door witteke Aug 14, 2024 om 10:42
Voeding & gezondheid

Rybelsus bijwerkingen

Ik heb een hele rare vraag,ik slik sinds een paar maanden rybelsus,gisteren op controle geweest bij de oogarts,en mijn zicht is van 35 % naar 80 % gegaan,en ja,wel met bril,vorig jaar was het zicht ook al afgenomen,en dit jaar dit?Niemand weet antwoord hier op,vorig jaar met kunst en vliegwerken en met moeite omhookrikt tot 52 %,want anders mag je niet meer auto rijden,nu moet ik dus veel minder sterke glazen,zelfs mijn andere oog,luie oog is van 5 naar 15% gegaan

2404 15 Rapporteer

Topantwoord

ju
door juliomariner - Aug 14, 2024 om 10:49
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Ik denk niet dat u op deze site met allemaal leken een goed antwoord op uw vraag zult krijgen.

wi
door witteke - Aug 14, 2024 om 11:09
76 Antwoorden / 15 Vragen

Dat snap ik,maar ik kan toch niet de enige zijn die dit meemaakt?
Oogarts zei ook dat hij deze bijwerking niet kende,en hij snapte het ook niet,eigenlijk is dus ook de vraag of dit vaker voorkomt,

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 14, 2024 om 11:40
7384 Antwoorden / 3 Vragen

U schrijft het middel sinds kort te gebruiken daarom is het belangrijk om rekening te houden met eventuele bijwerkingen die ook later kunnen ontstaan.
Als het om diabetes 2 gaat kunt u er zelf ook nog iets aan doen b.v gezonde voeding.

https://www.ziektevrijleven.nl/bijwerkingen-van-rybelsus/

Topantwoord

ju
door juliomariner - Aug 14, 2024 om 11:48
1386 Antwoorden / 2 Vragen

Op de volgende site vnd u bijwerkingen van veel medicijnen klik hier

sira
door sira Aug 15, 2024 om 17:47
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Bijwerkingen zijn meestal van negatieve aard, maar Witteke heeft juist een meer dan positie reactie (bijwerking) door het medicijn.

Topantwoord

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 14, 2024 om 11:54
2280 Antwoorden / Vragen

Medicijnen hebben bijwerkingen en dat kan betekenen dat je de gezondheidswinst moet afwegen tegen het verlies. Ga in overleg met de behandeld arts en overleg hoe nu verder.

sira
door sira Aug 15, 2024 om 17:49
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Witteke heeft juist winst bij het medicijn.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Aug 15, 2024 om 19:07
2280 Antwoorden / Vragen

Dat is dan een win win, wat is het probleem dan?

sira
door sira Aug 15, 2024 om 23:09
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Geen probleem, zij wil alleen weten of er andere mensen zijn die deze ervaring met dit medicijn ook hebben, daarom heb ik haar verwezen naar het oogforum.

wi
door witteke - Aug 14, 2024 om 21:32
76 Antwoorden / 15 Vragen

Bedankt voor de reacties,maar het is juist een bijwerking die goed zou zijn voor me
Ook mijn behadelende arts heeft dit nog niet mee gemaakt,wel dat mensen slechter gaan zien,maar zoveel beter nog nooit

ti
door tilpend Aug 15, 2024 om 08:52
146 Antwoorden / 0 Vragen

U gaat er vanuit dat het een bijwerking van de rybelsus is maar dat hoeft natuurlijk niet. Het kan ook iets zijn dat hier volkomen los van staat en dat toevallig de laatste tijd heeft plaatsgevonden. Alleen een diepgaand onderzoek waarin alle factoren worden onderzocht zou misschien kunnen uitwijzen of het inderdaad een bijwerking van de rybelsus is of niet.

Zelf heb ik ook rybelsus gebruikt en mijn ogen zijn juist slechter geworden in die periode.

wi
door witteke Aug 15, 2024 om 12:20
76 Antwoorden / 15 Vragen

Het was de opmerking van de oogarts waardoor ik zo ging denken

Topantwoord

Re
door Reinier182 - Aug 15, 2024 om 09:39
246 Antwoorden / Vragen

Dit is niet de site voor dit soort medische vragen. Het is namelijk zonder onderzoek en gegevens niet te beantwoorden. Een oogarts weet het niet wat verwacht je van ons vrijwilligers? Kan een medische vragensite misschien proberen maar meer via de oogarts naar oplossingen zoeken.

wi
door witteke - Aug 15, 2024 om 09:57
76 Antwoorden / 15 Vragen

Iedereen bedankt voor het meedenken
En ja,ik denk dat ik met deze vraag ergens anders heen moet
Toch bedankt voor alle moeite

Aurahealth
door Aurahealth - Aug 15, 2024 om 10:30
3 Antwoorden / Vragen

EDIT: spam / zelfpromotie

ro
door ronny530 - Aug 15, 2024 om 13:47
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Hangt een beetje van de ziekte die u heeft af.
Onbehandeld kan bijvoorbeeld diabetes (suikerziekte) tot afname van het gezichtsvermogen leiden en na behanding met de juiste medicatie weer toe nemen maar dat gaat wel geleidelijk.
Het menselijk lichaam kan verbazingwekkend bijna wonderen tot stand brengen en heeft dat in uw geval ook gedaan want uw zicht is veel beter geworden maar uiteindelijk heeft u dat met kunst en vliegwerk zelf gedaan.
Mijn advies wees blij met de zicht toename koop bij een brillenketen een bril op sterkte, wees blij en vraag u niet meer af hoe dat kon gebeuren.

wi
door witteke - Aug 15, 2024 om 14:16
76 Antwoorden / 15 Vragen

Dank je,maar ik heb zelf niks gedaan,want anders was ik wel zo slim geweest om het vorig jaar niet alle oude brillen de vuilniszak in te gooien,en nu kan ik dus nieuwe gaan bestellen,want die van vorig jaar zijn nu veel te sterk,ik heb trouwens geen sukerziekte,krijg ze offlabel voor mijn pancreas

ro
door ronny530 Aug 15, 2024 om 15:04
2904 Antwoorden / 41 Vragen

Baalt u omdat u nieuwe brillen aan moet gaan schaffen omdat dat als u het medicijn niet geslikt had niet had hoeven doen? als dat het geval is blijft stoppen met de medicijnen als enige over.
Menigeen zou blij met het resultaat zijn maar u dan weer niet! kom op zeg een nieuwe bril met glazen op sterkte kost geen vermogen en is zeker de moeite waard.
Wat wil u eigenlijk de fabrikant van het medicijn aansprakelijk stellen omdat het medicijn als 'bijwerking' uw zicht heeft verbetert waar u voordeel van heeft en blijkbaar ongewenst kwalificeert en moet opdraaien voor de kosten van een een nieuwe bril.

wi
door witteke Aug 15, 2024 om 15:51
76 Antwoorden / 15 Vragen

Nee,2 keer nee
Ik ben superblij met deze bijwerking
Ik vroeg me alleen maar af of er meer mensen zijn met deze bijwerking\Voor mij mag het nog beter worden zelfs
Ik voel me feestelijk erdoor

sira
door sira Aug 15, 2024 om 17:55
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Maar de alvleesklier maakt wel insuline aan en insuline verlaagt de bloedglucose.

wi
door witteke Aug 16, 2024 om 09:26
76 Antwoorden / 15 Vragen

Dank jullie wel voor alles
Ik heb zelfs 2 mensen gevonden met dezelfde afwijking,die ook voor een paar maanden die pillen moeten slikken
En ik kreeg het advies om nog even geen nieuwe brillen te halen,omdat we dit middel voor maximaal 6 maanden krijgrn

Topantwoord

sira
door sira - Aug 15, 2024 om 16:38
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Witteke vraagt uitsluitend of anderen ook hebben meegemaakt dat het zicht na gebruik van Rybelsus verbeterde.
Voor de rest heeft ze geen enkele medische vraag die uitsluitend door een arts beantwoord kan worden.

Witteke, blader deze pagina eens door, hier staan diverse oogforums op. wellicht kom je hier een forum tegen waarop wel iemand reageert die hetzelfde heeft meegemaakt.
https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=oogforum

Succes.

wi
door witteke - Aug 15, 2024 om 17:08
76 Antwoorden / 15 Vragen
sira
door sira Aug 15, 2024 om 17:39
2566 Antwoorden / 24 Vragen

Graag gedaan

Topantwoord

Ozymandias
door Ozymandias - Aug 15, 2024 om 18:12
222 Antwoorden / Vragen

Een logischer antwoord is misschien dat de vorige meting niet correct was? Ik snap deze opmerking ook niet zo goed, 'ja met bril'. Afwijkingen meet je altijd zonder bril. Met bril hoor je gewoon 100%+ te kunnen zien.

Iig, tenzij dit middel letterlijk de vorm je oog aanpast lijkt het mij stug dat dit de veroorzaker is. Dat is in ieder geval bij de standaard myopie van toepassing, de de vorm van je oog is te langwerpig waardoor het brandpunt verkeerd valt.

wi
door witteke - Aug 15, 2024 om 19:27
76 Antwoorden / 15 Vragen

Dank je wel ozimandias.vorig jaar was bij dezelfde oogarts
Met deze opmerking kan ik iets,ik ga dus een afspraak maken met een opticien,en daar nog eens laten meten
100 % met bril heb ik nog nooit gehad,op al mijn 70 jaar nog niet
Ik heb trouwens min glazen
En klopt sira,de pancreas maakt insuline aan