j.
door j.quist_1 Jan 21, 2011 om 18:08
Voeding & gezondheid

Woekerpolis en Garantiepolis

Mijn verzekeraar stelt, dat een garantie-koopsompolis (gegarandeerd uitkeringsbedrag op de einddatum) niet onder het convenant over woekerpolissen valt.

Is dat ook zo? Het lijkt mij goed mogelijk dat er tussen storting van de koopsom en de uitbetaling van het eindbedrag te hoge kosten en premies overlijdensrisico onzichtbaar in mindering zijn gebracht. Dit speelt vlak voordat de verzekeraar een jaarlijks overzicht moest verstrekken. Wie weet hier meer over?

1473 2 Rapporteer

vo
door vofp.nl - Jan 21, 2011 om 18:29
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste J,

Allereerst is het idd zo dat veel mensen menen een woekerpolis te hebben terwijl dat niet zo is. Een woekerpolis wordt gekenmerkt door geen garantiekapitaal te hebben op de einddatum. Vaak is een woekerpolis op basis van beleggingen. De commissie Wabeke heeft gesteld dat de verzekeraars maximaal 20% opslag mogen rekenen voor overlijdensrisicopremies, uitgaande van de sterftetabellen '90-'95. Je mag ze niet vergelijken met de premies die nu gevraagd worden (en lager zijn). Pas daarna wordt gekeken naar wat er aan netto premie kan worden belegd en op de einddatum wordt dan bekeken of de verzekeraar niet teveel kosten in rekening heeft gebracht. Let wel: als het beleggingsfonds 8% rendement heeft gemaakt mag de verzekeraar een rendement uitkeren dat ongeveer 2,5% lager ligt. Met andere woorden; 5,5%. Reken maar eens uit wat het verschil is! Dat kan om tienduizenden euro's gaan. Kijk zaterdagavond naar Kassa en hopelijk wordt het nóg duidelijker. Zo niet; ga dan naar de site van de VOFP.nl
Groet,
Een échte onafhankelijke adviseur.

elenay
door elenay - Jan 22, 2011 om 20:19
1031 Antwoorden / 142 Vragen

Hier kunt u antwoorden vinden bij Stichting Woekerpolisclaim:

Klik hier voor de informatie.