door witteke Dec 12, 2023 om 11:49
Voeding & gezondheid

Volgend jaar medicijnen niet meer vergoed bij onvz?

2 van mijn medicijnen zijn uit de handel in nederland,te weten,triamtereen/hydrochloor 50/25 mg en betahistine
Betahistine pas kort,maar de andere al sinds 2021
Geen probleem,in duitsland nog verkrijgbaar.
Triamtereen/hydrochloor is tegen hoge bloedruk
Eerst nog verschillende andere middelen geprobeerd,maar dat gaat niet goed
Dan loop ik als iemand die dronken is

Tot en met dit jaar werden ze vergoed door de onvz,volgend jaar niet meer
Er bestaat geen vergelijkbaar middel

1619 11 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Dec 12, 2023 om 12:15
11547 Antwoorden / 51 Vragen

Als er geen vervangend middel is zult u moeten proberen binnen de houdbaarheidsdatum een voorraadje aan moeten leggen. Of wachten tot er wat anders komt, maar heeft u geen invloed op, helaas.

Ja
door JannyBoe - Dec 12, 2023 om 12:24
520 Antwoorden / Vragen

Hallo, wellicht biedt overleg met uw specialist. arts of de ziektekostenverzekeraar uitkomst.
Zijn er verzekeraars die het wel vergoeden? Dan kunt u overstappen overwegen.

Is het eerste middel echt uit de handel trouwens? Op een site van de overheid staat info over een tekort aan dit middel.

wi
door witteke - Dec 12, 2023 om 13:39
50 Antwoorden / 11 Vragen

Ja de triatereem/hydrochloor is al een paar jaar uit de handel in Nederland,en de betahistine sinds kort
Ik heb al een voorraadje aangelegd
En ze werden dus ook uit duitsland vergoed
En overstappen met de triatereem/hydrochloor heb ik maanden lang geprobeerd
En daar is echt geen vergelijkend middel voor
Ik ben ondertussen al van 2021 ze uit duitsland aan het halen

Ik had dat ook al gelezen,was tot september,maar de apotheek zei gewoon,we hebben ze niet

Huisarts wil best mee werken,maar de apotheek zegt,het mag niet

Want ze zijn daar duurder,bijbetalen vind ik niet erg
Zorgverzekeraar zegt,volgend jaar mogen we ze niet meer vergoeden,zonder een of ander.dacht lin nummer
Kortom,de ene wijst naar de ander

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 12, 2023 om 14:10
2071 Antwoorden / Vragen

Dit moet u gewoon bespreken met uw (huis/behandelend) arts, en zeker niet met willekeurige voorbijgangers op een publiek forum.

wi
door witteke - Dec 12, 2023 om 14:27
50 Antwoorden / 11 Vragen

Sorry,maar ook de huisarts kan het niet volgen,daar ben ik al geweest

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Dec 12, 2023 om 20:56
2071 Antwoorden / Vragen

OK, dan maar zelf onderzoek doen en advies vragen op internet. Succes ermee.

wi
door wilhelmina59 - Dec 12, 2023 om 14:37
516 Antwoorden / 0 Vragen

De topic titel is niet zo fraai dat allereerst.
ONVZ en DSW waren de laatste der Mohikanen die uiteindelijk door de Wet zijn teruggefloten
Wat er verder meespeelt is dat de Nederlands markt wat betreft afname van farmaceutische producten maar klein is.
En de totale markt is afhankelijk van 1 of 2 hele grote spelers(want het moest zo goedkoop mogelijk) en als die niet kunnen/willen leveren houdt het op.
U benoemt de stofnaam en dat houdt in dat er gewoon leveringsproblemen zijn.

wi
door witteke - Dec 12, 2023 om 15:28
50 Antwoorden / 11 Vragen

Ja sorry,kan best zijn dat de manier van posten cq vragen niet goed is
Maar het is en blijft een feit dat niet de artsen,maar de verzekeraars de baas zijn over de medicatie

wi
door wilhelmina59 Dec 12, 2023 om 16:18
516 Antwoorden / 0 Vragen

En zolang verzekerden alleen maar van plan zijn datgene te verzekeren wat ze nodig hebben en de rest niet wordt de premie en voorwaarden vanzelf steeds meer van de gekke.

Ja
door JannyBoe Dec 12, 2023 om 18:26
520 Antwoorden / Vragen

Uw manier van posten en vragen is volkomen duidelijk hoor. Geen probleem.

JanF42
door JanF42 - Dec 13, 2023 om 11:14
31 Antwoorden / Vragen

Heeft u in plaats van dit combinatie tablet al eens tabletten met slechts een van de samenstellende componenten geprobeerd?

wi
door witteke - Dec 13, 2023 om 12:09
50 Antwoorden / 11 Vragen

Ja ok geprobeerd,maar triamtereen is ook uit de handel
En de ene zonder de ander schijnt risicovol voor mij  te zijn

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 13, 2023 om 14:38
2071 Antwoorden / Vragen

Schijnt risicovol te zijn? U neemt uw gezondheid wel serieus hoor, u praat niet met uw huisarts want die "kan u niet volgen" maar bespreekt medicijnen met willekeurige voorbijgangers op een publiek forum. Ik denk dat de grootste bron van risico's tussen de oren zit.

Wat ik trouwens sowieso niet begrijp is dat als uw medicijnen simpelweg uit de handel zijn, wat moet de verzekering dan vergoeden? Wat niet bestaat kun je niet vergoeden.

wi
door witteke - Dec 13, 2023 om 21:57
50 Antwoorden / 11 Vragen

Nee hoor,ik heb uiteraard met mijn huisarts overlegd,Ik heb een perfecte huisarts
Die mij prima begrijpt en ik hem
Wat hij niet kan volgen is hoe het werkt in nederland met medicijnen
Waarom een goedkoop en goed werkend middel uit de handel word gehaald
En niet meer vergoed word
Ook hij staat hier niet achter
Hij heeft mijn gevecht met diverse middelen gezien,en hij was echt blij dat we samen iets vonden waar ik wel tegen kan
En het middel bestaat nog wel,maar niet in nederland
Hij schrijft me ook gewoon recepten voor,anders kan ik ze in duitsland ook niet krijgen

En hij vind het idioot dat mensen over moeten stappen op andere medicatie die 8 tot 1o keer zo duur zijn