tr
door truiofer Aug 13, 2008 om 13:34
Voeding & gezondheid

Schoonfamilie inwonend wat zijn de gevolgen?

Mijn dochter van 18 jaar had een vriend die onderdak (juli 2006 tijdelijk! een week) nodig had. Ze doet vwo 5 en is een goede leerling, dus ik stem in en daar ik om 07.00 uur 's morgens moet beginnen en het vakantie is ben ik blij dat er een derde in huis om de spanning die er altijd is tussen zussen een beetje te geleiden. Nu kwam hij in aanraking met de politie en daar hij minderjarig was werd mij gevraagd zijn pleegmoeder officieel te worden en hem te representeren bij gerechtelijke procedures. Hij bleek een wees en nu ben ik een kind rijker. Tot zijn 18e moest hij in een jeugdige delinquenten inrichting en daar waren ze blij dat iemand anders het sociaal-maatschappelijke werk deed. Hij wil niet werken of een legitimatie gaan maken en hem dreigen met uitschrijven helpt niet want dat kan niet zonder nieuw adres zegt hij. Niet dat ik zelf geen schulden heb maar het is mij iets te gortig om zijn deurwaarder (Agis zorgverzekeringen 2 termijnen en een naheffing van de vaste telefoonaansluiting voor mobiel bellen 6 termijnen). Tot overmaat van ramp wordt de vriendin van mijn enige zoon samen met haar vijfjarige zoontje op straat gezet door haar familie in Den Haag. Nu ben ik door het voorgaande erg op mijn hoede met inschrijving op mijn adres, ze wonen natuurlijk in mijn zoon's kamer maar toch wil ik het niet echt en ben ik bang voor naheffing energie en gas en water. Wat kan ik verwachten bij een 22jarige moeder met een zoontje van vijf jaar die eergisteren al op school had moeten beginnen maar ik hou mijn poot stijf: op mijn adres geen inschrijvingen ivm huurdersrechten die men verkrijgt als men zich inschrijft en verlies van huurtoeslag bij inkomsten van haar. Ik verdien zelf 1881 euro per kwartaal, ik ben mantelzorger bij mijn moeder en oppas-oma bij mijn dochter. Verder heb ik nog een dochter in havo3 van 14 jaar die straks met minder ruimte moet studeren. Mijn zoon zegt dat ik oneerlijk ben omdat ik die vriend van mijn dochter toen wel heb geholpen en hij is er ook nog steeds zonder financiële bijdrage. Hij ziet niet in dat pleegmoeder inhoud aansprakelijkheid voor zijn onkosten tot zijn 21e verjaardag, dat is heel iets anders dan zijn situatie. Ik vraag hem voor 1-1-2009 te vertrekken maar intussen heeft zij een adres nodig voor inschrijving op school? Tips zijn welkom!

1132 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 13, 2008 om 13:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste truiofer: Mijn tip, begin er NIET aan, de financiele gevolgen kunnen weleens desastreus voor U gaan worden, en iedereen is verplicht om zich te kunnen legitimeren. U neemt dan iemand in huis, die (eigenlijk) als illegaal kan worden beschouwd. Ook belastingen kunnen een gevolg hebben, evenals huurtoeslag etc. Mijn raad: Stuur ze maar naar een opvangcentrum, ook al klinkt dit nog zo hard. Uiteindelijk hebben ze zelf hun problemen veroorzaakt, indien U deze 'schoonfamilie' in huis neemt, dan zult U moeten eisen om een financiele bijdrage, hebben ze dus niet. Onkosten beginnen daar al....en wat te denken van het andere, nee dank U, zou ik zeggen: houd die troubles ver van Uw bed, ze zijn oud genoeg!! Allemaal stress, en da's ook niet bevordelijk voor Uw gezondheid......'bezind eer ge begint' Sterkte, Henri

ve
door verwijderd - Aug 13, 2008 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo truiofer

Geef u wat leesvoer. Kent u Postbus 51?

Ga naar familie en gezin > wat is gezag over een kind

Linkerkant: wie zorgt er voor

U kunt van 't een naar het andere linken. Denk dat u dan een aardig idee krijgt van het een en ander.

http://www.postbus51.nl/

M.vr.gr. kiran

ve
door verwijderd - Aug 13, 2008 om 14:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als pleegouder heeft u wel recht op een pleegoudervergoeding die echter eindigd in het jaar dat hij/zij de 18-jarige leeftijd heeft bereikt.

Hoe het juridisch zit met de financiële gevolgen als een pleegkind (in dit geval ouder dan 18 jaar)schulden maakt of in een inrichting wordt geplaatst.
In dit geval kunt u zich mbt die financiële consequenties richten tot Postbus 51 die uw vraag rechtstreeks aan het desbetreffende ministerie zal doorsturen.

Overigens heeft iedere geregistreerde nederlander een sofi-nummer en is er de wettelijke plicht tot legitimeren waarvoor dus minimaal een registratiebewijs nodig is.

Het klinkt hard maar ik zou ook het pleegkind zijn eigen weg laten zoeken via het maatschappelijk werk.

De vriendin van uw enige zoon zou ik verwijzen naar Hulp van Onbehuisden.
Immers, u kunt niet de ellende van de hele wereld op uw nek nemen.

Ook u kunt eens gaan praten met het maatschappelijk werk in uw woonplaats.

De Vrije Vogel die ook eens een pleegoudervergoeding kreeg voor een kind dat nu mijn familienaam draagt (Wij,koningin der Nederlanden................... enz. De naamswijziging die hij zelf heeft aangevraagd.

ve
door verwijderd - Aug 16, 2008 om 04:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Juridisch ben ik tot zijn 21e aansprakelijk d.w.z. de correspondentie zal in mijn brievenbus komen, het blijft je (pleeg)zoon. Maar nadat ik hem in een gesprek met o.z. uw reacties heb geconfronteerd heeft hij gezegd dat als hij niet bij ons kan blijven hij liever gedetineerd is en heeft vervolgens een feit! gepleegd en is nu daadwerkelijk gedetineerd.

De anderen heb ik ook gesproken en ze 2 maanden gegeven om te vertrekken naar een andere woning ondanks de inschrijving en plaatsing van de kleine die m.i.v. maandag a.s. naar de school hier in de buurt gaat en ook de naschoolse opvang zal bezoeken.

Ik heb nu nog een kind van 14 jaar die gerust haar laatste-kind-in-huisstatus verruilt met de situatie zoals hij nu is want ze is dol op de kleine, heeft nog een week vakantie en kan niet wachten om hem op te halen van school. Ik wil gewoon niet nog verder achteruit gaan financiëel omdat zij wil doorleren. En ik bedank u allen voor uw moeite.