robtien
door robtien Sep 19, 2011 om 14:18
Voeding & gezondheid

Vitamine D

Beste lezer,

ik vraag me af zijn er ipv van vitamine D druppels voor 0-4 jarige ook vitamine D kauwtabletten te koop? ik zie ze hier nergens is dat omdat ze er niet zijn of kom ik gewoon in de verkeerde winkels?

Mvg Robtien.

1042 6 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 19, 2011 om 14:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Optimax Kinder Vitamine D kauwtabletten (vanaf 1 jaar) -- Info

robtien
door robtien - Sep 19, 2011 om 14:57
269 Antwoorden / 10 Vragen

Bedankt voor je reactie dan ga ik daar morgen achteraan.

frelco
door frelco - Sep 21, 2011 om 12:09
28 Antwoorden / 4 Vragen

Van vitamine druppels of tabletten is het niet bewezen dat ze echt helpen, wat overigens wel echt helpt is de zon, die geeft gratis vitamine D (15 min. is voldoende). Ook volle melk, eieren, yoghurt, goudse kaas en boter bevatten vitamine D

vladja
door vladja - Sep 21, 2011 om 12:39
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ook volle melk, eieren, yoghurt, goudse kaas en boter bevatten vitamine D

Vitamine D komt uitsluitend voor in voedingsmiddelen van dierlijke herkomst. Deze voedingsmiddelen bevatten echter over het algemeen erg weinig vitamine D. Een uitzondering hierop zijn vette vissoorten (bijvoorbeeld paling, zalm en makreel). Deze bevatten iets meer vitamine D. In Nederland wordt vitamine D aan margarine, halvarine en bak- en braadproducten toegevoegd.

Volle melk, 40+-kaas (onzin alleen goudse) en boter bevatten ongezonde hoeveelheden onverzadigde vetzuren en weinig vitamine D. Over veel eieren (ook weinig vitamine D) loopt al jaren een discussie of dit al dan niet gezond is.

Tekort aan vitamine D kan grote gevolgen hebben zoals botontkalking, rachitis etc.

Vladja

frelco
door frelco - Sep 22, 2011 om 15:05
28 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap je punt Vladja, maar met mij en meerdere generaties zijn groot geworden zonder al die extra voedingsupplementen en vitamine druppels en pillen. Het wordt door de bedrijven zelf aangeschreven als zijnde "je hebt het nodig, want....". Mi kun je beter buiten spelen dan pillen ed te nemen. Het is ook niet onomstotelijk bewezen dat die pillen daadwerkelijk werken, dus lekker naar buiten en je gratis portie vitamine D halen.

robtien
door robtien - Sep 23, 2011 om 13:02
269 Antwoorden / 10 Vragen

het zal idd ook wel aangeschreven worden door bedrijven en enz...
maar ik moest het in huis hebben voor het CB. ik vind het ook onzin want via zonlicht krijg je net zo goed je portie vitamine D binnen maar goed.

@stacy: ik heb de kauwtabletten gevonden ze zijn hier te koop bij de drogist (naam noem ik niet ik weet überhaupt niet of dat namelijk wel mag.)