pa
door parish Mar 18, 2016 om 14:44
Voeding & gezondheid

Preferentiebeleid zorgverzekeringen

We weten allemaal wel dat de apotheken tegenwoordig veelal op werkzame stoffen leveren.
Dit houdt in dat merkmedicijnen vervangen worden door iets wat is samengesteld zodat het op de zelfde medicatie lijkt als het merkmedicijn.
Ik merkte dit met een 5-tal medicijnen welke nu verpakt zitten in het doorje van de apotheek.
Wat de werking betreft zegt de apotheek is die exact het zelfde want zegt men er zit dezelfde werkzame stof in.
Ik geloof hier niet in....
Ik merk in het gebruik toch veranderingen en wil daarom het merk medicijn. Niet dus, geen kans het is dit of zelf betalen.

Voorbeeld hoe ver men gaat; gebruik al jaren nosoralcreme met 10% toevoeging van iets. Nu, sinds 2016 mag men die niet meer leveren, kan wel maar dan zelf 35 euro betalen.
Wel kan ik 2 tubes krijgen met elk de stof, alleen moet ik het zelf mengen pfffffffffffff

Men zegt daarover niets in de meeste polissen, soms staat er dat de zorgverzekering kan kiezen voor het preverentiebeleid. Dus niet soms maar altijd.
In de polis zou met duidelijker moeten zijn, maar dan denk ik dat mensen een andere zorgverzekering gaan kiezen die niet daaraan mee doet, of zover tot het uiterste gaat.

Ook met een verklaring van de Specialist of de huisarts is dit niet voldoende. In mijn geval moet de apotheker beslissen wat ik krijg. Het paard achter de kar spannen.
Zij oordeelt op wat ik gebruik en schrijft gewoon het Edah merk voor. Heb hierover al vragen gesteld aan de zorgverzekering, ook omdat zij geen enkele ervaring heeft als specialist of huisarts welke medicatie ik moet krijgen, maar er wel over gaat oordelen.
De apotheek is gemandateerd om te oordelen namen de zorgverzekering.

Moet je dit zomaar accepteren, we leveren al zoveel in en het wordt steeds duurder, maar ook dat iemand nu oordeelt die daar niet de juiste opleiding voor heeft genoten en heeft het andere medicijn de zelfde uitwerking en of samenstelling?
Ik vind dat als je lichaam anders op de medicatie reageert, de apotheek de andere medicatie weer moet aanleveren.
Dit doen ze niet dus.
Kun je tegen zoiets een rechtzaak aanspannen?
Volgens mij slikt iedereen maar alles wat er gebeurd?

Gaat dit zo bij alle zorgverzekeringen?
Ik zelf zit bij IZA - VGZ legt daar hetzelfde preverentiebeleid op...

Wie kan daar duidelijkheid over geven?

3051 19 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2016 om 14:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je bedoelt Nizoral creme, neem ik aan. Dat is los verkrijgbaar bij de drogist. Waarom daar niet kopen?

pa
door parish - Mar 18, 2016 om 14:59
10 Antwoorden / 3 Vragen

Dat klopt, maar er zit een toevoeging bij zoals ik aan aan gaf, triamcinolon genaamd.

Het gaat me niet zozeer om dit, dat was een voorbeeld, maar dat de apotheek je medicatie gaat voorschrijven, een alternatief wat ook nog een mogelijke andere werking kan hebben.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 18, 2016 om 15:00
302 Antwoorden / 1 Vragen

De apotheker kan uiteraard juist wel oordelen. En als iets per se voirgeschreven moet worden, moet uw huisarts of specialist dat op het recept schrijven.

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2016 om 15:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als de arts het merk vermeld op het recept, moet de apotheker dat merk verstrekken. Ik heb zelf nooit preferente medicatie. Moet, bij wisseling van apotheek, wel weer de strijd aan gaan, maar krijg ze uiteindelijk wel.

edrick3
door edrick3 - Mar 18, 2016 om 15:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Al eens de info gelezen die bv. de Consumentenbond hierover schrijft?
Klik hier.

pa
door parish - Mar 18, 2016 om 15:16
10 Antwoorden / 3 Vragen

De apotheker kan niet oordelen, hij kent mijn dossier niet!
Hij weet niet dat ik een plekje in mijn slokdarm heb van teruglopend maagzuur gekregen omdat mijn klep niet goed functioneerd. Losec heb ik voorgeschreven gekregen van de specialist, er zijn foto's gemaakt die in mijn huisartsendossier zitten. Dus Losec is voorgeschreven omdat die 100% het maagzuur oplost! Nu krij ik een alternatief voorgeschreven wat niet 100% werkt en ik kan dat weten en voelen. De slokdarmwand is al dun, zeker op dat plekje, dus dat moet niet nog dunner worden.
Nu oordeelt de apotheker dat ik toch dat preverentie middel moet nemen, het andere medicijn was te duur....
Dit ondanks de medische indicatie, toch een oordeel van de apatheker die nog niet eens wist van mijn plekje in de slokdarm.
Dit bedoel ik dus, heb haar zelfs gevraagd om contact te zoeken met mijn huisarts, maar dat doet ze niet.
Daar sta je dan machteloos.

Zo ook de medicatie van mijn bloeddruk en de medicatie van mijn diabetesmedicatie.

Elke keer weer dezelfde discussie....

Per 1 januari ontkomt er niemand meer aan, zij hebben de macht en wij het nakijken.

Wat ik wil weten of dit zomaar kan dat dit tot het uiterste wordt doorgedreven?
Kun je een zaak aanspannen tegen de zorgverzekeraar die de apotheek gemandateerd hebben, zodat zij van het vervelende gedoe af zijn.

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2016 om 15:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@parish: De antwoorden van tijger2 en van mij al gelezen?

marita5
door marita5 - Mar 18, 2016 om 15:21
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Parish ,

Lees hier eens de vragen en antwoorden preferentiebeleid voor patiënten ,

https://www.knmp.nl/praktijkvoering/bekostiging/preferentiebeleid

marita5
door marita5 - Mar 18, 2016 om 15:28
11534 Antwoorden / 15 Vragen

@parish ,

Als u een medicijn krijgt wat u niet verdraagt , moet de huisarts of specialist op het recept medische noodzaak schrijven .
Dit is vooral bekend bij maagzuurremmers .

pa
door parish - Mar 18, 2016 om 15:31
10 Antwoorden / 3 Vragen

Dank EDRICK, staat veel in wat ik aan het zoeken was.

Wat me stoort is ondanks de medische indicatie ik toch het Edah merk moet nemen...
En dat ze niet kan oordelen over iets wat ze niet weet (de kwaal) maar dat toch doet en weigerachtig is om contact te zoeken.

pa
door parish - Mar 18, 2016 om 15:33
10 Antwoorden / 3 Vragen

Marita5

De medische noodzaak die heb ik voor enkele medicijnen ook, maar ondanks dat krijg ik een Edahmerk

pa
door parish - Mar 18, 2016 om 15:41
10 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zal e.e.a. uitprinten Marita5 en het stuk van de consumentenbond van Edrick3

Dank u wel voor jullie adviezen, ik kom er nog op terug en zal het resultaat hier vermelden.

Ik was vergeten te vermelden dat ik al weken geleden met IZA contact heb gehad en al enkele uren met hun aan de telefoon heb gezeten.

Deze week krijg ik dus toch de 2 alternatieve medicijnen, moet het proberen, daarna moet ik aangeven wat ik merk/voel.
Anders krijg ik niets vergoed ondanks de medische noodzaak, want dat kan elk jaar weer herzien worden door de IZA en de apotheek..

Cookies
door Cookies - Mar 18, 2016 om 15:42
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Laatste poging: WAT staat er op het recept? De stofnaam of de merknaam? Als de stofnaam er op staat, mag de apotheek preferente medicatie geven, staat de merknaam op het recept, moet de apotheek dat merk geven.

marita5
door marita5 Mar 18, 2016 om 15:47
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Als het merknaam rathiopfarm is word door de fabrikant niet meer geleverd .

wi
door wilhelmina59 - Mar 18, 2016 om 15:49
519 Antwoorden / 0 Vragen

Probleem is bekend.
Is niet het preferentiebeleid maar een maatregel mbt magistrale recepten.
Als je ketoconazol met hydrocortison gemengd laat maken wordt het niet vergoed.
Maar als de tubes  ongemengd(hoogst gebruikers onvriendelijk en NIET WERKZAAM) laat aanrukken wordt het wel vergoed.
Hoe krom wil je het krijgen in dit land.
En dit geldt voor alle verzekeraars.
Deze maatregel is overigens uit de hoed van diezelfde verzekeraars gekomen hoor.
KNMP website geeft veel info over deze maatregel.

Tijger2
door Tijger2 - Mar 18, 2016 om 20:06
302 Antwoorden / 1 Vragen

@parish

U kunt ook een andere apotheek nemen die wel naar u luistert en contact opneemt met de huisarts of specialist.

an
door angeliexke - Mar 19, 2016 om 00:31
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals jij het voorheen voorgeschreven kreeg, ging het om een apotheekbereiding. Het werd speciaal voor je gemaakt. De zorgverzekeraars hebben besloten om meerder bereidingen niet meer te vergoeden. Hier staat de apotheek buiten. De zorgverzekeraars hebben dit bepaald. De apotheek zou het voor je kunnen bereiden, maar dan moet je het zelf betalen. Er is de mogelijkheid om het te splitsen in nizoral (ketoconazol) creme en triamcinoloncreme. Door ze los te nemen worden ze wel vergoed (valt wel onder eigen risico). Dit heeft dus niets met het preferentiebeleid te maken.
Alle zorgverzekeraars, behalve ONVZ voeren voor medicijnen het preferentiebeleid. Maar bij het ONVZ ben je per maand enkele tientjes meer kwijt aan premie. In de polisvoorwaarden staat dat je verzekering het preferentiebeleid voert, hier kun je niet onderuit. De zorgverzekering bepaalt het merk van die preferente middelen. De apotheek krijgt een ander merk niet (geheel) vergoed. Medische noodzaak op het recept laten zetten heeft meestal geen zin. De apotheek bepaalt uiteindelijk of de medische noodzaak geldt. Als u bv een merkmedicijn wilt dat bv 90 euro kost, en de generieke (merkloze) kost 15 euro, dan krijgt de apotheek maar 15 euro van de verzekeraar. Dan lijdt de apotheek 75 euro verlies. Logisch dat ze u niet zomaar het andere middel kunnen geven. Een wasmachine van 500 euro krijgt u ook niet onder de kostprijs mee.
Wilt u dus geen verzekering die het preferentiebeleid voert, stap dan over naar het ONVZ. Maar houdt er rekening mee dat u per maand een paar tientjes meer aan premie kwijt bent.

Ma
door Mat Matheij Apr 7, 2016 om 22:22
986 Antwoorden / 3 Vragen

Lijkt bijna op reclame voor een sympathieke verzekeraar maar wat zijn enkele tientjes per jaar of per maand. IZA bestaat niet meer en is vervangen door een 'goedkope' polis van VGZ die als eerste al ermee kwamen met door hen niet preferente geneesmiddelen slechts voor 75% te vergoeden. De apotheek en huisarts zijn niet de boosdoener het zorgstelsel dat teveel overlaat aan de verzekeraar wel. Met dank aan de VVD. Mvrgr.

wi
door wilhelmina59 - Mar 19, 2016 om 09:41
519 Antwoorden / 0 Vragen

Edit
Van de week recept op laten maken door de HA voor magistraal recept.
Volgende dag opgehaald bij de apotheker. Wat schetst mijn verbazing. Krijg de middelen ongemengd aangeleverd, terwijl er duidelijk op het recept staat dat er gemengd moet worden en dat het kostenplaatje bekend is. Is door 4 mensen bekeken geweest en toch besloten om het ongemengd aan te leveren.
Terecht gewezen op de aantekening. Tja, moest dus apart worden besteld.
Vanmorgen opgehaald, splitsten ze mij een eerste uitreiking in mijn maag. Pardon, ik heb het goed gedaan jullie niet en dan mag ik nog eens extra dokken.
Rekening herzien (apotheek mag als het een nieuwe samenstelling is of langer dan een jaar niet voorgeschreven is extra kosten=uitleg in rekening brengen).

alexishoop
door alexishoop - Apr 7, 2016 om 21:43
562 Antwoorden / 6 Vragen

om een ieder die het niet begrijpt.

bij een preferentiebeleid geeft de minister adviezen aan zorgverzekeraar welke merken (vaak het merkloze werkzame stof / goedkoopsten uit die soort, maar even dat terzijde) verstrekt dienen te worden, echter de minister is op oorlogspad met de farmacie en samen met de zorgverzekeraar wordt er daarom steeds alleen het preferente medicijn vergoed. hoop geruzie met de apotheek omdat die in hun computersystemen dan geen ander merk kunnen uitgeven (over het om zeep helpen van marktwerking gesproken), dan moet je eerst paar weken gebruiken en bij bezwaar een verklaring halen bij de dokter.

hoop mensen doen dat ook, met als gevolg dat veel preferente medicijnen, deels of niet gebruikt worden en er extra kosten worden gemaakt voor een dokters consult en de consument en apotheek krijgen geen vergoeding voor deze extra handelingen.

de wereld op zijn kop natuurlijk. wat gevreesd werd is nu werkelijkheid, de zorgverzekeraar zit op de stoel van de huisarst medisch advies te geven waar de patient niet onder uit kan, maar het kan nog erger, veel van de preferente medicijnen bevatten toch andere stoffen of produktieprocessen, dat geeft voor apothekers extra druk en bij de ziekenhuizen kan het zelfs gevaarlijke situaties opleveren zoals allergie verschijnselen die lijken op een ziekte beeld en dus de behandeling nog moeilijker maken, een medische fout is dus sneller gemaakt, sommige ziekenhuizen gebruiken daarom gewoon hun eigen merken waarvan ze de werking 100% kennen. op hun eigen kosten en de verzekeraar is dan de lachende derde.

maar het kwadelijkste is nog wel dat dit alles zonder toestemmingverklaring van de schrijvende arts gebeurd, dus je denkt als zorgverlener dat je een tracject zorgvuldig hebt uitgezet, komt middenin het jaar de verzekeraar op je stoel zitten dat het goedkoper moet. in de praktijk gaat het echter maar om centen prijsverschil, zo kan een middel dat 8,63 per 100 of 50 stuks kost worden afgewezen en stilzwijgend worden verwisseld voor een middel waar veel meer gevaarlijke e-nummers in zitten, maar 10cent goedkoper is.

Ma
door Mat Matheij Apr 7, 2016 om 23:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zie antwoord onder uw beantwoording op mijn stelling. Dank voor uitgebreide uitleg echter het lijkt vechten tegen de bierkaai. De medicijnprijzen en dat hoor ik U niet zeggen worden niet bepaald door de intrinsieke waarde van het medicijn maar de per recept uitgeschreven kosten van de apotheek uitgezonderd de vaak dure merk medicijnen die meestal ook niet door verzekeraars worden vergoed.

Ma
door Mat Matheij - Apr 7, 2016 om 22:11
986 Antwoorden / 3 Vragen

De apotheek heeft hierin niet zoveel meer in te brengen. Dankzij het huidige zorgsysteem komt de goedkoopste leverancier met de in het product werkzame stof in aanmerking. De bijwerkingen o.m. door toegevoegde stoffen wordt nauwelijks of slechts door de praktische ervaringen meegenomen.
Ook is het mogelijk dat een geneesmiddel niet of slechts ten dele werkt. Wanneer dat zo is moet de arts 'medische noodzaak' vermelden. Wordt het middel niet vergoed kunt U te allen tijden vragen om het origineel. U bepaalt dat zelf. Mvrgr.

alexishoop
door alexishoop Apr 7, 2016 om 22:27
562 Antwoorden / 6 Vragen

medische noodzaak op een recept schrijven helpt tegenwoordig niet meer inderdaad. en als het geneesmiddel niet werkt, moet er een nieuwe uitgifte aangemaakt worden, zou wel eens goed zijn als dit op kosten van de verzekeraar dan plaats moet vinden en hetzelfde voor het verplichte voorkeursmiddel, jammer genoeg draaien daar nu de zorgverlener en verzekernemers voor op. het is alsof je een geopende fles cola kan terugbrengen naar de supermarkt en je geld terug claimen of een nieuw produkt kan krijgen en de winkel achterlaat met een halve colafles, de enige die daar voordeel bij hebben zijn nu juist de fabrikanten, alleen in de zorg kan de verzekerde nu niets terug krijgen en zijn het juist de farmaceuten die er baat bij hebben en de patient, apotheken en zorgverleners, die met de gebakken peren en een hoop extra kosten blijven zitten.

Ma
door Mat Matheij Apr 7, 2016 om 22:56
986 Antwoorden / 3 Vragen

Lees ook mijn verhaal onder angeliexke. Over ONVZ weliswaar, maar toch. Ben wel van mening dat dit verschilt per apotheek/verzekeraar maar waar ik zelf voor betaal dat bepaal ik zelf. Wanneer je overigens denkt onder het eigen risico te blijven kies dan het vertrouwde medicijn of restitutie polis. Dat E.R. Betaal je per slot van rekening ook zelf. Maar Hoop doet leven nietwaar. Dank voor uw bijdrage. Mvrgr.