ro
door roderakker Nov 10, 2013 om 14:23
Voeding & gezondheid

Kleine verpakkingen veel duurder

Ik ben tegenwoordig mantelzorger voor een stel oude mensen .Deze mensen eten niet zo veel meer . Ik doe de boodschappen voor hen.
Nu is mij opgevallen hoe onredelijk hoog de prijzen van kleine verpakkingen zijn in vergelijking tot grote normale verpakkingen.
Voorbeeld: een grote pot appelmoes kost max 60 cent en een klein potje liefst 86 cent.
Bij vleeswaren of vlees betaal je altijd alleen het gewicht en dan heb je dezelfde kiloprijs voor kleine of grote verpakkingen.
Oude mensen kunnen grote verpakkingen niet gebruiken want ze eten minder en willen hetgeen ze over hebben niet weggooien.
Zij hebben de oorlog meegemaakt.
Maar tegenwoordig zijn er onlogische verhoudingen .
Het maken van een klein potje kan niet MEER kosten dan een grote pot .
Hoe kan dit en kan er niets aan worden gedaan?

2579 31 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 14:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is natuurlijk al van alle tijden. Twee kleine dingen maken en vervoeren kost nu eenmaal meer.

Uw voorbeeld van appelmoes kan alleen slaan op verschillende merken. In de koelkast kunnen zaken lang goed gehouden worden. Als er echt op geld gelet moet worden, dan maar minder afwisseling in het menu.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 14:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 10 nov 2013, 14:38: Dat is natuurlijk al van alle tijden. Twee kleine dingen maken en vervoeren kost nu eenmaal meer.

Uw voorbeeld van appelmoes kan alleen slaan op verschillende merken. In de koelkast kunnen zaken lang goed gehouden worden. Als er echt op geld gelet moet worden, dan maar minder afwisseling in het menu.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

concierge schreef op zondag 10 nov 2013, 14:44:
tijger1 schreef op zondag 10 nov 2013, 14:38: Dat is natuurlijk al van alle tijden. Twee kleine dingen maken en vervoeren kost nu eenmaal meer.

Uw voorbeeld van appelmoes kan alleen slaan op verschillende merken. In de koelkast kunnen zaken lang goed gehouden worden. Als er echt op geld gelet moet worden, dan maar minder afwisseling in het menu.

?????

Je hoeft niet te quoten. Gewoon reageren in het Reageerveld.
Wil je tóch een quote gebruiken zorg dan dat de cursor aan het eind staat, geef Enter en typ je reactie.

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 14:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

@concierge,

.....kan er niets aan worden gedaan?.....
Ben bang van niet!
De kosten van verpakking en vervoer zijn niet minder bij een kleinere inhoud.

Maar ben het met je eens dat dit voor ouderen minder prettig is.
Die hebben ook al zo weinig aan die reclames van 2 netten sinaasappelen van 2 kg voor de prijs van 1 net. ;-)

Met vr.gr.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger1 schreef op zondag 10 nov 2013, 14:38: Dat is natuurlijk al van alle tijden. Twee kleine dingen maken en vervoeren kost nu eenmaal meer.

Uw voorbeeld van appelmoes kan alleen slaan op verschillende merken. In de koelkast kunnen zaken lang goed gehouden worden. Als er echt op geld gelet moet worden, dan maar minder afwisseling in het menu.

Een doos met 12 grote of 24 kleine potjes kan niet dat verschil in prijs opleveren.
Het is gewoon winstbejag : waarom niet die prijzen in verhouding brengen.
De A-merken kunnen dat helemaal erg overdrijven .
Waarom pikken we dit .
En later gooien we die DURE kleine potjes gewoon in de glasbak ?

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag en aanbod noemen ze dat. Het opschalen van productie kan makkelijk met zich meebrengen dat iets toch goedkoper is dan de kleine, maar minder gemaakte variant!

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

waarom geldt dit dan niet bij groenten en vleeswaren: die worden op DEZELFDE kiloprijs afgewogen OF HET NOU EEN ONSJE IS OF EEN KILO.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, u kunt er nu wel verontwaardigd over doen, maar blijkbaar komt u nu voor het eerst in een winkel en valt het u op. Ik kan me anders niet heugen dat het ooit anders was. Dus grote pot kopen, helft opeten, in de koelkast bewaren, dag overslaan, dan weer eten.

Dat geldt toch voor alle alleenstaanden ook met weinig geld?

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

dat is ook zo maar dat wil niet zeggen dat het logisch of redelijk is en dat het altijd zo moet blijven.
Bovendien kun je gemakkelijk dingen in een koelkast bewaren of invriezen , maar ouderen hebben daar meer moeite mee .

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

kijk tijger : die veronderstelling die je maakt dat ik nu pas in een winkel kom?
dat vind ik nou aangeven dat je niet op deze sites moet komen om te reageren.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zouden ouderen daar meer moeite mee hebben? Koelkasten bestaan al langer dan vandaag.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger : jij bent kennelijk iemand die daar mee kan leven en wellicht hoor je die kritiek niet van ouderen die er zo over denken .
Waarom zijn er eigenlijk kleine potjes als dat probleem volgens jou zo gemakkelijk op te lossen is door gewoon een grotere hoeveelheid te kopen.
Bovendien hebben ouderen al moeite met krachten en gewichten.
Melk in een Jerrycan is goedkoper dan melk in een pak maar mijn buren kunnen die jerrycans niet de baas .

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

concierge schreef op zondag 10 nov 2013, 15:50: kijk tijger : die veronderstelling die je maakt dat ik nu pas in een winkel kom?
dat vind ik nou aangeven dat je niet op deze sites moet komen om te reageren.

U kunt niet zelf bepalen wie er reageert op een vraag. Iets dat altijd al zo was en wat u nu opvalt, maakt dat mij het idee gaf dat u nu pas in een winkel komt. Toen u zelf nog alleenstaand was, moet u toch ook opgevallen zijn dat kleinere verpakkingen in verhouding duurder zijn?

En met een goede koeling is het ook geen probleem. En geen een winkel gaat dat veranderen.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

zo breng ik ook de kliko naar de straat en ook de huisvuilzak : het is gewoon weg te zwaar .
oh ja die zak half vol doen jeetje dat ik daar niet aan gedacht heb : ja ze kosten ook maar 90 cent hier AOUW!

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

tijger ik kan nog goed voor mezelf zorgen : ik kook heel vaak voor twee dagen of voor een weekend : ik wordt nu IN HET BELANG VAN IEMAND ANDERS geconfronteerd met dit gegeven.
en al heel vaak heb ik geprobeerd om voor die mensen een goedkopere grotere pot appelmoes mee te brengen : maar ze zijn voorzichtig met bewaren juist vanwege hun leeftijd en vertrouwen het niet altijd (tja das de leeftijd he) ze willen geen voedselvergiftiging oplopen!

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 16:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

We gaan hier nu toch niet een Discussie houden tussen Ts en tijger1 mag ik hopen!

Daar is het hier niet de plaats voor.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Concierge,
er zijn ook afgepaste plasticjes met appelmoes te koop, (knijpfruit). grote en kleine dozen.
Die gaan in één keer op.
Vr. gr. sjoppie.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 17:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar concierge, over welke leeftijd spreken we dan wel niet. De oorlog meegemaakt en: potten niet kunnen openmaken etc. Die oorlog heb ik ook meegemaakt, en ja, als je ouder word en je gezin kleiner ga je eerst minder gebruiken en met nog ouder worden gaat meestal ook de eetlust achteruit. Er zijn speciale allesopeners voor moeilijk te openen potten en blikjes. Maar kookt U als mantelzorger of kunnen ze dat nog zelf? Als ze het nog zelf kunnen zie ik het probleem van "overhouden" niet. De diepvriezer is immers dé uitkomst. En vleeswaren? Dat zal dan, als ze bang zijn voor bederf, bij de slager gekocht moeten worden. (Niets moet, is maar een idee). Daar kan je b.v. gewoon 4 plakjes van het één of ander kopen en zo zijn er nog 1000 en één voorbeelden te noemen. Geopende potjes bederven niet in 3 dagen (als ze dus zelf koken koop dan 3 of 4 appeltjes en maak het zelf). Dat geld ook (juist) voor grote verpakkingen vlees. In de aanbieding kopen: verpakken wat men nodig heeft en de rest de diepvries is. Met melk kan men de lang houdbare kleine pakjes kopen (geef toe, dat is minder lekker) maar dan behoeft er ook niets weggegooid te worden. Aan de andere kant: de tegenwoordige gewone melk bederft ook al niet meer zo vlug "als vroeger". Net zoals de room op de melk verdwenen is (dat was nog echte melk).

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

edrick3 schreef op zondag 10 nov 2013, 16:16: We gaan hier nu toch niet een Discussie houden tussen Ts en tijger1 mag ik hopen!

Daar is het hier niet de plaats voor.

Ik voer geen discussie. Ik geef antwoord op de vraag van de Ts.

Het is niet van tegenwoordig, was altijd al zo. Het maken van een kleine pot kost in verhouding meer dan een grote.

Kan er iets aan worden gedaan? Nee. Dus grote pot kopen en bewaren.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat een stelletje slimme reacties : zitten jullie hier nou echt namens de food industrie?
Er is tegenwoordig geen enkele reden om kleine hoeveelheden duurder te maken dan grote en dat hoort zo te worden in de toekomst!
Maar sommigen van jullie zijn waarschijnlijk groot aandeel houder ; of verdienen door deze reacties het geld om gewoon grote potten te kopen .
Das mooi tot je oud wordt!

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 21:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

@concierge, of u leest niet (beantwoord geen van mijn vragen) of u leest niet omdat de antwoorden niet bevallen. En ja, alweer, we zijn allemaal grootaandeelhouder. Dat hebben we al honderden keren mogen lezen, dus dit is gewoon onzin. Maar goed, u neemt niets serieus: het is al geschreven: kleine verpakkingen zijn altijd wat duurder dan grotere verpakkingen. Niets nieuws onder de zon.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 21:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

tenormin zal ik dan maar verklappen dat u AH bent, of was ik dat nou?

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 21:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou ik heb jullie namen al bij meerdere onderwerpen zien langskomen :
jullie treineren de zaak in naam van ?
ga een echte baan zoeken .
kan me niet voorstellen dat Kassa op jullie gesteld is maar wel dat sommigen belanghebbende levensmiddelen zaken jullie daarvoor betalen om klachten af te zwakken .
!@#$#$%

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 22:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@concierge

Ik begrijp werkelijk niet waar u zich nu zo kwaad over maakt. En ja, onze namen komen zeker bij diverse onderwerpen langs, maar traineren uit iemands naam? Ik weet het natuurlijk niet zeker voor Tenormin, hoewel zij verstand heeft van meubels, maar helaas word ik niet betaald door "belanghebbenden".

En gezien de antwoorden van Tenormin veronderstel ik ook niet dat zij door meubelzaken betaald zal worden.

U begrijpt volgens mij niet de opzet van dit forum. Hier kan iemand een vraag stellen die door ik weet niet hoeveel forumleden beantwoord kan worden. Regelmatig veronderstellen vraagstellers, als zij niet het antwoord krijgen wat ze willen horen, dat die leden wel bij dat bedrijf of in die beroepsgroep werkzaam zullen zijn. Dat is dus gewoon dom. Niets anders.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 23:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Na lezing van de vraag, de antwoorden van de collegae en TS: kijk op de schappen in de verschillende winkels (grootgrutters), dan zie je een aankoopprijs staan, maar ook een prijs per kilo. En als je een kleinverpakking koopt is die kiloprijs altijd hoger als bij een grotere verpakking. In geval van een na vul verpakking zou het kunnen schelen op een standaard verpakking. En nog een kleinigheidje voor TS, ( "jullie treineren de zaak in naam van ? ga een echte baan zoeken . kan me niet voorstellen dat Kassa op jullie gesteld is maar wel dat sommigen belanghebbende levensmiddelen zaken jullie daarvoor betalen om klachten af te zwakken .!@#$#$%"), wij werken hier allemaal als vrijwilligers met elk zijn/haar kennis over de diverse zaken.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 23:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

O.T. @tijger1, indirect word ik al jaren betaald door de "meubelzaken": Pensioen Wonen. Dat concierge nog niet door heeft dat ik hartstikke lang gepensioneerd ben snap ik voor geen meter. Schrijf nota bene dat ik zelf de door hem genoemde oorlog heb meegemaakt. Hoe oud moet je dan zijn? Een gepensioneerde politicus met een bijbaan ben ik zeker niet (verre van dat, zoals jullie weten). ;-)

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 23:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tenormin

Dat zegt u nu wel, maar bent u niet stiekem iets van bouwen en wonen? Ligt toch helemaal in uw straatje?

Als de Ts eens wat van mijn reacties had gelezen, zou ze ook weten dat ik van mijn pensioen geniet, maar wellicht "belanghebbende" ben van de belastingdienst of verzekeringsmaatschappijen. Om maar niet te spreken over mijn belang in Vodafone.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2013 om 00:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het maken van een klein potje kan niet MEER kosten dan een grote potMaar in verhouding tot de inhoud wel de zelfde verpakking kosten De.zelfde transport kosten en winkel kosten, Enz.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2013 om 09:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is toch logisch dat kleine verpakkingseenheden duurder zijn dan grote? De inhoud van een verpakking is maar een deel van de totale prijs. Alle andere kosten zijn hetzelde, ongeacht het formaat van de verpakking. Tenzij we het personeel gaan betalen naar rato van de verkocht volumes, dan zou je de prijzen aan kunnen passen. Maar het zou raar zijn als de kassiere meer verdient voor het afrekenen van een grote pot appelmoes, dan voor een kleine pot. En dat gaat zo door de hele keten.

ve
door verwijderd - Nov 11, 2013 om 09:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is sinds jaar en dag zo.

ve
door verwijderd - Nov 14, 2013 om 09:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een kleine pot van hetzelfde merk 86 cent en de grote 60 klopt natuurlijk niet, dan vergelijkt u vast een A merk klein met een C merk groot.
In verhouding is de kleine verpakking wel duurder, dat is gewoon een feit, maar de prijs die u zo noemt is niet helemaal zo het is.