je
door jean67 Apr 16, 2008 om 19:45
Voeding & gezondheid

Mag dit zomaar?

Ik heb van het weekend een kussen gekocht in een zaak in helmond.

Ik vroeg speciaal om een zachte goed ventilerende kussen zodat de warmte uit de kussen blijft.(ik word anders steeds wakker met hoofdpijn.

De winkelier kwam met een kussen aan die daar speciaal geschikt voor was, hij ventileerde en hij zou als je erop lag lekker inzakken.

Wij uit goede trouw die kussen gekocht, maar sávonds die kussen uitgeprobeerd...hij was nog HARDER dan mijn huidige kussen..en mooi niet dat ie lekker inzakte.

Mijn vrouw ook geprobeerd en zelfs zij vond het veel te hard.

Mijn vrouw is toen naar de winkelier teruggeweest om verhaal te halen, zegt ie doodleuk...nee mevrouw, u kan die niet meer ruilen, want u heeft erop gelegen.

Ja NOGAL WIEDUS, hoe kan ik anders weten dat die zo hard is!

Nu is mijn vraag, hoe ver sta ik in mijn recht als ik die kussen wil ruilen voor een zachtere?

2928 10 Rapporteer

edwardus
door edwardus - Apr 16, 2008 om 20:04
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Kussens zijn hyghiene-producten. Ik zou ook geen gebruikt kussen, tandenborstel of onderbroek willen kopen. Zoiets moet je gewoon eerst in de winkel uitproberen. Zo moeilijk is dat toch niet?

kiran
door kiran - Apr 16, 2008 om 20:10
2791 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo jean67

Ten eerste: een nieuw kussen is in het begin altijd 'harder' dan het kussen dat u gewend bent. Misschien te vlug geoordeeld? Moet altijd een paar dagen 'inliggen'.

Wat dat ruilen betreft. Ik neem aan dat er een sloop omheen zat, dus dat hij al gebruikt is? M.i. moet u dat kussen gewoon om kunnen ruilen. Staat er niets over ruilen op de bon? In dat geval nog maar eens proberen. Of toch overwegen het nog een paar nachten aan te zien. Na een paar keer erop slapen kan een heel verschil maken.

Succes, groet, kiran

brynnar
door brynnar - Apr 18, 2008 om 12:48
1782 Antwoorden / 27 Vragen

In een winkel geldt per definitie koop=koop bij een spijtaankoop. De mogelijkheid tot ruilen bestaat uitsluitend bij gratie van de winkelier en geschiedt op de voorwaarden die aldaar gelden. Doorgaans is dit op vertoon van de kassabon binnen een door de winkelier gestelde termijn.

Ruilen is uitsluitend mogelijk bij een defect (als herstel niet mogelijk is, in dat geval valt het onder de garantie) of bij koop op afstand en colportage.

De huidige wetgeving biedt u echter geen juridische grond om actie te ondernemen.

Mvgr - B

si
door sicces - Apr 18, 2008 om 13:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dit mag niet zo maar.

U heeft in de winkel gevraagd naar een kussen met bepaalde eigenschappen. De winkelier heeft niet geleverd wat u gevraagd heeft. Dus mag u dit terug brengen.

qp
door qpc - Apr 18, 2008 om 13:39
203 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u het kussen in de winkel gevoelt? Voelde het (volgens u) goed aan? In dat geval is de koop gewoon onherroeplijk, u heeft namelijk zelf de controle uitgevoerd VOOR de koop en bent met de eigenschappen van dat kussen akkooprd gegaan.

Zat het kussen in een dichte doos, waardoor de hardheid niet te controleren was en u bant toen maar van het verhaal van de verkoper uitgegeaan, dan ligt het verhaal anders, dan heeft u niet gekregen waarom u vroeg.

brynnar
door brynnar - Apr 18, 2008 om 13:47
1782 Antwoorden / 27 Vragen

"Heeft u het kussen in de winkel gevoelt? Voelde het (volgens u) goed aan? In dat geval is de koop gewoon onherroeplijk, u heeft namelijk zelf de controle uitgevoerd VOOR de koop en bent met de eigenschappen van dat kussen akkooprd gegaan."

De wetgever gaat hier ten allen tijde van uit, indien men iets fysiek in een winkel koopt. De consument kan zich in de winkel in een voldoende mate op de hoogte laten stellen alvorens tot aanschaf over te gaan.

Mvgr - B

jvdorst
door jvdorst - Apr 18, 2008 om 14:32
186 Antwoorden / 5 Vragen

U heeft volgens mij geen recht. heb dit zelf ook wel eens meegemaakt. een gedeelte van de vulling er uit gehaald en had het kussen van mijn leven.

rr
door rrunited - Apr 18, 2008 om 23:48
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb ook eens een kussen gekocht met van die pitten erin. Dat was helemaal niets. Bij iedere beweging hoorde je het ritselen. De winkel deed er helemaal niet moeilijk over toen ik kwam ruilen. Ik had wel gezegd dat ik de plasticzak er om heen had laten zitten bij het uitproberen. Het kussen had ook in een dichte doos gezeten en kwam geloof ik bij de marskramer vandaan.

Maar een deel van de vulling er uit helpen helpt ook vaak. En als je er een paar dagen op hebt geslapen weer langzaam bijvullen.

th
door thes - Apr 20, 2008 om 14:42
12 Antwoorden / 2 Vragen

Bij sommige beddenzaken hebben ze kussens die ze uitlenen.       Je mag ze een paar nachten uitproberen om zo tot een goede keuze te komen.

Daar heb jij nu niets aan, maar het is een tip voor jou en anderen.

Of je in je recht staat om nu het "gebruikte" kussen terug te brengen is mij ombekend.

jr
door jroerdin - Apr 20, 2008 om 18:45
12 Antwoorden / 4 Vragen

Zelf heb ik ooit een Tempur-kussen geprobeerd. Omdat ik slaap in een koude slaapkamer is dat kussen minder geschikt. Het voelt door de kou heel hard aan. Als je erop ligt, wordt het vanzelf door de warmte zachter. Draai je je echter om, dan moet het kussen zich weer opnieuw vormen. Ik vond het maar niks. De verkoper zei: "dat soort kussens kun je het beste in een verwarmde slaapkamer gebruiken". Misschien geldt dit voor u ook.