Ra
door Rainiertweedrie Oct 1, 2024 om 16:05
Voeding & gezondheid

Mag huisartsenpraktijk De componist in Nieuwegein een toelatingsgesprek eisen van een patiënt?

Ik wil veranderen van huisarts. Dat gaat niet binnen deze praktijk. Al een paar keer geprobeerd. Nu wordt er geeist dat ik een toelatinggesprek voer. Mag dat? En wat voor een vragen kun je dan verwachten? Mijn huidige huisarts is incompetent.

234 11 Rapporteer
Re
door Reinier182 - Oct 1, 2024 om 16:18
235 Antwoorden / Vragen

Stel deze vraag aan je zorgverzekering die kunnen het beantwoorden en helpen ook vaak bij het zoeken van een andere huisarts. Zelf zou ik het niet weten of dit toegestaan is.

Thecla58
door Thecla58 - Oct 1, 2024 om 16:22
928 Antwoorden / 3 Vragen

Waarom zou dat niet mogen? Ik kan me voorstellen dat de nieuwe huisarts graag een kennismakingsgesprek heeft met nieuwe patiënten. Toentertijd dat ik een nieuwe huisarts moest hebben vanwege een verhuizing, hebben mijn toenmalige man ern ik ook een kennismakingsgesprek gehad. Dus lijkt het, voor mij althans, heel logisch.
Je legt er, mijns inziens, teveel gewicht op dat gesprek. Zie het als een kennismakingsgesprek.

De vragen die je kunt verwachten zijn o.a. toegespitst op je huidige woonsituatie, eventueel je anamnese maar er zal ook best een vraag komen waarom je bij huidige huisarts weg wilt. Pas dan wel op dat je niet gaat kwaadspreken over die man of vrouw.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Oct 1, 2024 om 16:22
2259 Antwoorden / Vragen

U heeft zich dus aangemeld bij een andere huisarts en deze wil voordat hij u accepteert eerst een gesprek. Huisartsen hebben geen acceptatieplicht, en gezien uw reactie over uw huidige huisarts, lijkt mij dit helemaal niet onverstandig van deze dokter. Daarnaast lijkt mij "waarom wilt u dat" van uw kant dan weer een hartstikke legitieme vraag waar u wellicht wijzer van wordt.

Ja
door JannyBoe - Oct 1, 2024 om 16:28
571 Antwoorden / Vragen

Hallo, ziet u de zaken wel helemaal in de juiste proporties?
U noemt de naam van de praktijk, schrijft over 'eisen' en over een 'toelatingsgesprek' en laat but not least over een 'incompetente huisarts'?
Dat is nogal wat.
Gewoon naar dat gesprek gaan zou ik zeggen. U hoeft geen examen te doen.
Of een andere praktijk zoeken, dat kan ook natuurlijk als het zo stroef gaat tussen u en uw huidige huisartsenpraktijk.
Succes.

1paul
door 1paul - Oct 1, 2024 om 16:29
3325 Antwoorden / 0 Vragen

U wilt graag weten wat u kunt verwachten van een huisarts, ditzelfde geld voor een huisarts denk ik zo!!

Mag het, ja dat mag, zie het al een kennismaking..

sira
door sira - Oct 1, 2024 om 16:36
2535 Antwoorden / 24 Vragen

Ik zie het meer als een kennismakingsgesprek. Een dergelijk gesprek had u ook mogen en kunnen aanvragen.

Zelf heb ik dat ook een keer gedaan. Mijn eerste bezoek bij een nieuwe huisarts liep niet goed door nalatigheid. Ik wilde daar dus weg. Andere huisartsenpraktijk gebeld, gevraagd of zij nog patiënten aannamen en toen om een kennismakingsgesprek gevraagd. Ik naar andere huisarts en kon hem toen, met arm in het gips, face to face de reden vertellen waarom ik op zoek was naar een andere arts.

Mabelle
door Mabelle - Oct 1, 2024 om 16:44
600 Antwoorden / 1 Vragen

Zolang er geen examen afgelegd hoeft te worden, mag het.;-))

Het is gewoon een kennismakingsgesprek. Als ik van huisarts wisselde en zo'n gesprek was geen onderdeel van hun procedure, dan vroeg ik altijd zelf om zo'n gesprek. Dit om te voorkomen dat ik met een huisarts niet door 1 deur zou kunnen. Ook met je huisarts moet het een beetje klikken.

ju
door juliomariner - Oct 1, 2024 om 18:06
1377 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt me dat dit gewoon mag. Van beide kanten lijkt het me zelfs noodzakelijk, stel de arts vind u een enorme zeikert dan kun je misschien toch verwachten dat hij niet zo zijn best voor u doet als dat hij u wel leuk vind.

Ozymandias
door Ozymandias - Oct 1, 2024 om 18:10
213 Antwoorden / Vragen

Natuurlijk mag dit. Ze willen weten voor patient ze er bij krijgen. Dit lijkt mij juist iets wat je moet willen en niet koppig over moet gaan doen. Juist een slechte huisarts zou je aannemen zonder je te leren kennen.

rj
door rjw - Oct 1, 2024 om 19:22
3368 Antwoorden / 5 Vragen

Begrijp ik het goed dat je binnen de bestaande praktijk waar ook de huidige huisarts werkt wilt switchen naar een andere arts? Zo ja, dan lijkt me een gesprek niet zo vreemd. Je beschuldigt dan een collega van de andere arts en dan snap ik wel dat die wat meer wil weten over de achtergrond.