ma
door mallwitz Sep 1, 2009 om 22:41
Voeding & gezondheid

Ouderbijdrage dit jaar met 45 % verhoogd.

Mijn zoon zit in HAVO 5. Ik kwam vandaag toevallig een overzicht van de ouderbijdrage van vorig jaar tegen. Tot mijn grote verbazing zag ik dat vorig jaar voor HAVO 5 een bedrag van EUR 354,= betaald moest worden. Dit inclusief boekenfonds EUR 226,= Dit jaar moesten wij EUR 195,= betalen en de school ontvangt voor de boeken van de overheid EUR 316,= per kind. Dit is dan samen EUR 511,= een kostenstijging van ca. 45 %. Omdat je dit jaar niet meer voor de boeken hoeft te betalen valt het niet op. Dit jaar heb je een extra post Leermiddelen en ovrige faciliteiten. Dit was vorig jaar in het boekenfonds en de algemene kosten opgenomen. Mijn vraag: Kan ik van de school verlangen om mij inzicht te geven in de kosten. Ik kan mij niet voorstellen dat alles 45 % duurder is geworden. Trouwens zijn ook veel boeken niet uitgereikt, maar in plaats daarvan hebben ze eigen gemaakte lesmaterialen en kopien uitgedeeld. Zijn nog meer ouders die deze ervaring gemaakt hebben?

403 3 Rapporteer

ma
door mallwitz - Sep 2, 2009 om 18:24
2 Antwoorden / 2 Vragen

Ja vrijwillige bijdrage,haha. Maar daar zijn ze heel open in op onze school. Je hoeft niet te betalen, maar dan geen kluisje, entreegelden, uitstapjes etc. zelf betalen. Ik heb vandaag gewoon gebeld en ze hebben eerlijk uitgelegd dat ze ervoor gekozen hebben om extra inkomsten niet aan de ouders door te geven, maar anders besteden. Ze gaan de bibliotheek uitbreiden, extra lesmaterialen aanschaffen en een potje voor ouders, die tegemoetkoming in de studiekosten krijgen aanvullen. Het is namelijk dit jaar zo, dat wij EUR 195,- ouderbijdrage moeten betalen, maar van de maximale tegemoetkoming maar 184,46 bedraagt. Tot nu toe hielden ouders iets over om aanvullende materialen te kopen, maar vanaf dit jaar niet meer. Voor zulke ouders komt dus een potje. Hierop kan beroep worden gedaan voor deelname aan werkweken en gratis verstrekken van schriften, pennen, rekenmachines, etc. Hier kan ik mij wel in vinden. Ze gaan nu in de loop van de week een brief aan alle ouders sturen met een goede uitleg en een opstelling van alle kosten. Het is echt belachelijk dat je zo veel moet betalen om je kind naar school te sturen en voor ouders met een minimum inkomen is dit zeker niet meer te doen. Blijft maar een ding over, boze brieven aan onze regering te schrijven, in de hoop dat het iets in beweging zet.

holpen
door holpen - Sep 2, 2009 om 18:26
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben zowel ouder als leraar aan een middelbare school. Elke school moet een specificatie kunnen tonen van hoe de vrijwillige ouderbijdrage is opgebouwd. Let wel, als het goed is, gaat het hier om een vrijwillige bijdrage. Veel scholen doen er alles aan om het woordje "vrijwillig" vooral niet te laten opvallen.

Nu is het bedrag van 316 euro eigenlijk een heel krap budget om alle studieboeken van te kunnen aanschaffen. Veel scholen hebben grote problemen om binnen dit budget te blijven. Maar dat terzijde.

Overigens betekent "vrijwillig" niet dat het ook vrijblijvend zal zijn: als de bijdrage niet betaald wordt, kan het zijn dat de betreffende leerling bijvoorbeeld uitgesloten wordt van deelname aan bepaalde activiteiten of geen gebruik mag maken van sommige faciliteiten. En dat willen we dan ook weer niet, he? Dus betalen we maar. Eerlijk gezegd vind ik het eigenlijk behoorlijk stupide dat het allemaal op deze manier geregeld is. Belachelijk hoge bedragen om je kind fatsoenlijk naar school te kunnen sturen.

holpen
door holpen - Sep 3, 2009 om 03:21
1416 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met je eens!
Dank voor de reactie.