om
door omeijer Apr 25, 2013 om 09:01
Voeding & gezondheid

Vocht in vlees

Op dit moment wordt de vleessector onder de loep genomen door het gerommel met vlees. Hier betreft het niet het feit waarom er nog steeds zoveel vocht in vlees wordt geïnjecteerd. Waarom mag dit wel gewoon doorgaan?
Het is te gek voor woorden dat je vlees niet bakt maar kookt in zijn eigen vocht (heel duur ongewenst water). Kan Kassa hier niet eens een groot punt van maken?

12699 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2013 om 09:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Normaal vlees wordt niet geïnjecteerd met water.

jo
door jorisw - Apr 25, 2013 om 09:12
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe bak je het vlees? Je moet vlees eerst zo snel mogelijk in een zo heet mogelijke pan dichtschroeien. Doe je dat op een te lage temperatuur dan loopt het vocht uit het vlees en gaat het vlees koken i.p.v. bakken. EN het is daarna niet te eten omdat het veel te droog is.

Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je rommel koopt. Als je ziet voor hoe weinig vlees af en toe wordt aangeboden, dan kan dat gewoon geen goed vlees zijn.

tenormin
door tenormin - Apr 25, 2013 om 09:53
16935 Antwoorden / 108 Vragen

omeijer, heb geen idee over wat voor soort "vlees" u schrijft en wat water zou bevatten. Over kip is wel veel te doen geweest maar niet over vlees (met water). Maar misschien bedoelt u "rundergehakt" van de aanbiedingen waar veel vocht uitkomt? Dat is dan het vet. Als je een biefstukje, entrecote, varkens- lamsvlees of rib eye bakt/braad zit daar absoluut geen water in, althans, nog nooit meegemaakt.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Apr 25, 2013 om 23:19
4299 Antwoorden / 5 Vragen

Voor de tip van jorisw gaat nog wat vooraf; eerst op kamertemperatuur (indien verpakt onder beschermde atmosfeer ook even laten 'luchten') laten komen

En niet alleen boter gebruiken, maar doe er een scheutje olie bij, dan verbrandt deze niet (zo snel).

ge
door gerben71 - May 4, 2013 om 21:14
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dezelfde ervaring met mager rookspek dat van de supermarkt komt. Dat slinkt enorm en bevat naar mijn idee heel veel vocht. Van ham is bekend dat dit wordt geïnjecteerd met vocht en zoutoplossing in plaats van dat het gezouten word van buitenaf. Kipfilet van de biologische slagers ziet er heel anders uit dan van de supermarkten, die laatste is erg groot dus ik kan me zo voorstellen dat er wordt geïnjecteerd om het volume groter te doen lijken. Kipfilets van de biologische slager zijn stuk kleiner.

tijger1
door tijger1 - May 4, 2013 om 21:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hammen worden nooit alleen van buiten gezouten, maar altijd geïnjecteerd. In de supermarkt is de fitet van plofkippen en die zijn al veel groter. .