mi
door misman_1 Oct 6, 2008 om 13:16
Voeding & gezondheid

Of/of

Misschien een domme vraag, maar is een bejaardentehuis hetzelfde als een verzorgingstehuis ?

323 7 Rapporteer

ra
door raadgever2 - Oct 6, 2008 om 13:54
3 Antwoorden / 0 Vragen

De naam zegt het al.In een verzorgingshuis word U verzorgd.Als U bv. niet zelfstandig iets kunt doen(lopen,eten,enz.)

In een bejaardenhuis woont U gewoon.

mi
door misman_1 - Oct 6, 2008 om 14:23
27 Antwoorden / 18 Vragen

Betekend dat dan ook dat als iemand in een bejaardentehuis is gaan wonen en daar niet meer, of zeer weinig eet aan haar lot is overgelaten of hoort het personeel er dan op te letten dat de bewoner goed eet ? En dan bedoel ik eten op de eigen kamer en niet in een ruimte waar meer slechte eters bij elkaar zitten.

kiran
door kiran - Oct 6, 2008 om 14:54
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@misman

Een bejaardenhuis is als het ware een appartementen complex waar je woont met mede leeftijdsgenoten. Er is wel personeel, maar die loopt niet echt de mensen achterna om te kijken of ze wel hun bordje leeg hebben gegeten. In een bejaardenhuis heeft de bewoner een woon- en/of slaapkamer, douche ruimte en keuken. Op aanvraag kan je wel aangeven of je op 'je kamer' eet of gezamelijk.

In een verzorgingshuis is meer 'controle'. Daar eten de mensen doorgaans gezamelijk. Ook is daar meestal een alarmbel aanwezig, om ingeval van nood a la minuut iemand naar je kamer te krijgen. Ook hulp bij het douchen e.d. is dan voor handen.

Ben niet echt thuis in dit onderwerp. Maar zo werkte het bij mijn oma. Die ging van bejaardenhuis op een gegeven moment naar een verzorgingshuis.

Hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes, kiran

mi
door misman_1 - Oct 6, 2008 om 15:27
27 Antwoorden / 18 Vragen

Ok duidelijk. Bedankt voor je antwoord

astoria
door astoria - Oct 6, 2008 om 15:30
362 Antwoorden / 55 Vragen

@ De meeste behoefte in een bejaardenhuis is bezoek van de familie .fred

vladja
door vladja - Oct 6, 2008 om 15:59
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een
verzorgingshuis is een instelling voor mensen die niet meer volledig
zelfstandig kunnen wonen. Het verzorgingshuis biedt verzorging, niet-complexe
verpleging of begeleiding, in verband met lichamelijke, psychogeriatrische of
psychosociale problemen door ouderdom, al dan niet gepaard gaande met verblijf
gedurende het etmaal of een deel ervan.

Een
verzorgingshuis verleent huisvesting, verzorging en begeleiding, wanneer dit in
de huidige woonsituatie niet meer mogelijk is. De reden hiervoor kan zijn dat men
zichzelf onvoldoende kunt helpen en/ of omdat de hulp van familie/ naasten of
van instanties niet meer toereikend is. De zorg- en dienstverlening is erop
gericht de bewoner zoveel mogelijk zelfredzaam te laten zijn, eventueel met
behulp van een hulpmiddel.

Een
bejaardenhome of bejaardentehuis is een verblijfsinstelling waar zorgbehoevende
ouderen, meestal 65-plussers, tijdelijk of definitief worden opgevangen in een
thuisvervangend milieu.

In
beide huizen wordt dus onderdak en verzorging (naar behoefte) gegeven. Het
enige verschil zit hem in de leeftijd. In een verzorgingshuis zitten personen
van alle leeftijden, en dat mengt niet goed: ouden van dagen en jongeren.

Vladja

vladja
door vladja - Oct 6, 2008 om 16:01
8293 Antwoorden / 27 Vragen

In een bejaardenhuis is er ook een alarm op elke kamer, op de wc's in de openbare ruimte etc. Het enige verschil is de leeftijdsgroepen.