inkiebabe
door inkiebabe Jun 17, 2009 om 15:02
Voeding & gezondheid

Patella ruptuur

vriend van mij heeft de onderste pees van zijn knie afgescheurd. Hij is geopereerd en met ijzerdraad opgekalefaterd.

Nu zagen wij met het verschonen van de wond, dat zijn knie niet geschoren is en lekker met hechten zijn meegenomen (redelijk behaarde man). Is dit normaal? Kan hij hierdoor geen infecties of ontstekingen krijgen? In mijn ervaring was het altijd zo dat ontsmetten en scheren samen gingen om dit juist te voorkomen.

Het zou heeeeel fijn zijn als iemand hier een antwoordje op wist :-)

2302 7 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 17, 2009 om 18:28
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag inkie,

Haren ingenaaid in de wond? dat lijkt me niet koosjer. Door een arts of arts in opleiding genaaid. In poliklinieken werken nogal wat artsen in opleiding. Voor het wat grotere werk zou er een atrs/specialist bij moeten zijn of opgetrommeld moeten worden, doch in het week-end, 's avonds en 's nachts wordt daar nogal eens de hand mee gelicht.

Naam gevraagd van de operateur?

Hardware ERror MAN.

id
door idza - Jun 17, 2009 om 18:58
7 Antwoorden / 8 Vragen

dag Inkie,

Voor zover ik weet is de discussie over wel of niet pre-operatief scheren nog steeds gaande. In het leids universitair Centrum wordt gezegd dat het nooit wetenschappelijk bewezen is dat scheren infecties zal voorkomen. In de praktijk blijkt juist dat het verwijderen van de haartjes via scheren huidbeschadigingen oplevert die daarmee een ingang bieden aan mogelijke bacterieën etc.. Dit brengt mee dat er in de praktijk dus wisselend mee wordt omgegaan. De WIP (werkgroep Infectieziekte Preventie) brengt de richtlijnen voor hygiëne uit tbv ziekenhuizen en het voorkomen van postoperatieve wondinfecties. Ik hoop dat je iets aan deze informatie hebt, groet, Idza

In hun richtlijn lees je dit: 2.4 Preoperatief verwijderen van haar: Alleen om chirurgisch technische redenen wordt bepaald of lichaamshaar in het operatiegebied moet worden verwijderd. Motivatie: Er is te weinig kwalitatief goed onderzoek of het wel of niet preoperatief verwijderen van lichaamshaar van invloed is op het ontstaan van postoperatieve wondinfecties [15].  Wanneer lichaamshaar in het operatiegebied preoperatief wordt verwijderd, gebeurt dit met een tondeuse. ?Systematic review Motivatie: Door middel van twee gerandomiseerde onderzoeken met matige tot goede kwaliteit, werd vergeleken of het preoperatief verwijderen van lichaamshaar met een tondeuse de voorkeur heeft boven verwijdering met een scheermes, wat betreft preventie van postoperatieve wondinfecties. Patiënten die electieve uitgebreide chirurgie of electieve inguinale herniorrhaphie ondergingen, werden onderzocht. De kans op een wondinfectie was bij het gebruik van een scheermes twee maal groter [15].  etc. Je kan het verder lezen als je WIP "googeld"Door middel van twee kleine gerandomiseerde onderzoeken van geringe kwaliteit werd vergeleken of het preoperatief verwijderen van lichaamshaar met ontharingscrème de voorkeur heeft boven verwijdering met een scheermes, wat betreft preventie van postoperatieve wondinfecties. De bevindingen van beide onderzoeken waren inconsistent [15]. ?Systematic review Bij literatuurstudie werd geen gerandomiseerd onderzoek gevonden waarin tondeuse met ontharingscrème is vergeleken [15]. Preventie van postoperatieve wondinfecties 9 Een nadeel van ontharingscrèmes is dat zij een enkele keer aanleiding kunnen geven tot overgevoeligheidsreacties, die zich meestal beperken tot lokale roodheid, maar soms etsende laesies kunnen veroorzaken. etc Daarom doet de werkgroep in deze richtlijn hierover geen uitspraak.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 18, 2009 om 01:19
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Idza:

Na scheren wordt de geschoren omgeving van de incisie toch altijd naar behoren gedesinfecteerd. Doch met normaal boeren verstand kun je aanvoelen dat op die plek haar met een tondeuse verwijderen de voorkeur verdiend boven scheren. Als het maar zo kort mogelijk wordt.

Daar wil een wetenschapper natuurlijk een dubbel blind test met een representatief deel van de bevolking op loslaten. Daarna ter meerdere eer en glorie van hem- of haarzelf daar een publicatie voor de Lancet enz. van maken of er promotie onderzoek naar doen met hetzelfde doel, snap ik.

Om hangende de uitkomst van dat onderzoek dan maar geen haar meer te verwijderen en, sterker nog, de haren maar domweg in de wond mee te hechten, gaat mij te ver.

Wel eens een haar onder een (elektronen)microscoop gezien? In de schubben kan heel wat troep zitten.

Daarom zie ik het niet verwijderen en het innaaien van haar als een slordigheid van de bovenste plank.

H.

tdehond
door tdehond - Jun 18, 2009 om 09:43
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Het lijkt mij slordig om niet vooraf te scheren als het te opereren gebied zwaar behaard is.

id
door idza - Jun 19, 2009 om 07:53
7 Antwoorden / 8 Vragen

@hrdwerrorman

Met mijn antwoord heb ik geen mening van mijzelf willen neerzetten, meer de onduidelijkheid en discussie willen tonen die er is rond dit onderwerp. Zelf ben ik van mening dat het innaaien van haren in een wond geen prettig idee is en voorkomen kan worden (zou ik voor mijzelf ook graag zo willen hebben, of het nou wetenschappelijk aangetoond is of niet). In hoeverre er wel/ niet gedesinfecteerd is haal ik niet uit het bericht zelf. Ik wil geen oordeel vellen over iets waar ik de feiten niet van ken. Bij twijfel/ onduidelijkheid neem ik zelf altijd contact op met de betreffende polikliniek/arts tav nazorg of bij de huisarts. Blijven vragen is mijn motto bij onduidelijkheden, vooral omdat in de wereld van gezondheidszorg richtlijnen nogal eens worden bijgesteld en gelukkig ook ten bate van patiënten. De praktijk volgt vaak langzamer, wat kan leiden tot veel onduidelijkheid bij patienten vanwege het ontbreken van een eenduidige denk-/handelswijze.

 Idza

kenwel2
door kenwel2 - Jun 19, 2009 om 09:50
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo inkie, omdat mijn vrouw van de 'oede garde'verpleegsters is, het volgende: Ze ziet weleens het e.e.a op tv, en verbaasd zit ze te kijken, hoe men tegenwoordig met de hygiene omgaat, nauweliojks handschoenen gebruik, artsen die compleet met ringen en allerlei opmaak aan het opereren zijn, en uw verhaal, ja, dat kan en mag niet gebeuren. Ieder gezond denkend persoon, zoals ook u, kan met z'n eigen bolle verstand wel nagaan, dat wat u omschrijft te idioot voor woorden is. Natuurlijk moet men het gehele operatiegebied flink ontharen, en flink ontsmetten. Hoop dat deze arme man dan ook geen ernstige infectie zal gaan oplopen, het is superslordig, als men zo te werk gaat! Bij mij waren ze daar niet zo makkelijk mee wegggekomen. Alle andere lezingen verwijs ik direct naar de prullenbak! En als laatste: Het is niet voor niets, dat er in steeds meer ziekenhuizen infecties uitbreken, zoals o.a mrsa, hoe denk je dat dat zou komen dan?! 'Vroeger' was dit lang niet zo vlug aan de orde.

Sterkte voor je vriend! Schrijf alles op, wat je komt te weten, o.a wie de operatie heeft uitgevoerd etc. Hopelijk blijft een ernstige infectie uit! Gr. Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 19, 2009 om 12:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ idza:

Het innaaien van haren met hechten wordt door inkie opgevoerd als een feit. Daar ga ik dan van uit en geef daar een oordeel over. Dat er wel ontsmet is, ga ik van uit omdat ik me zo'n blunder zelfs niet kan voorstellen.
Verder zitten we op dezelfde golflengte, denk ik.

H.