ee
door eefhannie Oct 1, 2009 om 09:20
Voeding & gezondheid

Rijden na een herseninfarct

Hallo, Mijn vader 77 jaar heeft in april dit jaar een herseninfarct gekregen. Is hiervan hersteld. Van het ziekenhuis kregen wij te horen dat er een eigenverklaring opgestuurd moet worden naar het CBR. Dit gedaan ook keuring door een afhankelijk huisarts, kregen verzoek om een extra keuring voor de oogarts. Dit ook gedaan goedgekeurd. Dus wij dachten komt goed. Nu krijgt mijn vader van het CBR een afwijzing i.v.m. dat hij te vroeg met aanvragen is. Op de site van gemeente Tilburg staat dat het wel 13 weken kan duren voordat je bericht hebt van het CBR maar niets is minder waar binnen 1 week. Kan het CBR om die reden mensen afkeuren? Zowel door een huisarts dan door het ziekenhuis goedgekeurd is.

Met vriendelijke groeten, Fam. van Ittersum

954 5 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Oct 1, 2009 om 09:45
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag Fam. van Ittersum, soms geeft een geneeskundige verklaring of eigen verklaring niet genoeg duidelijkheid betreffende gezondheid, een aanvullend medisch onderzoek kan dan noodzakelijk worden geacht door het CBR, De kosten van de aanvullende geneeskundige onderzoeken zijn geheel voor eigen rekening. na de geneeskundige onderzoeken neemt een medisch adviseur de aanbevelingen in de meeste gevallen over. Ook het invullen van de zg. eigen verklaring kan aanleiding voor het CBR zijn geweeest, om nadere onderzoeken te starten.

Succes en beterschap met uw vader.

Mvgr. Henri

johanpc
door johanpc - Oct 1, 2009 om 10:04
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Toen ik op 22 dec 2002 een infarct had kreeg ik van het ziekenhuis het advies om tenminste 2 jaar niet terijden.

Na die 2 jaar opnieuw onderzocht en een verklaring gekregen dat ik weer mocht rijden.

En niks geen melding naar het cbr.

vladja
door vladja - Oct 1, 2009 om 10:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

vii. Bijlage bij de Regeling eisen geschiktheid 2000

 7.6 Doorbloedingsstoornissen van de hersenen

 Doorbloedingsstoornissen van de hersenen omvatten beroerten (hersenbloeding of herseninfarct, ook wel CVA), TIA’s (transient ischemic attacks), verwijdingen van slagaders (aneurysmata) en andere vaatmisvormingen van de hersenvaten.

 7.6.1.2 TIA en beroerte

Een TIA geeft geen beperkingen aan de geschiktheid. Na een beroerte is men ongeschikt voor rijbewijzen van groep 1 voor een periode van zes maanden. Na die termijn is een specialistisch rapport vereist, opgesteld door een neuroloog of een revalidatiearts. Bij afwezigheid van geestelijke of lichamelijke functiestoornissen bestaat geschiktheid voor onbepaalde tijd. Als er functiestoornissen aanwezig zijn volgt een rijtest met een deskundige op het gebied van de praktische geschiktheid (van de desbetreffende afdeling van het CBR). Bij een positieve rijtest is de maximale geschiktheidstermijn 5 jaar. Het CBR heeft voor de rijtest een uitvoerig protocol. Voor personen met epilepsie geldt tevens paragraaf 7.2.

Bron: http://www.cbr.nl/pdf/reg2000.pdf

Vladja

vladja
door vladja - Oct 1, 2009 om 10:52
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Bij de eigen verklaring is al een keuringsrapport van een huisarts meegestuurd. Ook is op verzoek van het CBR een extra ogentest uitgevoerd. Alles geheel conform de (dubbel) gekopieerde tekst.

De vraag is of het CBR mensen mag afkeuren.

vladja
door vladja - Oct 2, 2009 om 14:55
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Dus pas na 6 maanden na het herseninfarct  moet er een specialistisch onderzoek plaatsvinden en een rapport worden opgesteld door een neuroloog of revalidatie-arts. Het rapport van een onafhankelijke huisarts heeft in deze geen waarde.

De eis van een keuring door een oogarts slaat dan ook nergens op, daar eerst aan de hand van het rapport beoordeling plaatsvindt. Is dat gunstig, dan kunnen ze nog verdere tests vragen, indien nodig.

Ik vind dat het CBR hier wel enige steken heeft laten vallen. Bij de eerst aanvraag had men u moeten berichten over de wachttijd van 6 maanden en daarbij moeten aangeven dat een keuring door een huisarts niet geaccepteerd wordt. Daarmee was u voldoende ingelicht over de gang van zaken. De nog gevorderde aanvullende ogentest  (extra onnodige kosten) bij de eerste aanvraag slaat nergens op en duidt op incompetentie van de desbetreffende medewerk(st)er van het CBS. U kunt hierover en klacht indienen bij het CBR en vragen de onnodig gemaakte kosten te vergoeden. Of dit in erste instantie kans van slagen heeft, betwijfel ik, gezien de reputatie van het CBR. Mogelijk dat een verwijzing naar het inschakelen van de Ombudsman hiervoor, een gunstige invloed heeft.

Vladja