wd
door wdjong Nov 9, 2012 om 14:36
Voeding & gezondheid

Plofkip

Wat maken wij in deze tijd toch een ophef over de plofkip,
de mensen zijn opzoek naar goedkope/ voordelige aanbiedingen, en wie is hier nu belangrijker de mens of het dier???Hetzelfde geldt voor de kiolo-knallers!!

2142 24 Rapporteer

pino123
door pino123 - Nov 9, 2012 om 15:50
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Wat is dit nu voor onzin discussie. Als jij opgevroten wordt heb je toch wel recht op een normaal leven? Nee volgens jou moeten ze eerste al hun veren uitgetrokken krijgen, met verwondingen en al en daarna je kop eraf. Het is toch een kleine moeite om iets meer te betalen, waarna deze dieren gewoon zonder volgegoten te worden met voer kunnen worden geslacht.

Achterlijke stelling,

zoekster
door zoekster - Nov 9, 2012 om 15:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Kiolo-knallers?? Nooit van gehoord. Misschien dat gevaarlijke vuurwerk waar zoveel ophef over is? Ben ik ook op tegen!!

de eelco
door de eelco - Nov 9, 2012 om 16:06
607 Antwoorden / 92 Vragen

tjonge jonge...wat een reactie wdjong...ben je wel helemaal goed bij je hoofd..enig idee hoe die beesies moeten leven.je weet niet waar je over praat en dat maakt je nog stommer..ik heb een paar maanden gewerkt voor een bedrijf die koelcellen bouwden en wij moesten er 1 plaatsen bij een kippen boer met plofkippen..nou goloof mij maar wdjong dat als je dat eenmaal hebt gezien je gelijk bent genezen van dat soort gevogelte want ze worden in 3 maanden helemaal vol gemest en kunnen daardoor ook niet meer lopen..denk de volgende keer eventjes na voor je wat plaats want dit slaat echt nergens op...

sk
door skybird - Nov 9, 2012 om 17:39
16 Antwoorden / 3 Vragen

Laat ik voorop stellen dat ik vind dat ook dieren behoorlijk behandeld dienen te worden.
Echter, ik begrijp heel goed dat mensen nu eenmaal zo'n plofkip kopen als ze niet veel te besteden hebben en elke cent moeten omdraaien. Voor Pino 123 is het misschien een kleine moeite om wat meer te betalen, maar een hoop mensen kunnen dat nu eenmaal niet, klaar uit. Niet iedereen is in een gouden wieg gelegd, hoor!
Het is trouwens allemaal zo hypocriet als het zijn kan in dit land. Ik begrijp gewoonweg niet dat iets wat zo milieubewust is of diervriendelijk altijd meer moet kosten dan het tegenovergestelde. Als ik iets milieubewust wil kopen dan moet ik daar verdikkie een paar dubbeltjes meer voor neerleggen dan iets schadelijks. Nou sorry, maar daar heb ik het geld niet voor. Ik moet ook elk dubbeltje omdraaien. Dus ga daar nu eerst maar eens actie over voeren dan dat dat Wakker Dier constant iedereen zit te tiranniseren dat ze dit moeten kopen en dat en daar maar meer geld voor moeten uitgeven. Zij hebben misschien genoeg geld te besteden, maar velen dus niet.
En op wat voor schoenen lopen die actievoerders zelf eigenlijk en waar wassen ze hun haar mee, etc. etc. Ik word kotsmisselijk van dat getiranniseer van actievoerders die geen werk hebben en van de gemeenschap leven en een ander constant zitten te tiranniseren wat ze wel of niet moeten. Bemoei je met je eigen zaken! En als je enige verandering teweeg wilt brengen, dan zorg je ervoor dat alle milieubewuste en diervriendelijke producten en artikelen stukken goedkoper worden dan alle schadelijke. Binnen een mum van tijd zou het probleem dan zijn opgelost en kunnen al die Wakker Diergasten eindelijk eens hun financiele bijdrage leveren door een betaalde baan te zoeken!

valerius-2
door valerius-2 - Nov 9, 2012 om 19:01
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik vraag nu mij af waarom bepaalde personen iedereen willen overtuigen dat zij zo goed zijn om b.v. de kippen te beveiligen voor veel eten. Als u naar de mensheid kijk dan lopen er een hoop mensen rond die ook op een plofkip lijken. Daar zou ik mij eerder druk om willen maken. DE dieren zijn nu in aantallen aanwezig om voor de mens een voedsel keten te zijn ,al duizende jaren, dat is nu eenmaal ook in de natuur zo. Gegeten of opwoorden gegeten. Een ieder zal voor zichzelf kunnen bepalen wat hij er van vind

pino123
door pino123 - Nov 9, 2012 om 21:53
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=skybird schreef op vrijdag 9 nov 2012, 17:39]Laat ik voorop stellen dat ik vind dat ook dieren behoorlijk behandeld dienen te worden.
Echter, ik begrijp heel goed dat mensen nu eenmaal zo'n plofkip kopen als ze niet veel te besteden hebben en elke cent moeten omdraaien. Voor Pino 123 is het misschien een kleine moeite om wat meer te betalen, maar een hoop mensen kunnen dat nu eenmaal niet, klaar uit. Niet iedereen is in een gouden wieg gelegd, hoor!
Het is trouwens allemaal zo hypocriet als het zijn kan in dit land. Ik begrijp gewoonweg niet dat iets wat zo milieubewust is of diervriendelijk altijd meer moet kosten dan het tegenovergestelde. Als ik iets milieubewust wil kopen dan moet ik daar verdikkie een paar dubbeltjes meer voor neerleggen dan iets schadelijks. Nou sorry, maar daar heb ik het geld niet voor. Ik moet ook elk dubbeltje omdraaien. Dus ga daar nu eerst maar eens actie over voeren dan dat dat Wakker Dier constant iedereen zit te tiranniseren dat ze dit moeten kopen en dat en daar maar meer geld voor moeten uitgeven. Zij hebben misschien genoeg geld te besteden, maar velen dus niet.
En op wat voor schoenen lopen die actievoerders zelf eigenlijk en waar wassen ze hun haar mee, etc. etc. Ik word kotsmisselijk van dat getiranniseer van actievoerders die geen werk hebben en van de gemeenschap leven en een ander constant zitten te tiranniseren wat ze wel of niet moeten. Bemoei je met je eigen zaken! En als je enige verandering teweeg wilt brengen, dan zorg je ervoor dat alle milieubewuste en diervriendelijke producten en artikelen stukken goedkoper worden dan alle schadelijke. Binnen een mum van tijd zou het probleem dan zijn opgelost en kunnen al die Wakker Diergasten eindelijk eens hun financiele bijdrage leveren door een betaalde baan te zoeken!

Ik begrijp dat een hoop mensen niet iets meer kunnen betalen... Maar niets klaar uit.... Persoonlijk vind ik het te idioot voor woorden dat in een land als Nederland dit soort producten verkocht kunnen worden. Ik ga nergens actie voor voeren, verhoog die vleesprijs maar een paar eurootjes, misschien gaan mensen dan ook eens wat bewuster met het vlees om.

ge
door gerboe - Nov 10, 2012 om 11:06
806 Antwoorden / 0 Vragen

Als je dierenwelzijn echt belangrijk vind dan zijn er mogelijkheden zat om verantwoord te eten.
En dat hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Scharrelvlees met minimaal twee sterren van de Dierenbescherming is goed betaalbaar en is ook regelmatig als aanbieding te koop. Eet een dag geen vlees maar vis. En eet eens een dag geen vlees of vis. Laat eens een zak chips en een fles cola in het vak bij de supermarkt staan.

Het gaat om de wil om keuzes te maken en wat meer moeite te doen.

Je hoeft praktisch geen dubbeltje om te draaien! Maar als dierenwelzijn je niks interesseert dan laat je het als bij klagen over geld en schelden op het tirannieke volk van Wakker Dier dat ook nog eens geen baan heeft!!!
Consumenten van plofvlees krijgen het de komende jaren nog moeilijk vrees ik.
Dit soort vlees wordt namelijk steeds schaarser.....

le
door legionaire - Nov 11, 2012 om 07:28
25 Antwoorden / 0 Vragen

De eelco, wdjong nog stommer? Nou ja zeg. Jij bent degene die hier (net als die mensen van wakker dier) stom is. Je weet niet eens wat een plofkip is. Plofkip heeft helemaal niets te maken met hoelang een kip heeft geleefd en/of onder welke omstandigheden. Een plofkip is een stuk vlees van een kip welke tijdens het slachtproces wordt ingespoten met water waarin zout is opgelost. Gelet op het feit dat de kip reeds dood is voordat dit gebeurd is er dan ook nog nooit een kip geweest die hier ook maar iets van gemerkt heeft. De enige die hier iets van merkt zijn de slachters en de consumenten. De slachter verdiend meer en de consument betaald voor een gewicht aan vlees terwijl men dat helemaal niet krijgt. Voor zover mij bekend is deze praktijk reeds jaren geleden gestaakt in de Europesche unie en een hoop andere landen. Plofkippen zijn er dan ook niet meer in nederland, tenzij iemand de wet overtreed.

Magastallen verbieden? Laat me niet lachen. Wat een onzin. 10 kleine stallen met elk 1.000 kippen nemen meer ruimte in en zijn duurder dan 1 megastal met 10.000 kippen. En in een megastal kan een kip net zoveel en zelfs meer ruimte hebben dan in een kleine stal. Omdat de stal groter is en er dus meer kippen in kunnen wil dat helemaal niet zeggen dat deze kippen slechter af zijn. Omdat een grote stal goedkoper is dan meerdere kleinere kunnen ze zelfs meer ruimte krijgen.

Zoals skybird ook al aangaf, is het natuurlijk belachelijk dat er meer betaald moet worden voor iets dat goed is dan voor iets dat slecht is. Met megastallen kan men de dieren meer ruimte geven en tegelijkertijd kan de prijs omlaag. Twee vliegen in één klap dus.

de eelco
door de eelco - Nov 11, 2012 om 08:58
607 Antwoorden / 92 Vragen

Kuikens waarvan de voeding voor 20% bestaat uit proteïne en die in 6 weken opgroeien tot een gewicht van minimaal 2,2 kg worden wel plofkippen genoemd. Een normale leghen doet ruim 14 weken over hetzelfde groeitraject

ge
door gerboe - Nov 11, 2012 om 10:46
806 Antwoorden / 0 Vragen

@legionaire

Hallo legion(n)aire, u zit er naast. Het begrip plofkip heeft niets te maken met wat u beschijft maar alles wat de eelco terecht duidelijk maakt.

Dit is wat de Dierenbescherming er over schrijft:

Jaarlijks worden er in ons land 350 miljoen vleeskuikens vetgemest voor de slacht. In 30 tot 40 dagen groeit zo’n lief klein kuikentje op tot een kip van ruim twee kilo, vaak met enorm veel pijn…. Ze zitten met duizenden opeen gepakt, in veel te krappe ruimtes, met niet meer dan slechts tweederde van een A4-tje per kip tot hun beschikking

frederikjp
door frederikjp - Nov 11, 2012 om 11:25
47 Antwoorden / 6 Vragen

Als u een einde wilt maken aan deze gruwelijke misstanden, ondersteun dan WakkerDier. Ook al heeft iemand een bestaansminimum is dat nog geen reden om dierenmishandeling te legitimeren.

ge
door gerboe - Nov 11, 2012 om 21:26
806 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=frederikjp schreef op zondag 11 nov 2012, 11:25]Als u een einde wilt maken aan deze gruwelijke misstanden, ondersteun dan WakkerDier. Ook al heeft iemand een bestaansminimum is dat nog geen reden om dierenmishandeling te legitimeren.

Prachtig, fijne reactie. Dank !.

jd
door jdevtev - Nov 12, 2012 om 19:05
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik kijk graag naar Kassa, maar het onderdeel over Plofkip vond ik beschamend slecht. Alles wat die 'dame' van Wakker Dier zei, werd zondermeer voor waar aangenomen en de vertegenwoordiger van de branche:werd gewoon voor leugenaar uitgemaakt. Is er ooit een behoorlijke smaaktest gedaan van verschillende soorten kip door Kassa? Volgens mij niet. En heeft de VARA ooit een programma uitgezonden over de 'toestanden' op de kippenfarms? Bij mij weten niet. Alleen die paar vage foto's van Wakker Dier zouden dat moeten aantonen.......En de bij herhaling gedane uitspraak, dat de Keurslagers voor 85% plofkip verkopen is ongetwijfeld door haar terplekke bedacht, maar behoefde niet met feiten te worden onderbouwd.
En dan nog. Kippen hebben geen zelfbewustzijn, dus of ze nu na 6 weken of na 3 maanden worden geslacht, maakt voor de kip niets uit. Een BETER leven voor dieren bestaat niet. Dat mensen dat 'vetmesten' zielig vinden, prima, laten die dan geen kip (of vlees in het algemeen) eten.

wi
door wimmers - Nov 12, 2012 om 19:23
47 Antwoorden / 8 Vragen

Goedenavond

Hoezo een BETER leven voor dieren bestaat niet?Nee als iedereen reageerd als U dan zeker niet,gelukkig zijn er nog mensen die er wel bij stilstaan hoe een dier leeft.Heeft U wel eens het verschil gezien van een scharrel of een kist varken?Daar word je niet vrolijk van en ik vind het in deze tijd ook schandelijk.

Christel

le
door legionaire - Nov 13, 2012 om 04:15
25 Antwoorden / 0 Vragen

de eelco en gerboe, jullie zitten er beide naast. Wat ik omschreven heb zijn de echte plofkippen. Wat jullie en de meeste(?) mensen thans beschouwen als zijnde plofkippen, zijn mestkuikens/mestkippen. De naam zegt het eigenlijk al. Ze worden zo snel mogelijk vetgemest (voor de slacht). Zoals wel vaker gebeurd is er iemand geweest die de bel wel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt en is mestkippen plofkippen gaan noemen en hebben anderen het zonder (zelf) na te denken het overgenomen. Zo zijn er wel meer dingen welke men benoemd en niet kloppen.

Zo spreekt men vaak over een stopcontact terwijl men een (wand)contactdoos bedoeld. Een stop contact is namelijk een contactdoos waar een steker in zit. Ja, het is een steker. Een stekker bestaat helemaal niet binnen de electro. Een stekker is iemand die planten stekt en dat heeft dus niets met electro te maken.

ge
door gerboe - Nov 13, 2012 om 09:55
806 Antwoorden / 0 Vragen

@legion(n)aire

De term plofkip is bedacht door Wouter Klootwijk. Hij omschrijft dat in een radiointerview op 15 april jongsleden alsvolgt: 'een plofkip is een kip die razendsnel na z'n geboorte groeit tot twee kilo en dan zijn ze klaar voor de pan'

Maar misschien kunt u zich beter druk maken over het immense dierenleed achter de bio-industrie dan kissebissen over een definitie.

zoekster
door zoekster - Nov 13, 2012 om 11:54
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik denk dat die legionaire wat zit te stangen. Zo dom kan je toch niet zijn, dat je niet weet wat een plofkip is?

le
door legionaire - Nov 13, 2012 om 14:00
25 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zit absoluut niet te stangen. Ik kan het niet helpen dat jullie (en die Wouter) niet weten wat een plofkip van oorsprong is. Mijn opa (voormalig landbouwer/(kippen)boer), kent de term plofkip nog van voordat die Wouter was geboren.

Zijn kippen? Die hadden een schuur met alles erin wat ze nodig hadden en de deur stond (als het even kon wat het weer betreft) dag en nacht open. In de winter maanden was de deur dicht zodat ze het lekker warm hadden binnen, maar er zaten wel een paar openstaande luiken in zodat ze naar binnen/buiten konden wanneer ze wilden en ze konden lekker op het hele erf scharrelen wat ze wilden. De prijs van een ei? Die was tussen de 17 en 23 cent (guldens toen nog) en elke dag vers geraapt. Een ei van 2 dagen oud aten we zelf op of ging naar de bakker. Alleen dagverse eieren werden aan de klanten verkocht. Verse eieren moeten ook echt vers zijn was zijn motto.

Begrijp me niet verkeerd, ook ik geef om dieren. Ik ben (zoals men dat noemt) op het platteland tussen/met dieren opgegroeid. Koeien, paarden, kippen, geiten (lekkere melk!), varkens, bijen, honden, katten, cavia's, vogels, en allerlei "wilde" dieren zoals muizen, ratten, fazanten etc etc.

Als er een bij in huis was, pakte ik het beestje op en liet hem buiten weer los.

Ik zou best wel 1 (of meerdere) huisdier(en) willen hebben, maar heb er bewust voor gekozen er geen te nemen daar ik vaak en op onregelmatige tijden van huis ben.

ka
door katja1000 - Feb 7, 2013 om 18:27
26 Antwoorden / 4 Vragen

Een plofkip heeft een vreselijk leven. Geloof me, het is walgelijk. ook denk ik dat het erg ongezond is het vlees van een plofkip te eten. Al dat krachtvoer, antibiotica, zo'n beest groeit geforceerd hard.
Ik associeer het zelf met het voorkomen van kanker. Dat is ook ongeremde celgroei.
Dit is overigens niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd, maar slechts mijn eigen waarneming van kankerpatienten om mij heen.
Als je geen geld hebt voor vlees, ga dan naar bonen/noten/seizoensgroente/vleesvervangers.

latevogel
door latevogel - Feb 24, 2013 om 13:51
86 Antwoorden / 0 Vragen

Hierop is maar één reactie mogelijk; allebei zijn belangrijk.
Bent u wel eens in een mesterij geweest???
Ik wel en je zou dat vlees niet meer eten als je zag hoe het opgefokt wordt.
Open wonden (boer ziet ook niet alles), gebroken poten en spieren die het gewicht niet aan kunnnen, want de groei is veel te snel.

Eet smakelijk en denk vooral niet aan het leed wat de dieren aangedaan wordt voor een paar rotcenten!!!!

latevogel
door latevogel - Feb 24, 2013 om 13:58
86 Antwoorden / 0 Vragen

En u weet schijnbaar niet waarover u een stelling poneert, een plofkip is hetzelfde als een kiloknaller!
Verder wil ik duidelijk maken dat ik niet tegen de kippenfokkers ben, deze worden door ons (consumenten) in de hoek gedreven om zo goedkoop mogelijk te produceren.
Ja, de consument is de ware schuldige!

Kijk naar de boer (waar ook ter wereld) en je ziet dat hij zo goedkoop mogelijk moet om iets over te kunnen houden voor zichzelf!

We spreken over melk, vlees, cacao, bananen, eieren, soja, koffie, thee enzovoort. Iedereen wil het voor een schijntje en hebben wel geld over voor luxe, wat geen levensbehoefte is.
Denk daar maar eens over na als je weer keuzes maakt in de winkel.

latevogel
door latevogel - Feb 24, 2013 om 14:07
86 Antwoorden / 0 Vragen

Skybird schreef :
En als je enige verandering teweeg wilt brengen, dan zorg je ervoor dat alle milieubewuste en diervriendelijke producten en artikelen stukken goedkoper worden dan alle schadelijke. Binnen een mum van tijd zou het probleem dan zijn opgelost en kunnen al die Wakker Diergasten eindelijk eens hun financiele bijdrage leveren door een betaalde baan te zoeken!

Beste vriend, ik heb al een baan als chauffeur en denk in mijn EIGEN tijd ook wel eens verder.
Omdat biologische kip nu eenmaal langer leeft en de boer meer kost aan voer e.d. is het iets duurder. Oplossing is dan ook iets minder er van eten.
Een kennis van mij eet bijna 300 gram vlees (rund) per dag, ik misschien 100 gram. Zie je hoe het ook kan. Dus geen mensen (die je niet kent) veroordelen maar oplossingen zoeken.'

Ben het wel met jou eens dat het belachelijk is dat sommige goede producten veel duurder zijn dan schadelijke maar men verrekend niet (asbest is een voorbeeld) de kosten die later komen.
Helaas, want dan was het schadelijke product veel duurder.

latevogel
door latevogel - Feb 24, 2013 om 14:23
86 Antwoorden / 0 Vragen

Heb even in de vriezer gekeken en heb gezien dat 100 gram vlees per dag niet gehaald wordt.
Gelukkig maar.
Volgens de verpakking (435 gram) kom ik op ongeveer 60 gram per dag uit. En mijn vriending is vrijwel vleesloos (met eten bedoel ik), dus dat drukt het gewicht vlees wat hier gegeten wordt fors naar beneden.

jo
door jorisw - Feb 24, 2013 om 14:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij is het heel simpel: proef eens een stukje vlees van een dier dat fatsoenlijk is behandeld, en je komt hoogstwaarschijnlijk tot de conclusie dat 50 gram daarvan veel meer voldoening geeft dan 150 gram van de volgespoten dieren (eerst met snelgroeimiddel, en vervolgens met water). Kwaliteit boven kwantiteit.