworden.
Met panklaar bedoelen ze Het ontdoen van huid en ingewanden en in porties gemaakt.

Het controleren op hagel is iets wat u zelf ook moet doen, er blijven er helaas wel eens wat achter.
Een wijze les voor de volgende keer.

edrick3
door edrick3 - Dec 24, 2019 om 13:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dat kan inderdaad gebeuren.
Zelfs in een restaurant werd ik gewaarschuwd dat er wellicht een hagelkorreltje in het wildbraad zou kunnen zitten.
Bij echt wild kan dit nu eenmaal het geval zijn, want dat is geschoten.

gerbera
door gerbera - Dec 24, 2019 om 14:05
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft die jager wel zwaar geschut gebruikt dat er 6 (stalen) kogeltjes zijn achtergebleven. Maar dat is het risico als men echt wild koopt want ook een slager/poelier kan ze niet allemaal vinden. Dit hadden ze feitelijk op de ingrediëntenlijst moeten zetten;-)).

tenormin
door tenormin - Dec 24, 2019 om 14:22
16840 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is immers bijna hetzelfde als men graatloze vis koopt. Kan toch een graatje in zitten. Niet dat je dan een kroon verliest maar daar kan met dan wel weer in stikken. Een kogel in wild is altijd te verwachten, zelfs in restaurants. Dat is een dure hazenbout, helaas. Panklaar wil niet zeggen: kogelvrij.

panter22
door panter22 - Dec 24, 2019 om 16:11
6599 Antwoorden / Vragen

Die kroon moet wel behoorlijk oud zijn geweest als hij gebroken is door een hagelkorreltje.Zou je recht kunnen hebben  op een schadevergoeding, dan zul je meestal nooit de volledige kosten die je destijds hebt gemaakt vergoed krijgen. Immers, je hebt er al enige tijd gebruik van gemaakt.  Mogelijk heb je nog garantie op de kroon als hij niet ouder dan 5 jaar is.Kijk in dit artikel:

Als je het volgende leest:

Porselein
Kronen van porselein kunnen in veel verschillende situaties worden gebruikt. De kans dat een kroon breekt is door nieuwe technieken vrijwel uitgesloten. Een porseleinen kroon ziet er natuurgetrouw uit, omdat het materiaal tandkleurig is.
https://www.kapittelhof.nl/behandelingen/kronen-en-bruggen/

ro
door ron503 - Dec 24, 2019 om 21:51
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Sligro verkoopt volgens mij niet aan particulieren maar terzijde. Een haas gaat niet voor de loop van een geweer staan als de jager zegt stoppen haas en die haas met de pootjes in de lucht smeekt om maar niet afgeschoten te worden en zich vrijwillig naar de slachtbank laat leiden want dan heeft de haas geen hagelkogels o.i.d. in het lichaam maar dood is die haas voor de slacht dan weer wel. Ter vergelijking u koopt een panklare kip in de supermarkt en komt toch botten e.d. tegen dan is de kans dat u uw kroon op een een stuk achtergebleven bot kapot bijt groter dan de kans dat u op een kogel bijt. Ik vraag me wel iets af want voordat je iets van afgeschoten wild in de pan doet je het stuk vlees niet onderzoekt op achtergebleven resten zoals hagel kogels.

tenormin
door tenormin Dec 30, 2019 om 21:42
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@ron503, je kan bij Sligro (tegenwoordig) gewoon binnenlopen, hoor. (Ik niet meer vanwege 'lopen') maar iedereen krijg gewoon een pasje, als men er om vraagt.

1paul
door 1paul - Dec 25, 2019 om 09:47
3162 Antwoorden / 0 Vragen

hazen lopen niet vanzelf in een kooitje en worden ook niet gefokt, u heeft WILD gegeten en die worden nu eenmaal geschoten!!!

Dat schieten doen ze met hagel en dus kan er hagel in een hazebout zitten, even nadenken had u deze klacht bespaard of behoort u tot een van degene die denken dat vlees in bomen groeit???

sira
door sira - Dec 25, 2019 om 10:04
2352 Antwoorden / 24 Vragen

Ja, dat kan gebeuren.
Als je een taart of een potje met ontpitte kersen koopt, kan daar ook nog een kers met pit tussen zitten. En bij oesters en mosselen loop je de kans dat er een klein pareltje in zit.

ja
door jan24 - Dec 25, 2019 om 10:19
109 Antwoorden / 4 Vragen

Ooit fazant gegeten, ober meldde zelf al dat er nog een hageltje in kan zitten.
Paling moet je ook ruim achter de kop afsnijden, daar kan nog weleens een haakje inzitten.
Kortom, echt wild, niet gefokt.

@H
door @HENK@ Dec 30, 2019 om 18:22
159 Antwoorden / 1 Vragen

je brengt ze nog op een idee :-)   straks stopt de kok er een paar hageltjes in als bewijs van echtheid (als dat al niet gebeurt....)

he
door henkie.penkie - Dec 25, 2019 om 12:37
149 Antwoorden / 0 Vragen

Voor jaren terug, heb ik altijd met de kerst uit geholpen bij een grote POELIER in midden Limburg. Helaas komt dit vaker voor dan dat je zelf denkt. In die tijd waren er loden kogeltjes. ( Vast lood op zich is niet giftig alleen bij het verhitten komen giftige dampen vrij en koud lood beschermd zich zelf vandaar de donkere kleur). Kogeltjes die te diep in het vlees waren door gedrongen kreeg en krijg je er moeilijk uit. Dus het is vrij normaal dat er nog jagers-kogeltjes er in kunnen zitten. Helaas kun je hier niets tegen doen omdat wild en gevogelte in de natuur leven en met jagen worden afgeschoten .

mo
door mof - Dec 25, 2019 om 14:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij is dit behoorlijk normaal.

aurora1
door aurora1 - Dec 26, 2019 om 00:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U kunt ook een (varkens) haasje eten, geen hagel in te vinden.
Voortaan maar u beter over voedsel informeren voordat u zich aan iets voor u onbekends waagt en reden tot klagen meent te hebben?

@H
door @HENK@ - Dec 30, 2019 om 00:44
159 Antwoorden / 1 Vragen

ik krijg de melding dat er reacties zijn op mijn opmerking

wanneer die positief waren mijn dank, wanneer negatief sorry, volgende keer misschien beter

maar wat de reacties precies waren weet ik niet want kassa heeft het schijnbaar nodig gevonden dat te verbergen :-)

ik zie maar 13 van de 21 antwoorden dus of er is iets mis of er is flink gecensureerd

Hoe dan ook, dank voor de plussen en dank voor de reacties en voor ieder een goed jaar toegewenst

diumenge
door diumenge Dec 30, 2019 om 06:28
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Fijn hè, die totaal ongestructeerde en aan elke logica en onderbouwing ontbrekende moderatie hier. Goed 2020 ook!

richard83
door richard83 Dec 30, 2019 om 07:27
386 Antwoorden / 28 Vragen

Off topic.

Wordt is tijd dat de Vraag&Beantwoord echt helemaal op de schop gaan! Als ik het zo begrijp.

edrick3
door edrick3 Dec 30, 2019 om 18:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@richard83,
Haha, daar zijn ze al jáááren mee bezig. Hopeloze zaak!