lo
door loesje48 Jan 16, 2009 om 14:02
Voeding & gezondheid

Strepsils en astma of asperine

Beste,

Ik heb momenteel wat last van mijn keel en gebruik daarom Strepsils, zoals ik altijd doe. Nu zie ik ineens op het doosje staan dat er E122 en E124 in zit. Vind ik persoonlijk al wat vreemd voor een medicijn dus ben ik gaan zoeken wat die Enummers zijn. Beide blijken een rode kleurstof te zijn en: het blijkt dat mensen met astma dit middel beter niet kunnen gebruiken, en ook als je asperine slikt moet je dit laten staan. Ook kan het een intolerantie veroorzaken bij mensen die allergisch zijn voor asperine, kan het astmatische reacties veroorzaken en kunnen hyperactieve kinderen dit ook maar beter overslaan. Hierover staat echter niets in de bijsluiter. Er staat letterlijk in de bijsluiter dat er geen wisselwerkingen met andere medicijnen zijn. Nu slik ik geen asperine, omdat mijn vriend er behoorlijk allergisch voor is. Maar hij zou dus bijwerkingen kunnen krijgen bij het gebruik van strepsils omdat hij allergisch is voor asperine. Ik heb geen astma, maar ben wel zeer allergisch voor huisstofmijt, katten en konijnen.en de kleurstof kan dus ook een astmatische reactie teweegbrengen. Wederom staat er in de bijsluiter niets over bijwerkingen.

Gelukkig heb ik van dit alles geen last, en mijn vriend heeft ook nog geen klachten. Maar nu is mijn vraag: zou dergelijke informatie niet in de bjisluiter opgenomen moeten worden? Of is de kleurstof in zo kleine mate aanwezig dat dit geen "gevaar" vormt?

Met vriendelijke groeten

5880 5 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Jan 16, 2009 om 14:14
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Beste loesje48: Uw vraagstelling begrijp ik volkomen, echter, is het niet verstandiger, om deze vraag aan uw apotheker voor te leggen? Deze mensen zijn gespecialiseerd met dit soort zaken, en hebben hun dagelijkse ervaring. En aandoenigen, maak een afspraak met uw huisarts, zodat hij/zij kan bekijken wat hij/zij voor u kan doen eventueel.

Succes, Gr. KW

audb
door audb - Jan 16, 2009 om 14:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Strepsils de vuilnisbak in en gewoon (bloemmen) honing met of zonder citroen nemen.

Ook honingsdrop of snoep ZONDER suiker  helpt goed (o.a. verkrijgbaar in een reform winkel).

Ook thee met honing werkt goed voor de keel maar alleen als de klachten te lang aanblijven houden is het verstandig om langs de dokter te gaan.

Tevens kan u kamillethee nemen en als de smaak u niet bevalt is ook hier weer honing er in een oplossing maar nooit suiker dit verergert alleen de klachten.

lo
door loesje48 - Jan 16, 2009 om 14:26
116 Antwoorden / 17 Vragen

Bedankt voor uw antwoord! Ik drink inderdaad ook vaak citroenthee met honing als ik last heb van mijn keel. maar om nou hier naast mijn computer op de universiteit een pot thee neer te zetten...zijn ze vast niet blij mee ;) vandaar dat ik dan strepsils heb. maar goed, ik schrik ook van de hoeveelheid suiker, dus ik denk dat ik ze maar niet meer gebruik. Verder zal ik wel ns langs de apotheek gaan. Kijk, ik heb nooit problemen gehad, anders had ik ze natuurlijk niet genomen nu, maar voor in de toekomst is het goed te weten hoe het nou zit met die kleurstoffen.

ro
door rodi - Feb 12, 2009 om 14:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

als je last hebt van je keel ga je iets nemen dat de last vermindert, nou zijn al die middelen die je koopt gebaseerd op het speeksel opwekken en slikken, want dat is wat de keelpijn vermindert. je kan dus gewoon iets nemen waar je op moet ziugen of kauwgom of desnoods een steentje in je mond nemen. dat heeft allemaal hetzelfde effect is goedkoper en heeft geen bijwerkingen.