mo
door moppie1 Apr 1, 2008 om 21:46
Voeding & gezondheid

Hoe krijg ik een vislucht uit een vriezer

Hallo allemaal,

Ik heb een vriezer van iemand overgenomen die er vis in heeft bewaard. Of de verpakking ervan kapot was weet ik niet maar ik heb de vriezer een dag laten luchten, helemaal schoongemaakt (met citroen-schoonmaakmiddel) en er een paar uur een citroen in laten staan maar dat helpt niet.

Hoe krijg ik die vislucht uit de vriezer, ik lust zelf helemaal geen vis dus in mijn vriezer wil ik die lucht ook niet. HELP wie weet raad

19029 36 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Apr 1, 2008 om 22:13
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Probeer het eens met soda of bleekmiddel.

kiran
door kiran - Apr 1, 2008 om 22:21
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo moppie

U zou 't eens kunnen proberen met komkommer. Geschild, en al dan niet in de azijn. Stinkt ook behoorlijk. Maak dat foutje maar eens in de zomer, in je koelkast! Duurt een paar dagen voordat de lucht eruit is. Maar ik denk dat 't een vieze vislucht best wel eens zou kunnen overstemmen.

m.vr.gr. kiran

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 2, 2008 om 00:49
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ edwardus:

De binnenzijde van vriezers zijn veelal van aluminium. Soda en aluminium zijn vijanden van elkaar. Dat gaat niet samen!

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 2, 2008 om 08:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag moppie,

Smerig probleem, als je niet van vis houd!
Mogelijk is de vriezer dooi geweest met vis(dooiwater) erin. De meeste mannen houden wel van zo'n luchtje;-). Er zal visolie residu achtergebleven zijn. Ruikt naar de ouderwetse levertraan. BRRRR!

De ouderen onder ons zullen de rillingen over de rug lopen bij de gedachte, zulk vies spul! Dat MOESTEN we vroeger slikken!

Eerst schoonmaken met een heet zachte zeepsopje. Ook in de hoeken! (met een sopkwastje) Goed nadrogen met doeken of tissue.

Luchtjes zijn uit koelkast en vriezer te verwijderen met huishoudazijn.
Dus hiermee nasoppen. En weer goed nadrogen als voren.

Deze tips leerde ik op school. (El.techn. installateur/witgoed.)

Laat a.u.b. maar even weten waarmee je resultaat hebt.
Succes.

Hardware ERror MAN. (Grote visliefhebber. Zowel levend als dood)

mo
door moppie1 - Apr 2, 2008 om 08:47
8 Antwoorden / 3 Vragen

Heb gisteren ook nog even zitten Google'n en vond nog dat zout en een theezakje de vieze vislucht zou verdrijven uit een koelkast dus ik denk niet geschoten is altijd mis maar tot mijn spijt werkt dit blijkbaar alleen voor de koelkast want het resultaat bij de vriezer is nul.

Het antwoord van hrdwarrorman ga ik zeker proberen.

Ik weet niet hoe serieus ik de persoon moet nemen die soda en bleekwater voorschrijft. Gisteren had hij/zij ook een bericht geplaatst met ''het lukt zeker niet als je het dubbelvraagt''.

 Aan flauwe antwoorden heeft niemand iets. Als diegene dan ook nog reageert met soda en bleekmiddel en vervolgens hoor je van een ander dat soda en bleekmiddel  niet samen gaan met aluminium, waar inderdaad de binnenkant van een vriezer mee is bekleed, dan vraag ik me of hoe betrouwbaar is die persoon.

Maar goed je moet ook zelf je gezonde verstand nog gebruiken.

Goed jullie horen van mij zodra het gelukt is (of niet) Moet wel de hele vriezer weer uitruimen want ik had alles uit mijn vriezer er ingedaan in de hoop dat iemand mij zo kon helpen. Ik weet dus wat ik doen kan.

Moppie1

do
door dock16531 - Apr 2, 2008 om 13:19
1 Antwoorden / 0 Vragen

d koelkat betrooien met custardpoeder en weg is de nare lucht

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 2, 2008 om 13:34
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ moppie:

Edwardus mag je serieus nemen. Dat zie je aan de vele bijdragen welke hij gedaan heeft en het grote aantal antwoorden dat de vraagstellers al beste antwoord gegeven hebben. Die waren dus tevreden met zijn bijdrage. Dat kun je, denk ik voor 90 à 95 % zo stellen. dat hij een voor jou vreemd antwoord gaf op de 2-e dezelfde vraag die je stelde is voor ingewijden een signaal dat de vraag al aanwezig was. Klik maar eens op moppie, naast je vraag en dan op het veldje [VRAGEN]. Dan zie je welke vragen je hebt gesteld.

Meestal reageert men daarop met<<<dubbelpost>>>. O.K.
Edwardus accepteert "sorry".;-)
Maar hij moet het maar eens proberen met aluminiumfolie en soda. Dat wordt zwart. De folie dan;-)

Bleekwater (chloor) houd ik niet van: als mijn echtegenote daarmee bezig is, roep ik steevast: ALARMFASE VIER!!! Met smerige gassen als je b.v. urine in een WC laat lopen, waar nog chloor in staat!
In Hengelo was vaker de stad of een wijk in rep en roer als er weer eens een chloorgaswolk bij AKZO was ontsnapt.

Groet,
H.

knolselder
door knolselder - Apr 2, 2008 om 13:36
16 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo beste Moppie,

Als de binnenzijde van je vriezer van kunststof is, kun je het beste een warm sopje met soda gebruiken, zoals Edwardus ook al suggereert. Bleek is niet nodig en geeft zelf een nare nalucht. Soda reinigt goed en neutraliseert luchtjes uitstekend. Eventueel zou je st. Marc verfreiniger kunnen gebruiken, dat is een sodaprodukt verrijkt met dennehars, verkrijgbaar bij verfwinkels, ijzerhandels en doe het zelfzaken, en een fantastisch universeel schoonmaakmiddel (behalve voor aluminium)

Succes!, Knolselder.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 2, 2008 om 13:40
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Kleine aanvulling: Ik zie nu pas dat je denkt dat Edwardus soda en bleekmiddel adviseerde en ik zou gesteld hebben dat soda EN bleekmiddel niet samengaan.

Bij Edwardus gaat het om soda OF bleekmiddel en in mijn reactie stel ik dat  ALUMINIUM en soda niet samengaan.

Wel eerst goed lezen voor je aan de slag gaat, moppie.;-)

H.

knolselder
door knolselder - Apr 2, 2008 om 13:44
16 Antwoorden / 0 Vragen

Oh sorry!, ik lees nu pas dat de binnenzijde inderdaad van aluminium is. Dan is soda/st marc geen optie. Probeer een 'industrial strength' allesreiniger zoals Blue Wonder. Ik zou niet in de weer gaan met custard, theezakjes, komkommers of wat voor spul dan ook dat niet door de schepper op aarde is gezet om schoonmaakmiddel te zijn. ;-)

Zou het kunnen zijn dat nattigheid met vislucht door eventuele naden in de binnenbekleding van je vriezer in het isolatiemateriaal is gedrongen? Dan heb je een probleem. Vriezer in de bijkeuken/garage zetten en (heel lang) wachten...

hmpf
door hmpf - Apr 2, 2008 om 14:19
122 Antwoorden / 60 Vragen

Luchtjes in een koel- of vrieskast kunnen verdwijnen/voorkomen worden met een kommetje kattenbakkorrels. Die absorberen vervelende luchtjes.

im
door imvb86 - Apr 2, 2008 om 15:14
6 Antwoorden / 5 Vragen

een kommetje/glaasje citroensap wil ook wel eens helpen.

ook in de magnetron !

fa
door farascha - Apr 2, 2008 om 15:40
8 Antwoorden / 6 Vragen

Leg een aantal plakken brood in de diepvriezer. Helpt namelijk ook als de koelkast stinkt door iets dat scherp ruikt. Bijv. uien of haring. Succes

wimbremer
door wimbremer - Apr 2, 2008 om 15:44
122 Antwoorden / 19 Vragen

Leer vis eten, probleem opgelost... Neen, geintje naturlijk.
Is de binnenbak geheel dicht? Ziet er niet ergens een afwateringsslangetje.? Controleren of het wel de binnenbak is die stinkt. anders dit probleem EERST verhelpen. Desnoods kun je nog het volgende doen: Alle naden dichtkitten met badkamer-kit en daarna de wanden spuiten met een blanke lak. Wel veel werk, maar een vislucht..... Phoe, da stink!

vl
door vlembo1 - Apr 2, 2008 om 15:46
12 Antwoorden / 3 Vragen

Vers wit brood erin leggen, losse sneden, die nem de luchtop. Na een dag of twee kun je het brood aan de vogels of vissen opvoeren. Zo duur is een witbrood nu ook weer niet, dus het proberen waard!
Succes....

elenay
door elenay - Apr 2, 2008 om 16:00
1031 Antwoorden / 142 Vragen

OK edwardus, gaf net antwoord bij de dubbelpost, bedankt ik heb de link gevonden.

Het is heel simpel.

Zet een schaaltje met oplosexpresso, koffie,  dus wat je hebt in de koelkast en weg is het.

mo
door moppie1 - Apr 2, 2008 om 16:05
8 Antwoorden / 3 Vragen

allereerst, edwardus excusses voor de reactie richting jou kant. Begreep het geloof ik niet helemaal. Zal je serieus blijven nemen.

Ga de tip van het witbrood meteen proberen.

jantje
door jantje - Apr 2, 2008 om 16:10
123 Antwoorden / 12 Vragen

Probeert U het eens met een sop van groene zeep. Gewoon zo'n klodder uit een doosje. Goed heet water erbij, met lapje roeren, zodat het goed vermengt wordt.

Wel naspoelen, want net als soda, "vreet" groene zeep door.

Na de reiniging de diepvrieskist een dagje op een kier laten staan door er iets tussen de klep te plaatsen. Om het goed te laten drogen. Stinkt de kast dan nog dan denk ik dat u de volgende keer beter een nieuwe kast kunt kopen.

Succes, Moin

de
door dedolle - Apr 2, 2008 om 16:13
4 Antwoorden / 0 Vragen

Is de vriezer  een kist of kast/en of combi met met koeler? Bij mijn koel/vries combi kwam ook een vieze lucht die niet weg ging,zelfs na 3 keer grondig schoonmaken niet.Bij nader onderzoek bleek de vieze lucht vanuit de achterkant te komen.Bij de compressor,waar het afvoerwater van de koeling in terecht komt,was water  opgehoopt en opgedroogd en dat stonk vreselijk.Heb het bakje verwijderd en goed schoongemaakt(kan bij de meeste koel/vries combies)De vieze lucht is verdwenen.Toevallig had mijn buurvrouw een week later hetzelfde probleem.Zij wist nu wat te doen, en ook bij haar is de vieze lucht verdwenen.Bij alleen een vriezer weet ik niet of er een afvoer aan de achterkant zit.

mo
door moppie1 - Apr 2, 2008 om 16:16
8 Antwoorden / 3 Vragen

Dank voor je reactie maar het vervelende is dat ik de vrieskist van m'n vader en zijn vrouw gekregen heb. Ze hebben 'm hier vol neergezet en hebben ''m samen ontruimd en toe rook ik die vislucht pas. Onze vrieskist lekte inmiddels al even en is ook 25 jaar oud geworden dus we waren gewoon aan een nieuwe toe. Ik zou het alleen zo zonde vinden om zo'n goede vrieskist (want deze is net 3 jaar oud) weg te moeten doen vanwege de vislucht. Er moet toch wat op te vinden zijn vandaar dat ik hier terecht ben gekomen.

Maar inderdaad als niets helpt gaat 'ie inderdaad weg want hier kan ik echt niet tegen (vanwege het feit dat ik zelf geen vis lust en het echt een verschrikkelijke lucht vind)

mo
door moppie1 - Apr 2, 2008 om 16:21
8 Antwoorden / 3 Vragen

Het is echt een vrieskist. En er zit een afvoer in de bodem maar die heb ik niet gebruikt. De vrieskist stond tijdenlijk in het tuinhuisje bij ons en als ik daar de stop eruit had getrokken raad je wel wat er had gebeurd met onze houtenvloer aldaar.Mijn man was niet thuis dus heb al het dooi-water er met een doek uitgehaald en steeds uitgeknepen in een teil. dus het dooi-water van mij kan daar niet in zijn blijven zitten. Misschien van haar wel een keer. Zou ik de afvoer voor dooi-water ook eens doormoeten spoelen met gewoon schoon water al dan niet met een toevoegsel Zal ook eens aan de achterkant kijken.

soepkiep
door soepkiep - Apr 2, 2008 om 16:31
529 Antwoorden / 75 Vragen

zet maar een klein schaaltje schoon maak azijn in de vriezer dit neemt alle stink lucht weg

edwardus
door edwardus - Apr 2, 2008 om 16:49
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Geaccepteerd.

bo
door bonfire33 - Apr 2, 2008 om 17:08
1 Antwoorden / 0 Vragen
mo
door moppie1 - Apr 2, 2008 om 17:12
8 Antwoorden / 3 Vragen

Is er iets niet helemaal goed gegaan bonfire33 ? of  wilde je toch niet reageren.

st
door stienemieke - Apr 2, 2008 om 17:43
1 Antwoorden / 0 Vragen

  door een glazen bordje (geen plastik ) met een paar kruitnagels
    in de vriezer te plaatsen
  en er gewoon een paar dagen in laten staan .
  zorg dat de kruitnagel niet in aanraking komt met de kunstof
  van de vrieser . dat tast op den duur aan
  ik weet het zeker, sucses verzeked

  stienemieke

kleinepier
door kleinepier - Apr 2, 2008 om 18:06
42 Antwoorden / 0 Vragen

dat kun je doen door de kast goed droog maken en dan er een pak versgemalen koffie in zetten en dan met het deksel dicht een nacht laten staan wij deden dit vroeger al als we vis haddengeladen en dan weer kaas laden het is zo weg ik was vroeger internationaal chauffeur

js
door jserle - Apr 2, 2008 om 22:32
30 Antwoorden / 1 Vragen

Ervaringsdeskundige :   Een half jaar of een jaar open laten staan onder een afdak waar deze goed kan luchten.   Het werkt 100% gegarandeerd en kost geen enkel middel wat gekocht moet worden in een winkel.   Dit ben ik :  http://communities.zeelandnet.nl/data/albumpje/

ph
door phantagarow - Apr 2, 2008 om 23:19
3 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer het eens om met een doek gedrenkt in melk de vriezer af te nemen aan de binnenkant. Het is een heel oud trucje. Melk neemt namelijk vieze luchtjes op. Als je een open pak melk in de koelkast laat staan en je hebt iets anders in je koelkast staan dat scherp ruikt zoals vis, knoflook, ui, etc. dan zal je merken dat de melk die smaak/lucht heeft opgenomen.

Natuurlijk wel de vriezer nalopen met een vochtige schone doek.

he
door henri1942 - Apr 3, 2008 om 01:16
43 Antwoorden / 2 Vragen

<SCRIPT language=javascript>postamble();
Hallo Moppie,

Ja een vervelend probleem, helaas trof ik bij alle antwoorden geen enkele met de oorzaak van dit probleem. Oudere vriekisten hebben daar vaker last van, meestal is het zo dat de de diepvrieskist dan met alle producten of een deel ervan ontdooid is geweest. Een deel van het ontdooiwater is dan in de kist gebleven en via een klein gaatje in de aluminium wand (meestal in één van de hoeken en niet zichtbaar met het blote oog) in de isolatie terecht gekomen. Soms wil landurig luchten wel een beetje helpen. Alle aangedragen oplossingen werken helaas in de praktijk niet.

Wat nu te doen, maak de binnenzijde van de diepvrieskist schoon een een niet agressief schoonmaakmiddel maak ook vooral de ontdooiwaterafvoer goed schoon. Schakel de kist in en bekijk of de lucht na 24 uur bedrijf nog aanwezig. Mocht dit niet zo zijn dan kun je nog proberen contact op te nemen met Applied Chemicals in Alphen a/d Rijn.

Dit bedrijf had een speciaal schoomkproduct voor dit probleem, telfoonummer is 0172-437221, Is wel een bedrijf dat normaal niet aan particulieren levert. Dus eerst maar even bellen en proberen hun hulp te krijgen. Productnr. was 5/411 T.

Waar je echter rekening mee moet houden is, dat als het ontdooiwater in een wat grotere hoeveelheid in de isolatie is terceht gekomen het probleem niet op te lossen is.

Veel succes

henri1942

de
door dedee - Apr 3, 2008 om 20:26
9 Antwoorden / 7 Vragen

Hey,
huishoudazijn koken, en dan de dampen in de vriezer zetten.

Ook als je kookt en je wil de geur niet zolang ruiken, een pannetje met azijn ernaast koken. als je dan klaar bent met eten is ook de etensgeur weg.

Misschien dat je deze handeling meerdere malen zult moeten herhalen.
veel succes.

Gr Dedee

le
door leonardo1940 - Apr 4, 2008 om 17:28
1 Antwoorden / 0 Vragen

er zijn twee mogelijkheden. mogelijk 1.

knijp een citroen uit en smeer daar de binnenkant van de freezer mee in, zet een bakje met met kattenbak grit in de freezer. indien mogelijk de freezer niet aanzetten en de deur op een kiertje.

helpt perfect.

mogelijkheid 2.

strooi een paar handjes vaniilesuiker in de freezer. na een paar dagen is de vislucht weg. deze methode wordt vaak toegepast bij de verkoop van [vis]marktwagens die aan andere marktkooplui worden verkocht die voor hun producten geen vislucht kunnen gebruiken.

succes, leonardo

mo
door moppie1 - Apr 7, 2008 om 11:48
8 Antwoorden / 3 Vragen

Heb witbrood geprobeerd en het werkt ....... helaas maar voor een paar dagen. Als ik al met al steeds dat brood moet vernieuwen wordt het toch nog een prijzig grapje. Maar het werkt dus wel, hetzij voor een korte periode.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Apr 7, 2008 om 12:48
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Ha moppie,

Ook al wat van de andere adviezen geprobeerd?

H.

mo
door moppie1 - Apr 7, 2008 om 13:48
8 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb tot nu toe dus geprobeerd zonder blijvend resultaat: zout in een schaaltje, kattebakkorrels in een bakje, theezakje, witbrood (helpt tijdelijk) en citroen in een bakje in de vriezer plaatsen.

Moet even tijd zien te vinden om de wat meer tijdrovende ideeen ten uitvoering te brengen.

Zodra iets helaas niet is gelukt of misschien de gouden tip was laat ik het z.s.m weten.

Gr. Moppie1

aquarius
door aquarius - Apr 8, 2008 om 07:17
259 Antwoorden / 63 Vragen

Laat een kom met hete azijn uitwasemen in de gesloten vriezer en spons deze daarna met verse azijn uit. Sukses.