hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 13:32
Voeding & gezondheid

Ik ben tegen houtrook. Welke Gemeente ook?

De fora lopen inmiddels over met gezondheidsklachten m.b.t. houtrook ...

en daarover bestaat geen misverstand, dat houtrook tenminste net zo toxisch is als de uitstoot van het verkeer. De rapporten van de GGD's en het RIVM liegen er niet om en onze buurlanden hebben hiervoor een duidelijke wetgeving, handhavingsregels en een boetesysteem.

Mijn Gemeente winkt af met 'er zijn helemaal geen handhavingsregels' waarop we zouden kunnen gaan controleren.

Hoe is dat in jullie Gemeente, is het momenteel zelfs een verkiezingsitem? en welke partij is dat? Of wordt er overal gewoon weggekeken en branden zèlfs de buiten-houtovens en vuurkorven deze zomer weer?

4253 24 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 12, 2018 om 13:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen
hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 13:47
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja. er zijn bewegingen, maar waar staat er iets over in het Gemeentelijke verkiezingsprogramma?

Wethouder: Vuurkorven en buitenkacheltjes zijn hip, maar niet ongevaarlijk.

Als hem dat lukt, dan is Winterswijk waarschijnlijk ‘s lands eerste gemeente waar deze vorm van houtstook wordt verboden of op z’n minst aan banden wordt gelegd.

,,Het eerste zou het mooist zijn, maar ik wil op z’n minst dat er iets aan deze rook kan worden gedaan als burgers daar over klagen.

ju
door juliomariner Mar 12, 2018 om 19:13
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Gezien het enorm grote buitengebied en dus de vele houtkachels in Winterswijk lijkt het mij sterk dat deze wethouder er een verbod door krijgt

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 11:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... dus gaat de Tweede Kamer er over ... niet de regionale politiek, die uiteindelijk moeten handhaven.

Er zijn wèl acties van Gemeentes richting NVG, waar o.a. de APV-regels 'gemaakt' worden.

ju
door juliomariner - Mar 12, 2018 om 13:55
1329 Antwoorden / 2 Vragen

@Hansje Klein: misschien moet de consumentenbond hier eens een zaak van maken?

hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 13:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Die zeggen altijd dat ze zich niet met de politiek/verkiezingsprogramma's bemoeien ...

deze doen dat wèl!

http://www.houtrookvrij.nl/nieuws/input-longfonds-en-stichting-houtrookvrij-voor-lokale-verkiezingsprogrammas/ Maar heeft dit tot enig resultaat geleid? Daar ben ik nieuwsgierig naar ... welke Gemeente voelt zich verantwoordelijk? U woont in het buitenland, waar géén bouwvergunning wordt afgegeven zonder voorschriften m.b.t. openhaarden. In Nederland kan iedereen nog steeds een openhaard bouwen zonder één enkel voorschrift, behalve de lengte van de schoorsteen ... In Duitsland worden openhaarden zelfs ambtelijk dichtgemetseld wanneer de schoorsteenveger hem afkeurt. Plus een boete tot € 50.000,- Scandinavische, de duitssprekende landenBegië en Frankrijk doen het ons voor ... hoe we het slechtste en vieste jongetjes in de klas zijn geworden.

hansje klein
door hansje klein - Mar 12, 2018 om 14:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn eigen Gemeente weet niets meer te zeggen op een ingediende klacht over gezondheidgevaarlijke verbranding dan:

- De gemeente vraagt u om bewijzen.
- De gemeente houdt echter rekening met uw belangen en met die van de stoker.
- Bent u ontevreden over de reactie van de gemeente?
- Dan kunt u naar een Juridisch Loket, een Rechtswinkel of de Stichting Houtrookvrij gaan. Vraag hen om advies en informatie.

Machteloos, hopeloos en ... kansloos, terwijl bedrijven en agrariërs meteen 'gepakt' kunnen worden.

Goede navolgbare voorbeelden uit uw Gemeente gevraagd dus.

rembrantd
door rembrantd - Mar 12, 2018 om 15:46
116 Antwoorden / 36 Vragen

Ik ben ook tegen brandhout, vreselijke lucht. Een kolenkachel vind ik nog wel gaan. Toch zal het alleen maar toenemen omdat het gas verbannen gaat worden. Het huis alleen elektrisch verwarmen met zonnepanelen die 's winters een erg laag rendement hebben gaat niet lukken.

gerbera
door gerbera - Mar 12, 2018 om 15:47
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ik ben tegen houtrook.

Ik niet, een gerookte paling is niet te versmaden en die wordt echt wel boven het hout gerookt.

En ga dan zeker niet in Duitsland of Oostenrijk wonen, daar barst het van de houtkachels.

scherpslijper
door scherpslijper Mar 12, 2018 om 15:58
70 Antwoorden / Vragen

Goed gedroogd beukenhout in de kachel geeft inderdaad een rook met een heerlijk aroma. De pest is alleen dat velen allerhande andere soorten vers (afval)hout (dat geen 3 of 4 jaren droogde) stoken, nog afgezien van bedrukt papier en andere zooi dat meeverbrand wordt; en dan wordt de rook echt ranzig.

hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 15:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Gerbera ... Klopt, maar bij alle directe landsburen is dit wèl met de noodzakelijke filters/catalisoren en gebouwd volgens voorschriften.

Ik woon in een wijk uit de jaren, waarin een openhaard als luxe mee-verkocht werd. 300 huishoudens die op hout (kunnen) stoken en geen wet die deze vergiftiging kan tegenhouden.

PS. Palingroken in een woonwijk ... dat meent u toch niet?

hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 16:03
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Scherpslijper ... @Jan Patat. Het gaat hierbij niet over de rook-reuk, maar over de uitstoot van de giftige deeltjes, wanneer die niet gefilterd worden. Dit blijkt tenminste op 'diesel-niveau' te staan, waarover zoveel te doen is momenteel. M.a.w. anderen moeten constant 'mee-roken' wanneer niets ondernomen wordt en ik ben op zoek naar gemeentelijke verkiezingsprogramma's ... als goed voorbeeld.

ju
door juliomariner Mar 12, 2018 om 19:01
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Ik woon zelf in duitsland en heb een houtkachel. Een filter of zo iets is niet verplicht. Wel elk half jaar verplicht bezoek van de schoorsteenveger. Deze heeft een beschermd rayon dus een andere kiezen in principe niet mogelijk. Klein weetje: als de schoorsteenveger op bezoek is moet je hem even aanraken. Dat brengt geluk is de volkswijsheid.

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 11:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

U moet de Feinstaubbelastung zelf kunnen aantonen:

http://www.kamin-russfilter.de/wer-kontrolliert-einbau-russfilter-in-kamin-kaminofen-kachelofen.php

ju
door juliomariner Mar 13, 2018 om 12:14
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Blijkbaar controleerd mijn schoorsteenveger dat dus. D.w.z. dat hij naar het typenummer van de kachel kijkt. Een wassen neus dus

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 17:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Meer info voor de duitse houtverbranders: >HIER<

https://www.energieheld.de/blog/verschaerfte-grenzwerte-fuer-alte-oefen-ab-2015/

gerbera
door gerbera Mar 13, 2018 om 21:43
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Hallo lui, gaan jullie nu onder mijn reactie een discussie voeren. Krijg hier iedere keer een melding van. Discussiëren prima maar maar graag niet hier. Bij voorbaat mijn dank.

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 22:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zet die meldingen gewoon uit ...

De discussie is inmiddels helemaal OT en de redactie heeft duidelijk geen OT-bezem meer of geniet ervan.

We zullen e.e.a. in het nieuws op tv gaan meemaken, vanavond nog!.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 12, 2018 om 16:29
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Een bekend probleem waarbij aan de orde is dat de regels in Nederland juist overwegend zijn verruimd. Een Gemeente kan een en ander wel strakker regelen in de apv maar of de meerderheid dat ook wenst? Ik vrees van niet maar ik merk ook op dat het ook een kwestie van gedrag is. De stankoverlast ontstaat vooral bij stoken van naten/of geschilderd en/of geImpregneerd hout of andere zdingen dan hout en heeft geen filter geïnstalleerd dat uiteraad geld kost.

hansje klein
door hansje klein - Mar 12, 2018 om 16:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het laatste wat ik heb vernomen is, dat Den Haag heeft  bewezen', dat houtrook 'gemiddeld' landelijk géén groot probleem is en rekent alle flats zonder open-haarden in de randstad met droge ogen gewoon mee ...

Géén prioriteit dus, maar ik verbaas me erover, dat juist de gemeentelijke/lokale politiek voor dit gif géén fijnere neus heeft. De landelijke politiek wil niets ondernemen ... en (citaat), 'wacht geduldig op regels uit Brussel'.

Zover de kansen, die bij verkiezingen voorbij komen, die de lokale poltiek nu laat liggen om de eigen gemeente-burgers te beschermen.

NB. Nog steeds heeft niemand een verkiezingsprogramma gepost waarin dit lokale? probleem aan de orde komt.

tonnis bakker
door tonnis bakker - Mar 12, 2018 om 16:56
2 Antwoorden / Vragen

Houtrook lijkt mij ook niet gezond. Daarom vindt ik het ook vreemd, dat je momenteel gestimuleerd wordt ( en zelfs subsidie krijgt) om je gasketel te vervangen door een pelletkachel.

hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 17:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een verkeerde opvattiing ...

Met 'goed' hout/pellets, de juiste manier van stoken en de juiste filters, is het gezondheidsgevaar helemaal niet zo hoog.

tenormin
door tenormin Mar 12, 2018 om 17:11
16840 Antwoorden / 108 Vragen

@tonnisbakker, pellets branden is, integendeel, helemaal niet gevaarlijk.

jo
door jorisw Mar 13, 2018 om 10:47
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Pellets verbranden (mits in een goede installatie) is inderdaad niet zo erg. Het verhaal achter pellets daarentegen is wel dubieus. Bomen in de US worden op grote schaal gekapt om er pellets van te maken. Vervolgens worden die per schip vervoerd naar ons om hier op te stoken.

Vl
door Vlinder100 - Mar 12, 2018 om 17:06
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat je niemand kunt verbieden om hout te stoken. De kachels en BBQ’s worden niet verkocht om ze niet te gebruiken

hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 17:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat dachten de diesel-producenten ook ...

Houtkachels prima, ... als ze maar goed geïnstalleerd worden volgens de voorschriften die nog steeds niet verbintelijk zijn en er géén handhavingsregels bestaan ... sinds vijf/zes jaar

http://barbasbellfires.com/nl/nieuws/8/2012-08-29/eigen-innovatie-schuimkeramisch-filter

newmikey
door newmikey - Mar 12, 2018 om 17:17
830 Antwoorden / 0 Vragen

"daarover bestaat geen misverstand, dat houtrook tenminste net zo toxisch is als de uitstoot van het verkeer"

Nou, daarover bestaat wel degelijk misverstand want het is gewoon onzin. GGD's en RIVM stellen dat in géén enkele van hun rapporten in die termen. Er zijn inderdaad géén handhavingsregels behalve dan het gevrijwaard zijn van overlast - dat laatste subjectief te beoordelen door de gemeente.

Ik mag hopen dat in mijn gemeente dit géén verkiezingsitem is en een partij die dit op het programma zet, mijdt ik als de pest. Die regelzucht moet maar eens aan banden worden gelegd en niet alles wat mogelijkerwijs onprettig kàn zijn onder zeer bepaalde omstandigheden hoeft verboden te worden. Gewoon gezond verstand gebruiken en anders ergens in een hutje op de hei gaan wonen.

hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 17:27
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De middelen zijn er, maar moeten dan ook worden ingebouwd ...

Ik kan u het RIVM rapport toesturen, maar voor mensen die van de regeltjes àf willen is dit parels voor de zwijnen werpen.

Wat helpt het mij, om mijn gezonde verstand te gebruiken, terwijl er bij de bouwmarkten vuurkorven voor een prikkie aangeboden worden en de openhaardlobby de consumenten in de interieurbladen van overtuigt dat je tegenwoordig wel een houtkachel moet hebben, die vervolgens (om prijsredenen) verkeert wordt geïnstalleerd en gestookt zonder filters.

De enigen die invloed kunnen uitoefenen zijn momenteel de Gemeentes en hun APV incl. voorlichting. Maar de reactie van mijn Gemeente had ik al geventileerd. Om te huilen, want ik moet in gesprek gaan, mèt of zonder mediator/jurist, met circa 300 wijkbewoners.

Wanneer mijn buurman met een boerenbedrijf maar een beetje rook veroorzaakt, heeft hij direct een boete aan z'n broek. Niet omdat het zo on-gevaarlijk is ... toch?

newmikey
door newmikey Mar 12, 2018 om 17:53
830 Antwoorden / 0 Vragen

Wàt een gerammel zonder enige samenhang plempt u hier neer! Ik ken het RIVM rapport zowat uit mijn hoofd dus toesturen heeft weinig zin.

Bouwmarkten die vuurkorven voor een prikkie aanbieden? Had u liever een accijns of andere belasting op vuurkorven, een verbod zodat er in achteraf steegjes gehandeld gaat worden in vuurkorven? Een vuurkorf handhavingswijkteam dat invallen doet om mensen te arresteren die metalen prullenmanden als vuurkorf gebruiken?

En dan een openhaardlobby die de consumenten in de interieurbladen van overtuigt dat je tegenwoordig wel een houtkachel moet hebben. Waarom zou een openhaard-lobby dat doen (als zoiets sinisters al zou bestaan) - zouden die niet open haarden promoten in plaats van houtkachels?

U hoeft alleen maar in gesprek te gaan met iemand als die volgens u, aan u direct overlast veroorzaakt - niet omdat diegene een houtkachel, open haard of vuurkorf stookt. In sommige weersomstandigheden zult u misschien wel last hebben, vaker zal dat helemaal niet het geval zijn. Het ontgaat mij waarom u zich hier als martelaar probeert op te werpen.

tijger1
door tijger1 Mar 12, 2018 om 18:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@newmickey

+100
Waarom hier martelaar? Omdat HK daarmee niet terecht kan op het Radar of CB forum. En zelf te beroerd is om de partijprogramma’s op te vragen.

hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 18:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Newmikey ....

Wat is dat nu voor een 'waardeloze' bijdrage om aan te geven dat u het RIVM-rapport uit uw hoofd kent. De topicvraag is bij u duidelijk helemaal niet aangekomen ...

De opmerking van @Tijger1 neem ik het beste maar niet ter kennis, die speelt zoals zo vaak weer helemaal OT op de man!

newmikey
door newmikey Mar 12, 2018 om 21:45
830 Antwoorden / 0 Vragen

@Hansje Klein
Om uw vragen even te beantwoorden:

"Hoe is dat in jullie Gemeente, is het momenteel zelfs een verkiezingsitem?" - NEE
"welke partij is dat?" - Geen enkele
"Of wordt er overal gewoon weggekeken" - nu vraagt u naar "overal" en ik woon niet overal dus die vraag kan ik niet beantwoorden
"branden zèlfs de buiten-houtovens en vuurkorven deze zomer weer?" - vast wel hoewel open haarden en houtkachels juist 's winters gestookt worden. Eerlijk gezegd heb ik misschien sinds oktober drie of vier keer geroken dat er ergens in de straat een open haard brandde, ruikt wel lekker eigenlijk en géén last van gehad. Als wij gaan BBQ'en waarschuw ik de buuf altijd even zodat ze de was kan binnehalen en de ramen achter even dicht kan doen. Als de buren BBQ'en ruikt het altijd lekker en loopt het speeksel mij in de mond.

panter22
door panter22 Mar 13, 2018 om 10:49
6599 Antwoorden / Vragen

Als je 5 houtkachels bij jou in de straat hebt, dan piep je wel anders.

newmikey
door newmikey Mar 13, 2018 om 10:57
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb er wel meer dan 5 in de straat zelfs. Het is een redelijke lange straat met veel tweeondereenkappers, allemaal met open haard en tuin met BBQ. Ik piep niet zo snel eigenlijk, afgeleerd.

Cookies
door Cookies Mar 13, 2018 om 11:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@panter22: wedden dat het aantal auto's met hun smerige uitlaatgassen bij jou in de straat veel hoger is dan 5? Zolang mensen die zich druk maken om wat houtkachels e.d., maar wel blijven rijden in hun milieu vervuilende auto's, kan/zal ik deze mensen niet serieus nemen. Al eens bekeken waar die man in zijn eikeltjes pyama van die z.g. milieubewuste partij in rijdt? Al eens geteld hoeveel van de in totaal 225 kamerleden in een elektrische auto rijden? Als je aan 5 komt, is het al veel. En lees eens de stukken over de gezondheid van mensen die in de binnenstad wonen of vlak langs de snelweg. Geef mij maar een gemeente / overheid die zich daar druk om maakt en daarvoor maatregelen treft.

tijger1
door tijger1 Mar 13, 2018 om 12:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, en dan allemaal met vakantie met het vliegtuig, want de bewoners rond Schiphol en andere vliegvelden doen er niet toe.

panter22
door panter22 Mar 13, 2018 om 14:26
6599 Antwoorden / Vragen

Carola83, inderdaad veel meer dan 5 auto's in de straat. Maar die staan niet de uren stationair te draaien.
Vanavond maar weer stoken.

Cookies
door Cookies Mar 13, 2018 om 21:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar die auto's staan ook niet 24/7 stil. Vanavond gehoord in het nieuws, slechts 10% komt door houtkachels. 90% door industrie en verkeer. Vanavond maar weer stoken? Ja, de cv.

hansje klein
door hansje klein - Mar 12, 2018 om 18:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Onze zorg van morgen .... (niet voor @Tijger en @NewMikey).

Een bericht van RIVM

https://rivm.nl/Onderwerpen/T/Toolkits_voor_publiekscommunicatie/Onderwerpen/Houtrook_en_gezondheid

ne
door neodutchio - Mar 12, 2018 om 18:19
5157 Antwoorden / 12 Vragen

Normaal ben ik niet zo tegen het gebruik van een lekker vuurtje. Maar overdrijven moet je niet. Dus niet zoals de overburen het hele huis in de hens steken. Gelukkig was de politie er snel bij om een verbaal uit te schrijven (en de brandweer ook).

Cookies
door Cookies - Mar 12, 2018 om 18:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zijn er toevallig nog andere forumleden die net als ik erg benieuwd zijn in welke elektrische auto topicstarter rijdt?

hansje klein
door hansje klein Mar 12, 2018 om 18:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zowel @Carola83 als @Tijger1 hadden onlangs de toezegging gedaan, nooit meer op een topic van mij te reageren ...

Ik heb hier dus absoluut met onbetrouwbare en onserieuze reageerders te maken, met niets anders in de zin als mijn verhaal ordinair onderuit te halen.

Ik reageer nog één keer op deze typen en heb hun benemen inmiddels gerapporteerd! Een schande voor dit forum die twee.

tijger1
door tijger1 Mar 12, 2018 om 19:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Dat kan alleen maar een grote Duitse sjoemeldiesel zijn, want dort ist alles besser.

Redacteur
door Redacteur Mar 13, 2018 om 09:19
1055 Antwoorden / 62 Vragen

Houd het s.v.p. vriendelijk en inhoudelijk. Dank alvast!

De redactie

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 13, 2018 om 01:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Vroeger had ieder huishouden zowat een fornuis op hout, toen had niemand last.
We zijn gewoon pietluttig geworden en kunnen amper meer iets verdragen.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 13, 2018 om 09:06
7199 Antwoorden / 3 Vragen
hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 09:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt ... @Sjoppie

Kranten schrijven erover, Gemeentes plaatsen tips op hun website en vragen (voor de vorm?) de politiek en VNG om meer regels, maar ik zie nergens dit houtrook-thema in de verkiezingsprogramma's.

Europees zijn er nieuwe regels in voorbereiding, maar dan heet het weer, dat we de wetgeving zèlf in de hand willen houden.

Je zult maar astma of bronchitis hebben en door de buurt uitgerookt worden.

hansje klein
door hansje klein - Mar 13, 2018 om 09:15
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bedankt voor uw deelname ...

Er werd dus géén verkiezingsprogramma gespot met houtrook als thema ...

De landelijke acties gaan inmiddels door met ontmoedigen

https://nos.nl/artikel/2222096-overheid-moet-gebruik-haarden-en-kachels-ontmoedigen.html

*NB. Teleurgesteld, dat de redactie niet eens de moeite neemt om de OT-bezem door deze topic te halen.

newmikey
door newmikey - Mar 13, 2018 om 10:18
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het is buitengewoon jammer en misleidend dat TS zich bedient van een taktiek van verwijzing naar een rapport van een betrouwbare instantie en daarbij laat voordkomen alsof dat rapport eenduidig afwijzend zou staan tegenover houtkachels, open haarden, vuurkorven of bbq's. Dit selectief weglaten om het onderwerp te ondersteunen komt eigenlijk gewoon op misleiding neer. Er is dus ook helemaal geen noodzaak om houtstook tot een verkiezingsissue te maken en TS gedraagt zich gewoon als een querulant met kwade en misleidende bedoelingen.

Wie het betreffende rapport immers goed doorleest (en nu ben ik eens selectief), leest daarin:
- "Het stoken van hout door particulieren geeft niet altijd overlast"
- "Voor zover bekend is fijn stof afkomstig van houtverbranding niet duidelijk meer of minder schadelijk dan fijn stof afkomstig van andere (verbrandings)bronnen, zoals het verkeer."
- "Andere studies laten geen relatie met negatieve gezondheidseffecten zien." sic: van houtrook
- "Deze gezondheidseffecten zijn niet specifiek voor houtrook en worden ook gevonden bij blootstelling aan bijvoorbeeld luchtverontreiniging door verkeer."
- "Soms zijn een goed gesprek en een paar eenvoudige afspraken voldoende om de hinder te voorkomen."
- "In artikel 7.22 van het Bouwbesluit staat dat het verboden is hinderlijke rook, roet, walm of stank te verspreiden. U kunt de gemeente schriftelijk verzoeken handhavend op te treden."

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 10:25
3037 Antwoorden / 62 Vragen

1 -Het RIVM heeft om onduidelijke redenen, houtrook uit haar rapportage gehaald.
Dit terwijl houtrook een zeer grote bron is voor fijnstof.

2 - Wanneer u zo'n insiderkennis heeft, moet u van het bestaan van deze RIVM-houtrook-rapportage afweten. Ook, dat dit in opdracht van de GGD's werd geschreven. Ook, dat het rapport in de Tweede Kamer is besproken ... ! En hiervan wist u natuurlijk óók niet: https://vraagde2ekamer.nl/blootstelling-aan-houtrook/ https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2015Z19984&did=2015D40674

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 10:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... en lees eens hoe een Gemeente op vragen reageert: Maassluis

http://www.maassluis.nu/politiek/antwoorden-op-vragen-d66-over-houtrook-open-haarden/

newmikey
door newmikey Mar 13, 2018 om 10:41
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het RIVM heeft om onduidelijke redenen houtrook uit haar rapportage gehaald? Wat zegt u nu toch? Maar dat was toch een verwijzing waar uw openingspost van dit topic op berustte?

Ik quote u nog even: "daarover bestaat geen misverstand, dat houtrook tenminste net zo toxisch is als de uitstoot van het verkeer. De rapporten van de GGD's en het RIVM liegen er niet om"

Spreekt u nu uzelf tegen of zie ik dat verkeerd?

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 10:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lees eerst de rapporten maar eens door alvorens zo hoog van de toren te blazen ... HIER

Overigens heeft de werkelijkheid u vandaag alweer ingehaald, of leest u geen krant, hoort geen nieuws?

https://houtrook.wordpress.com/rapporten-en-documenten/

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 10:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik was echter al klaar met mijn topic ... dit zijn totaal overbodige achterhoedsgevechten @Newmikey en zoals er een rookverbod kwam, komt er binnenkort ook een verbod op houtstook op mistige dagen ... om mee te beginnen.

Daarna zullen er voorschriften opgesteld worden voor de verkopers en installateurs ...

Een waarschuwing aan potentiële kopers om hier nu al aandacht aan te besteden.

newmikey
door newmikey Mar 13, 2018 om 10:53
830 Antwoorden / 0 Vragen

Staat er ook nog iets recents op die amateuristische Wordpress blog, iets van enige wetenschappelijke waarde of is het allemaal even suggestief als "waren de maanlanding echt of zijn ze in de studio opgenomen?".

Wel deel van het antwoord "Het bouwbesluit biedt voldoende handvatten om in te grijpen indien dit nodig is. Wij zien dan ook geen noodzaak om bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten te verzoeken om landelijke wetgeving aan te passen." was u niet helemaal duidelijk?

hansje klein
door hansje klein Mar 13, 2018 om 11:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Meer dan honderd Gemeentes hebben inmiddels aan de VNG verzocht om de regelgeving (m.b.t. het kunnen handhaven) aan te passen ... mijn Gemeente hoort daarbij en laat het op de website weten. Doet vooreerst verder niets!

Open vuren mogen in Nederland uitsluitend met een vergunning gestookt worden. Stoken binnenshuis is echter helemaal niet aan regelgeving gebonden. Snapt u inmiddels (even zonder de RIVM-rapporten) deze frictie nog steeds niet?

U vroeg mij eerder om mijn gezonde verstand te gebruiken!

newmikey
door newmikey Mar 13, 2018 om 12:00
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, en om onduidelijke redenen doet u dat niet...

Stoken binnenshuis is wel degelijk aan regels gebonden zoals al eerder vermeld in het door u aangehaalde RIVM rapport "Het bouwbesluit biedt voldoende handvatten om in te grijpen indien dit nodig is"

U blijft in circeltjes rondrennen...

hansje klein
door hansje klein - Mar 13, 2018 om 10:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Tenslotte nog en beetje Off-topic,

maar nog een waarschuwing aan potentiële kopers van houtstookhaarden, vooral aandacht te besteden aan de juiste catalysator om gezondheidsschade in uw buurt te helpen verminderen. Overmorgen zullen deze filters plicht worden, zoals in onze buurlanden.

Misschien nog een extra oproep om liever geen gebruik te maken van vuurkorven wanneer u weet, dat er mensen in de buurt wonen met longaandoeningen zoals astma en bronchitus ...

Voorbeeld-1 :    http://www.gvan een filterwerking

Voorbeeld-2:     ecolinksolutions

https://nos.nl/artikel/2222096-overheid-moet-gebruik-haarden-en-kachels-ontmoedigen.html

gerbera
door gerbera - Mar 13, 2018 om 12:11
7368 Antwoorden / 14 Vragen

@Hansje Klein,
PS. Palingroken in een woonwijk ... dat meent u toch niet?
Wel eens in Spaarndam geweest ? daar wonen toch echt ook mensen vlak bij de rokerij. Zelf wil ik ook wel eens een palinkje roken in mijn achtertuin en ja daar komen buren op af maar alleen om mee te smullen. Een troost de meeste rook blijft in de kast.
Maar dit ter zijde.

Ik ben tegen houtrook.

Dat is uw goed recht maar dat betekend niet dat iedereen het met u eens hoeft te zijn. Als het gaat om mensen die allerlei houtafval, al dan niet met verfresten, in hun kachel gooien heeft u een punt. Wat ik mij wel afvraag is dat er, voor de aardgas-tijd, tonnen kolen en turf werd verstookt zonder dat hier gezondheidsrapporten over verschenen. Waren de mensen in die tijd minder vatbaar voor allerlei kwalen of zijn we tegenwoordig nergens meer tegen bestand. Een klein voorbeeld, de "zure" regen toen een hot item tegenwoordig hoor je niemand hier meer over. Is de regen tegenwoordig niet meer zuur?

hansje klein
door hansje klein - Mar 13, 2018 om 22:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

''Verander op tijd, voordat je ertoe wordt gedwongen.''
Jack Welch

hansje klein
door hansje klein - Apr 2, 2018 om 16:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Door het fijnstof van de paasvuren weer eens geactualiseerd: >nog maar even geen houtrookpolitie<

https://nos.nl/artikel/2222169-advies-graag-minder-haardvuurtjes-maar-nog-even-geen-houtrookpolitie.html

Ik heb intussen de nieuwe Gemeenteraadsleden om een algemene subsidie voor een houtkachel-katalysator van € 100,- per gevraagd! en tevens een producent om 25% korting bij een gesloten afname van 100 stuks.

Ikzelf heb overigens géén houtstookkachel of openhaard, maar probeer dit te organiseren voor al die burgers die er wèl een hebben.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 2, 2018 om 16:18
16875 Antwoorden / 202 Vragen

Ach ja, hoewel stoken van verkeerde zaken of andere dan drooghout de problemen veroorzaken zijn er ook zaken als Paasvuren. Een gewoonte die naar mijn mening NIET verboden moet worden en zo heel af en toe zijn er ook hinderlijke bos/heidebranden en die worden vaak veroorzaakt door het stoken van iets anders dan hout (tabak).