zi
door zijderveld Mar 9, 2012 om 09:13
Voeding & gezondheid

Voeding zonder onzintoevoegingen

Ik ben op zoek naar babymelk zonder rare toevoegingen zoals Taurine en Fluor. Ik ben me kapot geschrokken dat in alle opvolgmelk echt rare zaken zitten. Alleen de Bonbébé heeft geen Fluor maar wel Taurine. (zelfde stofje als wat in Energydrankjes zit!!!) Snap nu wel hoe het komt dat zoveel kinderen ADHD hebben. Ik heb al gewone Sojamelk geprobeerd maar dat kan hij (nog) niet verdragen. Graag ook waar ik deze voeding kan kopen in de buurt van Nieuweschans want we wonen in Duitsland en hier weet ik nog niet waar ik dit soort vragen kan stellen. Hij is nu 11 maanden oud, dus graag iets wat ze of de gehele tijd (0 - 3 jaar) kunnen drinken of iets vanaf 12 maanden.
Alvast bedankt.

34387 16 Rapporteer

jo
door jorisw - Mar 9, 2012 om 09:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Kijk eens in natuurvoedingswinkels. Eerste hit in Google was dit: http://www.biobim-shop.com/shop/ Geen idee of het wat is, maar je moet ergens beginnen.

zi
door zijderveld - Mar 9, 2012 om 10:25
50 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=zijderveld schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 09:13]Ik ben op zoek naar babymelk zonder rare toevoegingen zoals Taurine en Fluor. Ik ben me kapot geschrokken dat in alle opvolgmelk echt rare zaken zitten. Alleen de Bonbébé heeft geen Fluor maar wel Taurine. (zelfde stofje als wat in Energydrankjes zit!!!) Snap nu wel hoe het komt dat zoveel kinderen ADHD hebben. Ik heb al gewone Sojamelk geprobeerd maar dat kan hij (nog) niet verdragen. Graag ook waar ik deze voeding kan kopen in de buurt van Nieuweschans want we wonen in Duitsland en hier weet ik nog niet waar ik dit soort vragen kan stellen. Hij is nu 11 maanden oud, dus graag iets wat ze of de gehele tijd (0 - 3 jaar) kunnen drinken of iets vanaf 12 maanden.
Alvast bedankt.
Overigens weet ik ook geen natuurvoedingswinkels in deze buurt, heb al in Winschoten gekeken, maar (nog) niets gevonden.

ja
door jans2 - Mar 9, 2012 om 13:05
311 Antwoorden / 4 Vragen

"Omdat er in gewone dagmelk veel eiwit en zout zit wordt er door het Voorlichtingsbureau voor de Voeding aangeraden om in plaats van melk een opvolgmelk te gebruiken. Opvolgmelk bevat, in combinatie met bijvoeding, precies wat een kindje nodig heeft. Dus minder eiwitten en minder zout dan in gewone melk.
Echter wanneer kinderen 1 jaar zijn kan geleidelijk aan overgestapt worden op halfvolle melk." (bron: ouders online)

an
door anna m - Mar 16, 2012 om 17:16
1 Antwoorden / 0 Vragen

Toevoegingen in flesvoeding

Omdat ik mij al jaren verdiep in de toevoegingen in mijn eigen eten en drinken ben ik mij onlangs ook gaan verdiepen in de toevoegingen aan flesvoeding/opvolgmelk nadat ik in 2011 tweemaal oma werd.
De volgende verontrustende toevoegingen kwam ik tegen na bestudering van de ingrediënten op de verpakkingen.

* mono- en diglyceriden van in spijsvetten voorkomende vetzuren veresterd met citroenzuur oftewel E472c
Glansmiddel, emulgator, geleermiddel, antioxidant en hulpmiddel voor kleurstoffen.
De dygliceriden staan op de lijst van de FDA in afwachting van meer diepgaande studies over mutagene en teratogene bijwerkingen en invloed op de geslachtsorganen.

* kaliumdiwaterstoffosfaat oftwel E340a
Dezelfde mogelijke bijwerkingen als E338.
Hyperactiviteit, darmstoornissen en verstoring van het natuurlijke calcium-/fodforevenwicht.

* calciumchloride oftewel E509
Synthetisch technisch hulpmiddel. Aandoeningen van hart, darmzweren, overgeven en misselijkheid.

* Kaliumchloride oftewel E508
Synthetisch technisch hulpmiddel voor additieven en smaakversterker.
Darmstoornissen, darmzweren, overgeven, diarree, verzwakking, shock en interne bloedingen.

(Uiteindelijk zou op dit moment mijn persoonlijke keuze vallen op de biologische opvolgmelk van AH puur&eerlijk)

stacey
door stacey - Mar 16, 2012 om 17:21
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=zijderveld schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 09:13]Ik ben op zoek naar babymelk zonder rare toevoegingen zoals Taurine en Fluor. Ik ben me kapot geschrokken dat in alle opvolgmelk echt rare zaken zitten. Alleen de Bonbébé heeft geen Fluor maar wel Taurine. (zelfde stofje als wat in Energydrankjes zit!!!) .

Je moet je niet helemaal blind staren enkel op naampjes !
Sommige dingen zijn niet nodig of slecht voor de een maar niet voor de ander....

Taurine is voor een volwassene overbodig omdat je lichaam dat zelf aan kan maken, dat geldt niet voor baby`s...........

--Bij baby's en jonge kinderen is het vermogen om zelf taurine te maken nog niet ontwikkeld, vandaar dat taurine voor hen wel essentieel is.Om deze reden wordt het ook toegevoegd aan kunstmatige zuigelingenvoeding. Baby's, die zelf (nog) geen of nog onvoldoende taurine kunnen maken, halen voldoende uit borstvoeding of kunstmatige zuigelingenvoeding. Moedermelk bevat een concentratie taurine tussen 25 en 50 milligram per liter.--Taurine info

Ik heb zelf destijds Friso Hypoallergeen gebruikt omdat mijn kind de andere soort voeding niet goed verdroeg.

en
door enummervrij.nl - Apr 27, 2012 om 00:17
3 Antwoorden / 0 Vragen

-reclame-

zi
door zijderveld - Apr 27, 2012 om 09:32
50 Antwoorden / 20 Vragen

Ben op je site geweest en dat spreekt mij erg aan. Ook ik kijk altijd op het etiket wat er in zit, alleen soms zijn dat zo kleine lettertjes dat ik wel eens wat meeneem op basis van de grote letters om er dan soms achter te komen dat 100% fruit op de jam van weight watchers volgens hen ook betekent dat er extra fruitsuikers gebruikt mag worden.
Heb nu eindelijk 2 Biowinkels hier gevonden, maar ook daar is het opletten.
Het leukste wat ik tot nu toe gevonden heb is "snoep" van NoJunky.
Ik houd je site in de gaten.

=anna m schreef op donderdag 15 mrt 2012, 15:41: Toevoegingen in flesvoeding

Omdat ik mij al jaren verdiep in de toevoegingen in mijn eigen eten en drinken ben ik mij onlangs ook gaan verdiepen in de toevoegingen aan flesvoeding/opvolgmelk nadat ik in 2011 tweemaal oma werd.
De volgende verontrustende toevoegingen kwam ik tegen na bestudering van de ingrediënten op de verpakkingen.

* mono- en diglyceriden van in spijsvetten voorkomende vetzuren veresterd met citroenzuur oftewel E472c
Glansmiddel, emulgator, geleermiddel, antioxidant en hulpmiddel voor kleurstoffen.
De dygliceriden staan op de lijst van de FDA in afwachting van meer diepgaande studies over mutagene en teratogene bijwerkingen en invloed op de geslachtsorganen.

* kaliumdiwaterstoffosfaat oftwel E340a
Dezelfde mogelijke bijwerkingen als E338.
Hyperactiviteit, darmstoornissen en verstoring van het natuurlijke calcium-/fodforevenwicht.

* calciumchloride oftewel E509
Synthetisch technisch hulpmiddel. Aandoeningen van hart, darmzweren, overgeven en misselijkheid.

* Kaliumchloride oftewel E508
Synthetisch technisch hulpmiddel voor additieven en smaakversterker.
Darmstoornissen, darmzweren, overgeven, diarree, verzwakking, shock en interne bloedingen.

(Uiteindelijk zou op dit moment mijn persoonlijke keuze vallen op de biologische opvolgmelk van AH puur&eerlijk)

eh
door ehzdhz - Apr 27, 2012 om 09:58
98 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn zus heeft borstvoeding gegeven en daardoor gezonde kinderen (zonder overgewicht) en zo`n 1000 euro per kind uitgespaard aan babyvoeding. Moedermelk is puur natuur en het is het beste huismerk dat er is.

zi
door zijderveld - Apr 27, 2012 om 22:04
50 Antwoorden / 20 Vragen

Bij mijn oudste zoon gaf ik borstvoeding en dat ging heel makkelijk, zodat ik er ook geen moment aan twijfelde om het met deze kleine boy ook zo te doen, maar helaas tegen de verwachting in ging het deze keer dus niet zo makkelijk en kwam hij niet genoeg aan en vooral nadat hij de eerste keer gewoon een fles kreeg en zowaar 4 uur sliep was ik daar zo blij over dat het verdriet van geen borstvoeding daarmee wel verzacht werd. Maar dan wil je wel zoveel mogelijk flesvoeding die borstvoeding benaderd en er zit echt geen Fluoride of Taurine in moedermelk. En ook al is die melk heel duur, dat maakt me geen moer uit, want het gaat om het meest waardevolle ter wereld, ons kleine prinsje.

=ehzdhz schreef op vrijdag 27 apr 2012, 09:58: Mijn zus heeft borstvoeding gegeven en daardoor gezonde kinderen (zonder overgewicht) en zo`n 1000 euro per kind uitgespaard aan babyvoeding. Moedermelk is puur natuur en het is het beste huismerk dat er is.

brainless
door brainless - Apr 29, 2012 om 02:47
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zijderveld schreef op vrijdag 27 apr 2012, 22:04]d. Maar dan wil je wel zoveel mogelijk flesvoeding die borstvoeding benaderd en er zit echt geen Fluoride of Taurine in moedermelk. En ook al is die melk heel duur, dat maakt me geen moer uit, want het gaat om het meest waardevolle ter wereld, ons kleine prinsje.

Taurine is een (soort) aminozuur welke wel in borstvoeding zit!
taurine
samenstelling moedermelk

eyekey
door eyekey - May 3, 2012 om 23:06
6 Antwoorden / 1 Vragen

Onze zoon is toen hij een jaar is overgestapt op gewone halfvolle melk. Wij waren niet op de hoogte van alle stoffen die in de opvolg melk zitten, dus heb hier vol interesse mee gelezen.

Onze ogen zijn wat betreft (de niet gezonde)e-nummers en andere kwalijke stoffen pas geopend toen wij onze zoon gezond met ons mee wilde laten eten.. niet te veel zout en suiker en langzaam zijn we zo er achter gekomen wat er allemaal in ons voedsel zit van tegenwoordig.. schrikbarend.

mochten we nog een 2e kindje krijgen, en borstvoeding zou deze keer niet haalbaar zijn dan zullen wij zeker de etiketten van de opvolgmelk eens goed lezen:)

[edit - redactie, het plaatsen van links van commerciële of promotionele aard is niet toegestaan]

marjada
door marjada - Jul 25, 2012 om 23:16
3 Antwoorden / 2 Vragen

kruitvat heeft bio zelf erg tevrede mee

zi
door zijderveld - Aug 1, 2012 om 13:43
50 Antwoorden / 20 Vragen

Omdat inmiddels zoonlief bijna 16 maanden is, mag hij nu gewoon met ons mee eten, wat ook vrij goed gaat. Nu komt de volgende vraag: Klopt het dat er in Nederlands brood (dus ook bio) veel suiker zit om het "zacht" te maken/houden?

=zijderveld schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 09:13: Ik ben op zoek naar babymelk zonder rare toevoegingen zoals Taurine en Fluor. Ik ben me kapot geschrokken dat in alle opvolgmelk echt rare zaken zitten. Alleen de Bonbébé heeft geen Fluor maar wel Taurine. (zelfde stofje als wat in Energydrankjes zit!!!) Snap nu wel hoe het komt dat zoveel kinderen ADHD hebben. Ik heb al gewone Sojamelk geprobeerd maar dat kan hij (nog) niet verdragen. Graag ook waar ik deze voeding kan kopen in de buurt van Nieuweschans want we wonen in Duitsland en hier weet ik nog niet waar ik dit soort vragen kan stellen. Hij is nu 11 maanden oud, dus graag iets wat ze of de gehele tijd (0 - 3 jaar) kunnen drinken of iets vanaf 12 maanden.
Alvast bedankt.

zwemmer
door zwemmer - Aug 1, 2012 om 13:57
2638 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=zijderveld schreef op woensdag 1 aug 2012, 13:43]Omdat inmiddels zoonlief bijna 16 maanden is, mag hij nu gewoon met ons mee eten, wat ook vrij goed gaat. Nu komt de volgende vraag: Klopt het dat er in Nederlands brood (dus ook bio) veel suiker zit om het "zacht" te maken/houden?

[quote=zijderveld schreef op vrijdag 9 mrt 2012, 09:13]Ik ben op zoek naar babymelk zonder rare toevoegingen zoals Taurine en Fluor. Ik ben me kapot geschrokken dat in alle opvolgmelk echt rare zaken zitten. Alleen de Bonbébé heeft geen Fluor maar wel Taurine. (zelfde stofje als wat in Energydrankjes zit!!!) Snap nu wel hoe het komt dat zoveel kinderen ADHD hebben. Ik heb al gewone Sojamelk geprobeerd maar dat kan hij (nog) niet verdragen. Graag ook waar ik deze voeding kan kopen in de buurt van Nieuweschans want we wonen in Duitsland en hier weet ik nog niet waar ik dit soort vragen kan stellen. Hij is nu 11 maanden oud, dus graag iets wat ze of de gehele tijd (0 - 3 jaar) kunnen drinken of iets vanaf 12 maanden.
Alvast bedankt.

Hier zou ik een nieuw topic van maken, van het broodprobleem bedoel ik.

brainless
door brainless - Aug 2, 2012 om 00:28
324 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zijderveld schreef op woensdag 1 aug 2012, 13:43]Omdat inmiddels zoonlief bijna 16 maanden is, mag hij nu gewoon met ons mee eten, wat ook vrij goed gaat. Nu komt de volgende vraag: Klopt het dat er in Nederlands brood (dus ook bio) veel suiker zit om het "zacht" te maken/houden?
Nee; in de meeste broden zit broodverbetermiddel, dit zorgt er voor dat het brood langere tijd "vers" (lees: zacht) blijft.
Er zijn ook broden te koop (oa Allison, stokbrood ed) waar het standaard niet in zit.
Over biobrood durf ik dat niet te zeggen, maar dat is na te vragen bij de winkel of te lezen op het etiket.

jo
door jorisw - Aug 3, 2012 om 22:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zijderveld schreef op woensdag 1 aug 2012, 13:43]Omdat inmiddels zoonlief bijna 16 maanden is, mag hij nu gewoon met ons mee eten, wat ook vrij goed gaat. Nu komt de volgende vraag: Klopt het dat er in Nederlands brood (dus ook bio) veel suiker zit om het "zacht" te maken/houden?

In de meeste basisrecepten voor brood staat ook suiker als ingredient genoemd. Hier vond ik wat informatie over het hoe en waarom van suiker in brood.