tr
door trouble Nov 15, 2003 om 20:39
Voeding & gezondheid

Ziek van witte wijn?

Hallo, ik wil graag weten of er mensen zijn die alergisch zijn voor witte wijn. Reden is dat de laatste 4 keer dat ik witte wijn gedronken heb en dan spreek ik over 1 tot max 2 glazen, dan ben ik de volgende dag misselijk en heb ongeloofelijke hoofdpijn. Dit heb ik vanaf juli, dus het is verspreid over een redelijke periode en ik durf nu geen glas witte wijn meer aan te raken.

29856 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er kunnen verschillende dingen gebeurd zijn.

1. U heeft gewoon een slechte wijn gedronken.
2. De wijn stond al enkele dagen open en is dus niet meer goed. Of de wijn is te lang (gesloten) bewaard
3. U gebruikt medicijnen waarbij u niet te veel alchohol mag drinken. (u kunt van 1 enkel glas in zo'n geval al ziek worden, ook als er in de bijsluiter alleen staat, doe zuinig met alcohol)
3. U bent overgevoelig voor druiven of kunt niet goed tegen alcohol
- druiven. (eet eens iedere dag een handje witte druiven en u komt er snel genoeg achter)
- alchohol. Als u andere alcoholische dranken wel zonder problemen kunt drinken is er niks aan de hand.

U gaf in u vraag aan dat u de laatste 4 keer dat u witte wijn dronk hoofdpijn kreeg en misselijk werd. Als u daarvoor vaker witte wijn heeft gedronken dan bent u in ieder geval niet allergisch voor witte wijn, u kunt niet plotseling alergisch voor iets worden. Bedenk u dan eens of u misschien anderen dingen gedaan, gedronken of gegeten heeft (alle vier de keren) die u anders niet doet.

Biedt het bovenstaande u geen uitkomst dan adviseer ik u om nog enkele keren te proberen witte wijn (1 glas) te drinken. Blijven de reacties optreden dan is het verstandig om een bezoekje te brengen aan uw huisarts of hem in ieder geval op het telefonisch spreekuur te spreken.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er kunnen verschillende dingen gebeurd zijn.

1. U heeft gewoon een slechte wijn gedronken.
2. De wijn stond al enkele dagen open en is dus niet meer goed. Of de wijn is te lang (gesloten) bewaard
3. U gebruikt medicijnen waarbij u niet te veel alchohol mag drinken. (u kunt van 1 enkel glas in zo'n geval al ziek worden, ook als er in de bijsluiter alleen staat, doe zuinig met alcohol)
3. U bent overgevoelig voor druiven of kunt niet goed tegen alcohol
- druiven. (eet eens iedere dag een handje witte druiven en u komt er snel genoeg achter)
- alchohol. Als u andere alcoholische dranken wel zonder problemen kunt drinken is er niks aan de hand.

U gaf in u vraag aan dat u de laatste 4 keer dat u witte wijn dronk hoofdpijn kreeg en misselijk werd. Als u daarvoor vaker witte wijn heeft gedronken dan bent u in ieder geval niet allergisch voor witte wijn, u kunt niet plotseling alergisch voor iets worden. Bedenk u dan eens of u misschien anderen dingen gedaan, gedronken of gegeten heeft (alle vier de keren) die u anders niet doet.

Biedt het bovenstaande u geen uitkomst dan adviseer ik u om nog enkele keren te proberen witte wijn (1 glas) te drinken. Blijven de reacties optreden dan is het verstandig om een bezoekje te brengen aan uw huisarts of hem in ieder geval op het telefonisch spreekuur te spreken.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan natuurlijk best. Een kennis van mij heeft hetzelfde met rode wijn en kan prima zonder klachten witte wijn drinken.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sulfiet wordt in praktisch elke wijn gebruikt als conserveringsmiddel; wanneer je hiervoor overgevoelig bent, krijg je hoofdpijn en eventueel andere lichamelijke klachten. Helaas hoeft men op het etiket van alcohol niet aan te geven dat er sulfiet in zit. Wijn gemaakt van biologische druiven bevat maximaal 50% van de toegelaten dosis sulfiet in gangbare wijn. Wanneer je goed reageert op biologische witte wijn, kan dit betekenen dat sulfiet inderdaad het probleem is. Zo ja, ga dan ook letten op de E-nummers 220-228 in levensmiddelen, aangezien dat sulfietverbindingen zijn.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 11:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat klopt. Al dertig jaar geleden, toen ik nog in Frankrijk woonde, kon ik geen witte wijn drinken zonder er hoofdpijn van te krijgen. Er zit een stof in waarvan ik de naam niet meer weet, maar die hoofdpijn veroorzaakt. Zelfs worden sommige mensen, waaronder ik, agressief van witte wijn, zelfs al na 1 glas.

ve
door verwijderd - Nov 3, 2004 om 14:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

wijn onder een schoefdop..bevat vaak te veel sulfiet..deze stog veroorzaakt de hoofpijn en misselijkheid..drink nooit een wijn die niet gebotteld is

gr bleubell

ve
door verwijderd - Nov 3, 2004 om 14:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het gaat me even duizelen en ik heb niet eens van de (witte) wijn gesnoept ! Drink nooit wijn die niet gebotteld is ???
Zal ik eens een geheim verklappen ? Alle wijn in flessen is gebotteld
!! Bottelen betekent n.l. niets anders dan 'het vullen van
flessen'.  Verkoop van vaten wijn heb ik nog nooit bij de
supermarkt of bij de slijter meegemaakt. Dus ik begrijp niet wat er met
die zin bedoeld word.

ve
door verwijderd - Nov 5, 2004 om 18:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

nog even dit..als je er echt van overtuigt wilt zijn dat er geen rotzooi in je wijn zit... maak het dan zelf...is echt niet moeilijk..en ik vind het stukken lekkerder... je kunt het zo zoet / droog maken als je wilt...en het leuke is van bijna alles kun je wijn maken//van brantnetels tot berkensap

gr bleubell

ve
door verwijderd - Mar 8, 2006 om 21:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Elzas en Duitse wijnen mogen niet meer gezwaveld worden (werd gebruikt om de wijn langer houdbaar te maken/Sulfiet ).
Er zijn echter nog wel (goedkopere)wijnen uit verschillende landen waar de wijn nog wel gezwaveld worden.
Het is de sulfiet wat de hoofdpijn veroorzaakt.
Wij spreken dan ook van een Chateau Migraine.

Verdraaid zou ik? Nee, dat kan niet! 't Was toch een goeie wijn?
'k Ga toch maar naar m'n nest zegt deze Vrije Vogel.