hg
door hgzuidwijk Aug 2, 2005 om 13:33
Voeding & gezondheid

Zeeuwse mosselen

Ik heb bij AH Verse Zeeuwse Mosselen gekocht in een verpakking van 2 kg. in een bonus versaanbieding. Het etiket bevat zelfs het logo "Zeeland's Roem".

Omdat ik de kwaliteit van de mosselen niet best vond, bekeek ik het etiket nauwkeuriger en ontdekte onder de kleine lettertjes dat de mosselen waren gevangen in Atlantique N-O (FAO27)

Hoe kunnen deze mosselen onder de titel van Zeeuwse mosselen worden verkocht?

(Ik ga deze vraag overigens ook voorleggen aan de klantenservice van AH)

Harry Zuidwijk

11875 13 Rapporteer

brynnar
door brynnar - Aug 2, 2005 om 13:49
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Harry,

De term 'Zeeland' en/of 'Zeeuws' is blijkbaar niet wettelijk beschermd, zoals bij veel (buitenlandse) producten wel het geval is. Voorbeelden: Parmaham komt alleen uit de streek rond Parma. Champagne mag alleen champagne heten als het daar ook vandaan komt. In het buitenland zijn ze veel fanatieker met deze productbescherming dan in Nederland. In feite kan Goudse kaas uit de kop van Noord-Holland komen en mogen de Zeeuwse mosselen bij Brazilie gevangen worden.

Brynnar

sunset_1
door sunset_1 - Aug 2, 2005 om 14:31
265 Antwoorden / 22 Vragen

Volgende keer lekker mosselen van de visboer ;)

brynnar
door brynnar - Aug 2, 2005 om 14:34
1782 Antwoorden / 27 Vragen

...en wie zegt dat die uit Zeeland komen.....? Die komen misschien uit de Waddenzee (waar hele velden 'gezaaid' en 'geoogst' worden) of voor de Franse kust, Noorwegen wellicht, misschien wel Ierland....... weet jij het?

rooijm
door rooijm - Aug 2, 2005 om 15:49
62 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Harry,

Heb je nu misschien niets aan, maar probeer de volgende keer de mosselen van de Aldi. Hebben wij ook gedaan, n.a.v. de Kassa test en wij vonden ze heerlijk!

Eet smakelijk!

hell-rider
door hell-rider - Aug 2, 2005 om 16:17
573 Antwoorden / 0 Vragen

Ach Harry, de laatste jaren komt de IJsselmeerpaling ook uit een kweekvijver in Spanje en smaakt nog goed ook, hier is bijna geen paling meer.

Maar war de Zeeuwse mossel betreft gaat het hierom.

<Quote>

Hoewel de meeste mosselen afkomstig zijn uit de Waddenzee mag toch gesproken worden van 'Zeeuwse' mosselen. Alle mosselen die in Nederland worden verhandeld, verwateren in de Oosterschelde. Verwateren betekent: zandvrij spoelen. Door het verwateren in de Oosterschelde krijgt de mossel het predikaat 'Zeeuws' mee.

</Quote>

Nu weten we hoe het zit en waarschijnlijk is 'vak27' wel ergens in de buurt.

Maar ja, de visboer weet er alles van, eetsmakelijk, WillemG

jantje7
door jantje7 - Aug 2, 2005 om 16:19
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo Harrie,

Laatst bij een radio programma gehoord dat als de mosselen ca 6 weken in de zeeuwse wateren gegroeid zijn (gespoeld met ca 6 liter water per uur) mogen ze de naam voeren van Zeeuwse mosselen.

De onze waren trouwens over heerlijk.

sunset_1
door sunset_1 - Aug 3, 2005 om 09:37
265 Antwoorden / 22 Vragen

Mosselzaad wordt opgevist in oa. de waddenzee, daarna uitgegooid op groeiplaatsen en wanneer de mosselen gegroeid zijn inderdaad verplaatst naar de oosterschelde waar de schoonspoelen en groeien tot ze geschikt zijn voor consumptie. Althans, zo zat het ongeveer. Kijk ook eens op www.roemvanyerseke.nl , da''s de fabrikant.

aukje1973
door aukje1973 - Aug 3, 2005 om 14:57
32 Antwoorden / 5 Vragen

er zijn bepaalde regels voor om de naam te mogen dragen deze kun je opvragen via de warenwet en geloof mij u doet er goed aan dit in de gaten te houden

koop eens een paar bij de vishandel deze zijn over het algemeen beter

re
door reni - Aug 5, 2005 om 22:05
1 Antwoorden / 1 Vragen

zeeuwse mosselen, de echte ,worden opgekweekt in de waddenzee uit mosselzaad. Daarna groeien ze op in de oosterschelde.Tegenwoordig komen er ook mosselen uit ierland en uit de hangcultuur. Het is dus niet allemaal zeeuws goud wat er blinkt.groeten uit Yerseke rené

hell-rider
door hell-rider - Aug 5, 2005 om 22:18
573 Antwoorden / 0 Vragen

Toen ze met de mosselen in de Waddenzee begonnen was het, toen hier nieuw, de hangcultuur.

Groet WillemG

es
door essentie - Aug 6, 2005 om 11:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Al jaren eet ik geen vlees, vis of gevogelte meer. In de eerste plaats van uit mijn levensovertuiging (er hoeven voor mij geen dieren doodgemaakt te worden om mij te voeden), maar in de tweede plaats vanwege vaak twijfelachtige fok-, kweek- teeltmethoden.

M.vr.gr., Marijn Vermaat

(www.de-essentie.nl)

es
door essentie - Aug 6, 2005 om 11:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Al jaren eet ik geen vlees, vis of gevogelte meer. In de eerste plaats van uit mijn levensovertuiging (er hoeven voor mij geen dieren doodgemaakt te worden om mij te voeden), maar in de tweede plaats vanwege vaak twijfelachtige fok-, kweek- teeltmethoden.

M.vr.gr., Marijn Vermaat

(www.de-essentie.nl)

ca
door cayuna - Feb 6, 2006 om 21:37
2 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

de supermarkt koopt heel groot in voor heel veel winkels tegelijk dus de mosselen mogen niet te duur zijn anders worden ze niet verkocht!dus het is altijd b-kwaliteit en geen a-kwaliteit van de visboer.

Je heb de supers en de jumbo`s deze zijn groter,meer vlees en veel lekkerder maar die heeft de supermarkt niet.

Het is net als kabeljauw in de supermarkt let er maar eens goed op dan staat er pollack op met kleine lettertjes en dat is geen noord zee vis maar ijslandse kabeljauw en u maar denken dat het dan goedkoper is als bij de vis boer!Het is ook een heel groot verschil van smaak en echt niet te vergelijken!

Een goede visboer eet zelf ook verse mosselen,en besteld ze alleen als de kwaliteit goed is als het minder wordt(bepaalde maanden in het jaar)verkoopt een goede visboer liever nee dan dat hij een slechte mossel verkoopt

vriendelijke groet,cayuna