jo
door joentje1978 Jun 4, 2014 om 01:00
Voeding & gezondheid

Terhandstellingskosten en kosten eerste uitgifte gesprek, pure geldklopperij?

Ik gebruik al een aantal jaar een medicijn (chronisch) die voorheen volledig door mijn zorgverzekeraar vergoed werd.
Heb onlangs van mijn zorgverzekeraar een kleine rekening van 6,62 EURO ontvangen en dit blijken terhandstellingskosten te zijn die niet door de zorgverzekeraar vergoed worden.

Voorheen werden deze terhandstellingskosten in het bedrag van de medicijnen verwerkt en werdt het gehele bedrag door de zorgverzekeraar vergoed en vanaf 1 januari 2014 worden deze kosten apart gespecificeerd en moet je deze zelf betalen.

Ik vind dit pure geldklopperij want het staat vast dat ik het desbetreffende medicijn voor een heel jaar nodig heb maar omdat de apotheek deze van de zorgverzekeraar alleen per kwartaal mag uitgeven moet ik daar 4 keer in het jaar voor naar de apotheek en wordt ik daardoor nu ook nog eens opgezadeld met 4 keer de terhandstellingskosten a 6,62 EURO.

Voor de eerste uitgifte van medicijnen worden er boven op de terhandstellingskosten ook nog kosten voor een "eerste uitgifte gesprek" in rekening gebracht, die ook zo'n 6,00 EURO bedragen.

Je zult maar iets onder de leden hebben waar je 6 verschillende medicijnen voor moet slikken, wordt op deze manier een lekkere dure hobby.

En dan nog te bedenken dat de prijs voor medicijnen tig keer over de kop gaan.
Een doosje pillen die de apotheek voor 4,00 EURO inkoopt gaan voor 40,00 EURO over de toonbank.

En de apotheek maar dik geld verdienen over de rug van zieke mensen, schandalig!

Hoe zien jullie dat?

2195 14 Rapporteer

forever-nl
door forever-nl - Jun 4, 2014 om 01:48
400 Antwoorden / 11 Vragen

De ingestelde beperking van per kwartaal ophalen kan ik begrijpen, de medicijnverspilling is groot en daarmee een druk op de zorgkosten. Toch ineens moeten of willen stoppen kan iedereen overkomen door een variëteit aan oorzaken.

Minder begrip heb ik ervoor dat het eerder standaard was om het 'eerste uitgiftegesprek' niet uit te voeren dan wel, terwijl declareren wel altijd wordt gedaan. Ook de extra kortingen die de apotheek krijgt kan flink oplopen, ik weet niet of van 40 euro naar 4 euro (veel) voorkomt - maar de percentages lopen wel op tot in de tientallen procenten voor medicijnen en 50% voor hulpmiddelen.

Niet alleen de apotheken zijn hier overigens schuldig aan, ook artsen, verzekeraars en de medicijnindustrie zijn betrokken bij het medicijnschandaal.

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2014 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent blijkbaar verzeker bij een maatschappij waarbij de reguliere medicijnen niet ten laste van uw eigen risico komen. Dus u hebt al "voordeel".

De terhandstellingskosten gaan bij die verzekeraars nu wel ten laste van het eigen risico. De kosten voor de eerste uitgifte betaalt u alleen voor nieuwe medicijnen, of als u ze meer dan een jaar niet hebt gehad.

Voorheen zaten deze kosten in de prijs van de medicijnen verwerkt. Dus ze zijn daar niet duurder door geworden.

jo
door joentje1978 - Jun 4, 2014 om 11:41
367 Antwoorden / 6 Vragen

@forever-nl:
Ben zelf ook tegen medicijnverspilling maar het is zeker dat ik die pillen het hele jaar moet slikken.
Eigenlijk zou een zorgverzekeraar aan het einde van het jaar 3x die terhandstellingskosten terug moeten betalen als achteraf blijkt dat ik die pillen het hele jaar geslikt heb.

Met de kosten voor het eerste uitgifte gesprek wordt ook vaak mee gesjoemeld, wel de kosten declareren maar geen gesprek.
Vraag me af waar zo'n gesprek goed voor is, voorheen hadden we alleen een bijsluiter en daar hadden we genoeg aan.
Anders heb je altijd nog officiele websites waarop belangrijke informatie over medicijnen te lezen is.

En het maak alles zo onnodig duur.
Stel je koopt een tube zalf voor 6,00 EURO, komen er nog 12 - 13 EURO aan extra kosten bovenop.
Zijn de extra kosten 2 keer zo duur als de prijs van de tube zalf.

@tiger1:
"U bent blijkbaar verzeker bij een maatschappij waarbij de reguliere medicijnen niet ten laste van uw eigen risico komen. Dus u hebt al "voordeel""

Betaal genoeg aan zorgpremie dus paar doosjes pillen in het jaar moet er wel van af kunnen vind ik.

"Voorheen zaten deze kosten in de prijs van de medicijnen verwerkt. Dus ze zijn daar niet duurder door geworden."

Ze zijn daar in niet duurder door geworden maar omdat de zorgverzekeraar nu alleen het medicijn vergoed en niet de terhandstellingskosten wordt het voor mij wel duurder.

En helemaal als het medicijn alleen per kwartaal verstrekt mag worden en je elk kwartaal die terhandstellingskosten moet gaan betalen.

tijger1
door tijger1 - Jun 4, 2014 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@joentje

Bij de meeste verzekeraars komt de totaal prijs van de medicijnen ten laste van het eigen risico. Als u nog andere zorgkosten hebt die wel onder het eigen risico vallen, hoeft u op een gegeven moment die "extra" kosten niet meer te betalen.

Bij mijn verzekering valt het meteen onder het eigen risico, ben niets anders gewend.

bo
door boekengait - Jun 5, 2014 om 00:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Moet plotseling voor overhandigingskosten medicijnen gaan betalen.
4 doosjes is ongeveer 30 euro per 3 maanden.
Is 120 euro per jaar.
Bij de internetapotheek te Mijndrecht betaal je alleen de eerste keer
en daarna het hele jaar niet meer.
Kun je volgens mij beter je medicijnen daar bestellen
scheelt 90 euro per jaar in mijn geval.

fo
door foodgood10 - Jun 5, 2014 om 23:07
10 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=boekengait schreef op donderdag 5 jun 2014, 00:30]Moet plotseling voor overhandigingskosten medicijnen gaan betalen.
4 doosjes is ongeveer 30 euro per 3 maanden.
Is 120 euro per jaar.
Bij de internetapotheek te Mijndrecht betaal je alleen de eerste keer
en daarna het hele jaar niet meer.
Kun je volgens mij beter je medicijnen daar bestellen
scheelt 90 euro per jaar in mijn geval.

Wat een prima suggestie, boekengait! Daar hebben veel meer mensen iets aan, bedankt!

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2014 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft uw verzekeraar wel een contract met deze apotheek? Anders wordt er niets vergoed.

pi
door pieterwolters - Jun 7, 2014 om 14:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=joentje1978 schreef op woensdag 4 jun 2014, 01:00]
Je zult maar iets onder de leden hebben waar je 6 verschillende medicijnen voor moet slikken, wordt op deze manier een lekkere dure hobby.

Juist dan moet je hier blij mee zijn. Stel je voor dat die apotheek zo maar zonder verdere activiteiten medicijnen meegeeft die misschien wel met elkaar conflicteren. Je apotheek is de enige die het totaaloverzicht van medicijngebruik heeft.

forever-nl
door forever-nl - Jun 7, 2014 om 15:02
400 Antwoorden / 11 Vragen

De medicijngebruiker zelf heeft natuurlijk ook een totaal overzicht ervan. Ik zou zeker voorafgaande aan het ophalen van nieuwe medicatie even het internet afstruinen. Niet in zijn geheel om er een mening op te baseren, maar dan kun je gericht vragen stellen aan de 'experts'. Verkeerd voorschrijfgedrag komt heel veel voor in Nederland, apotheken doen hier maar weinig aan, mogelijk vanwege de financiële belangen.

ar
door ariekuij - Feb 10, 2015 om 12:37
5 Antwoorden / 0 Vragen

De door mijn apotheek (Mediq) verstrekte informatie bij eerste levering van een medicijn bestond uit een stencil waarin wat algemeenheden. In de bijsluiter stond meer. Mijn verzekering (CZ) betaalde en bracht mij de kosten in rekening. Toen ik reageerde dat er geen mondelinge informatie was verstrekt kreeg ik te horen dat het wettelijk zo geregeld was. Mijn verzekering geloofde die apotheek (want ze hebben erover gebeld) en laat mij betalen. Ik weiger dat vooralsnog en word nu bedreigd met aanmaningen.
Misschien is er iets te zeggen voor deze regeling. Maar elke winkelier moet aan klanten informatie verstrekken en krijgt daarvoor niets extra's. Waarom een apotheek dan wel?
Verder is het mondeling verstrekken van informatie over een medicijn privacygevoelig. Zomaar in het bijzijn van anderen, voor jou meestal onbekenden, gaan vertellen wat er allemaal mis kan gaan, is onzorgvuldig. Als een apotheek deze informatie al wil verstrekken, dan graag op een manier die de privacy respecteert. Dan weet je waar je aan toe bent.
Dus: een apotheek kan geld ontvangen zonder er iets voor te hoeven doen. De verzekering behandelt je als een leugenaar en wie wil klagen, moet maar naar de Consumentenbond. Die bijkt er vervolgens niets mee te kunnen. En de officiële toezichthouder trekt zich van een simpele burger echt niets aan.
Kortom, bij wie kun je hiermee nog terecht?
Formeel is het allemaal geregeld. Maar het voelt als diefstal of oplichting.

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2015 om 12:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@ariekuij

Over dat onderwerp is het forum hier al volgeschreven.. Als u dat wilt lezen kunt u due vraag in het zoekvak rechtsboven intikken.

De apotheker doet er wel meer voor dan u denkt.

ar
door ariekuij - Feb 10, 2015 om 13:57
5 Antwoorden / 0 Vragen

Dan doet die apotheker er goed aan dat maar eens goed duidelijk te maken.
Overigens gaat u voorbij aan mijn argumenten en bezwaren en wekt zo de indruk partijdig te zijn. (zie ook uw andere reacties, die druipen van het vooroordeel).

tijger1
door tijger1 - Feb 10, 2015 om 14:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@arie,uij

Op al die argumenten is hier al ruimschoots en tot vervelens toe ingegaan, dus het is zinloos dat allemaal te herhalen.

Uiteraard ben ik partijdig, ben al jaren apotheker en looptd dus helemaal binnen.;-))

forever-nl
door forever-nl - Feb 15, 2015 om 08:41
400 Antwoorden / 11 Vragen

Apotheek is verplicht om bij eerste uitgifte van medicijn uitleg te geven mondeling, dit heet het "eerste terhandstellingsgesprek". Ik ben het met je eens dat dit eigenlijk niet aan de balie zou moeten gebeuren, maar in een spreekkamer. Als die er bij deze apotheek niet zijn zou je dat nog kunnen aangeven naar zorgverzekeraar. Bij dit soort conflicten is het vaak lastig om iets te bewijzen omdat het er simpelweg net is (ook andere partij kan het overigens niet, en de vraag is of die last niet meer bij hun zou moeten liggen). Wat je kunt doen is kijken op zorgkaartnederland.nl, of dezelfde klacht blijkt uit eerdere reviews van deze apotheek (omdat er 238 vestigingen zijn in Nederland en welke niet bekend is, is dat voor mij onmogelijk). Je kunt daar uiteraard zelf ook een review schrijven, als apotheek er dan niets mee doet is de kans groot dat er meer mensen zijn die hetzelfde schrijven of naar jou verwijzen.