al
door algemeen Oct 14, 2020 om 12:20
Voeding & gezondheid

Is de extra bijdrage bij orthopedische schoenen aftrekbaar?

12085 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 14, 2020 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe is die € 127 eigen bijdrage niet aftrekbaar. Maar danheb je nog maar één paar, en geen pantoffels of slippers.

Ik voerde die € 127 (2020) wel altijd op onder hulpmiddelen.

getty
door getty Oct 14, 2020 om 16:22
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar dat is niet correct...

ha
door harrybre Oct 16, 2020 om 11:53
240 Antwoorden / Vragen

Het door de Belastingdienst NIET corrigeren van UW aangifte wil niet zeggen, dat uw aangifte correct is en dus zo mag

tijger1
door tijger1 Oct 16, 2020 om 11:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik schrijf toch niet dat het correct is?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 14, 2020 om 15:49
16867 Antwoorden / 202 Vragen

Zie als antwoord op uw vraag deze info van de fiscus:  /welke_kosten_zijn_niet_aftrekbaar  en deze m.b.t. welke wel: aftrek_zorgkosten/overzicht_zorgkosten/hulpmiddelen/

al
door algemeen - Oct 16, 2020 om 11:12
21 Antwoorden / 25 Vragen

Maar oder hulpmiddelen staat ook:Het kan bijvoorbeeld gaan om een voorziening die u in staat stelt om een normale lichaamsfunctie te verrichten.
Ik kan n.l. alleen maar met orthopedische schoenen lopen.

getty
door getty Oct 16, 2020 om 12:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U betaalt daarom ook alleen de eigen bijdrage. Aangezien u anders, net zoals iedereen, ook schoenen had moeten kopen, wordt er dus een eigen bijdrage verwacht.

NOgmaals:  het is geen hulpmiddelen en is niet aftrekbaar.

panter22
door panter22 - Oct 16, 2020 om 12:12
6599 Antwoorden / Vragen

Gewone schoenen moet je toch ook zelf betalen. En €127 , daar zit je snel op als je een paar goede schoenen wilt die een jaar mee gaan

1paul
door 1paul - Oct 16, 2020 om 15:09
3161 Antwoorden / 0 Vragen

ja mits totale bedrag hoog genoeg is, opgeven bij medische kosten dus, ook reisgeld is aftrekbaar trouwens mits dit is voor medische doeleinden....

moet niet gaan in deze om aftrek eigenbijdrage, eigenbijdrage die van de 385 Euro afgaat is niet aftrekbaar....

gerbera
door gerbera - Oct 17, 2020 om 16:55
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier volgens mij om de bijbetaling van een bedrag wat boven de door de zorgverzekering gestelde vergoeding komt.
Dus als de schoenen € 150,- kosten en de vergoeding door de verzekering is vastgesteld op € 100,- moet de TS € 50,- uit eigen zak betalen en die zijn volgens mij aftrekbaar.

U mag de kosten voor bepaalde hulpmiddelen aftrekken. Maar alleen als de kosten die u betaalt niet onder het verplicht en vrijwillig eigen risico of verplichte eigen bijdrage vallen.

tijger1
door tijger1 Oct 18, 2020 om 22:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die kosten zijn dus niet aftrekbaar. Maar persoonlijk vind € 127,00 eigen bijdrage voor één paar schoenen erg veel.

Dus voor iemand die twee paar schoenen per jaar nodig had, voerde ik een keer de eigen bijdrage op.

fi
door fisbel - Oct 18, 2020 om 22:23
851 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals gerbera hierboven zegt: het eigen risico en de verplichte eigen bijdarge zijn niet aftrekbaar.
Er is een lijst in de Zorgverzekeringswet opgenomen. Zoals": € 105 vervoer oncologische behandeling / zittend ziekenvervoer, €127 orthopedische schoenen, 25% regulier gehoorapparaat, 25% volledig kunstgebit , pruiken - alle kosten boven € 443
https://www.zorgwijzer.nl/faq/eigen-bijdrage-zorgverzekering.

In de praktijk van de belastingaangiften zie ik dat de kosten van de eigen bijdrage desondanks heel vaak bij hulpmiddelen worden opgenomen. Dat is in strijd met de wet. Controle hierop door de Belastingdienst vindt vrijwel nooit plaats. Veelgehoorde reactie: zie je wel, de Belastingdienst accepteert het. Mijn antwoord daarop is dan: niet de Belastingdienst controleert, maar de computer. Uitworp (controle) vindt meestal pas plaats als de opgevoerde kosten hoog zijn.
Lees: https://www.zorgwijzer.nl/faq/eigen-bijdrage-zorgverzekering