la
door lagrouw Jan 13, 2012 om 15:58
Voeding & gezondheid

Prijs medicijnen

M.,
Al verschillende jaren gebruik ik Omeprazol.[maagsapresistente]. Dit krijg ik vergoed van de verzekekering. De prijs hiervan is per 90 capsules 8.12 euro
Nu heeft mijn vrouw ze ook eenmalig nodig en moet hiervoor per 30 capsules 6.66 euro betalen.Hoe dit kan volgens de apotheek, een andere fabrikant, maar dit niet zo want het is precies hetzelfde doosje.Kan dit zomaar, dit is toch absurt.
Kunt u mij dit uitleggen of dit zomaar kan?
Vriendelijke groet
L.Lagrouw

37124 31 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jan 13, 2012 om 16:13
11569 Antwoorden / 51 Vragen

U zegt het zelf al: "een andere fabrikant". Elk merk medicatie heeft zijn eigen prijsstelling. Het eigen merk van onze grootgrutter en de euroshopper zijn ook soortgelijke producten met verschillende prijzen.

tenormin
door tenormin - Jan 13, 2012 om 16:34
16849 Antwoorden / 108 Vragen

De maagzuurremmers zijn uit het pakket gehaald. Alleen voor chronische patiënten (langer dan 6 maanden) worden ze nog vergoed. Uw vrouw heeft ze nu éénmalig nodig en daar moet door het nieuwe systeem wél voor worden betaald. Mocht het nodig blijken dat ook uw vrouw ze lang(er) moet gaan slikken is ze pas na die 6 maanden "chronisch patiënte). Met vergoeding moet u wel bedenken dat u toch ook tot €220,00 alles zelf moet betalen; de zorgverzekering houdt dat bij en na die uitgave door hen van €220,00 krijgt u de rekening van alle medicijnen en andere medische zaken tot dat bedrag. Daarna bent u weer "vrij".

edrick3
door edrick3 - Jan 13, 2012 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lagrouw,

In dit geval ben ik het niet eens met mahadma.

De prijsstelling komt doordat je de eerste keer dat een middel wordt voorgeschreven méér betaalt.

Toeslag voor de uitleg bij het eerste gebruik van een UR-geneesmiddel.
(Alleen wanneer het betreffende geneesmiddel in de afgelopen 12 maanden niet
eerder is gebruikt)

De kosten in 2011 waren:

Het aflevertarief bedraagt:

* € 5,74 voor een standaardaflevering;
* € 3,16 voor het afleveren van verpakkingen in een weekdosering.

Daarnaast mag de apotheek toeslagen in rekening brengen:

* € 5,74 wanneer het geneesmiddel voor de eerste keer wordt voorgeschreven;
* € 11,48 wanneer het geneesmiddel 's avonds of op een zon- of feestdag wordt afgeleverd;
* € 11,48 wanneer sprake is van een eenvoudige eigen bereiding (= magistrale bereiding) door de apotheker;
* € 86,12 wanneer het gaat om een complexe eigen bereiding (= magistrale bereiding) door de apotheker.

Alle hierboven genoemde tarieven gelden vanaf 1 januari 2011 en zijn maximumtarieven. Uw apotheek kan dus minder in rekening brengen. De bedragen zijn exclusief BTW. De belastingdienst stelt hiervoor een BTW-percentage vast.

Voor 2012 zal dit iets hoger uitvallen.

Met vr.gr.

ew
door ew - Jan 13, 2012 om 17:05
116 Antwoorden / 12 Vragen

Mijn vrouw gebruikt ook Omeprazol. Hier moesten wij ook voor bij gaan betalen. In overleg met de specialist en de apotheek wordt deze nu in vloeibare vorm voorgeschreven. Doordat deze handmatig moet worden gemaakt valt deze medicatie in een andere verstrekking. Hierdoor hoeven wij nu geen eigen bijdrage te betalen.

Misschien een tip voor u om dit te overleggen met de arts.

aquamarijne
door aquamarijne - Jan 16, 2012 om 13:14
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste lagrouw,

Dan mag u blij zijn met dit lage bedrag. Ook ik keeg een recept voor eenmalig gebruik en moest voor 30 capsules € 13,56 betalen.
Dit was op een doordeweekse dag.

bo
door bornsol - Jan 16, 2012 om 13:17
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=lagrouw schreef op vrijdag 13 jan 2012, 15:58]M.,
Al verschillende jaren gebruik ik Omeprazol.[maagsapresistente]. Dit krijg ik vergoed van de verzekekering. De prijs hiervan is per 90 capsules 8.12 euro
Nu heeft mijn vrouw ze ook eenmalig nodig en moet hiervoor per 30 capsules 6.66 euro betalen.Hoe dit kan volgens de apotheek, een andere fabrikant, maar dit niet zo want het is precies hetzelfde doosje.Kan dit zomaar, dit is toch absurt.
Kunt u mij dit uitleggen of dit zomaar kan?
Vriendelijke groet
L.Lagrouwals men voor het eerst een medicijn krijgt voorgeschreven[zoals bij uw vrouw]krijgt men van de apotheek een aparte bijsluiter mee deze betaald u zelf,ook zijn er adminestratie kosten bij de eerste keer,invoering computer, bij de tweede keer zijn de 30 capsules 4.50 dit noemt men de geheime boekhouding van de apotheek

door 10nussie - Jan 16, 2012 om 13:29
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ook als je een jaar een bepaald medicijn niet gebruikt heb moet je weer van voor af aan beginnen en het volle pond betalen....waarom rijzen de prijzen de pan uit? Nou, dit is een voorbeeld...want wat doe je in de toekomst? Je zorgt ervoor dat je binnen een jaar weer nieuwe besteld.

bo
door bornsol - Jan 16, 2012 om 13:56
133 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 13 jan 2012, 16:38]Hallo lagrouw,

In dit geval ben ik het niet eens met mahadma.

De prijsstelling komt doordat je de eerste keer dat een middel wordt voorgeschreven méér betaalt.

Toeslag voor de uitleg bij het eerste gebruik van een UR-geneesmiddel.
(Alleen wanneer het betreffende geneesmiddel in de afgelopen 12 maanden niet
eerder is gebruikt)

De kosten in 2011 waren:

Het aflevertarief bedraagt:

* € 5,74 voor een standaardaflevering;
* € 3,16 voor het afleveren van verpakkingen in een weekdosering.

Daarnaast mag de apotheek toeslagen in rekening brengen:

* € 5,74 wanneer het geneesmiddel voor de eerste keer wordt voorgeschreven;
* € 11,48 wanneer het geneesmiddel 's avonds of op een zon- of feestdag wordt afgeleverd;
* € 11,48 wanneer sprake is van een eenvoudige eigen bereiding (= magistrale bereiding) door de apotheker;
* € 86,12 wanneer het gaat om een complexe eigen bereiding (= magistrale bereiding) door de apotheker.

Alle hierboven genoemde tarieven gelden vanaf 1 januari 2011 en zijn maximumtarieven. Uw apotheek kan dus minder in rekening brengen. De bedragen zijn exclusief BTW. De belastingdienst stelt hiervoor een BTW-percentage vast.

Voor 2012 zal dit iets hoger uitvallen.

Met vr.gr. ik vind het belachelijk,supers en andere winkels zijn na 18.00 uur en op zon/feestdagen ook niet duurder,ik beschouw een apotheek dan ook als een gewone winkel

opaplop
door opaplop - Jan 16, 2012 om 13:58
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste Lagrouw.

Kijk eens op internet of je daar het zelfde merk kan kopen,ik bedoel wel,zelfde fabrikant ed,wat ik ook niet snap is,waarom pakt je vrouw de medicijnen niet die u gebruikt??? die zijn toch immers ook betaald en volgens mij kan dit gewoon geen kwaad!!
Ik heb ook zoiets mee gemaakt,heb op internet gekeken,de fabrikant een mail gestuurd,want mijn apotheker zei,niet ik maar de fabrikant bepaald de prijs,dat was volgens de fabrikant,zeker niet het geval,ik had een tube met de zelfde hoeveelheid en merknaam,alleen was die voor de griekse markt,en stukken goed koper,ook die kreeg ik van mijn apotheker,daar stond een heel andere prijs op,ik moest dus ook veel meer aan hem betalen,een schande is dit.

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2012 om 14:01
16849 Antwoorden / 108 Vragen

bornsol, u mag de apotheek als een gewone winkel beschouwen; apothekers beschouwen hun toko als een speciaalzaak.

ho
door hoogeveine - Jan 16, 2012 om 14:10
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=lagrouw schreef op vrijdag 13 jan 2012, 15:58]M.,
Al verschillende jaren gebruik ik Omeprazol.[maagsapresistente]. Dit krijg ik vergoed van de verzekekering. De prijs hiervan is per 90 capsules 8.12 euro
Nu heeft mijn vrouw ze ook eenmalig nodig en moet hiervoor per 30 capsules 6.66 euro betalen.Hoe dit kan volgens de apotheek, een andere fabrikant, maar dit niet zo want het is precies hetzelfde doosje.Kan dit zomaar, dit is toch absurt.
Kunt u mij dit uitleggen of dit zomaar kan?
Vriendelijke groet
L.LagrouwM.,

Bij ons deed zich hetzelfde probleem voor ook met omeprazol de verzekering vergoede alleen de goedkoopste variant,geprobeerd maar kreeg er meer klachten door.Na verschillende probeersels schreef de arts een wel drie keer duurdere soort voor ,geen probleem het werd gewoon vergoed,maar de oude ,nee hoor te duur.

th
door thomas46 - Jan 16, 2012 om 16:09
43 Antwoorden / 6 Vragen

Ook ik gebruik maagzuur remmers, al heel veel jaren, vroeger gebruikte ik Losec, alleen dat wordt niet meer vergoed, tegenwoordig gebruik ik Nexium, dat wordt wel vergoed, alleen deze medicijnen bedragen ongeveer € 85 per 90 dagen , laatste keer probeerde mijn apotheek mij weer een ander merk mee te geven, dit al voor de tweede keer , terwijl op het recept duidelijk nexium staat vermeld, ik weet wel dat al die maagzuurremmers omeprazol bevatten, maar de enige die bij mij werkt is dus nu Nexium .
Nu de vraag waarom de apotheek van het recept afwijkt ? volgens mij geven ze de patient goedkopere medicijnen , en berekenen ze het artikel wat op het recept staat door aan de verzekeraar.
dus ik geef het advies, laat je niet wegsturen met medicijnen wat niet op het recept staat, en laat duidelijk de prijs van het medicijn op het doosje vermelden.
met vriendelijke groet

retjudyy
door retjudyy - Jan 16, 2012 om 16:21
38 Antwoorden / 25 Vragen

Als ik in Spanje medicijnen koop ,die ik in Holland gebruik zijn ze zeker de ½ goedkoper en heeft de zelfde naam .en veel zijn ook zonder recept te koop.

edrick3
door edrick3 - Jan 16, 2012 om 16:46
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@@@,

Het wordt zo weer een Discussie!!

Dit is Vraag & Beantwoord!

Dus graag alleen ANTWOORDEN en geen 'verhaaltjes'.

Met vr.gr.

borg queen
door borg queen - Jan 16, 2012 om 20:12
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ik had twee jaar geleden ook zo iets. Voor een mij voorgeschreven medicijn met een hoeveelheid van 60mg per capsule, moest ik steeds zo'n € 6 tot € 10 per doosje van 28 stuks bij betalen. De prijzen verschilden iedere keer : andere fabrikanten. Totdat er een keer geen 60 mg. voorhanden was en ik 30 mg capsules mee kreeg (twee doosjes van 28 stuks) en ik er dus twee tegelijk moest slikken. Ik dacht ook meer bij te moeten betalen maar nee, de 30 mg werd geheel vergoed! En dat terwijl ik qua aantal dubbel zoveel krijg. Natuurlijk vraag ik nu steeds de 30mg . Niet te bevatten dat medicijn gedoe!

ti
door timelu - Jan 16, 2012 om 23:27
43 Antwoorden / 1 Vragen

@thomas46
ik weet wel dat al die maagzuurremmers omeprazol bevatten, maar de enige die bij mij werkt is dus nu Nexium .

Lang niet alle maagzuurremmers bevatten omeprazol, je hebt oa ook pantoprazol en esomeprazol. Nexium is esomeprazol.

@borg queen
U heeft het waarschijnlijk over het middel cymbalta. Dit middel is maar van 1 fabrikant. Het is het originele produkt wat nog niet generiek (merkloos) verkrijgbaar is. Een GVS betaling kan inderdaad wijzigen, lang niet alle prijzen blijven het hele jaar door hetzelfde waardoor de GVS bijgesteld zal worden. De 30mg variant is al jaren zonder bijbetaling.

wimmi20
door wimmi20 - Jan 17, 2012 om 03:23
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Wat niet iedereen weet : Omeprazol is vrij te koop bij o.a.het Kruidvat.
Omeprazol is geen merknaam, het is de naam van de werkzame stof.
Wonderlijk is dat prijsvechter Kruidvat met het middel beduidend duurder is dan de apotheek.
Het Kruidvat rekent voor 14 capsules van 10 milligram 4 euro 99.
De apotheek is beduidend goedkoper : 180 capsules van 40 milligram (4 maal zo sterk als bij het Kruidvat) kosten 14 euro 14.

natuurmens
door natuurmens - Jan 17, 2012 om 09:58
158 Antwoorden / 4 Vragen

Indien je geen medicijnen slikt die maagbeschermer nodig heeft of voor tijdelijk is Omeprazol per 1 januari uit het ziekenfondspakket gehaald dus zelf betalen. Voor het vergoeden moet de huisarts een verzoek indienen bij de zorgverzekering.
Op http://www.kiesbeter.nl/algemeen/ kan je gegevens over medicijnen en hun prijzen vinden. Ja het is zo dat de apotheek de leverancier kiest waar hun de meeste provisie van krijgen. Dat heeft te maken met de prijs van de medicatie die men krijgt voorgeschreven. Het is daarom verstandig om bij een andere apotheek naar de prijs te informeren, hoewel meesten apotheken zijn niet gevoelig voor het argument dat het goedkoper kan, bij een andere leverancier! Ik heb zelf ontdekt dat het in prijzen tientallen euros kan schelen.

natuurmens
door natuurmens - Jan 17, 2012 om 10:11
158 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 13 jan 2012, 16:34]De maagzuurremmers zijn uit het pakket gehaald. Alleen voor chronische patiënten (langer dan 6 maanden) worden ze nog vergoed. Uw vrouw heeft ze nu éénmalig nodig en daar moet door het nieuwe systeem wél voor worden betaald. Mocht het nodig blijken dat ook uw vrouw ze lang(er) moet gaan slikken is ze pas na die 6 maanden "chronisch patiënte). Met vergoeding moet u wel bedenken dat u toch ook tot €220,00 alles zelf moet betalen; de zorgverzekering houdt dat bij en na die uitgave door hen van €220,00 krijgt u de rekening van alle medicijnen en andere medische zaken tot dat bedrag. Daarna bent u weer "vrij".
Dat zeg je goed maar een ding zeg je fout zelf betaalde medicijnen vallen niet onder dat bedrag omdat men ervan uit gaat, omdat de medicijnen vrijgegeven zijn voor de markt en drogist ook verkrijgbaar zijn dat je deze ook zelf kunt betalen en vallen daarom niet onder het eigen risico bedrag. Het is wel mogelijk via de gemeente hier een vergoeding voor te krijgen voor bijzonder ziektekosten uitgaven. Dat het uit een ander pot word betaald.

donna
door donna - Jan 19, 2012 om 13:35
207 Antwoorden / 43 Vragen

Van een medicijn dat mij als capsule werd voorgeschreven moest de apotheek tabletten fijn maken en in capsules stoppen. Capsules werden vergoed, tabletten niet. Mijn arts had gezegd dat het geen probleem zou zijn de tabletten te slikken. Dus kwam ik bij de apotheek met een recept voor capsules en ging met een doosje tabletten de deur uit, zonder bijbetalen, want wat op het recept staat telt.
Wie bedenkt er toch zoiets.

he
door henny53 - Jan 31, 2012 om 10:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 13 jan 2012, 16:34]De maagzuurremmers zijn uit het pakket gehaald. Alleen voor chronische patiënten (langer dan 6 maanden) worden ze nog vergoed. Uw vrouw heeft ze nu éénmalig nodig en daar moet door het nieuwe systeem wél voor worden betaald. Mocht het nodig blijken dat ook uw vrouw ze lang(er) moet gaan slikken is ze pas na die 6 maanden "chronisch patiënte). Met vergoeding moet u wel bedenken dat u toch ook tot €220,00 alles zelf moet betalen; de zorgverzekering houdt dat bij en na die uitgave door hen van €220,00 krijgt u de rekening van alle medicijnen en andere medische zaken tot dat bedrag. Daarna bent u weer "vrij".

Deze reatie klopt helemaal

donna
door donna - Jan 31, 2012 om 10:07
207 Antwoorden / 43 Vragen

@henny53: fijn dat u dat even laat weten.

he
door henny53 - Jan 31, 2012 om 10:11
4 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=donna schreef op donderdag 19 jan 2012, 13:35]Van een medicijn dat mij als capsule werd voorgeschreven moest de apotheek tabletten fijn maken en in capsules stoppen. Capsules werden vergoed, tabletten niet. Mijn arts had gezegd dat het geen probleem zou zijn de tabletten te slikken. Dus kwam ik bij de apotheek met een recept voor capsules en ging met een doosje tabletten de deur uit, zonder bijbetalen, want wat op het recept staat telt.
Wie bedenkt er toch zoiets.

Was je het zelf hier mee eens? Ik denk als je capsules liever had gehad dan had je inderdaad moeten bij betalen. De artsen moeten het goedkoopste middel voorschrijven. Als je daar niet tegen kunt omdat er bv een stof inzit waar je overgevoelig voor bent dan moet de huisarts dit speciaal vermelden dan kan je ze soms wel vergoed krijgen.

donna
door donna - Jan 31, 2012 om 10:49
207 Antwoorden / 43 Vragen

Het maakte voor mij helemaal niet uit of ik capsules of tabletten nam. Ik vind het wel onbegrijpelijk dat hetzelfde middel als je het als tablet meeneemt niet vergoed wordt, maar als je de apotheker diezelfde tablet laat fijnmaken en in een capsule laat stoppen, waardoor het alleen maar duurder wordt, wel wordt vergoed.

keesstada
door keesstada - Sep 27, 2012 om 16:49
54 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op dinsdag 17 jan 2012, 03:23]Wat niet iedereen weet : Omeprazol is vrij te koop bij o.a.het Kruidvat.
Omeprazol is geen merknaam, het is de naam van de werkzame stof.
Wonderlijk is dat prijsvechter Kruidvat met het middel beduidend duurder is dan de apotheek.
Het Kruidvat rekent voor 14 capsules van 10 milligram 4 euro 99.
De apotheek is beduidend goedkoper : 180 capsules van 40 milligram (4 maal zo sterk als bij het Kruidvat) kosten 14 euro 14.

Ik lees op internet €3,99 ipv 4,99 dus kennelijk aardig goedkoper geworden.

su
door suus1022 - Oct 26, 2012 om 11:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Reactie op bornsol, ik verwacht dat als een supermarkt extra diensten gaat draaien voor spoedgevallen ze ook wel meer geld gaan vragen, binnen openingstijden zijn de tarieven gewoon hetzelfde. Een dierenarts rekent ook andere tarieven buiten de gewone openingstijden.

keesstada
door keesstada - Oct 26, 2012 om 16:00
54 Antwoorden / 6 Vragen

[quote=timelu schreef op maandag 16 jan 2012, 23:27]@thomas46

Lang niet alle maagzuurremmers bevatten omeprazol, je hebt oa ook pantoprazol

Aanbevolen door cardioloog: Pantoprazol omdat dit beter zou werken na dotteren. Echter Pantoprazol is duurder. Aangezien in een bijeenkomst in Portugal, van cardiologen is vastgesteld dat Omeprazol evengoed is, lijkt het me logisch dat dat wordt voorgeschreven. Toch wordt aangedrongen op gebruik van Omeprazol... waarom zou dat zijn?
Wie heeft dezelfde ervaring?

da
door dartpinda - Nov 11, 2012 om 11:55
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=keesstada schreef op donderdag 27 sep 2012, 16:49][quote=wimmi20 schreef op dinsdag 17 jan 2012, 03:23]Wat niet iedereen weet : Omeprazol is vrij te koop bij o.a.het Kruidvat.
Omeprazol is geen merknaam, het is de naam van de werkzame stof.
Wonderlijk is dat prijsvechter Kruidvat met het middel beduidend duurder is dan de apotheek.
Het Kruidvat rekent voor 14 capsules van 10 milligram 4 euro 99.
De apotheek is beduidend goedkoper : 180 capsules van 40 milligram (4 maal zo sterk als bij het Kruidvat) kosten 14 euro 14.

Ik lees op internet €3,99 ipv 4,99 dus kennelijk aardig goedkoper geworden.

Hallo Kees
Onder welke naam verkoopt het kruitvat dit product.

wimmi20
door wimmi20 - Nov 11, 2012 om 14:59
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Dartpinda heeft zeker een brilletje nodig.
Ik schrijf toch duidelijk dat het omeprazol heet.
En als u het nodig heeft schrijft de huisarts het gewoon voor.
En waarom vraagt u dat trouwens aan Kees?
Ik schreef toch al hoe het heet ?

ma
door martienh - Nov 6, 2013 om 19:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

ook ik kreeg een recept voor omeprazol actavis 20 mgr en betaalde in een Kringapotheek 13,06 € voor 10 capsules .Toen ik op internet ging zoeken zak ik ze bijvoorbeeld bij efarma staan :30 stuks voor 7,11 € ??????
Ben ik opgelicht ?

Groeten.Martien

keesstada
door keesstada - Nov 7, 2013 om 09:32
54 Antwoorden / 6 Vragen

Martien,
Ik weet niet of je bent opgelicht. Ik gebruik overigens Omeprazol Sandoz 40 mg, Midiq-apotheek.
Ik zou het liefst de prijs op de verpakking zien, net als vroeger.
Ik zie hier een aardige site http://www.medicijnkosten.nl/
Daar kan je ook een vergelijkbaar middel kiezen. Wat een verschillen!

=martienh schreef op woensdag 6 nov 2013, 19:55: ook ik kreeg een recept voor omeprazol actavis 20 mgr en betaalde in een Kringapotheek 13,06 € voor 10 capsules .Toen ik op internet ging zoeken zak ik ze bijvoorbeeld bij efarma staan :30 stuks voor 7,11 € ??????
Ben ik opgelicht ?

Groeten.Martien