luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit Jun 18, 2015 om 16:46
Voeding & gezondheid

Lage tonen: Laagfrequent geluid

Je hoort steeds lage tonen. De huisarts denkt dat je tinnitus hebt. Maar is dat altijd wel zo? Sommige mensen met name ouderen horen hele lage tonen. Dit geluid bestaat en is dus fysiek aanwezig. Hiervoor zou meer aandacht moeten komen vind ik. Mijn broer en ik kunnen beide lage bromtonen horen. We fikseren hier ons niet op en dan is het minder hinderlijk. In de wetgeving gelden helaas geen normen voor lage tonen. Lage tonen kunnen wel een bereik hebben van duizenden kilometers. Als mensen houden we geen rekening mee met geluidshinder dat bij dieren kan veroorzaken. Vinden jullie niet dat hiervoor normen zouden moeten komen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom wel? 2,5% van de mensen kunnen lage tonen horen. Bij de GGD zijn circa 20 tal klachten bekend.

Er is een speciale documentaire hierover gemaakt, je kan het bekijken op http://www.debrom.nl

Zie ook www.laagfrequentgeluid.nl

1311 5 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 18, 2015 om 16:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zo'n jaar geleden kaartte u hoge tonen aan, nu zijn het lage tonen? En maar liefst 20 klachten erover?
Als u even op het forum zoekt vindt u uitgebreide discussies over dit onderwerp.

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jun 18, 2015 om 17:08
55 Antwoorden / 25 Vragen

De overeenkomst van hele hoge tonen en lage tonen zijn: Niet iedereen kan ze horen. Daarin zit kennelijk de moeilijkheid in de huidigewetgeving.

pi
door pieterwolters - Jun 18, 2015 om 17:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Als die lage tonen een bereik van duizenden kilometers hebben, hoe zie je dan voor je dat regelgeving dit kan oplossen?

luchtkwaliteit
door luchtkwaliteit - Jun 24, 2015 om 17:34
55 Antwoorden / 25 Vragen

Door geluiden beter te isoleren en de vergunningen daarop aan te passen.

tijger1
door tijger1 - Jun 24, 2015 om 20:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien isoleren met vuurkorven?