li
door lijzengakok Oct 14, 2006 om 22:25
Voeding & gezondheid

Ploegendienst

Wie heeft een tip om sneller in te slapen na een avond/nachtdienst.

Alvast bedankt.

1002 12 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 14, 2006 om 22:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Stevige borrel ?  ;-)

Heb je vast ritme in die nachtdienst of steeds wisselende diensten?

Als je altijd vaste avond/nacht hebt moet je je je levensritme (biologische klok) daarop aanpassen dan zul je er minder hinder van ondervinden. Hoewel eens lichaam niet echt gemaakt is/ingesteld is  voor dit soort tijden

Wisselt het continue dan zal het moeilijk blijven denk ik.

Gelijk naar bed gaan is nooit een goed iedee, neem eerst even tijd om tot rust te komen/ te ontspannen.

Tips die werken bij Jetlag helpen misschien ook bij dit probleem..

Ik zal nog eens rondkijken of ik nog nuttige tips  kan vinden behalve slaappillen.......... ;-)

Truste voor strax

ve
door verwijderd - Oct 14, 2006 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vond een forum,

wellicht kun je hier tips vinden en als je niet kunt slapen kun je misschien gezellig mee kletsen ;-)

ploegendienst/slapen forum

Succes,

ve
door verwijderd - Oct 14, 2006 om 22:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lijzengakok,

Je kunt kamillethee drinken, dat is rustgevend. Ga niet voor de TV hangen, maar neem even van te voren afstand van alles, door bijvoorbeeld met rustige muziek iets te lezen, dan word je hoofd vanzelf moe. Ademhalingsoefeningen of wandeling, wil ook wel helpen. En zelf neem ik als ik echt energiek blijf gewoon valeriaancapsules. Die zijn niet verslavend en wel rustgevend en die kun je ruim van te voren innemen. Bij inslaapproblemen wordt ook wel goudpapavercapsules gebruikt (fytotherapie).

Maar je komt een heel eind als je de drukte van de dag afbouwt door even rustig te gaan zitten met jouw lievelingsmuziek. Je helemaal leegmaken, aan niks denken en diepteademhalingen doen. Een kwartiertje en moet je eens zien hoe een rust je krijgt. Ook op bed kun je die ademhalingsoefeningen doen. Klinkt gek, maar zelf slaap ik altijd met een headsetje in een oor met radio Sky. Ik slaap mijn hele leven alleen als ik muziek hoor. Doordat ik ga luisteren, span ik me in, word ik moe en val ik vanzelf in slaap. Maar dat is persoonlijk hoor, voordat ik je hier op het verkeerde been zet, haha.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2006 om 23:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag lijzengakok,

Neem vlak voordat je in bed kruipt een flinke beter warme melk.

Sukses, vriendelijke groet, Read.

ve
door verwijderd - Oct 14, 2006 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@

beter moet zijn beker.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 02:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn natuurlijk zat simpele manieren om snel in slaap te vallen zoals een hamerslag, sterke slaappil of een joint roken. Maar ik begrijp dat het hier om een serieus probleem gaat. Geen koffie of thee de avond ervoor. Je kan nog een lichte, en wel gezonde snack verorberen. Tv kijken mag best, het ontspant toch wat de hersenen, en dan raad ik geen zware documentaire aan of de showbisquizz, maar een hele oude zwart/wit film, een saai praatprogramma of een natuurfilm wil nog wel eens slaapverwekkend werken.(begrijp me niet verkeerd, ben zelf een liefhebber van oude films en de natuur). Kijk, tegen je natuurlijke bioritme kan je niet knokken, die blijft onheroepelijk bestaan. Het is zelfs genetisch bepaald, of je een ochtend, of avond mens bent. Met ploegendiensten blijft het moeilijk omdat je lichaam dat bepaalde ritme niet zo snel kan volgen. Hopelijk heb je er toch wat aan, en misschien nog last but not least, indien mogelijk, wil een potje stevige seks ook nog wel eens helpen bij het in slaap vallen ;-)

Succes en weltrusten
Nightwalker Inkie

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 18:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Goedenavond collega read,

Je advies is goed bedoelt, maar ik wil hier toch even ingrijpen.

Carapatienten mogen al helemaal geen melk, vanwege de verergering van slijmvorming. Melk is sowieso NIET goed voor volwassenen, maar daarvoor moet je voedingsleer hebben gehad. Diegen die het wel willen drinken, ga ik niet mee in discussie hoor, dat bepalen ze allemaal maar lekker zelf, maar het is niet goed. Ik heb het bij mezelf getest door het te laten staan en het klopt. Melk is voor baby's. Wel eens een volwassen olifant melk zien drinken?? Nee dus, zelfs die weten het instinctief. Maar los hiervan, ik neem savonds eiwitten in de vorm van mager kipfilet of dergelijke, dat maakt het lichaam ook rustig en verder blijft het ook het zorgen voor een geestelijke rust.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 18:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet nooit hoe snel ik thuis moet komen, anders val ik onderweg naar huis al in slaap.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 18:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb jarenlang tot s'nachts 3 uur gewerkt door mijn dag indeling op te schuiven was ik er snel aan gewend. maar na 12 jaar kon ik niet meer in een normaal dag / nacht ritme komen. en heb daar nog last van ook zomer en winter tijd is 2 maal per jaar een probleem

ve
door verwijderd - Oct 25, 2006 om 18:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja krook daar hoor ik veel mensen over. Die hebben dat ieder jaar weer. Ik heb een kennis die zelfs wat depressief is in die tijden van overgang zomer-winter en andersom. Ik heb ook weleens de neiging om dagdelen op te schuiven, maar op een gegeven moment dwing ik mezelf weer tot de orde van de dag te komen. Moet de computer vroeg uit. TV uit. Desnoods maar rustgevende yoga en gewoon weer eens op tijd naar bed. Eerst slaap je dan niet maar de avond daarop gaat het al beter. Het is toch even een proces. Tussendoor neem ik wel een kuurtje van St. Janskruidthee mocht ik ook depressiviteit gevoelens voelen aankomen, want dat gebeurd als vanzelf sinds ik in de overgang ben. Maar met die thee ben ik er zo weer uit. En dan loop ik weer vrolijk rond. Dat kan door hormonale schommelingen komen, vandaar. Ook overgang kan leiden tot onrustig slapen.

ve
door verwijderd - Oct 28, 2006 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik weet dat kamillethee inderdaad rustgevend werkt, maar het heeft het nadeel dat het wel de slijmvliezen uitdroogt, dus drink geen 4 mokken. Ga als je in bed ligt geen televisie kijken, want als je dan je ogen dicht doet blijven de tvbeelden onbewust in je hersenen hangen. Lig je al een hele tijd en kom je niet in slaap, ga dan niet woelen of draaien, maar ga dan voor 5 minuten iets anders doen, zoals een stukje lezen of even naar het toilet. Wat ook helpt is als je ligt even proberen aan niets te denken, al je spieren aan te spannen en dan weer los te laten, dit is een algemene slaaptip. Melk zou ik inderdaad niet aanraden, maar goed dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Maak de kamer ook donker, dat kan een stuk helpen.