be
door berkeltje_1 Apr 21, 2005 om 21:20
Voeding & gezondheid

Wakker

ik wordt heel vaak s'nachts wakker rond dezelfde tijd en kan dan niet of nauwelijks meer in slaap komen en ik weet niet hoe ik dat op moet lossen?

5143 19 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 21, 2005 om 22:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag berkeltje,

Ga naar de keuken. Neem een flink glas. Doe daar gewone melk in. Zet het glas in de magnetron (vergeet het stokje niet). Verwarm de melk tot ongeveer 90 graden (flink warm dus, maar niet kokend). Drink het op je gemak op. Ga terug naar bed en slaap lekker. Sukses, groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2005 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou dat is ook wat ik heb precies het zelfde maar niet een keer maar wel 3 keer ook steeds om de zelfde tijd,heel vervelend en vermoeiend want zo kom ik wel 3 uur slaap tekort en word s,morgens dood moe wakker.En ik wil niet aan de slaappillen. Lady

ve
door verwijderd - Apr 21, 2005 om 22:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ ladys

Ik wil niet in je privé leven duiken, maar je toch vragen of je veel koffie drinkt overdag en 's avonds, stevig rookt, weinig aan sport doet, veel drop eet en veel en vet eet. Als je geen antwoord wil geven is dat prima. Doe je één of meer van die zaken die ik vraag, dan zul je dat drastich moeten minderen en bij sport veel meer moeten bewegen. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2005 om 22:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

nou je mag het vragen hoor.Ik rook niet en drink 4  koppen koffie per dag cafeinevrij (ook speciaal al) en ik ben 163 en weeg 56 kilo dus ook niet te zwaar en ben altijd aan het lijnen en eet heel gezond veel fruit en verse groente.

ve
door verwijderd - Apr 21, 2005 om 23:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ladys,

Mijn vragen waren gericht op jouw abnormale vermoeidheid s'ochtends. Als je over dit verschijnsel nog geen kontakt met je huisarts hebt gehad, zou ik dat toch eens aan de orde stellen. Groeten, Ton.

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Slaapproblemen komen erg veel voor. Als je een erg drukke of gespannen dag hebt gehad, dan zijn slaapproblemen bijna niet te voorkomen. Een tip is in elk geval: eet 's avonds niets meer en kijk geen TV. Er is rustgevende thee op de markt; een lekker muziekje erbij ter ontspanning en een warme douche vlak voor eht slapen gaan.

Slaap lekker

ve
door verwijderd - Apr 22, 2005 om 22:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

soms heb ik dat ook wel eens, maar met een kwartiertje slaap ik weer. Hoe? Ik heb een mp3 speler, daar heb ik een luisterboek op gekopieerd, doe losjes een oordopje in mijn oor (die valt er dan na verloop van tijd vanzelf weer uit) en zet de muziek heel zachtjes en ga lekker luisteren. bij mij werk dit uitstekend, Ik heb wel een oplaadbare batterij in de mp3 speler zitten.....

ve
door verwijderd - Apr 23, 2005 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wel eens nagedacht over de kwaliteit en leeftijd van uw bed???? Wij zijn ondermeer bedden/slaapspecialisten en weten uit 25 jaar ervaring (ook van anderen) dat een goed bed ABSOLUUT niet alle (slaap) problemen kan oplossen(!) maar wel vaak één van de oorzaken kan zijn van slecht slapen of de oplossing daarvan..... Wij willen u graag GRATIS en vrijblijvend meer vertellen en u informatie geven ga naar: www.rdrdecorators.nl of mail ons: rdrdecorators@wanadoo.nl > graag tot uw dienst!

ve
door verwijderd - Apr 24, 2005 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Vaak is 's nachts wakker worden een signaal van je lichaam. Of je werkt te hard (op weg naar overspannenheid) of je maakt je ergens zorgen over. Het belangrijkste is altijd proberen dat soort oorzaken aan te pakken. Verder als ik zelf wakker ben, ga ik meestal lezen of zo of televisie kijken. In ieder geval me er niet druk om maken. Dat helpt al helemaal niet. Het belangrijkste om NIET te doen is proberen weer in slaap te vallen! Dit heeft vaak het tegenovergestelde effect. Wat ik nog al eens doe is dit: Ik laat een klein lampje aan, ik ga liggen, ik doe mijn ogen bijna dicht, zodat ik nog net wat tussen de spleetjes van mijn ogen zie en zeg tegen mezelf: "Nu moet ik wakker blijven en NIET in slaap vallen", nee ik mag NIET in slaap vallen, ik moet alert blijven.. etc.. Dit regelmatig herhalen. Helpt vaak bij mij. Dit is een trucje om onze geest om de tuin te leiden. (Probeer ook maar eens NIET aan een roze olifant te denken). Succes. Dorbeck

ve
door verwijderd - Apr 24, 2005 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja dat is goed als het werkt.Maar weet je wat bij mij het geval is mijn ogen zijn wel heel moe maar mijn hersens zijn wakker,dus ik heb geen zin om er uit te gaan,omdat ik mijn ogen haast niet open krijg,dus blijf ik maar liggen tot ik weer in slaap val en dat duurt soms wel een uur.

ve
door verwijderd - Apr 26, 2005 om 03:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi,

Ik heb dit probleem dus ook.

Enkele tips:

Regelmatig leven, dus geen middagslaapjes en proberen op vaste tijden uit je bed te komen, ook al ben je vrij.

Sportief leven, vooral duursporten geven mij extra endorfine waardoor je hoofd wat meer tot rust komt.

Slaappillen zouden ook evt uitkomst bieden, want er zijn ook lichte varianten zoals temazepam/oxazepam. Ik heb zelf Temazepam, ik gebruik ze zo af en toe. Vraag maar aan je huisarts.

Kijk in je bed nog een documentaire op Discovery! Word ik erg slaperig van en je vergeet de sleur van de dag.

Succes

Kicok

ve
door verwijderd - May 4, 2005 om 16:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Berkeltje, ik hoop voor jou dat de oplossing van je slaap probleem zich inmiddels al heeft aangediend. Mocht dit niet het geval zijn dan heb ik nog een tip. Wat doe je als je wakker wordt? Ga je dan even naar het toilet? Misschien iets drinken, of iets hartigs uit de koelkast, koekje of snoepje behoort ook tot de opties. Je hebt dan zelf zonder dat je er erg in hebt een heel vervelende gewoonte aangekweekt. Waar je lichaaam zich op in is gaan stellen. Je kunt er de klok op gelijk zetten. deze gewoonte kan je alleen doorbreken door een nachtje rammelen van de honger. Of gebruik te maken van een slaappil. Temazepam is een optie. In combinatie met een glas melk met honing lukt het mogelijk wel. Tablet niet gelijktijdig met de melk innemen, maar een 1/2 uurtje eerder. Wel te rusten.

ve
door verwijderd - May 11, 2005 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo berkeltje,Ik weet wat het is,Ik werd wel 3 tot 4 keer per nacht wakker.En 'smorgens doodmoe opstaan,hopeloos.Ik heb de oplossing gevonden,Ik ben een slaapcursus gaan volgen bij de Kruisvereniging.Je leert er inzicht te krijgen in je eigen slaapgedrag,en je deelt ervaringen met anderen (heel vreemd maar dat werkt)en ze leren je hoe te ontspannen.Ik ga nu sinds een half jaar naar bed,doe ontspanningsoefeningen via een cd en slaap dan zonder problemen 6 tot 7 uren aan een stuk door.Het is echt het proberen waard.Succes ermee!!!!!!

ve
door verwijderd - May 30, 2005 om 00:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik 't draadje goed begrijp ben je mentaal wel helemaal helder, maar
kun je je ogen eigenlijk al niet open houden. Wanneer de tips die de
anderen al geven niet blijken te werken, kun je altijd overwegen een
aantal vaardigheden te oefenen die je in staat stellen de tijd dat je
wakker bent te benutten ondanks lichamelijke lamlendigheid.

Leren schrijven in het donker is stap 1, en zodra je dat onder de knie
hebt is het een ei'tje om de volgende stap te maken naar schrijven in
het donker, in dezelfde houding als waarin je gewend bent te liggen
wanneer je ontspannen ligt. Het is wellicht even een extra investering,
maar wanneer je niet langer je ogen hoeft te openen en anders te gaan
liggen om een stukje te schrijven in bed, kun je de loze uurtjes voor
allerlei zaken gebruiken die nog voldoening kunnen geven ook. Tobben
hoort tot het verleden, aangezien je elke nacht ruim de gelegenheid
hebt je gedachten systematisch op een rijtje te zetten, voor &
nadelen af te wegen, of boeken te schrijven, om maar een paar dingen te
noemen.

Ook valt te overwegen om overdag een half uurtje te mediteren; na enige
tijd zal dit hoogstwaarschijnlijk net die energieboost geven die zorgt
dat je bij wakkerworden 's nachts zowel je lichaam als geest tot je
beschikking hebt.

Mocht je eigen baas zijn, of op andere wijze redelijk vrij zijn in de
indeling van je werktijd, en je houdt van intens en waarachtig te
voelen dat je het leven leeft, zul je na een aantal jaar oefening in
bovengenoemde technieken genoeg controle hebben over bepaalde processen
in je lichaam dat je uberman's slaapcyclus zou kunnen wagen. Paar
kwartier per dag even je REM-fase gelegenheid geven, en je lichaam goed
genoeg verzorgen dat het de rust & voeding krijgt die het nodig
heeft om oneindig door te gaan.

Maar het allerbelangrijkste is: goed bedenken of je dit misschien niet
erger vindt dan het nemen van slaappillen. Je moet immers ergens een
grens trekken wanneer niks lijkt te werken, terwijl je slaappillen
bewust nog niet zou willen proberen.

Succes!

ve
door verwijderd - Aug 25, 2005 om 03:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

De redenen waarom iemand ’s nachts wakker wordt op een bepaalde tijd, kunnen heel divers zijn, van ernstige oorzaak tot de vervelende gewoonte om naar de koelkast te lopen, zoals al werd gesuggereerd. Feitelijk moet eerst helder worden waarom iemand wakker wordt, is het bijvoorbeeld een slaapapneu, een gevolg van depressiviteit, overspannenheid of burn-out, een posttraumatische depressie, of nog weer heel iets anders. Slaapapneu kenmerkt zich onder andere in een heel droge mond, waarbij de lippen aan elkaar blijven plakken, zeer realistische, maar fantastische dromen, vaak op het kantje van een nachtmerrie. Depressiviteit ed. in het piekeren, posttraumatische depressiviteit in het afdraaien van de film waarin de schokkende gebeurtenis herhaald wordt. Meestal word je dan badend in het zweet wakker en moet je nodig naar het toilet en wil je wat drinken.

In al deze gevallen is medische hulp echt noodzakelijk en ga je naar je huisarts.

In de andere gevallen wil het eten van een banaan direct na het wakker worden nog wel eens wonderen verrichten. Die banaan moet je daartoe tevoren naast je bed neerleggen, dan hoef je er niet speciaal voor uit. Wat ook wel wil helpen zijn metatonine tabletten. Deze zijn in lagere potentie vrij verkrijgbaar bij drogist en apotheek, de zwaardere op recept via de huisarts. Metatonine wordt aangemaakt in de pijnappelklier en wordt ook wel het slaaphormoon genoemd. Deze reguleert onze biologische klok. Het gebruik kan absoluut geen kwaad, sterker nog het werkt ook nog eens als een sterke antioxidant. Het is een natuurlijke stof, die normaal ook in het lichaam aangemaakt wordt, alleen door omstandigheden te weinig. Het wordt vaak gebruikt tegen jetlag en bij wisselende diensten. Het is absoluut niet verslavend.

Allerlei fratsen in bed uithalen zoals puzzelen, televisiekijken, spelletjesdoen enz is feitelijk uit den boze. Het bed is om in te slapen, daar moet onze geest en lichaam van door drongen zijn.

Slaap lekker.

ve
door verwijderd - Aug 30, 2005 om 04:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helder, behalve die banaan.

Wat is daar mee, waarom zou dat helpen?

ve
door verwijderd - May 29, 2009 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

een warme kruik wil ook wel eens helpen.

ve
door verwijderd - May 29, 2009 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Melatonine - een lichaamseigen stof - te koop bij o.m. Kruidvat verricht wonderen als je niet kunt slapen. Vera

ve
door verwijderd - May 29, 2009 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Vera: we zijn nu ruim vier jaar verder. Erg vervelend als oude topics weer helemaal naar voren worden gehaald. Graag dus beter op de startdatum v.h. topic letten!