la
door lannasilva May 10, 2007 om 23:56
Voeding & gezondheid

Zelfgemaakte vlammetjes worden heel vet bij het bakken

Mijn zelfgemaakte vlammetjes worden heel vet bij het bakken in de zonnebloemolie. Hoe kan ik dit voorkomen. afbaktemperatuur is 180 graden.

Mijn vlammetjes bestaan oa uit uitgebakken tartaar en andere ingredienten. Tartaar is redelijk vetvrij. Als omhulsel gebruik ik loempiavellen uit Tailand. Bij het afbakken lijken de vlammetjes als een spons te werken. Ze dalen ook niet af in de olie maar blijven drijven en draaien niet uit zichzelf op de andere zijde.  Blijkbaar maak ik een fout bij het bereiden van de vlammetjes. Wie helpt me verder.

Ik zit er nu aan te denken om ze in de heteluchtoven af te gaan bakken. (probeersel)  Is dit te doen.

Ze smaken trouwens heerlijk.

Ik ben benieuwd naar de reacties

met vriendelijke groeten

5417 10 Rapporteer

acjzr1
door acjzr1 - May 12, 2007 om 21:31
295 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vermoed dat de thermostaat van jouw fritpan niet helemaal goed is.Bij temperaturen onder 180 graden worden gefrituurde producten een vette hap.Probeer het eens met een iets hogere temperatuur!

Eet smakelijk.

Acjzr1

harrie
door harrie - May 13, 2007 om 06:26
765 Antwoorden / 36 Vragen

Uit de vraagstelling concludeer ik dat het alleen de vlammetjes zijn die vet zijn en geen andere producten, als dat zo is ligt het niet aan de temperatuur.

Groeten Harrie

veera
door veera - May 13, 2007 om 07:49
7 Antwoorden / 5 Vragen

Hoi Harrie

Misschien toch ook wel een beetje off topic, maar graag je recept.

Groet van Vera

harrie
door harrie - May 13, 2007 om 08:41
765 Antwoorden / 36 Vragen

Pangsit.

Ingredienten; 250 gram gehakt HOH  -  100 gram garnalen (gemalen of zeer fijn gesneden)  -  1 ui  -  1 teentje knoflook  -  peper/zout  -  loempiavellen (in vieren gesneden)  -  1 losgeklopt ei (voor het vastplakken)

De ui en het teentje knoflook zeer fijn snijden en in een vijzel tot een puree fijn wrijven. Het gehakt met garnalen en het uimengsel kruiden met peper en zout. Goed mengen en er balletjes van maken ter grootte van een knikker.

De knikker in de hoek van een kwart loempiavel leggen en inrollen tot (net over) de middellijn. De 2 uiteinden naar binnen/boven vouwen en met een vinger ertussen met ei vastplakken. Je krijgt dus een soort hoedje.

Ze kunnen rauw worden ingevroren (wel tijdens het maken koel houden) en later gefrituurd.

Loempia saus kan erbij maar er is ook een speciale Pangsit saus, volgende keer?

Veel plezier Harrie

harrie
door harrie - May 13, 2007 om 10:48
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Lannasilva.

Je schrijft ze reageren als een spons. Zelf maak ik regelmatig Pangsit, toch een beetje vergelijkbaar. Wat mij opvalt is dat jij er uitgebakken tartaar in doet. Bij de Pangsit gaat het (varkens) gehakt met garnalen er rauw in, mogelijk maakt dit het verschil, rauw vlees zit vocht in en tijdens het frituren ontstaat er een (stoom) overdruk binnen het loempiavel omhulsel, waardoor m.i. de olie er veel minder intrekt. Ook het vel trekt dicht door de stoom. Uitgebakken tartaar is bijna droog en als je dat ook nog met droge ingredienten gebruikt, zit er geen vocht in.

Zelf gebruik ik loempiavellen uit Singapore 21,5x21,5cm die ik in vieren snij en dicht plak met geklutst ei.

I.v.m. rauw vlees wel koel houden tijdens bewerking, zelf gebruik ik de koude accu's van de diepvriezer daarvoor.

Wat de heteluchtoven betreft; je moet ze toch eerst frituren vanwege de smaak. Wat wel kan is - frituren en invriezen om te bewaren en dan in de oven weer verhitten.

Succes, Harrie

P.S. Het Pansit recept wil best wel eens plaatsen hier als er animo voor is.

la
door lannasilva - May 13, 2007 om 11:00
8 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Beste mensen,

bedankt voor jullie reacties. Ik ga het de volgende keer proberen met rauw varkensgehakt. Zelf verwacht ik niet dat het aan de temperatuur van de frituurpan ligt, aangezien de andere producten wel goed afbakken. Het is echter wel zo, dat de vlammetjes niet bruisen zodra je ze in de olie legt. Mijns inziens omdat ze gelijk vol met olie lopen.

Nog even voor Harry,  welke olie gebruik je om je pangsits in af te bakken. Zelf gebruik ik zonnebloemolie.

Gisteren kwam ik een paktje trassi tegen in de supermarkt. Kan ik dit ook gebruiken voor jouw recept of voor mijn eigen recept. Hoeveel moet ik dan gebruiken bij mijn en jouw recept.

Ik ga alles uitproberen en laat mijn reactie nog horen

alvast bedankt.

vr.gr.   Andre

vladja
door vladja - May 13, 2007 om 11:23
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Harrie,

Je kunt zo ook gelijk frituren en gefrituurd invriezen. Daardoor is er minder kans op bederf. Als ze ontdooid zijn, gewoon opwarmen in een hete oven.

Vladja

harrie
door harrie - May 13, 2007 om 11:31
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Vladja.

Wat jij zegt kan ook, maar mijn ervaring is dat er dan meer smaak verloren gaat. Vers gefrituurd zijn ze m.i. het lekkerst.

Groeten Harrie

harrie
door harrie - May 13, 2007 om 11:41
765 Antwoorden / 36 Vragen

Hallo Andre.

Ook gewoon zonnebloemolie, trouwens voor nagnoeg alle Indische recepten.

Trassi bakar hier niet in de pangsit gebruiken. Vlammetjes zou je kunnen proberen, begin met een heel klein stukje. Ik neem aan dat het trassi bakar is (gebakken) anders moet je dat eerst bakken en dat veroorzaakt burenruzie vanwege de stank (rotte vis)

Voor de saus stel een vraag in de rubriek voeding/recepten dan zijn we niet offtopic bezig.

Groeten Harrie

kv
door kvi - May 24, 2007 om 06:06
1 Antwoorden / 0 Vragen

Zonnebloemolie heeft een veel te laag rookpunt voor frituren. Dat is bovendien ongezond, naast andere gezondheidsnadelen van zonnebloemolie. Gebruik liever arachide olie of kokosolie. Dan trekt er minder olie in de te frituren hapjes. Zoals genoemd klopt de temperatuursaanduiding van de meeste friteuses niet. De kans is groot dat je die hoger moet zetten om daadwerkelijk 180 graden te bereiken.

Kees