Li
door Lifan Jun 7, 2023 om 10:44
Voeding & gezondheid

Mocht het toch blijken dat Sucralose onveilig is, wat doet de overheid hier aan?

Ik lees allerlei verontrustende nieuwe (nieuws)artikelen, dus vrij nieuwe onderzoeken (eind mei dit jaar dus een week geleden), dat een zoetmaker Sucralose, DNA materiaal in onze cellen kan beschadigen. Sucralose zit in diverse producten welke wij in de supermarkt kunnen kopen welke bijvoorbeeld in veel light of "suikervrije" producten zit. Nog niet zo lang geleden is het nog een paar keer genoemd dat het veilig is verklaard, maar de laatste onderzoeken kan het dus blijken dat het ongezond is en zelfs kankerverwekkend kan zijn.

Wat doet de overheid hier aan? Gaan zij het opnieuw onderzoeken aan de hand van de laatste onderzoeken van North Carolina State University? Mocht het echt zo zijn dat het schadelijk is, gaan ze dan op korte termijn nog fabrikanten verplichten dat zij het niet mogen gebruiken of kan zo'n proces dat Sucralose verboden wordt nog jaren duren?

Met vriendelijke groet,

Lifan

2946 9 Rapporteer
sira
door sira - Jun 7, 2023 om 11:17
2354 Antwoorden / 24 Vragen

Tja, ze vinden ieder jaar wel iets dat "ongezond" is. Welk jaar was het ook al weer dat moedermelk slecht was voor de baby? Gewone melk zou ook slecht zijn voor mensen, ik ben er groot mee geworden en drink nog dagelijks volle melk.

Ik trek me nooit zoveel aan van al die onderzoeken. Alles wat overmatig gebruikt wordt is slecht. Blijft u twijfelen, stap dan over op een ander merk.

Thecla58
door Thecla58 - Jun 7, 2023 om 11:21
860 Antwoorden / 3 Vragen

Ik weet al jaren dat sucralose geen goede zoetstof is, maar dit wist ik nog niet. Zelf gebruik ik geen suiker(s) omdat ik ketogeen eet. Bij die eetwijze let je goed op wat voor soort suikers/zoetstoffen er inzitten. Dus het is zeker goed om etiketten te lezen ook als je niet keto, koolhydraat arm of -beperkt eet. Kijk maar eens naar bijgaande foto die gaat over zoetstoffen.

Ozymandias
door Ozymandias Jun 7, 2023 om 17:11
170 Antwoorden / Vragen

Echt wel dat jij suikers eet. Het is onmogelijk om 0 suikers binnen te krijgen. Tenzij je dus ook geen fruit meer eet, helemaal geen granen cq koolhydraten, helemaal geen zuivel en ook nog eens bepaalde soorten groenten eet. Daarnaast kan je lichaam niet goed functioneren zonder suikers want met een tekort gaat je lichaam andere brandstoffen aanspreken die daar eigenlijk niet voor bedoeld zijn.

Thecla58
door Thecla58 Jun 7, 2023 om 17:38
860 Antwoorden / 3 Vragen

Ik eet eet inderdaad heel weinig fruit en als ik dat eetdan is het fruit dat per 100 gram niet meer dan 5 gram koolhydraten bevat. Ook eet ik geen granen want daar zitten snelle koolhhydraten in en juist die zorgen ervoor dat je snel weer honger krijgt.

Maar om een lang verhaal kort te maken... als iemand keto eet dan eet die persoon iets meer vetten en eiwitten (volgens een bepaalde berekening). De vetten zorgen ervoor dat je lichaam je lichaamsvet gaat gebruiken om je lichaam te laten werken. Eiwitten zorgen ervoor dat je geen spierafbraak hebt.
Ik eet al vier jaar lang keto en ik ben kerngezond.

Je weet toch wel dat het een fabel is dat je van vet eten overgewicht krijgt? Dat is dus niet zo. Het is de suiker (en ja helemaal zonder suiker kan niemand ook ik niet maar je kunt dat wel in de gaten houden) die mensen overgewicht (sommige ziektes ook) bezorgt want... teveel aan suiker wordt als er teveel aal glucose omgezet in vet. Suiker is zwaar verslavend en dat wordt lekker in stand gehouden door de voedingsmiddelenindustrie.

Tot slot,
ik eet per dag niet meer dan maxc 20 gram koolhydraten en alleen whole foods als het gaat om groenten e.d. Ook geen pakjes en zakjes.

Disclaimer:
Dit is geen aanbevelen van mijn leefstijl want ik vind dat iedereen dat moet doen waar die persoon zich goed bijvoelt. Ik voel me dus goed bij ketogeen eten.

Ozymandias
door Ozymandias Jun 11, 2023 om 13:49
170 Antwoorden / Vragen

Ik ben bekend met alles wat je zegt. Het ging er mij alleen om dat je claimde helemaal geen suikers te consumeren.

Je bent je er ook bewust van dat een keto dieet een aanslag is op je hart en aderen? En als je last van je cholesterol hebt mag je deze ook niet volgen. En er is een grote kans dat je heel veel belangrijke stoffen mis loopt?

Voor elk dieet geld, check het bij je dokter.

Thecla58
door Thecla58 Jun 12, 2023 om 15:27
860 Antwoorden / 3 Vragen

@ozymandias,

Maak je om mij maar geen zorgen. Mijn cholestorol is altijd al aan de lage kant geweest en sinds is - nu 4 jaren ketogeen eet -geen steek veranderd. Verder is het ketogeen eten van positieve invloed op een chronische aandoening die ik heb. Verder weer mijn huisarts dat ik een ketogene leefstijl en daar is het akkoord mee (voor zover dat ik dat akkoord van hem nodig zou hebben). Mijn bloed wordt elk jaar gecontroleerd voor een andere chronische aandoening en ik heb geen tekorten.

Thanks for caring ;-))

Ozymandias
door Ozymandias Jun 12, 2023 om 16:19
170 Antwoorden / Vragen

Cool cool. Ik dacht, het kon geen kwaad om dit te vermelden. Succes er mee!

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 7, 2023 om 11:28
7202 Antwoorden / 3 Vragen

In suikervrije producten worden alternatieve middelen toegevoegd voor de lekkere smaak, het is bekend dat deze middelen niet gezond zijn maar ook niet schadelijk.

Nu iets meer over sucralose:

https://www.zoetstoffen.nl/zoeken/?q=Sucralose

rj
door rjw - Jun 7, 2023 om 12:16
3273 Antwoorden / 5 Vragen

Als je twijfelt gewoon niet gebruiken. We hebben de overheid toch niet overal voor nodig?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 7, 2023 om 14:27
2084 Antwoorden / Vragen

U mag ervan uitgaan dat de overheid afdoende toezicht houdt op onze voedselveiligheid dus als u "ergens" verontrustende artikelen hebt gelezen kunt u die meestal gewoon negeren.
Verder kunt u iedere voedingsstof op eigen initiatief ook mijden, dankzij onze ingrediëntendeclaratie kunt zien wat waar inzit.

Gr
door Grunn1 - Jun 7, 2023 om 16:43
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Suikervrije producten zijn zelden gezonder dan de producten met suiker aangezien de vervangers de meest vreemde stoffen bevatten. Beter gewoon normale producten met suiker nemen maar dan iets minder.

@H
door @HENK@ - Jun 7, 2023 om 17:27
159 Antwoorden / 1 Vragen

er is denk ik maar een eigenlijk probleem, in elke voeding zit wel iets wat ongezond is..

de enige oplossing is dan stoppen met eten maar of dat op termijn werkt is nog maar de vraag.

Keer het eens om, vroeger was alles zo slecht dat je blij moest zijn de 40 te halen..nu heb je al vaak 30 of meer jaren om na te denken over de slechte dingen in voedsel ;-)

user123
door user123 - Jun 11, 2023 om 14:56
1346 Antwoorden / 3 Vragen

Volgens mij probeert u zelf onrust te kweken door uw bericht.

1paul
door 1paul - Jun 11, 2023 om 16:42
3163 Antwoorden / 0 Vragen

kunstmatige zoetstoffen brengen je suikerspiegel juist omlaag en dit is schadelijk voor je lichaam omdat er dan niet genoeg insuline aangemaakt word omdat weliswaar het signaal gegeven word van nee, hoeft niet maar je dit wel nodig bent....

al die troep gewoon laten staan....