el
door eleo nora Aug 16, 2013 om 12:21
Voeding & gezondheid

Hoelang verse knoflook bewaren?

hoelang kan ik verse, kleingesneden knoflook maximaal bewaren? nu doe ik het in een plastic bekertje in een plastic zakje in een Tupperware-doosje (super goed afgesloten, dus geen geurtjes in de koelkast) in de koelkast. na een week zie ik geen schimmel, in ieder geval niet zichtbaar voor het oog. ik ben wel bang dat het na zo'n tijd misschien 'giftig' wordt. wie weet het?

33606 19 Rapporteer

van leyden
door van leyden - Aug 16, 2013 om 12:59
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Hoi.
Snij je altijd alles klein zonder doel?
Snap dat niet met knoflook, meestal gebruik je maar een paar teentjes, kan je beter klein snijden als je het nodig hebt. Ook beter voor de smaak.
Want heel blijven ze maanden goed, hoe lang ze gesneden in de koelkast goed blijven weet niemand, want het is ongebruikelijk.
Gebruik je neus en je mond, die heb je niet voor niets.

el
door eleo nora - Aug 16, 2013 om 13:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

dank voor uw reactie mw of mijnhr Van Leyden.
ivm reumatische beperkingen aan mijn handen snijd mijn huishdlke hulp eea fijn/klein.
met het blote oog ziet het er goed uit, en het ruikt wat sterker.
gebruik knoflook dagelijks in soep en sla.
ik vroeg me af of knoflook 'giftig' kon worden, haar helende eigenschappen
wellicht verliest na een week..

zwemmer
door zwemmer - Aug 16, 2013 om 23:36
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Je kunt gesneden knoflook in olie bewaren.

zwemmer
door zwemmer - Aug 16, 2013 om 23:37
2638 Antwoorden / 35 Vragen

...olijfolie uiteraard.

de eelco
door de eelco - Aug 17, 2013 om 08:19
607 Antwoorden / 92 Vragen

knoflook zeer fijn snijden en in een potje doen met zonnenbloemolie/olijfolie.zorg er wel voor dat de knoflook geheel onder de olie staat en dan is het vele weken houdbaar.deze potjes zijn ook gewoon te koop in de winkel..

gr
door gravin4 - Aug 19, 2013 om 12:10
52 Antwoorden / 19 Vragen

Als je het nog makkelijker wil:
Xenos o.a. verkoopt potjes fijngesneden knoflook in olie. Die blijft superlang vers.
Verse knoflookteentjes krijg je ook makkelijk en snel fijn in een knoflook-pers..

ma
door marleenvanh - Aug 19, 2013 om 12:31
452 Antwoorden / 1 Vragen

Helemaal onder de olie ermee, eventueel een schepje zout erbij. In een goed afgesloten potje en in een koelkast (max+5°C). Is het een week of 6 houdbaar. Of er 'geneeskracht' in zit weet ik niet (interesseert me ook niet), het is voornamelijk LEKKERRRRRR!

deexpert
door deexpert - Aug 19, 2013 om 13:09
104 Antwoorden / 2 Vragen

U kunt het ook invriezen (trouwens ook zo te koop).

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2013 om 13:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[offtopic bericht verwijderd - redactie]

Cookies
door Cookies - Aug 19, 2013 om 13:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[offtopic reactie verwijderd - edit redactie]

kriekra
door kriekra - Aug 19, 2013 om 14:19
204 Antwoorden / 64 Vragen

Vers is toch het lekkerst. Een knoflookpers kan met reuma soms lastig te hanteren zijn. Met een elektrisch hakmolentje kan je de knoflook zonder veel moeite fijnhakken. Anders is bewaren in een goed afgesloten potje (olijf)olie een goede optie.

jo
door johannes1 - Aug 19, 2013 om 18:27
63 Antwoorden / 53 Vragen

waarom al dat bewaren van al dan niet gesneden knoflook ??

gebruik al 40 - 50 jaar knoflook en dat - buiten het weekend - bijna dagelijks, tenzij ik ergens heen moet, waar ik wil voorkomen, dat ze de sterke reuk als vervelend ervaren.
ben dit gaan doen, toen geconstateerd werd dat mijn cholesterolgetal te hoog was en heb dit konsekwent vol gehouden.
heb de knoflook in de kelder liggen, waar ik dan telkens een teentje van af neem; is het groot wordt 't gehalveerd en de 2e helft komt dan tot de volgende gebruiksdag in 'zilver-papier. Zo gaat dat al járen ! Prima.
Koelkast : waarom ??

dearagain
door dearagain - Aug 19, 2013 om 18:44
2462 Antwoorden / 7 Vragen

[quote=johannes1 schreef op maandag 19 aug 2013, 18:27]waarom al dat bewaren van al dan niet gesneden knoflook ??

gebruik al 40 - 50 jaar knoflook en dat - buiten het weekend - bijna dagelijks, tenzij ik ergens heen moet, waar ik wil voorkomen, dat ze de sterke reuk als vervelend ervaren.
ben dit gaan doen, toen geconstateerd werd dat mijn cholesterolgetal te hoog was en heb dit konsekwent vol gehouden.
heb de knoflook in de kelder liggen, waar ik dan telkens een teentje van af neem; is het groot wordt 't gehalveerd en de 2e helft komt dan tot de volgende gebruiksdag in 'zilver-papier. Zo gaat dat al járen ! Prima.
Koelkast : waarom ??

*prima advies!

dearagain
door dearagain - Aug 19, 2013 om 18:47
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*sorry eleo nora, ik had even over je beperkingen heen gelezen

mi
door mia_1 - Aug 19, 2013 om 18:51
12 Antwoorden / 7 Vragen

Bij de Emte verkopen ze geperste knoflook in flesjes. Makkelijk te doseren, heerlijk van smaak en lang houdbaar in de koelkast. Misschien een optie?!

jo
door johannes1 - Aug 19, 2013 om 19:05
63 Antwoorden / 53 Vragen

werd zojuist weggeroepen om - warm - te eten.
zodoende eigenlijk te vroeg geklikt.
heb mijn knoflookteentje gecoupeerd en samen met de groente en aardappelen opgegeten.
dit doe ik om :
- het scherpe in de mond weg te nemen ;
- dat ik denk dat dit de reuk beter wegneemt voor mijn omgeving; het absorbeert dan goed met /door het overige van de maaltijd.
de 2e helft heb ik netjes ingedraaid in een schapje op het aanrecht gelegd.
dat blijft met gemak een aantal dagen als onaangebroken.
misschien is mijn omgeving óf aan de reuk/stand gewend of ze zegt er maar niets meer van, want ruiken blijf je het m.i. Maar wat is belangrijker : ff die reuk als toeschouwer moeten 'genieten' of mijn gezondheid [denk ik tenminste] ; juist ja ! dat wilde ik nog toevoegen.

ja
door janbato - Aug 19, 2013 om 20:40
12 Antwoorden / 0 Vragen

Knoflook is wel heel gezond, er is in Nederland een man ( wie geen idee meer) die knoflook extract maakt en dat geregeld aan zijn koeien geeft. Volgens hem zijn de beesten daarna nooit meer ziek geworden en hij geeft ze dan ook geen geneesmiddelen meer. De melk smaakt ook niet naar knoflook.
Ik bewaar het altijd buiten, niet in de zon dan lopen de teentjes uit. In de winter kan je het buiten laten liggen als het maar goed droog blijft. Wil je het zelf planten doe dat dan al in oktober.

tonnema
door tonnema - Sep 13, 2013 om 14:48
25 Antwoorden / 3 Vragen

Knoflook zelf in de olie bewaren lukt bij mij nooit.
Na enkele dagen gaat het gisten en is levensgevaarlijk (giftig)
kijk op bijgevoegde link
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp64.htm

gr.tony

el
door eleo nora - Sep 13, 2013 om 14:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

bedankt! Tonnema, ik vermoedde zelf ook al mogelijk giftige reacties.