ma
door mai Mar 9, 2013 om 19:30
Voeding & gezondheid

Verzekeraar

Ik heb dit jaar voor de tweede keer medicijnen van een goedkoper merk dat was vorig jaar ook zo, en met veel problemen ik reageer niet zo goed op de andere hulpstoffen. Ik heb bij de zorgverzekeraar een klachten brief in gediend met de vraag of ik het verschil gewoon bij kan betalen (zo word ik er niet ziek,van en hun niet meer kosten). Dat werd beantwoord met dat dit niet mogelijk ik moest dan niet het verschil betalen maar het hele bedrag van het medicijn. Of via mijn huisarts, dat laatste heb ik dan maar gedaan. Maar waarom kan ik het verschil niet bij betalen dit hele gedoe kost veel meer dan het verschil bedrag van medicijnen?

4543 13 Rapporteer

dearagain
door dearagain - Mar 9, 2013 om 19:58
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het enige wat de huisarts moet doen, is de code "medische noodzaak" aangeven bij het oorspronkelijke medicijn

loreleigil
door loreleigil - Mar 9, 2013 om 20:18
678 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=dearagain schreef op zaterdag 9 mrt 2013, 19:58]*het enige wat de huisarts moet doen, is de code "medische noodzaak" aangeven bij het oorspronkelijke medicijn Juist, dan krijgt u het medicijn gewoon 100% vergoed. Dus waarom u druk maken over het feit dat u niet kunt bijbetalen? Waarom dit niet kan, kunt u beter aan uw verzekeraar vragen. Ik denk dat dit met administratieve rompslomp te maken zal hebben, maar voor zekerheid zou ik hen even bellen.

ma
door mai - Mar 9, 2013 om 21:06
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dank jullie voor de reactie, maar dat weet ik ik heb dat ook telkens gedaan en mijn dokter vult dit ook steeds netjes in voor mij. Ik maar mij hier over druk omdat ik telkens flink last heb gehad van die andere pillen merken en dat is me nu al zo vaak gebeurt dat is niet nodig als ik gewoon dat tientje of vijf euro bij betaal en dat is voor 3 maanden Ik mankeer al genoeg waar is pijn van heb. en dit geeft ook veel rompslop bij de dokter, de apotheker dus dat zal het niet zijn.
En Ik heb CZ hier over gebeld en ik heb een klachtenformulier in gevuld, en kreeg een standaard brief toe gestuurd en de laatste regel stond dat ik het verschil niet bij kon betalen wel het hele bedrag, dat is toch raar!!

sw
door swat1500 - Mar 11, 2013 om 01:02
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Waarschijnlijk is de administratie van CZ niet ingericht op het verwerken van een dergelijke specifieke situatie. Daarnaast is deze mogelijkheid ook niet opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden en kan de verzekeraar daardoor ook niet verplicht worden om deze service mogelijk te maken.

lu
door lucienne1954 - Mar 11, 2013 om 12:30
10 Antwoorden / 0 Vragen

Kun je het niet door een specialist laten voorschrijven? Dit heeft namelijk bij mij geholpen, want ik had een bepaald medicijn voorgeschreven gekregen door een specialist en hier wilde ze dus ook een goedkoper medicijn voor geven, waar ik inderdaad ook zieker van word. Dus staat er nu een indicatie bij van een specialist en dat helpt in mijn geval.

fotoflex
door fotoflex - Mar 11, 2013 om 12:52
67 Antwoorden / 6 Vragen

Het is niet alleen bij CZ zo, Mai, maar ook bij Agis.
Wat jij voorstelt is een redelijke oplossing, door de jaren heen heb ik gemerkt dat de overheid en grotere organisaties daar niet van gediend zijn. :-)

Overigens maak ik ook nog mee dat Agis desgevraagd aan mij meedeelt het duurdere 'medische noodzaak' medicijn te vergoeden, maar de apotheker laat weten dat dat niet gebeurt.
Ik kan geen klacht indienen, want ik ben niet de benadeelde partij.
De apotheker wel, maar die gaat er voor dat kleine bedrag geen zaak van maken en ook nog de relatie met de zorgverzekeraar beschadigen. (Het zijn onzekere tijden.)
Mijn apotheker betaalt dus het volledige bedrag van mijn Allergocrom oogdruppels.
Dat is nou echt 'crom'.

ei
door eiber - Mar 11, 2013 om 13:14
2 Antwoorden / 0 Vragen

Dit komt helaas veel vaker voor, de zorgverzekeraars hebben het voor het zeggen, maar ook de apothekers moeten wel bij de les zijn, ben vrijdag nog bij de apotheker geweest die ons medicijn in eerste instantie niet wilde verstrekken , terwijl ONVZ wel volledig vergoed. Dit is nu uitgesproken maar het blijft steeds weer terugkomen.

Het wordt overigens tijd dat de patienten de koppen bijelkaar steken en de macht van de miljardenwinstmakende zorgverzekeraars eenbeetje terugdringen, ze zijn veel te ver doorgeschoten.
Zie naar De Friesland, die bepaalt zelfs welk ziekenhuis er dichtgaat, associaal!!

op
door opwierde21995 - Mar 11, 2013 om 13:36
2 Antwoorden / 0 Vragen

ik ben met eiber eens .heb zal al onder vond heb een zusje gehad van slimatine met heel veel allende
alleen dat er en andere hulpstof in zit met en penselliene ben ik er weer door heen gekomen .nu heb ik mijn vorige terug gekregen via de huisarts met een bewijs er bij de apotheek heeft mij nu de oude terug geven .doe dit altijd via de huisarts dan kan het wel.

opaplop
door opaplop - Mar 11, 2013 om 13:37
76 Antwoorden / 12 Vragen

Beste mai.

Heb je al eens gekeken op internet wat daar die medicijnen van je kosten???????
Je kan ook op het doosje kijken van welke leverancier ze af komen en daar kijken.
Het komt vaker voor dat de medicijnen uit het buitenland goed koper zijn,dan de zelfde medicijnen van hier,heb dit zelf ervaren.
Niet geschoten is altijd mis.
maar wat Lucienne1954 voor steld,is ook zo gek nog niet.

labren
door labren - Mar 11, 2013 om 17:01
862 Antwoorden / 0 Vragen

je hoeft alleen bij de huisarts op dat recept medice noodzaak erop laten zetten dan hoef je helemaal niks te betalen

kkruidentuin
door kkruidentuin - Mar 12, 2013 om 10:28
22 Antwoorden / 4 Vragen

Weet je zeker dat het niet aan je apotheker ligt. Ik heb ook zo iets gehad. Bleek dat de apotheek zelf ander merk gaf dan arts voorschreef. Ik zou daar eens gaan informeren. Als je arts het juiste voorschrijft moet de apotheek het juiste geven!

el
door elze30 - Mar 20, 2013 om 00:08
150 Antwoorden / 3 Vragen

Wat de apotheek levert ligt aan je zorgverzekeraar en het type contract dat de zorgvérzekeraar met de apotheek heeft. Verzeker je volgend jaar bij een zoegverzekeraar zoals de ONVZ, die geen preferentiebeleid heeft. Of bij de Amersfoortse, daar kun je wel bijbetalen.

ma
door mai - Mar 20, 2013 om 09:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Het ligt in dit geval aan de zorgverzekeraar, en denk er over na wat else30 vertelde en vindt het een goed idee. Ik zit al zo lang ik leef bij CZ en zal eens kijken wat ONVZ en de Amersfoortse me kunne bieden zeker nu ik hoor dat ik daar wel kan bij betalen. Dank jullie wel voor jullie reacties volgend jaar in ieder geval een zorgverzekeraar daar ik dit probleem niet meer heb.