Tandartsvergoeding Menzis
In februari jl. heb ik een kroon met stift moeten laten zetten. Een erg duur 'grapje' want al met al hing hieraan een kostenplaatje van bijna 600 euro. Gelukkig kreeg ik voor 1 januari 2006 75% vergoed en omdat ik van Menzis te horen had gekregen dat mijn 'oude' verzekering hetzelfde zou blijven wanneer ik niets veranderde, ging ik ervan uit dat ik dus zo'n 450 euro vergoed zou krijgen en dus zo'n 150 euro (nog genoeg!) zelf moest betalen. Tot mijn grote verbijstering blijkt nu dat de Menzis ineens een maximumbedrag heeft ingesteld, waardoor het opeens de omgekeerde wereld is: Menzis betaalt zo'n 25% van de rekening en ik mag zelf 75% ophoesten. Dat was nog een keer flink slikken! Na de pijn in mijn gebit had ik ineens flinke pijn in mijn portemonnee. En dan zegt Menzis dat mijn verzekering bij het oude blijft?! Maar, zo snel geef ik me niet gewonnen en ik heb dan ook een uitgebreide en goed onderbouwde klachtenbrief richting de Menzis gestuurd en tot mijn grote verrassing krijg ik voor 1x alsnog 75% van Menzis, met de mededeling dat ik hieraan in de toekomst geen rechten meer kan ontlenen. U begrijpt dat ik inmiddels een paar flinke sterke bretels heb moeten kopen om mijn broek weer op te hijsen want wat zijn dit in vredesnaam voor een manieren. Immers, er zit naar mijn mening iets flink fout bij Menzis want anders had ik nooit alsnog de vergoeding van 75% ontvangen. Erg oneerlijk voor mensen die dit ook gaat overkomen in de toekomst. Vandaar mijn nogal uitvoerige mailtje op deze site om mensen wakker te schudden. Zijn er al mensen met soortgelijke ervaring? Zijn er mensen die een idee hebben hoe hiertegen iets kan worden ondernomen of is het een kwestie de bekende bittere pil? Erg onrechtvaardig.
Een zeer lastig probleem: Allereerst merk ik op, dat omdat u al verzekerd was bij Menzis, u de toezegging had dat alles bij het oude zou blijven en dus toch de polisvoorwaarden zijn aangepast sprake is van misleiding. U had namelijk, zo u geweten zou hebben dat de polisvoorwaarden aangepast zouden worden, kunnen besluiten naar een andere verzekeraar te gaan.
Hetgeen u overkomtr is naar mijn inschatting aan te rekenen als een wanprestatie of het in gebreke blijven met betrekking tot de naleving van een overeenkomst. Menzis zal zich hier waarschijnlijk verschuilen achter het feit dat u een nieuwe polis heeft gehad met nieuwe voorwaarden, maar dan geldt toch dat u die naar ik aanneem veel later pas heeft ontvangen.
Wat nu te doen: een stevige aangetekende brief zenden aan de Directie van Menzis, om nadere uitleg vragen na hen in gebreke te hebben gestelmd. Verzoek vervolgens om de klachten/beroepsprocedure. Die zal naar ik aannneem inhouden dat u uiteindelijk een klacht zult kunnen neerleggen bij de Geschillencommissie verzekeringen, maar dan dient u eerst de interne Menzis procedure te hebben doorlopen.
UIk teken aan, dat dit een advies is van juridische aard en andere interpretaties mogelijk zijn. Als oud ziekenfondsbestuursvoorzitter ben ik evenwel van mening dat de houding van Menzis ernstig laakbaar is.
Succes
Per 1-1-2006 zijn de nieuwe polissen met doorgaans een mindere dekking dan in voorgaande jaren het geval was ingegaan zoals werd besloten in de ZVW 2006. Voor Tandzorg kunt u verschillende vormen van dekking kiezen bij Menzis. Wij hadden een aanbod voor Tandzorg 3 de meest uitgebreide dekking, die echter minder is dan vorige jaren het geval was. Vervolgens dachten we toe te kunnen met een Tandzorg 1 polis en werd het wijzigingsformulier ingestuurd. Enkele weken later is ons gebleken dat we toch beter de Tandzorg 3 polis konden nemen en werd via de tussenpersoon een en ander doorgegeven en bevestigd. Tot nu toe zijn echter alle ingediende declaraties behandeld volgens Tandzorg 1 polis en niet Tandzorg 3. Ze hebben al driemaal beloofd om de declaraties te herzien en aanvullende betalingen te doen, maar nog niets ontvangen. Het rechtzetten van iets duurt door de nasleep van ZVW 2006 veel te lang terwijl de normale behandelduur van declaraties bij Menzis supersnel is want binnen 1 week is het behandeld en betaald.
Je staat hier niet alleen in: wij hebben al 3x een geschil met Menzis gehad betreft vergoedingen.
Een keer met de vergoeding van een 2e halfjaarlijkse tandartscontrole, die wij middels onze aanvullende verz. vergoed krijgen, maar omdat wij van tandarts waren gewisseld en beide tandartsen de code "1" hadden gegeven voor het onderzoek (wat staat voor 1e halfjaarlijkse controle) kregen we het in 1ste instantie niet terug. (De nwe tandarts wijgerde de code om te zetten in "2") Om een lang verhaal kort te maken: cons.bond geraadpleegd, naar ombudsman zorgverz. gegaan, daarna naar geschillencomm. zorgverz. en gewonnen!
Een geschil gehad met vergoeding van natuurgeneesmiddelen, die we tot 1-1-2006 altijd vergoed kregen en in 2006 niet meer. Net als in uw geval is ons, voordat we onze verz. bij Menzis voortzetten, verzekerd, dat er niets zou veranderen.
Wegens tijdgebrek kan ik hier niet uitgebreid op ingaan, maar alleen zeggen, dat ze personeel in dienst hebben, die niets weten van de polisvoorwaarden etc. bij Menzis.
Wij hebben het gehad, dat met "1 geval" wij zoveel tegenstrijdige verhalen gehoord hebben, van verschillende medewerkers, dat je echt niet weet waar je aan toe bent.
1 januari 2007 mogen we weer overstappen.
Wie weet er een goeie zorgverzekeraar, met goeie dekking tandarts en alternatieve geneeswijze/geneesmiddelen?
Ik werk als assistente in een tandartsenpraktijk. De tandartsen hebben net voor het nieuwe zorgstelsel inging, een bijeenkomst gehad over de vergoedingen binnen dit stelsel.Echter het overzicht van de vergoedingen werd hen pas die avond overhandigd, terwijl verzekerden de polisvoorwaarden al gehad hadden. Een zorgverlener kijkt waarschijnlijk, zo dacht menzis, wat zorgvuldiger dan de klant. Met heel veel moeite en zorgvuldig lezen valt te achterhalen dat er minder vergoed is. Naar aanleiding van deze ontdekking is er bij ons een brief naar de patienten gegaan. Het had een boze brief van de menzis tot gevolg maar blijkbaar een schot in de roos. Want de misleiding is duidelijk.
Ik ben zelf verzekerd bij de friesland, maar dan zit er een ristrictie in het woongebied. Dit overkapt Friesland, Groningen, Gelderland en Utrecht als ik het goed heb. Goede vergoedingen tot 80 % bij tandheelkundige behandelingen, mits je tand extra in het pakket verzekerd. Nette premie en goede ervaringen. Maar er zijn vast meer goede verzekeraars. Menzis betaald vergoedingen zeer laat uit zo merken wij ook aan de reacties van patienten. Snel overstappen naar een ander is het advies zodra het 1-1-2007 is.
@ een ander als AGIS en DeltaLloyd/OHRA is nier meer zo zinvol denk ik gelet op de fusieplannen met menzis/
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Inschrijven gemeente
Ik heb een koopwoning samen met mijn ex. Ik woon daar een paar dagen per week. Hij woont er nog volledig.
Het huis staat op onze beide namen. We hebben geen ruzie en alles gaat gemoedelijk. Het plan is om op termijn het huis te verkopen. Zodra we beide wat anders hebben gevonden.
Sinds kort woon in ook meerdere dagen per week bij familie in een andere gemeente. Ik wil mij gr
...
Lees meer
Abonnement opgezegd, maar krijg een tegoedbon
Mijn kleindochter had een abonnement op het blad Meiden van ons gekregen.
Daar is ze intussen op uitgekeken.
Daarom wilde ik dit opzeggen.
Nu blijkt dat het intussen stilzwijgend met een jaar verlengd is.
Je kunt wel per maand opzeggen, wat ik dan ook gedaan heb.
De kosten van 1 maand pls wat extra moet ik terecht betalen.
Vorr de rest van het al geincasseerde jaarbed
...
Lees meer
Wat voor matras heb ik?
Zo'n 15 jaar terug heb ik bij Wehkamp 2 matrassen gekocht. Deze hebben goed voldaan (nauwelijks kuilvorming, stevig maar niet te..) ik weet alleen niet van welk materiaal ze zijn. Hoe check je zoiets? Er zitten geen stickers meer op. Is in elk geval geen pocketvering of zoiets, gewoon iets simpels.
Ze zijn nu wel aan vervanging toe, dus daarom wil ik graag weten waar ze van zijn gemaakt.
...
Lees meer
Populair in Voeding & Gezondheid
ALDI Duurdere Notenmelange
April dit jaar(2018) kocht ik 2 exact dezelfde nootjes. De kassa sloeg 2 verschillende prijzen aan. Waarom? Andere barcode. En nu is hij nog duurder en proef je flouwe noten bijna zonder zout terwijl de wikkel nog uniek is.
Wie heeft hier nog meer ervaring mee?
Lees meer
Motion Free
Iemand bekend met motion free? Zou o.a. moeten helpen bij rugpijn en gezwollen benen. Iemand beken met dit "Wonder middel?" Lees meer
Mag dit in de oven
schaal van arcopal Lees meer