yv
door yvonne1946 Sep 20, 2010 om 17:43
Voeding & gezondheid

Verslag intakegesprek niet correct weergegeven

Hierbij wil ik u vragen of het mogelijk is onderzoek te doen om te controleren of verslagen die van intakegessprekken bij psychologen/psychotherapeuten worden gemaakt, wel waarheidsgetrouw zijn.
Mijn ervaringen zijn dat de gesprekken niet correct worden weergegeven in een verslag en daardoor een ander advies of behandelplan wordt voorgesteld dan nodig is.
Ook worden er diagnose die je zou hebben vermeld, zonder dat er ooit een onderzoek heeft plaats gevonden.

Als het nodig is dan wil ik u wel mijn ervaringen vertellen.
Volgens mij zijn het para-medische missers van de bovenste plank

1797 24 Rapporteer

birdies
door birdies - Sep 20, 2010 om 17:51
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Je hebt het recht om je eigen dossier in te zien; vraag hierna bij je therapeut.

birdies
door birdies - Sep 20, 2010 om 17:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

@redactie: EDIT-knop graag!

......hierna...... m/z hier naar

birdies
door birdies - Sep 20, 2010 om 17:53
6104 Antwoorden / 31 Vragen

..........Ook worden er diagnose die je zou hebben vermeld, zonder dat er ooit een onderzoek heeft plaats gevonden........

Dit kun je toch bespreken met je therapeut?

druifje01
door druifje01 - Sep 20, 2010 om 18:28
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Je bent op de goede weg. Wat therapeuten doen is natte vingerwerk. Het is een raar beroep wat eens pastoor of sociaal werker heette en nu een betaalde professie is. Ze werken veel te oppervlakkig en te bevoorooreeld. Kortom, ze doen maar wat en schijnen toch een groot gat in de markt aangeboord te hebben. Verklaar dat dossier maar niet heilig. Is iets voor de teamvergadering maar meer dan dat ook niet. Kan het niet vrolijker brengen. Je kunt beter goede boeken bij je probleem zoeken.

druifje01
door druifje01 - Sep 20, 2010 om 18:36
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ik wil nog toevoegen dat ik heel wat mensen kapot heb zien gaan bij een therapeut. Vooral mensen met een ernstig probleem. Zulke mensen zijn vooral gebaat bij vertrouwen en een luisterend oor en dat een hele lange tijd. Maar als er dan wat loskomt kunnen veel therapeuten het niet aan of ze hebben geen tijd meer. Dan zou je het dus in de partikuliere sfeer moeten zoeken, daar is ook niet altijd sprake van een dossier.

birdies
door birdies - Sep 20, 2010 om 18:40
6104 Antwoorden / 31 Vragen

........Het is een raar beroep wat eens pastoor of sociaal werker heette.........

Een sociaal werker is een heel ander beroep/opleiding dan een psycholoog!

yv
door yvonne1946 - Sep 20, 2010 om 18:46
8 Antwoorden / 4 Vragen

Dag lief druifje,

Ik ben heel blij met je antwoordt want je hebt echt gelezen wat ik schreef en het ook begrepen.......dank je wel!
En om op je laatste zin te reageren: Ik heb die goede boeken gelezen, gelezen en herlezen. Het heeft me bevestiging en inzicht gegeven. Daardoor meer zelfresprect, zelfvertrouwen en eigenwaarde opgedaan.
En ja, ik ben op de goede weg.........helaas niet dankzij de professionals die er voor hebben gestudeerd.
Wat ik heb ervaren, bij vele hulpverleners, is geen natte vingerwerk maar gevaarlijk werk. En dat is wat ik onder de aandacht wil brengen.

Nogmaals, dank je wel lief druifje voor zoveel ware woorden. Het doet me goed zo begrepen te worden.
Yvonne.

druifje01
door druifje01 - Sep 20, 2010 om 18:47
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Even dan Birdies, psychotherapie is voortgesproten uit het maatschappelijk werk na de W.O.II en heeft zich van daaruit o.a. meer op psychische problemen gericht.

(Zie bv. De opkomst van het psychotherapeutisch bedrijf. Aula pocket).

jscholtes
door jscholtes - Sep 20, 2010 om 18:48
777 Antwoorden / 31 Vragen

Wie zou dit onderzoek moeten doen? Begrijp ik het goed dat u dit in zijn algemeenheid wil laten onderzoeken?
Ik denk dat u er zelf bij gebaat bent als u zorgt dat uw dossier de juiste gegevens bevat. Inderdaad bespreken zoals al hierboven/eerder geopperd met uw therapeut.

druifje01
door druifje01 - Sep 20, 2010 om 18:51
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ja, helaas Yvonne. Ze dringen in een bepaalde richting en lopen daarbij geheel over je heen. Je bent daar natuurlijk niet naartoe gegaan om les te krijgen maar om je eventuele pijn te onderzoeken en te verwerken.

birdies
door birdies - Sep 20, 2010 om 18:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........En dat is wat ik onder de aandacht wil brengen.........

Geen vraag dus hoort dan ook niet in deze Vraag & Antwoord rubriek. Voortaan graag je doel meteen duidelijk vermelden. Wel zo handig.

birdies
door birdies - Sep 20, 2010 om 18:54
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Overigens kun je dit soort zaken dan beter bespreken op een hulpverleningsforum, niet op een (zakelijke) consumenten site.

yv
door yvonne1946 - Sep 20, 2010 om 18:55
8 Antwoorden / 4 Vragen

Jscholtes, U begrijpt het goed dat ik dit in zijn algemeenheid wil laten onderzoeken. Wie dat moet doen? Dat ben ik aan het uitvogelen, vandaar mijn oproep.

druifje01
door druifje01 - Sep 20, 2010 om 18:58
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ach, een beetje begrip toch in dit geval, Birdies Als de nood het hoogst is dan kijkt men meestal niet zo nauw.

birdies
door birdies - Sep 20, 2010 om 19:00
6104 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=druifje01 schreef op maandag 20 sep 2010, 18:58]Ach, een beetje begrip toch in dit geval, Birdies Als de nood het hoogst is dan kijkt men meestal niet zo nauw.

Gaat niet om wel/niet begrip hebben.

jscholtes
door jscholtes - Sep 20, 2010 om 19:14
777 Antwoorden / 31 Vragen

Probeert u het hier eens. Zo dit niet de juiste link is kunnen zij u wellicht op het juiste spoor zetten.

vladja
door vladja - Sep 20, 2010 om 19:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=druifje01 schreef op maandag 20 sep 2010, 18:47]Even dan Birdies, psychotherapie is voortgesproten uit het maatschappelijk werk na de W.O.II en heeft zich van daaruit o.a. meer op psychische problemen gericht.

(Zie bv. De opkomst van het psychotherapeutisch bedrijf. Aula pocket).

De psychoanalyse (o.a. Freud, Jung en Adler) vond toepassing in de psychotherapie. En dat was al voor de Tweede Wereldoorlog.

Vladja

birdies
door birdies - Sep 20, 2010 om 19:55
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........we hebben nu een vraag........

Oké, dan zou ik hier beginnen met de vraag: klik hier

druifje01
door druifje01 - Sep 20, 2010 om 20:09
1712 Antwoorden / 140 Vragen

Ad. je antwoord van 18:55, Je wantrouwen in het algemeen onderzoeken is een beetje heel erg groots. Het is beter je te beperken dit gevoel in jezelf te onderzoeken. Als je een invoelende therapeut hebt - ze zijn schaars - kan deze je misschien hierin begeleiden.

druifje01
door druifje01 - Sep 20, 2010 om 20:13
1712 Antwoorden / 140 Vragen

@ Vladja, Freud, Jung en Adler waren pioniers en werkten meestal voor/met de elite. Intussen is het een kwestie voor de massa.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Sep 20, 2010 om 22:39
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Yvonne,

Wanneer in een dossier stukken zijn die naar jouw mening of beleving niet (goed) weergeven wat is besproken, dan kun je dat in een officiële brief weerspreken.
Geef jouw zienswijze punt voor punt zo emotieloos (heel moeilijk, doch laat eventueel iemand anders het in jouw naam opschrijven) weergeven.
Geef aan dat je wilt dat dit stuk officieel en integraal in het dossier wordt opgenomen. Je hebt het recht dit te controleren.

Sterkte in de strijd!

Hardware ERror MAN.

yv
door yvonne1946 - Sep 21, 2010 om 00:00
8 Antwoorden / 4 Vragen

Beste Mensen,

Ik dank een ieder voor zijn/haar reactie op mijn vraag. Volgens sommige reageerders had ik mijn vraag niet op de site van Kassa moeten stellen. Maar ik heb dat nu eenmaal gedaan en dat is een feit.

Wat mij opviel in de meer dan 30 ontvangen e-mails is dat er in deze discussies, als ik het zo mag noemen, reacties zijn gekomen die de kern niet raakte. En dat vind ik jammer want een serieus probleem als deze zou toch tenminste aan de kaak moeten worden gestelt.

Dank aan degene die wel begrepen waar het om ging en jullie opbeurende woorden.

Yvonne.

ju
door juul8 - Oct 18, 2010 om 23:05
6 Antwoorden / 4 Vragen

cliënten zijn geen nummers,
mensen zijn geen goden,
therapeuten zijn mensen,
boeken hebben ook hun risico´s,
autonomie en eigen verantwoordelijkeid zijn onmisbaar.

jscholtes
door jscholtes - Oct 19, 2010 om 10:40
777 Antwoorden / 31 Vragen

[quote=yvonne1946 schreef op maandag 20 sep 2010, 18:55]Jscholtes, U begrijpt het goed dat ik dit in zijn algemeenheid wil laten onderzoeken. Wie dat moet doen? Dat ben ik aan het uitvogelen, vandaar mijn oproep.

Dat is een heldere vraag lijkt me toch? Commentaren dus opzij zetten; we hebben nu een vraag!