ma
door marijvel Jan 24, 2005 om 14:15
Voeding & gezondheid

Naakt werken

Ik was in therapie. We 'werkten' in gemengde groepen van zo'n 8 personen. Na 4 avonden van 2 à 3 uur per avond, werd ons gevraagd ons uit te kleden. Nu blijkt dat het de bedoeling is dat er vaker naakt 'gewerkt' wordt. Ik heb niet meegedaan, dat was volgens de therapeut ok, maar ik vond het helemaal niet ok. Is dit wettelijk toegestaan? Ik vond het walgelijk en vraag me af in hoeverre dit zomaar kan. Lichaamswerk noemen ze dat dan... jaja, ik vind het zeker niet normaal en zie het niet als toegevoegde waarde.

9537 16 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo marijvel. Ik weet niet wat voor therapie dat is (hoef het ook niet te weten) maar het komt wel erg vreemd over en je hebt volkomen gelijk aan dit soort zaken niet mee te doen. Als deze therapeut lid is van een beroepsgroep is het verstandig om daar eens navraag te doen of dit soort 'werk' tot de reguliere therapie behoort. Anders is misschien uw huisarts degene met wie u eens moet overleggen. Nog langer aan deze therapie deelnemen is natuurlijk je eigen beslissing maar als ik het zo lees denk ik dat je er maar niet mee door moet gaan en op een andere therapie over te gaan volgen waarbij het uit de kleren gaan niet gebeurt. Groeten - Enc.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb alle beroepsverenigingen waarbij deze therapeut aangesloten is, gebeld en geschreven. Ze waren blij met mijn reactie en dit kon volgens hun dus zeker niet! Niemand die er wat mee kon, het is gebleven bij schrijven en mailen. Later ben ik uitgenodigd voor een gesprek bij het ministerie van volksgezondheid. Dit kon dus echt niet werd mij verteld en zij zouden het doorsturen naar de psychiater van deze afdeling ministerie van volksgezondheid. Mijn therapeut is daar uitgenodig om zijn verhaal te doen, waarna ik, omdat ik niks meer hoorde, zelf contact heb opgenomen met die psychiater. De man mag zijn praktijken gewoon voortzetten.... Door één persoon die het goedkeurt!? Helaas is dit verhaal blijven liggen en werd er niets mee gedaan. Andere therapeuten die dezelfde soort therapie geven had ik ook aangeschreven. Zij werken allemaal niet 'naakt' en vonden dat ik het aan moest geven! Nou ja... alleen kom je niet ver, dat zie je wel.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hi marijvel. Het is dus wel duidelijk dat hier er een heleboel niet in de haak is en wat ik niet begrijp is, dat de andere patienten wel aan die naaktsessies meededen. Ingrijpen door de Inspectie voor de Volksgezondheid is dus geen overbodige luxe  Maar als die het laten afweten is er voor een eenling weinig anders te doen dan waarschuwen en afwachten totdat het werkelijk helemaal fout gaat. Belachelijk dat het zo ver moet komen. Sterkte - Enc.

ve
door verwijderd - Jan 24, 2005 om 17:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dank je, ik hoop toch nog dat er mensen zijn die reageren. Die inzien dat het niet normaal is dat je totaal bij vreemden uit de kleren gaat. Dat het inderdaad niks toevoegt aan je geestelijk welzijn. Het zal je kind maar wezen, die in therapie gaat, omdat hij/zij annorexia heeft, depressief is, eenzaam is 18 jaar, tussen 60-jarigen bijvoorbeeld.... Eng hoor! Mocht je dit meegemaakt hebben, stuur dan een bericht naar de inspectie van volksgezondheid. Samen staan we sterker.

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 11:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je was terecht gekomen bij therapie die behoort tot de alternatieve hulpverlening. Hier is zowat alles toegestaan zoals uit je verhaal wel bleek. Schandalig maar waar. Het is zaak je van te voren goed op de hoogte te stellen bij wie je hulp zoekt, zoals: is deze persoon bij een beroepsvereniging aangesloten, heeft hij een academische opleiding, waar kun je met klachten terecht, is een kennismakingsgesprek mogelijk e.d.Daarnaast zou het mooi zijn als je iemand kent die daar al eens geweest is. Motto blijft: als je het niet vertrouwt en als je iets moet doen wat je niet wilt, wegwezen! Vertrouw daarbij volledig op je eigen gevoel en laat je niets wijsmaken. Succes!

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 11:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Oud draadje (van de kleren van de keizer?).

ve
door verwijderd - Mar 1, 2005 om 15:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Dank je voor je reactie.Deze therapeuten hebben een site en zijn aangesloten bij beroepsverenigingen. Ik heb die beroepsverenigingen destijds ook aangeschreven. In eerste instantie schrok iedereen en vonden ze dat dit dus niet kon.. Helaas is er verder niks mee gedaan. Wettelijk is het niet duidelijk beschreven.Uiteraard heb ik van tevoren kennisgemaakt, zowel persoonlijk als op een open dag. Over naakt werken werd niks gezegd. Dat werd 'gevraagd' na een paar avonden in groepsverband te hebben gewerkt... Tja, zo hebben ze je mooi onder controle!

ve
door verwijderd - Mar 20, 2005 om 14:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb je bericht gelezen. Ben zelf alternatief werkzaam maar kan mij geen therapie voorstellen waarbij je naakt moet zijn en zeker niet in groepsverband. Welk specialisme had deze therapeut. Bij welke beroepsvereniging was hij aangesloten? Heb je al eens een aanklacht overwogen bezoek aan inspectie volksgezondheid is nog geen officiële klacht. Willen wij goed selecteren in de alternatieve wereld dan ook als cliënt attent blijven op wangedrag

Bert

ve
door verwijderd - Mar 20, 2005 om 14:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud draadje

ve
door verwijderd - Mar 20, 2005 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou, dat is me een mooie therapie hoor, zo lust ik er nog wel en paar.......
Het wordt steeds gekker in deze wereld.

ve
door verwijderd - Mar 20, 2005 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Bert, Bedankt voor je reactie! Deze mensen (man en vrouw) zijn beiden therapeut. Neo Reichiaans therapie. Ze hebben beiden verschillende 'nevenopleidingen'gedaan, waaronder de man sexual grounding vermeldt in zijn beschrijving. Maar ja!?? Aangesloten bij het SBRAG, NVPIT,RTNG, NP/CF en de LOPAG. Destijds met al deze bronnen gebeld en geschreven. NIKS! Niet dat ze het goedkeurden hoor, helemaal niet zelfs.. Ik zou nog steeds graag een procedure beginnen, maar hoe moet ik dat doen in m'n eentje? Dat lukt me nooit! De psychiater van de inspectie heeft een gesprek gehad met deze man en hij mocht blijven! Het is door haar goedgekeurd dat mensen in groepen van ca. 8 personen naakt werken!? Wat kan ik nog meer doen? Ik kan het me niet permitteren om dure zaken voor het gerecht te gaan beginnen. Als ik geld genoeg had, zou ik het zeker doen! Het is nu 2 jaar geleden, maar het maakt me nog steeds kwaad. Machteloosheid hè! Tja, Nederland....

ve
door verwijderd - Mar 21, 2005 om 17:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ik heb je reactie gelezen Neo reicjhiaanse therapie geet inderdaad aan dat zoveel mogelijk van een lichaam bloot geven gewenst is. Maar dat betekent niet naakt een zwempak is ook goed, dat betekent niet in een groep, dat betekent wel eerst overleg met de client. Ik pak zelf de problemen aan die neo Reichiaanse therapeuten doen met hypnotherapie en dat gaat net zo goeg

Trouwens is deze therapeut of deze therap[euten in jouw geval aangesloten bij een beroepsvereniging?

Groetjes

Bert

ve
door verwijderd - Mar 21, 2005 om 17:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

totale beantwoording per 21-03-05, nog steeds holland op zijn smalst( dus calvi....)Fred

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 22:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ben zelf bij aardig wat herapieen geweest, wel beroepsmatig, maar dit mag absoluut niet.

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

oud blootgelegd draadje

ve
door verwijderd - Jul 19, 2005 om 23:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo! Nee, vind ik dus ook niet. Maar helaas hebben ze bij de inspectie van volksgezondheid anders beslist. Daar had ik een klacht ingediend, samen met nog iemand die daar in therapie was. De man die ik daar gesproken heb was ook absoluut geschokt en keurde dit ook af! Maar ja, zoals in Nederland vaak gebeurd.. de therapeut mocht ook op gesprek komen daar en hij sprak daar met een psychologe. En therapeuten kunnen vaak erg goed praten.. Zij vond het klaarblijkelijk heel normaal, want na enkele weken belde ik eens op om te horen hoe het afgelopen was en hij mocht zijn praktijken voortzetten van haar... Ja, je leest het goed. Dat hing dus van één persoon af. Toen ik haar vroeg of ze puberkinderen had en wat zij ervan zou vinden als die daar in therapie zouden gaan, reageerde ze weinig tot niet. Tja, confronterende gedachte... Maar helaas.. die praktijk bestaat nog steeds! Erg hè?!