frederikjp
door frederikjp Jun 2, 2014 om 17:14
Voeding & gezondheid

Tests coffeecups consumentenbond

Op de website van de Lidl staat bij de Lidl coffeecups 'als beste getest door de consumentenbond'. Wat is eigenlijk de waarde van die test als het Kassa test panel met het oordeel komt: Dit is echt geen lekkere koffie. Vieze nasmaak en dat is ook precies mijn ervaring met deze smerige koffie.

12171 9 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jun 2, 2014 om 17:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

De conclusie dat smaken verschillen?

edrick3
door edrick3 - Jun 2, 2014 om 17:33
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo frederikjp,

Tja, smaken verschillen, nietwaar.

Dat blijft dus sowieso een subjectieve kwestie.

Dit schrijft de Consumentenbond:
Lidl bekoort Nespresso-drinkers
29 april 2014

Koffie Bellarom Azurro van de Lidl is de lekkerste 'lungo' voor het Nespresso-apparaat. Dat is de opvallende uitkomst van een blinde smaaktest van de Consumentenbond onder 80 Nespresso-liefhebbers. Bij de espressokoffie wint Nespresso, al is het verschil met de nummers 2 (Bellarom Ristretto van Lidl) en 3 (DE L'OR EspressO Fortissimo) zo klein dat ze alle drie het predicaat 'Beste uit de test' krijgen. Het onderzoek staat in het mei-nummer van de Consumentengids.

koffiecups

Twee panels van 40 testers vergeleken 5 lungo's en 5 espresso's van diverse merken met Nespresso. 75% van de testers was ervan overtuigd dat Nespresso de lekkerste koffiecups heeft, maar uit de blinde smaaktest van de lungo kwamen hele andere resultaten. Winnaar Lidl wordt geprezen om de zachte smaak. Na Lidl volgen 4 middenmoters die elkaar qua smaakoordeel nauwelijks ontlopen. Nespresso is volgens de proevers wat scherp en branderig. Café René scoort het slechtst: een slappe bak met een wrange smaak. Bij de espresso's slaat Nespresso terug: de Ristretto heeft de meeste koffiegeur en de sterkste smaak. De espresso van Lidl, die slechts €0,20 per cupje kost, is Beste koop. De cupjes van Nespresso zijn met €0,35 bijna twee keer zo duur.

Botte mesjes

Sommige Nespresso-apparaten hebben wel moeite met alternatieve cups. De originele Nespresso-cups zijn van aluminium, alle andere van plastic. Dat leidt bij de cups van Coffee Planet, Goedcupje en Velours Noir een paar keer tot problemen; de capsule wordt niet goed doorgeprikt waardoor de koffie niet of nauwelijks doorloopt. Oorzaak zijn de bottere mesjes die Nespresso halverwege 2013 in de apparaten plaatst: net scherp genoeg om aluminium te perforeren, niet altijd scherp genoeg voor plastic cups.

edrick3
door edrick3 - Jun 2, 2014 om 17:45
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk hier voor de Kassa smaaktest.

Met vr.gr.

van leyden
door van leyden - Jun 2, 2014 om 17:52
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Smaken verschillen?
Zekers, maar het is wel een groot verschil.

Weet niet wat ik ervan denken moet> het is geen test van de smaakpolitie, anders was het zeker dat het niet klopte en doorgestoken kaas is
Heb een paar "testjes" bekeken op you tube, overduidelijk dat de fabrikant opdracht gegeven heeft voor die neptesten, de winnaar staat al vantevoren vast.
Hoedan?

Er wordt bijvoorbeeld pindakaas getest, ten eerste zijn het dan maar drie merken en ten tweede "test" je dan de vieste pindakaasmerken.
Zeker niet de lekkerste pindakaasmerken, ze kijken wel uit, ze weten best dat het huismerk van bv de appie Heijn heel lekker is en altijd hoog eindigt in vorige smaaktesten.
Logisch dat dan de winnaar calve is, wie betaalt die wint.

Zaken zijn zaken, daar horen ordinaire neptesten ook bij.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Jun 2, 2014 om 18:08
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Consumentenbond is ook gewoon een commercieel bedrijf. Daaruit mag u zelf 'n conclusie trekken.

van leyden
door van leyden - Jun 2, 2014 om 18:16
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Persoonlijk vind ik de koffie van Illy heel lekker.
Is mijn eigen smaaktest, heb al tig soorten uitgeprobeerd.
Maar ja, beetje duur, voor het gewone goedkope bakje is kanis en gunnink een prima koffie voor een lage prijs.
Smaken verschillen, maar kan me niet voorstellen dat iemand dat geen lekkere koffie vindt.

van leyden
door van leyden - Jun 2, 2014 om 18:19
1289 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 2 jun 2014, 18:08]Consumentenbond is ook gewoon een commercieel bedrijf. Daaruit mag u zelf 'n conclusie trekken.

De hoogste bieder wint?

van leyden
door van leyden - Jun 2, 2014 om 18:25
1289 Antwoorden / 17 Vragen

De testen van vara kassa acht ik zeer betrouwbaar en komen altijd overeen met mijn eigen smaakervaringen.

pi
door pieterwolters - Jun 2, 2014 om 22:54
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Smaken verschillen maar van "officiële" testinstantie mag je verwachten dat ze professionele smaaktesters (en in dit geval koffiedeskundigen) vragen om de testen uit te voeren. Dan speelt smaak al een stuk minder een rol, omdat die mensen op een andere manier testen dan "ja, lekker bakkie" of "nee, niet te zuipen". Proeven is immers ook gewoon een vak dat je kunt leren.

Maar in het geval van de Consumentenbond: zij laten de prijs meestal zwaarder wegen dan andere criteria terwijl dat eigenlijk niet goed is.