1j
door 1joop Jun 28, 2013 om 12:28
Voeding & gezondheid

Overlijden

ik heb een vraag,ik ben mijn vrouw verloren op 31-05-2013
nu is het zodat persoon die gecremeerd is een maand op het crematoium moet blijven. mijn vraag waarom een maand.
bij onze zuidenburen kun je haar de zelfde dag mee nemen.
en wat als het crematorim mijn beld en zegt;u mag de urn komen halen en ze met mijn een afspraak maken voor vandaag 28-06-2013.en dan nu op de zelfde dag afbellen van sorry een week tevroeg of ik een nieuwe afspraak wil maken, u zult begrijpen dat ik dit een zeer slecht zaak vind,
ik heb het over het crematorium van tilburg,,
wie kan mijn hier bij helpen..
ik heb gezegt dat ik het er niet bij laat zitten!!!

1567 13 Rapporteer

czar
door czar - Jun 28, 2013 om 14:01
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Helaas moet ik u meedelen dat het crematorium in deze gelijkt heeft.
Dit is geregeld in de wet op de lijkbezorging waar het crematorium zich aan dient te houden.

Volgens de wet is die maand bedoeld in afwachting van een mogelijk strafrechtelijk onderzoek naar de asresten. Wel kunt u de officier van Justitie vragen om ontheffing van de bewaartermijn. Zolang u deze ontheffing niet heeft gekregen mag het crematorium u de asresten niet eerder dan na een maand meegeven.

Meer over deze wet is te lezen op deze pagina van de overheid

inekel1953
door inekel1953 - Jun 28, 2013 om 14:53
323 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Joop,

Op de eerste plaats gecondoleerd met het overlijden van uw vrouw.

Zoals Czar al vemelde is dat bij wet bij lijkbezorging zo gegregeld als het om crematie gaat.
Men heeft deze tijd nodig, dit klinkt cru ... om na te gaan of uw vrouw aan een natuurlijke dood is overleden en bv niet is vergifitigd.

Indien men de overledene laat begraven kan men het lichaam (laten) opgraven indien men een vermoeden heeft dat deze aan een niet natuurlijke dood is oveleden.

Ik wens u sterkte.

Met vriendelijke groet,
Ineke L.

tijger1
door tijger1 - Jun 28, 2013 om 15:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het crematorium heeft zich blijkbaar vergist met het maken van die afspraak, heel jammer en pijnlijk, maar u kunt daar niets tegen doen. Ik neem tenminste aan dat ze wel hun verontschuldigingen hebben aangeboden.

1j
door 1joop - Jun 28, 2013 om 16:10
5 Antwoorden / 14 Vragen

allemaal goed en wel,maar mag men dan zo met de nabestaande om gaan
ik keek er zo naar uit naar deze dag en dan komen ze twee uurtjes van te voren nee sorry
foutje, dat kan toch niet zomaar..ja dus zo blijkt

emcede
door emcede - Jun 28, 2013 om 16:22
961 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=1joop schreef op vrijdag 28 jun 2013, 16:10]allemaal goed en wel,maar mag men dan zo met de nabestaande om gaan
ik keek er zo naar uit naar deze dag en dan komen ze twee uurtjes van te voren nee sorry
foutje, dat kan toch niet zomaar..ja dus zo blijkt
Tja, vergissen is menselijk. Het kan dus wél dat ze er achterkomen dat er een planningsfout is gemaakt. Natuulijk is de toon waarop een en ander gezegd wordt van belang, wellicht dat daarin iets fout is gegaan.

czar
door czar - Jun 28, 2013 om 16:33
1209 Antwoorden / 20 Vragen

Het crematorium is nu eenmaal gebonden aan de wet.
Ik weet niet hoe de crematie bij u is geregeld, maar als een uitvaartondernemer voor u het grootste deel van de crematie heeft geregeld, dan lijkt het mij dat die u afdoende had moeten informeren.
In de meeste gevallen heeft het crematorium geen direct contact met de nabestaanden al kun je de uitvaart natuurlijk geheel zelf regelen (dat raad ik zelfs aan!).

Het ware netjes geweest als u op tijd hierover was geïnformeerd, al ontslaat dat u niet van de plicht zelf informatie te verzamelen. Het is de wet en iedereen wordt geacht de wet te kennen ...

tot15karakters
door tot15karakters - Jun 28, 2013 om 17:44
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat vele families in meerdere landen wonen moeten ze achteraf later de as van hun ouders verdelen en meenemen op vakantie.
Dit is zeer pijnlijk en soms is het daarom beter de crematie in een ander land te laten uitvoeren.

Helaas zijn er wetten en elders in Europa gelden nu eenmaal andere regels.
Voor U te laat maar meestal kom je er pas achteraf achter en de as versturen doe je ook niet zomaar via Post NL gezien het aantal klachten.

dearagain
door dearagain - Jun 28, 2013 om 19:17
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*allereerst mijn medeleven met het verlies van uw vrouw

*feitelijk en zakelijk (dat valt niet mee in uw omstandigheden) is er niets anders gebeurd dan het verschuiven van een afspraak met 1 week

valerius-2
door valerius-2 - Jun 28, 2013 om 19:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat is nu eenmaal de wet in Neserland, en die geldt dan ook voor u, U kunt daar niets aan veranderen.

zoekster
door zoekster - Jun 28, 2013 om 19:29
10968 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=1joop schreef op vrijdag 28 jun 2013, 16:10]allemaal goed en wel,maar mag men dan zo met de nabestaande om gaan
ik keek er zo naar uit naar deze dag en dan komen ze twee uurtjes van te voren nee sorry
foutje, dat kan toch niet zomaar..ja dus zo blijkt
Gecondoleerd met het overlijden van uw vrouw.
Het is heel jammer en vervelend dat u een paar uur voordat u de urn wilde komen halen, te horen heeft gekregen dat de afspraak wordt verzet.
U weet nu hoe het wettelijk zit, maar emotioneel is zoiets natuurlijk moeilijk te verteren, dat begrijp ik.
Veel sterkte de komende tijd.

wendy-claire
door wendy-claire - Jun 28, 2013 om 21:00
619 Antwoorden / 29 Vragen

Mocht er nog mogelijke verdachte omstandigheden omtrent het sterven van uw vrouw zijn, dan kan de officier van justitie alsnog forensisch onderzoek laten instellen op de as.

De crematie vindt gelijk nadien van de plechtigheid plaats, er is in het crematorium geen koelruimte aanwezig.

Ook bewaart het crematorium het as om de nabestaande de gelegenheid te geven om de asbestemming in alle rust te kunnen bepalen: in een urn, uitstrooiing op een latere datum op het strooiveld van het crematorium, of elders op een door de gemeente goedgekeurde plaats (bijvoorbeeld het korfbalveld) e.d.

ja
door janboezeroen - Jul 2, 2013 om 20:10
36 Antwoorden / 6 Vragen

Allereerst mijn medeleven met het verlies van uw vrouw.

Verder betwijfel ik of justitie alsnog een forensisch onderzoek kan laten instellen op de as.
Deze as is immers niet steriel. Dus zie ik de reden van die 4 weken totaal niet.
Ik heb hetzelfde meegemaakt en die 4 weken zijn een verschrikking. het standpunt dat je 4 weken nodig hebt om te bepalen wat je met de as gaat doen is kul. Je hoeft er niets meer te doen maar kunt de urn gewoon thuis neerzitten als je wilt.

Sterkte.

czar
door czar - Jul 3, 2013 om 23:40
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=janboezeroen schreef op dinsdag 2 jul 2013, 20:10]Verder betwijfel ik of justitie alsnog een forensisch onderzoek kan laten instellen op de as. Deze as is immers niet steriel.

Mee eens.
Echter kunnen zich wellicht nog andere nabestaanden melden die ook aanspraak maken op de asresten of die inspraak willen over wat er met de asresten zal gebeuren.

[quote=janboezeroen schreef op dinsdag 2 jul 2013, 20:10]
het standpunt dat je 4 weken nodig hebt om te bepalen wat je met de as gaat doen is kul.
Helemaal mee eens.
Zou dit een legitieme reden zijn, dan MAG je er 4 weken over doen, maar ook 1 seconde.