ha
door hamalikrimida Jul 20, 2012 om 17:03
Voeding & gezondheid

Huisarts ?

Mijn moeder, 92 jaar, heeft in Maart 2012 in het ziekenhuis gelegen wegens slechte nierfunctie. Heb dit overigens zelf met internist geregeld omdat ik huisarts niet alert vond reageren op de klachten. Haar nierfunctie bleek nog maar 12 % te zijn. Heeft 6 dagen in ziekenhuis gelegen en bij ontslag was nierfunctie weer terug naar ongeveer 80 %, niet slecht voor iemand van deze leeftijd. De laatste weken echter beginnen de klachten weer terug te komen, zijnde dikke benen, opgezet gelaat en infectie in de schaamstreek.Huisarts gebeld en is ook geweest, heeft zalf voorgeschreven betreffende infectie schaamstreek. Vandaag huisarts gebeld met het verzoek om haar bloed te laten testen op de nierfunctie. Hij weigerde dit echter met als argument dat mensen van die leeftijd nu eenmaal een mindere nierfunctie hebben. Dat zal dan wel zo zijn, toch wil ik dit nagekeken hebben. Wat kan ik doen ???

3143 36 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2012 om 17:13
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Contact opnemen met de internist die uw moeder eerder heeft behandeld.

ha
door hamalikrimida - Jul 20, 2012 om 17:16
17 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:13]Contact opnemen met de internist die uw moeder eerder heeft behandeld.

Dat kan niet zonder verzoek van huisarts ?????!!!!!

vladja
door vladja - Jul 20, 2012 om 17:19
8293 Antwoorden / 27 Vragen

De weekendarts inschakelen dat de toestand verslechterd is. Is misschien een ander dan de huisarts?

ha
door hamalikrimida - Jul 20, 2012 om 17:24
17 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=vladja schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:19]De weekendarts inschakelen dat de toestand verslechterd is. Is misschien een ander dan de huisarts?

Vladja,
zo heb ik het de vorige keer ook gedaan, geloof me, daar zijn ze echt niet blij mee. Had legitimatie van mijn moeder niet bij me, wat dat voor een ellende geeft wil je niet weten.

ha
door hamalikrimida - Jul 20, 2012 om 17:26
17 Antwoorden / 6 Vragen

Die is overigens tot eind volgende week op vakantie!!

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2012 om 17:30
10968 Antwoorden / 34 Vragen

Bellen met de poli en uw verhaal doen. Omdat uw moeder al eerder patiente was en daar een dossier heeft, heeft u kans dat de internist wel naar u wil luisteren. Gewoon proberen. Niets te verliezen.

Als de situatie hard achteruit gaat inderdaad de weekendarts inschakelen, dan maar wat minder blij met u.

Wie is tot eind volgende week op vakantie?

ha
door hamalikrimida - Jul 20, 2012 om 17:31
17 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=zoekster schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:30]Bellen met de poli en uw verhaal doen. Omdat uw moeder al eerder patiente was en daar een dossier heeft, heeft u kans dat de internist wel naar u wil luisteren. Gewoon proberen. Niets te verliezen.

Als de situatie hard achteruit gaat inderdaad de weekendarts inschakelen, dan maar wat minder blij met u.

Wie is tot eind volgende week op vakantie?
Sorry, internist

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2012 om 17:34
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hamalikrimida schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:26]Die is overigens tot eind volgende week op vakantie!!

Er zijn altijd vervangers en nu, met weekend kunt u de huisartsenpost inschakelen en voorgeschiedenis vertellen en zeggen dat u zich nu ernstige zorgen maakt. Grote kans dat ze u en uw moeder naar de EHBO op HAP laten komen. (Zorg dat U dan wel de legitimatie van uw moeder bij u hebt)!

zwemmer
door zwemmer - Jul 20, 2012 om 17:38
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Me dunkt dat het geen probleem moet zijn om weer door de behandelend internist gezien te worden. Daar zou een tussenkomst van de huisarts niet nodig hoeven zijn. Dus gewoon de poli bellen met het verhaal, zoals zoekster al aangaf.

ha
door hamalikrimida - Jul 20, 2012 om 17:39
17 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:34][quote=hamalikrimida schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:26]Die is overigens tot eind volgende week op vakantie!!

Er zijn altijd vervangers en nu, met weekend kunt u de huisartsenpost inschakelen en voorgeschiedenis vertellen en zeggen dat u zich nu ernstige zorgen maakt. Grote kans dat ze u en uw moeder naar de EHBO op HAP laten komen. (Zorg dat U dan wel de legitimatie van uw moeder bij u hebt)!

Legitimatie is het minste probleem, hoewel verlopen, en probeer maar eens een nieuwe aan te vragen als betreffende niet mobiel is, in mijn woonplaats sturen ze je echter naar huis als ze het niet belangrijk genoeg vinden.

su
door superklaver - Jul 20, 2012 om 17:43
68 Antwoorden / 0 Vragen

Is er in het ziekenhuis ook onderzocht waarom de nierfunctie zo slecht was? Dit kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Ook oorzaken die te verhelpen zijn. Het klopt dat de nierfunctie afneemt naarmate men ouder wordt. maar 12 procent is erg laag. Wel goed trouwens dat die weer gestegen was. Maar ik zou toch vragen om een (telefonisch)consult bij een vervangende internist (nefroloog). Vocht vasthouden kan ook met het hart te maken hebben.

ha
door hamalikrimida - Jul 20, 2012 om 17:45
17 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=superklaver schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:43]Is er in het ziekenhuis ook onderzocht waarom de nierfunctie zo slecht was? Dit kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Ook oorzaken die te verhelpen zijn. Het klopt dat de nierfunctie afneemt naarmate men ouder wordt. maar 12 procent is erg laag. Wel goed trouwens dat die weer gestegen was. Maar ik zou toch vragen om een (telefonisch)consult bij een vervangende internist (nefroloog). Vocht vasthouden kan ook met het hart te maken hebben.
En dat is dus waar ik bang voor ben, haar hart.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2012 om 17:52
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hamalikrimida schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:45][quote=superklaver schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:43]Is er in het ziekenhuis ook onderzocht waarom de nierfunctie zo slecht was? Dit kan namelijk verschillende oorzaken hebben. Ook oorzaken die te verhelpen zijn. Het klopt dat de nierfunctie afneemt naarmate men ouder wordt. maar 12 procent is erg laag. Wel goed trouwens dat die weer gestegen was. Maar ik zou toch vragen om een (telefonisch)consult bij een vervangende internist (nefroloog). Vocht vasthouden kan ook met het hart te maken hebben.
En dat is dus waar ik bang voor ben, haar hart.

Dan mag dit toch helemaal geen reden voor een arts zijn om niet langs te komen. Gelijk bellen en eisen (als er moeilijk word gedaan) dat er een arts langskomt. U hoeft zich absoluut niet te laten afschepen met het bekende paracetamolletje maar gewoon zeggen dat u een arts aan haar bed verwacht. Punt, uit. Zal toch niet waar zijn als een dokter niet verschijnt met zulke klachten.

tdehond
door tdehond - Jul 20, 2012 om 17:59
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Naar de dokterspost om haar bloeddruk te laten meten.
Als het kan plasje mee, mocht men daar naar willen kijken.

Arts van dokterspost kan zo nodig haar door verwijzen naar EHBO als dat nodig is.

su
door superklaver - Jul 20, 2012 om 18:07
68 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je toevallig zelf een bloeddrukmeter thuis? Mocht de bloeddruk niet goed zijn kunt u dat gelijk aankaarten als u de arts belt. Ik vind dat er nu al genoeg rede is om een arts te laten komen of om naar het ziekenhuis te gaan. maar misschien kunt u de arts overtuigen als de bloeddruk ook niet goed blijkt te zijn. Vind het wel slecht van de arts dat hij geen actie onderneemt. en eten waar weinig tot geen zout in zit helpt misschien ook al om wat vocht kwijt te raken. Dat lucht vaak ook op. Misschien een hele rare vraag. Maar zit er schuim op de urine? dit kan namelijk met eiwitverlies te maken hebben en dat heeft met de nieren te maken.

tdehond
door tdehond - Jul 20, 2012 om 18:16
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Een ding is zeker: deze mevrouw houdt vocht vast in haar benen en haar gelaat.

Daar moet m.i. een arts naar kijken. Zeg a.u.b. dat zowel benen als gelaat opgezet zijn.

Plast ze normaal of plast ze ook minder of bijna niet? Dat ook vertellen.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2012 om 18:29
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tdehond schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:59]Naar de dokterspost om haar bloeddruk te laten meten.
Als het kan plasje mee, mocht men daar naar willen kijken.

Arts van dokterspost kan zo nodig haar door verwijzen naar EHBO als dat nodig is.

Het probleem van de moeder van de TS is dat moeder niet mobiel is. Dus dat moet dan arts aan het bed of ambulance worden, lijkt mij dan.

tdehond
door tdehond - Jul 20, 2012 om 18:37
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Ik lees niet dat zij niet mobiel is.

Mijn moeder ( zelfde leeftijd) kon met haar dikke benen ( door vocht vasthouden) in het weekend met de auto ( of taxi als er geen familid met auto is) naar de dokterspost.

tenormin
door tenormin - Jul 20, 2012 om 19:04
16933 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hamalikrimida schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:39][quote=tenormin schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:34][quote=hamalikrimida schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:26]Die is overigens tot eind volgende week op vakantie!!

Er zijn altijd vervangers en nu, met weekend kunt u de huisartsenpost inschakelen en voorgeschiedenis vertellen en zeggen dat u zich nu ernstige zorgen maakt. Grote kans dat ze u en uw moeder naar de EHBO op HAP laten komen. (Zorg dat U dan wel de legitimatie van uw moeder bij u hebt)!

Legitimatie is het minste probleem, hoewel verlopen, en probeer maar eens een nieuwe aan te vragen als betreffende niet mobiel is, in mijn woonplaats sturen ze je echter naar huis als ze het niet belangrijk genoeg vinden.

Tdehond, bovenstaande schreef de TS aan mij.

Ja
door JanvanAlles - Jul 20, 2012 om 20:53
333 Antwoorden / 1 Vragen

Met alle respect maar een absoluut kul-argument van de huisarts.Ik ben bepaald geen fervent huisartsbezoeker enkel voor broodnodige hydrocobamine-injecties vanwege Addisons-Biermer. Mijn huisarts vond het kul mij eens er jaar te laten testen op mijn b12gehalte, immers, de 6-wekelijkse injecties zouden voldoende zijn. Maar de internist en de neuroloog waren het daar dus niet mee eens en raadden mij aan bij de huisarts op aan te dringen bij welk bloedonderzoek ook dat gehalte B12 te laten checken. De huisarts bleef weigeren toen ik een regulier bloedonderzoek mbt chloresterol moest laten doen voor een check b12.
Daar mijn zenuwstelsel en deels de darmen en maag door te lang, chronisch tekort aan b12 ernstig aangetast zijn nam ik er geen genoegen mee, werd even boos en hóppa, de b12 werd aangevinkt op het blaadje. Dit puur als voorbeeld.
i
Kortom, de huisarts heeft in deze niks te zeggen, jij bepaald, zeker in samenspraak met de specialisten waar je moeder voor geprikt wordt. De huisarts dient, gezien de historie van je moeder, gewoon gevolg te geven aan de normale en meer dan terechte wens jouwerzijds haar nierfunctie te testen.
Mocht hij dit weigeren dan wendt je weer tot de specialist maar hoe dan ook, de huisarts is stellig in gebreke in deze.

Ja
door JanvanAlles - Jul 20, 2012 om 21:00
333 Antwoorden / 1 Vragen

[edit, off topic - red]

ha
door hamalikrimida - Jul 20, 2012 om 21:01
17 Antwoorden / 6 Vragen

Beste allemaal.

Bedankt voor jullie meedenken, zal er zeker mijn voordeel mee doen.
Mijn vraag blijft echter staan of een huisarts kan weigeren mee te werken aan een nieronderzoek d.m.v bloedafname, hoewel ik, en ik zie mijn moeder iedere dag, dat echt noodzakelijk vind. Ben niet medisch geschoold maar zie als leek ook dat dit niet goed is. Mijn contact met betreffende huisarts is overigens danig bekoeld nadat ik hem, gezien zijn weigering mee te werken aan mijn verzoek en zijn stugge houding in deze, het advies heb gegeven eens om te kijken naar ander werk. Daar was hij niet blij mee en heeft telefonisch contact verbroken.

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 07:26
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Een huisarts mag dat weigeren. Maar uw moeder mag kijken of het mogelijk is om zich in te schrijven bij een andere huisarts.

Ik vind het zorgwekkend dat deze huisarts dit weigert, zeker gezien haar klachten. Ook hoogbejaarde mensen hebben recht op medische zorg. De combinatie opgezette benen + opgezet gezicht doet denken aan weer problemen met haar nieren.

Mijn moeder's bloed wordt elke 3 maanden onderzocht en de huisarts doet dan ook een huisbezoek vanwege haar leeftijd. Daarom verbaas ik me erg over de houding v.e. huisarts van uw moeder.

Alleen als zij in het weekend naar dokterspost moet dan gaat zij er met de auto heen.

=hamalikrimida schreef op vrijdag 20 jul 2012, 21:01: Beste allemaal.

Bedankt voor jullie meedenken, zal er zeker mijn voordeel mee doen.
Mijn vraag blijft echter staan of een huisarts kan weigeren mee te werken aan een nieronderzoek d.m.v bloedafname, hoewel ik, en ik zie mijn moeder iedere dag, dat echt noodzakelijk vind. Ben niet medisch geschoold maar zie als leek ook dat dit niet goed is. Mijn contact met betreffende huisarts is overigens danig bekoeld nadat ik hem, gezien zijn weigering mee te werken aan mijn verzoek en zijn stugge houding in deze, het advies heb gegeven eens om te kijken naar ander werk. Daar was hij niet blij mee en heeft telefonisch contact verbroken.

trend spray
door trend spray - Jul 21, 2012 om 10:06
217 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=hamalikrimida schreef op vrijdag 20 jul 2012, 17:03] Dat zal dan wel zo zijn, toch wil ik dit nagekeken hebben. Wat kan ik doen ???

Als U zich grote zorgen maakt om de gezondheid van Uw moeder, zet Uw moeder in de auto en ga naar de Spoedeisende Hulp van het ziekenhuis waar Uw moeder in maart is opgenomen.
Als het goed is, zullen ze daar meteen bloed prikken en is de uitslag van de nierfunctie (gemiddeld binnen 1 uur) bekend.

zwemmer
door zwemmer - Jul 21, 2012 om 10:58
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Ik denk dat spoedeisende hulp zich beperkt tot zichtbare gebreken/noden en daar de grens trekt. Hoe kom je erbij dat daar bloed geprikt wordt?
Maar hoe dan ook, ik ben wel benieuwd naar de verdere afloop van deze geschiedenis.

trend spray
door trend spray - Jul 21, 2012 om 11:12
217 Antwoorden / 5 Vragen

Nee, Spoedeisende Hulp, kun je gewoon letterlijk nemen. Dus je hebt hulp nodig en er is spoed bij.

In het geval van Hamalikrimida: hij/zij loopt bij huisarts en dokterpost tegen een muur. Hij/zij maakt zich zorgen over gezondheid van zijn/haar moeder. Ik zeg dan:
laat die 2 nu maar, moeder is NU het belangrijkste!
Dus naar de Spoedeisende Hulp.

Hoe ik erbij kom dat ze daar bloedprikken? Omdat het een ziekenhuis is, waar ze zoiets doen?

zwemmer
door zwemmer - Jul 21, 2012 om 11:32
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Zoals al eerder gebleken is is er enig verwarring omtrent het begrip "nodig". Dat mag je niet zelf uitmaken.

zwemmer
door zwemmer - Jul 21, 2012 om 11:36
2638 Antwoorden / 35 Vragen

.... ik wil daar nog aan toevoegen dat ik dit betreurenswaardig vind. Maar, je krijgt met de manier van denken in de gezondheidszorg nu eenmaal mensen tegen je als je zelf gaat uitmaken wat je nodig hebt. Helaas, in sommige gevallen....

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 12:48
4744 Antwoorden / 9 Vragen

In mijn woonplaats is de regel dat je eerst langs de huisartsen post gaat met een klacht in het weekend of 's -avonds. Het is vervelend om het zo te doen, maar je moet wat als je het gevoel hebt dat ziekteverschijnselen niet serieus genomen worden door huisarts.

=zwemmer schreef op zaterdag 21 jul 2012, 10:58: Ik denk dat spoedeisende hulp zich beperkt tot zichtbare gebreken/noden en daar de grens trekt. Hoe kom je erbij dat daar bloed geprikt wordt?
Maar hoe dan ook, ik ben wel benieuwd naar de verdere afloop van deze geschiedenis.

zwemmer
door zwemmer - Jul 21, 2012 om 13:04
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Jij haalt altijd jezelf als voorbeeld aan. Zou dat een afspiegeling van de heersende mentaliteit zijn? Wie weet. In ieder geval gaat het niet om wat deze of gene is overkomen maar om he opboksen tegen de heersende normen en denkwijzen van de gezondheidszorg en die is altijd nog veel te paternalistisch.

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2012 om 13:42
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Alle goede bedoelingen van adviesgevers, halimikrimida heeft aangegeven dat haar moeder niet mobiel dus. Dus blijft de vraag (te zot voor woorden dat dit gesteld moet worden) hoe krijgt ze een huisarts aan het bed van moeder of zou de TS dan maar "zo brutaal" moeten zijn om 112 te bellen, als een arts weigert te komen. Vraag me af of een arts strafbaar is als hij niet wil komen, maar dat terzijde. Ben inmiddels benieuwd of er in de tussenliggende tijd wel een echte dokter aan moeders bed is verschenen.

tdehond
door tdehond - Jul 21, 2012 om 15:19
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Als er nu in het weekend niet tot vraag aan huisartsenpost voor huisbezoek door arts huisartsenpost als moeder bedlegerig is gevraagd wordt, dan a.s. maandag een verzoek aan huisarts voor huisbezoek.

Als dat geweigerd wordt kan altijd een klacht ingediend worden over beleid huisarts. Ik heb ooit vlot een huisarts destijds bij een oma langs gekregen door aan te geven dat ik een klacht zou indienen als niet diezelfde dag de arts bij oma op bezoek kwam. ( ziekenhuisopname bleek nodig).

=tenormin schreef op zaterdag 21 jul 2012, 13:42: Alle goede bedoelingen van adviesgevers, halimikrimida heeft aangegeven dat haar moeder niet mobiel dus. Dus blijft de vraag (te zot voor woorden dat dit gesteld moet worden) hoe krijgt ze een huisarts aan het bed van moeder of zou de TS dan maar "zo brutaal" moeten zijn om 112 te bellen, als een arts weigert te komen. Vraag me af of een arts strafbaar is als hij niet wil komen, maar dat terzijde. Ben inmiddels benieuwd of er in de tussenliggende tijd wel een echte dokter aan moeders bed is verschenen.

el
door elze30 - Jul 30, 2012 om 23:27
150 Antwoorden / 3 Vragen

Je kan zonder verwijzing naar het ziekenhuis bellen. Je belt de polikliniek op en geeft aan wat er aan de hand is. Of je vraagt een telefonische afspraak met de arts van je moeder. Ht is namelijk zo dat je moeder tot 1 jaar na startdatum eerste bezoek recht heeft op zorg via het ziekenhuis.

ti
door timfelix - Jul 30, 2012 om 23:43
270 Antwoorden / 13 Vragen

Ten eerste vind ik het erg treurig dat de huisarts zijn Hippocratische eed niet nakomt. Ik had zelf ook zo'n geitenwollensok die alles afscheepte als aanstellerij, daar ben ik gelukkig weg en na die tijd voel ik me dan ook een stuk beter aangezien mijn nieuwe arts me wel kan behandelen. Maar genoeg over mij.

Bij een geval als dit is het altijd handig om een second opinion in te winnen, gewoon even het ziekenhuis opbellen en uitleggen wat er aan de hand is. Grote kans dat ze je gelijk vragen om te komen of anders gewoon gelijk langsgaan. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je je eigen risico moet betalen, meestal is dat bij ouderen toch wel het geval.

Hoe gaat het nu met uw moeder overigens en wat is er met de vorige tips gedaan?

ha
door hamalikrimida - Jul 31, 2012 om 10:00
17 Antwoorden / 6 Vragen

Ben het weekend van 21 juli met moeder naar de spoedeisende hulp geweest nadat ik met haar bij de weekend arts ben geweest. Hij was het met me eens dat moeder onderzocht moest worden omdat ook hij dacht dat de nierfunctie weer op een té laag niveau zat. Dat bleek ook inderdaad het geval te zijn, was nog 18 % en dat is echt te weinig. Ze heeft tot Donderdag-morgen in het ziekenhuis gelegen en is naar huis gegaan met een nierfunctie van 80%, wat, naar ik heb begrepen, voor iemand van 92 jaar, zeker niet slecht is. Heb dit uiteraard ook aan haar huisarts laten weten maar die werd daar niet warm of koud van. Mijn moeder is bij hem uiteraard géén patient meer. Ben er inmiddels wel achter dat de huisarts inderdaad kan weigeren om mee te werken aan het gevraagde onderzoek als hij geen dringende noodzaak ziet. Als dit de norm gaat worden zie ik het donker voor mijzelf in mocht ik ook in de buurt van die leeftijd gaan komen. Dat gaan dan worden ; Bedankt voor bewezen diensten, maar helaas, je wordt te duur. Iedereen bedankt voor het meedenken en dat we allemaal gezond oud mogen worden.

tenormin
door tenormin - Jul 31, 2012 om 14:09
16933 Antwoorden / 108 Vragen

Wat een afgang dat deze man/vrouw zich arts mag noemen. Ben blij te lezen dat het uw moeder weer wat beter gaat. Het is inderdaad een buitengewoon somber beeld wat er in de zorg aan de hand is. Daarenboven, er is nog meer storm op komst. Maar dat uw moeder in ieder geval, met heel veel moeite, toch is opgenomen en geholpen moet voor u beiden een opluchting zijn. Ook prettig voor u allebei dat zij nu een andere dokter heeft.