OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed Sep 3, 2008 om 15:53
Voeding & gezondheid

Kip bewaren

Hoe lang kan ik een (halal) kippenbout in de koelkast bewaren?

8144 20 Rapporteer

kiran
door kiran - Sep 3, 2008 om 16:08
2791 Antwoorden / 0 Vragen
stacey
door stacey - Sep 3, 2008 om 16:29
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

kippenbout halal kan net zo lang in koelkast als een niet halal kippenbout ;-)

Als je doelt op de slachtwijze van het vlees /halal , dat maakt voor bewaren niets uit.

Groetjes,

OpTijdNaarBed
door OpTijdNaarBed - Sep 3, 2008 om 16:47
1163 Antwoorden / 60 Vragen

Hoi Stacey,

ik doelde niet perse vanwege de wijze van slachten, maar als ik een niet-halal stukje kip heb, dan is de kip vaak volgespoten en opgeblazen. Ik kan me voorstellen dat daar iets bijzit wat de houdbaarheid ten goede komt, bv zout of vitaminen.

stacey
door stacey - Sep 3, 2008 om 17:12
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--volgespoten en opgeblazen.--

Volgens mij zit er in vlees hier (te)veel water, en ipv vitamines verwacht ik eerder groeihormonen ;-)

Maar bij mijn weten maakt halal of niet qua houdbaarheid niet(s) uit.

stacey
door stacey - Sep 3, 2008 om 17:26
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Vond nog een interessant stukje van een expert over (Supermarkt) vlees;

mrwhite;    -------De enige echte reden dat water wordt toegevoegd aan vlees, pluimvee en vis, is dat hierdoor de kostprijs van het product gedrukt wordt en zo voldaan kan worden aan de prijseisen van de supermarkten (en dus de consument). Als vleestechnoloog kan ik je garanderen dat e.e.a. niets te maken heeft met verbeterde houdbaarheid (in tegenstelling: door injectie met water treedt interne besmetting van het - van nature steriele - vlees op). Door water toevoegen en bevriezing treedt celstructuurbeschadiging op van het product en de micro-organismen in het product, waardoor deze geen schadelijke werking meer kunnen hebben. Dit principe is echter als methode niet te valideren (resultaten niet constant en niet betrouwbaar). Een bijkomend voordeel van injectie is dat de celstructuur van vlees, kip en vis deels kapot gaat en daardoor het product "malser" wordt (in de beleving van de consument). Dit wordt als drogreden aangevoerd om e.e.a. recht te praten. -----------

 Vara Kassa-online

stacey
door stacey - Sep 3, 2008 om 17:33
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Sorry, verkeerde link, dit is hem als het goed is

Consumenten Vraag / Vara Kassa-online

poltol
door poltol - Sep 3, 2008 om 21:00
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Eén ding weet ik zeker, als de kip zelf de koelkast uit komt lopen, dan heeft u die te lang bewaard. {grapje}

Kijk maar op de bewaar link die eerder genoemd is, die is zeer compleet en erg duidelijk.

Succes, poltol

zo
door zonnenberg_1 - Sep 5, 2008 om 12:54
2 Antwoorden / 2 Vragen

Hooguit twee dagen, tenzij u hem aanbraadt. Dan kan het nogtwee dagen langer bewaard blijven.

af
door aflierman - Sep 5, 2008 om 12:58
128 Antwoorden / 0 Vragen

deinert

Tot op de verpakking genoemde datum.
Ik zou die zeker niet overschrijden daar kippen vlees erg gevoelig is voor besmetting.
Eet smakelijk.
Vriendelijke groet.
A.F.

marcjes
door marcjes - Sep 5, 2008 om 13:22
8 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Mits de koelkast aanstaat en minstens 7 graden, lager is beter, niet langer dan 2 dagen.

Marc

aragon
door aragon - Sep 5, 2008 om 13:24
106 Antwoorden / 0 Vragen

Een kippenbout kun je maar enkele dagen in het koelvak bewaren. Maakt niet uit ofdie wel of niet halal is. Halal is trouwens een Arabisch woord, wat bij een dergelijke vraag absoluut niet van toepassing is. We leven in Nederland!

brynnar
door brynnar - Sep 5, 2008 om 13:56
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Halal is een Arabisch woord, maar inmiddels al wel opgenomen in de dikke Van Dale, dus nu ook Nederlands. Net zozeer als computer, überhaupt en e-mail ook Nedrelandse woorden zijn geworden.

Uit het woordenboek gevist:

ha·lal (bijvoeglijk naamwoord)
 1 (vooral van voedsel) volgens de islamitische voorschriften toegestaan

ha·lal·hy·po·theek (dev)
 1 hypotheek die gebaseerd is op de islamitische regels mbt. lenen en betalen van rente

ha·lal·vlees (het)
 1 vlees van vee dat volgens de islamitische traditie geslacht is

Mvgr - B

brynnar
door brynnar - Sep 5, 2008 om 13:57
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Geert W., grijp in! Het woordenboek islamiseert nu ook al. Schande!

:)))))

Mvgr - B

ev
door evert_1 - Sep 5, 2008 om 14:14
1 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan een kip,of een bout ervan net zo lang bewaren,tot hij er vanzelf uitkruipt.

an
door ankhor - Sep 5, 2008 om 14:54
122 Antwoorden / 0 Vragen

Halal is eigenlijk wel wat meer dan alleen de manier waarop het vlees geslacht is, Het dier moet namelijk ook en dierwaardig bestaan hebben gehad.

En water toevoegen, IN een Engelse documentaire zag ik hoe Nederlandse kippen(eigenlijk nog kuikens natuurlijk) koeien en varkens eiwitten bevatten, omdat die nog beter water vasthielden.
Het was trouwens halal kip, dat stond op de verpakking.(nou ja, niet echt dus)

ma
door matoe - Sep 6, 2008 om 17:11
8 Antwoorden / 1 Vragen

kip van de super dezelfde dag liefst consumeren.

kip van de vakslager is onbehandeld 2 dagen beneden 5 graden houdbaar. gemarineerde kip direct braden of bbq-en. kippevlees is erg snel geinfecteerd en is op weg van winkel naar huis vaak al bedorven. bereiding op hoge temp kan maagproblemen voorkomen

an
door annelies53 - Sep 6, 2008 om 18:33
9 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik zoal lees van de andere personen die U gemailt heeft over het bewaren van kip, kun je het beste als volgt doen: niet te lang bewaren in de koeling, want met kip moet je al voorzichtig zijn, daarom raad ik aan niet langer dan 1 a 2dg. bewaren liefst direkt consumeren is het beste. Maar geen week in de koeling neem dat maar van mij aan, en ook bewaren op een schone plek in de koelkast.

met vriendelijke gr. A.Jansen

af
door aflierman - Sep 6, 2008 om 18:44
128 Antwoorden / 0 Vragen

evert,

Ik lig in een deuk van het lachen.
Je lijkt wel een klein kind.
Vriendelijke groet.
A.F.

vs
door vsavitri01 - Sep 7, 2008 om 10:47
13 Antwoorden / 2 Vragen

Dit is zeer afhankelijk van de behandelingen ervoor, hoe (hygiënisch) men met het vlees omgaat.

Als je vaak voor groothoeveelheden eten klaarmaakt, dan merk je dat je moet vlees zo snel magelijk -en vooral zo hygiënisch mogelijk- verwerken. Mager vlees is in het algemeen langer houdbaar dan stukken vlees met een laagje vet erbij zoals de vel en een dunne laagje vet bij kippenbout.

Trouwens, voorheen ging ik vaak kippenvlees bij de (halal)slager halen, vooral bij goedlopende zaak. De medewerkers weten te adviseren wanneer er nieuwe aanvoer komt, dan heb jij 'vers' vlees die langer houdbaar is. Vlees van minder goedlopende zaak merk ik dat het sneller bederft. Als je verder gezond bent, word je niet zo gauw ziek door iets meer bacteriën in het vlees.

Tijdens de medische behandeling van mijn jongste kind voor een kwaadaardige tumor, kreeg ik -wegens zijn steeds lage bloedwaarden en dus weerstand- als advies kiemarme voedsel voor te bereiden, en daar hoort voorverpakt vlees bij. Sindsdien haal ik nooit meer vlees bij de slager :(

Een supermarkt bij ons in de buurt stalt alle vers voorverpakt vlees niet in de koelingrek (open en bloot) maar in de 'koelingkist' [het heeft de vorm van een diepvrieskist, vandaar die benaming]. Ik merk wel dat als ik vlees van hun haal, ze langer houdbaar zijn.

Groet, Vie

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 7, 2008 om 11:30
16885 Antwoorden / 202 Vragen

deinert, net zo lang als een niet halal geslagte kip! Niet erg lang dus. Al het kippevlees is erg bevattelijk voor schadelijke bacteriën, halal of niet. Een tip: grillen of bakken en dan invriezen.