ba
door bahamaparadise Mar 24, 2021 om 13:05
Voeding & gezondheid

Is er een alternatief voor dagelijks gebruik van OMEPRASOL

Doordat ik al jaren medicijnen als rosuvastatine ,lisinopril,acetylsalicylzuur ,allopurinol ,levothyroxinenatrium slik moet ik ook OMEPRASOL slikken volgens de arts. Maar ik heb veel last van de bijwerkingen . Mijn vraag is nu : Is er een alternatief voor OMEPRASOL die ik dagelijks kan slikken ?

17768 18 Rapporteer

pe
door peentjes - Mar 24, 2021 om 13:07
421 Antwoorden / 0 Vragen

misschien heeft u hier wat aan. Hier staat een aantal alternatieven.
https://www.google.nl/search?q=alternatief+omeprasol&source=hp&ei=JitbYMXOLsL4sAfkx4n4DQ&iflsig=AINFCbYAAAAAYFs5Nm_1PXHe3-SjTurvf9jTg_MEZYAo&oq=alternatief+omeprasol&gs_lcp=Cgdnd3Mtd2l6EAMyBAgAEA06DggAELEDEIMBEMcBEKMCOggIABCxAxCDAToFCC4QsQM6AggAOggIABDHARCjAjoLCAAQsQMQxwEQowI6CAguELEDEIMBOgUIABCxAzoLCAAQsQMQxwEQrwE6CAgAEMcBEK8BOgIILjoGCAAQFhAeUKUJWOovYJ0yaABwAHgAgAFaiAHaDJIBAjIxmAEAoAEBqgEHZ3dzLXdpeg&sclient=gws-wiz&ved=0ahUKEwjF-cD58cjvAhVCPOwKHeRjAt8Q4dUDCAY&uact=5

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 24, 2021 om 13:20
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Er zijn alternatieven maar raadpleeg uw arts of deze er achter staat.
         uit de link:
Het is belangrijk om te vermelden dat terwijl je de meeste maagzuurremmers zonder recept kunt kopen, omeprazol een geneesmiddel is waarvoor een arts een recept moet uitschrijven.

marita5
door marita5 - Mar 24, 2021 om 13:23
11533 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Bahamaparadise ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/pantoprazol-en-omeprazol-dit-is-wat-je-erover-moet-weten?utm_source=20210324_Kassa&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa

Voor een goed advies , neem contact op met uw huisarts .

lo
door lovewinnie - Mar 24, 2021 om 13:31
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Hèb je klachten als je het niet gebruikt. Hier worden maagbeschermers ook aangeraden vanwegen z'n 15 pillen per dag maar heb totaal geen last van maag of darmen dus gebruik ze niet

Zoontje echter slikt al 3 jaar omecat ( is zelfde product, andere naam) vanwegen maag problemen door medicatie. Denk aan misselijkheid, overgeven en maagzweren. Met deze medicatie geen last . Soms stoppen we weekje naar eigenlijk dag 3/4 beginnen de klachten al weer. Hij heeft type 1 diabetes, astma, migraine en klassieke autisme en voor alle 4 medicatie nodig. Insuline injecties maar slaat blijkbaar ook op de maag.

Mijn advies, probeer zonder. Krijg je klachten dan is het voor jezelf te beslissen of voordelen opwegen tegen de nadelen . Heel de dag beroerd voelen en maagzweren etc zit je ook niet op te wachten

tenormin
door tenormin - Mar 24, 2021 om 13:46
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Uiteraard uw arts raadplegen. Ik heb Esomeprazol 40mg, voor zover ik weet heb ik geen bijwerkingen, althans, merk er niets van. Moeten innemen na maagbloeding. Plus nog 7 andere medicijnen te moeten slikken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 24, 2021 om 14:09
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Mijn advies, iets afwijkend: doe (in ieder geval) ook navraag bij uw apotheker. Die zal ogetwijfeld weten of en zo ja welke altenatieven er zijn en ook is belangrijk wat dan de kosten ervan zijn als het geen preeferent middel is. Indien uw huisarts het andere medicijn voorschrijft als medisch noodzakelijk kan zal qua meekosten dan overeenkomen met de zorgverzekeraar over het wel preferente middel ten laste gaan van het eigen risico.

gerbera
door gerbera - Mar 24, 2021 om 16:38
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Weet u zeker dat het om Omeprazol gaat, dit is, in lage dosering, nml vrij bij de drogist verkrijgbaar en is geen recept voor nodig. Zou toch nog maar eens met de arts overleggen om welk middel en dosering het gaat.

Het is op recept verkrijgbaar in capsules en tabletten onder de merknamen Losecosan, Losec en Omecat als het merkloze Omeprazol en Maagzuurremmer OmeprazolOmeprazol is in lage dosering voor maagklachten ook zonder recept bij apotheek en drogisterij verkrijgbaar onder de merknaam Losecosan in tabletten.

Redacteur
door Redacteur - Mar 25, 2021 om 13:40
1056 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo Bahamaparadise,

We hebben recent een artikel geschreven over pantoprazol en omeprazol waarin ook alternatieven staan. Deze kun je hier lezen. Een alternatief kan een maagzuurbinder zijn, zoals een algedraat. Ook de maagzuurremmer ranitidine is een alternatief. Dit medicijn heeft minder bijwerkingen dan omeprazol. Uiteraard kun je het beste met je huisarts bespreken wat een goed alternatief voor jou is. De huisarts kent jouw medische geschiedenis.

Met vriendelijke groet,
Danny

john devries
door john devries Mar 26, 2021 om 11:48
219 Antwoorden / Vragen

Melding over ranitidine

De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) heeft op 4 oktober 2019 besloten tot een terugroepactie van een aantal medicijnen met ranitidine. Uw apotheker zal controleren welk merk u of uw kind gebruikt en bij u aangeven of het nodig is om het terug te brengen naar de apotheek.

Redacteur
door Redacteur Mar 29, 2021 om 11:01
1056 Antwoorden / 62 Vragen

Hallo John,

Bedankt voor het doorgeven! We zullen dit toevoegen aan het artikel. Ik wil wel benadrukken dat ranitidine nog wel op de markt is. IGJ: "De registratiehouder moet vanaf nu per batch vaststellen of er minder dan de toegestane hoeveelheid ranitidine in zit. Dat moet met behulp van een chemische analyse van de grondstof en het eindproduct, niet op basis van een risicoafweging. Alleen als het onder de limiet blijft, mag de batch vrijgegeven worden. De inspectie wil geïnformeerd worden op het moment dat er weer batches op de markt komen. Wij zullen voorlopig steekproefsgewijs laten onderzoeken of de ranitidine inderdaad vrij van NDMA is."

Groet,
Danny

aurora1
door aurora1 - Mar 25, 2021 om 19:43
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft u dit uw huisarts al gevraagd?

gerbera
door gerbera - Mar 26, 2021 om 11:17
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Informeer eens bij de huisarts of Pantoprazol een alternatief is.

PvBaak48
door PvBaak48 - Mar 26, 2021 om 11:54
65 Antwoorden / 1 Vragen

Als je de bijsluiter leest dan is , in overleg met de huisarts , rennies een goed alternatief.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Mar 26, 2021 om 12:37
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De meeste Omeprasol  of Pantoprazol  gebruikers kregen de 40 Mg  versie.
Bij bijwerkingen  2 dagen stoppen en  vraag een  20 Mg  en die  geeft wel  remmingen maar minder bijwerkingen.

Helaas worden geen  10 Mg geleverd  en  dag om dag werkte ontregelend helaas.

Dan is Zondag Ochtend ,   Maandag Avond,  Dinsdag overslaan,  Woensdag ochend enz... een alternatief..  1½ dag er tussen...
Lastiger en de kalender pure noodzaak.   en met  20 Mg van  een van deze 2  die iets andere bijwerkingen hebben  is dat vaak beste....

gerbera
door gerbera Mar 26, 2021 om 15:22
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Omeprasaol en Pantoprazol 10mg is gewoon verkrijgbaar, zelfs zonder recept bij de drogist. En zelf klooien met de dosering is niet verstandig. Dus gewoon naar de huisarts gaan voor vervanging.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 26, 2021 om 15:25
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Mijn Apotheek  riep niet leverbaar.... vond ook al vreemd, ga zeker  elders vragen  om van 20 Mg naar 10 Mg te gaan.

johanna66
door johanna66 - Mar 26, 2021 om 14:04
48 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb zelf heel veel baat gehad door te letten op basisch en zuur eten. Zuur eten is al het voedsel wat bewerkt of geraffineerd is. Via Google zijn lijsten hiervan te downloaden. Ook belangrijk zijn de combinaties bijv. groenten met vleees maar geen koolhydraten in de vorm van aardappen, brood, pasta en rijst. De ideale verhouding is 80% basisch en 20% zuur.

gerbera
door gerbera Mar 26, 2021 om 15:07
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het gaat hier niet over voeding maar medicijnen waarvoor maagbeschermer gebruikt moet worden.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Mar 26, 2021 om 15:27
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als ik Johanna66 mag geloven mag ik  veel niet meer voor mezelf telen en  bepaalde Google wat ik wel en niet mag .

Denk dat  omdat rest gezin  geen problemen heeft dit toch echt  aan 1 van de  4 gezinsleden zit.

koekeloer
door koekeloer - Mar 26, 2021 om 14:58
562 Antwoorden / 18 Vragen

Dit kunt u aan uw apotheek vragen.

Da
door Damaya63 - Mar 26, 2021 om 15:03
3 Antwoorden / Vragen

Ik had hetzelfde qua bijwerkingen op veel medicatie die ik moet gebruiken, toen er zoveel bijwerkingen waren bleek dat ik allergisch was voor de bindmiddelen in de goedkopere versie van Omaprasol. Ik heb toen Losec 40 mg gekregen en geen last meer van bijwerkingen, misschien kan dit u ook helpen. Sterkte!