si
door sinuhe09 Nov 2, 2015 om 14:52
Voeding & gezondheid

Roken in psychiatrische inrichting

heeft iemand ervaring met roken in psychiatrische
inrichting.
rookkamerje van ca 3 x 3 meter met 5 rokers
doet me denken aan soort gaskamer
maar ja het is het enigste wat ze hebben !!!

721 13 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Nov 2, 2015 om 15:44
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Roken allemaal te gelijk os zin er nog meer rokers, is er dan geen ventilatie?

door 14peter - Nov 2, 2015 om 15:57
567 Antwoorden / 2 Vragen

Het formaat van de ruimte zal daar niks aan veranderen toch?

door 1953 - Nov 2, 2015 om 16:04
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U mag nog blij zijn dat er een faciliteit is van 3x3= 9m²! Anders had u het buiten in de kou moeten.

U mag daar binnenshuis niet roken.

jo
door jorisw - Nov 4, 2015 om 09:57
4340 Antwoorden / 1 Vragen

3x3 is luxe. Rokende collega's van mij zouden daar heel blij mee zijn. Nu staan ze onder een afdakje op de parkeerplaats.

si
door sinuhe09 - Nov 4, 2015 om 14:50
7 Antwoorden / 12 Vragen

deze ruimte is voor hele afdeling,ruimte is wel mede bepalendvoor hoeveelheid rook die je inademt,
en is buiten in de kou of on der een afdakje bij een parkeerplaats buiten altijd beter dan in zo hokje.

me
door mein33 - Nov 4, 2015 om 16:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=sinuhe09 schreef op woensdag 4 nov 2015, 14:50]deze ruimte is voor hele afdeling,ruimte is wel mede bepalendvoor hoeveelheid rook die je inademt,
en is buiten in de kou of on der een afdakje bij een parkeerplaats buiten altijd beter dan in zo hokje.

U doet nou net voorkomen of het in Nederland het hele jaar slecht en koud weer is.
Dus dat kleumen in de kou onder een afdakje valt wel mee lijkt mij.
Dat de ruimte mede bepalend zou zijn voor de hoeveelheid rook die wordt ingeademd is waar, maar de meeste ellende veroorzaakt de hoeveelheid rook en teer die men binnen krijgt haalt men toch, op geheel vrijwillige basis, zelf binnen.
Meeroken is vooral schadelijk voor niet rokers. Vervuilde rooklucht inademen terwijl jezelf rookt is minder schadelijk aangezien het merendeel van de rokers filtersigaretten rookt en dat filter filtert ook de reeds vervuilde lucht.
Shag rokers nemen heel bewust een extra risico.
Het probleem met de kleine rookruimte zal hier niet opgelost worden, daarvoor moet u, of de roker, bij het management van de instelling zijn.

to
door tondh - Nov 4, 2015 om 17:23
9 Antwoorden / 0 Vragen

Roken wordt steeds meer door regeltjes beïnvloed. Voorheen was het nog 'gezond', nu niet meer. En steeds minder mensen doen het. De maatschappij wilt door die regeltjes het roken steeds onaantrekkelijker maken.

Ik ben van mening dat een roken lekker moet blijven genieten van een sigaret, maar de niet-rokers niet tot last moeten zijn. Rookhokken zijn hier wel een oplossing voor en buiten roken is ook geen probleem. Ja wat doen we aan die onaantrekkelijke rookhokken? Het moet niet alleen voor de niet-roker, maar ook voor de roker aantrekkelijk blijven. Roken verbieden op terrassen ook belachelijk.

me
door mein33 - Nov 4, 2015 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=tondh schreef op woensdag 4 nov 2015, 17:23]
Ik ben van mening dat een roken lekker moet blijven genieten van een sigaret, maar de niet-rokers niet tot last moeten zijn.

@tonhd,

Ik geniet van m'n "peukie" en zal er nooit mee stoppen.
Een gevleugelde uitspraak van een verstokte roker waarmee ik ruim 47 jaar bevriend was.
Ja was, hij heeft in 2007 de strijd van de roker tegen zijn sigaret, waarvan hij zo kon genieten, door longkanker verloren.
Eind jaren vijftig begonnen wij, net als al onze vrienden en leeftijdgenoten, met ons eerste sigaretje.
Silky, pakje van twintig stuks voor, naar ik mij herinner, ongv. 70 cent.
Een veel gebruikte slogan was toen ook "rook Silky met genot, des te sneller ben je kapot".
Hij was er snel aan verslaafd en ik ben er nooit mee verder gegaan want ik vond het maar vies.
Het heeft hem uiteindelijk, na een lange lijdensweg, zijn leven gekost.
Maar laat de roker vooral blijven genieten van een heerlijke sigaret, ik ben echter blij dat ik destijds de druk van iedereen om ook te gaan roken heb kunnen weerstaan, hoewel je wel als "buitenbeentje" of "mietje" werd bestempeld.

zoekster
door zoekster - Nov 4, 2015 om 18:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heel apart dat de rokers op deze site nu zo stil zijn ;-)

mahadma
door mahadma - Nov 5, 2015 om 12:09
11571 Antwoorden / 51 Vragen

Alleen de logica tussen "roken" en "lekker" zie ik niet, wel de logica tussen "roken" en "Ik kan er niet mee stoppen, ik ben verslaafd".

reflecs
door reflecs - Nov 5, 2015 om 14:09
1859 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 4 nov 2015, 18:35]Heel apart dat de rokers op deze site nu zo stil zijn ;-)
Niet zo heel apart. Iedere vraag over roken eindigt op dezelfde manier.
De meerderheid is van mening dat rokers dom zijn en geen wilskracht hebben.
Waarom zou iemand dan nog uit de kast willen komen?
Een nieuw taboe :p

hutch
door hutch - Nov 7, 2015 om 20:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Als u tot die groep behoort in de door u genoemde 'gebruikersruimte', dan ervaart u nu wat de niet-rokers vroeger verplicht waren te ervaren in allerlei ruimten....

zoekster
door zoekster - Nov 7, 2015 om 22:32
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=reflecs schreef op donderdag 5 nov 2015, 14:09]
Waarom zou iemand dan nog uit de kast willen komen?

Als ze niet uit de kast willen komen, dan moeten ze niet zeuren dat ze het benauwd krijgen in een kleine ruimte :-p