jammerlaan
door jammerlaan Jan 24, 2019 om 11:21
Voeding & gezondheid

Zorgkosten wordt kunstmatig hooggehouden denk ik?

8 augustus 2018 zijn mijn vrouw en ik op uitnodiging van het Amphia ziekenhuis, ivm het onderzoek van onze zoon, bij de afdeling dermatologie gekomen. De onderzoekend dokter welke het onderzoek had dit geïnitieerd, had ons gevraagd om ons te laten bekijken. Onze zoon is geboren met een Hernia Diafragmatica in het Sophia in Rotterdam. Het Amphia houd hem momenteel onder controle. De dokter doet onderzoek ivm met erfelijkheid etc. Zij had wat plekjes gezien bij hem en wilde dat wij als ouders even lieten bekijken bij de dermatoloog. Zij heeft mijn vrouw toen gevraagd om een verwijsbrief aan te vragen bij de huisarts. Dit vond ik al vreemd want ik had geen klachten oid.
En dus moesten wij ons melden op het verzoek van het ziekenhuis. De controle was dus niet ten aanzien van ons als ouders maar tav onze zoon. De dermatoloog heeft even snel gekeken om te zien dat wij geen plekjes hebben. Dit hele "onderzoek" heeft slechts 5 minuten geduurd. Vervolgens wordt ik ruim een halfjaar later ineens met een rekening van bijna 100 euro geconfronteerd. Hier ben ik het niet mee eens. Deze uitnodiging is niet op mijn verzoek gedaan en was ook niet door mij geïnitieerd.

Hierop heb ik gebeld met de verzekering waar ik de rekening van kreeg, zij wilde hier verder niet in meewerken en zeiden ook dat alle rekeningen blind worden doorgestuurd naar de verzekerde.
Als vervolg actie heb ik gebeld met de afdeling dermatologie, de medewerkster welke ik aan de lijn had, kon mijn klacht voorstellen en zou praten met de management assistente. Ze zou mij de volgende dag terug bellen. Ik heb niets vernomen helaas. Gisteren heeft ze dan alsnog gebeld en het afgedaan met de mededeling dat ik maar een klacht moest indienen. Kortom ik wordt van het kastje naar de muur gestuurd en niemand neemt verantwoordelijkheid en wil mij een duidelijk antwoord geven.

Aangezien ik deze rekening totaal onterecht vind, het was immers niet omdat ik een klacht had maar omdat het ziekenhuis mij uitnodigde..........., zou ik graag zien dat deze rekening wordt gecrediteerd!
100 eur voor een alleen even kijken op mijn lichaam is buiten gewoon buiten proporties en jaagt de mensen flink op kosten. Aangezien ik hier met mijn vrouw was is ook zij in dezelfde 5 minuten bekeken......dus ook 100 eur voor haar. Totaal dus 200 euro verdiend in 5 minuten. Het aller belangrijkste is dat dit er tevens voor zorgt dat ik dan geen medewerking meer kan geven aan enig onderzoek tav onze zoon. De medewerking wordt immers afgestraft met een "boete". Hier is het belang van onze zoon toch niet mee gediend? Het is voor ons als ouders erg genoeg dat wij een zoon kregen met een aandoening en kost ons heel veel energie door alle ziekenhuisbezoeken, de vrije dagen die ik steeds moet opnemen van mijn werk. Hier hebben wij ook niet om gevraagd. Ja wettelijk gezien kan je er niets tegen doen en alleen maar slikken!

Het is alsof ik iemand op mijn verzoek uitnodig in mijn restaurant en lekker laat eten en wijn laat aanrukken op mijn verzoek en dan na afloopt onverwacht nog even de rekening als verrassing onder zijn neus duw, Ik vind dit een zeer disrepectvolle manier met omgang van mensen. Het schaad niet alleen het vertrouwen in de zorg maar zorgt dus ook dat mensen niet meer of kunnen mee werken omdat naar mijn mening de zorgkosten op deze manier kunstmatig hooggehouden worden! Commerciele ziekenhuis besparen geen kosten maar zoeken manier om rekeningen te kunnen blijven sturen. Zorg mijden is natuurlijk logisch hierdoor!

Groet Joris.

2051 13 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 24, 2019 om 11:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lang verhaal.
U heeft toch zelf besloten om “even te laten kijken”?
Mij lijkt het erg zorgvuldig van die dokter. Uw “vergelijking” is zelfs niet als appels met peren vergelijken te noemen.
U dient nmm zelf verantwoordelijkheid te nemen.
 Zorgkosten kunstmatig hooghouden? Omdat een zorgvuldige arts u adviseert u te laten controleren? Hoe komt u daar toch bij? Waarom bent u niet blij dat u en uw vrouw niet die medische conditie hebben? Zou u geklaagd hebben als u en uw vrouw de kwaal hadden maar deze arts niet geadviseerd had om ernaar te laten kijken?

jammerlaan
door jammerlaan Jan 24, 2019 om 12:18
7 Antwoorden / 4 Vragen

Nee, het initiatief kwam vanuit het ziekenhuis. ZIJ wilde ons zien en vroegen om een verwijsbrief te laten maken bij de huisarts. Waarom kon de huisarts ons niet bekijken in dit verhaal? Dan waren er geen kosten geweest. Er is niet gecommuniceerd over kosten oid.
Het gaat mij ook niet zozeer dat ze ons controleren, prima.......maar de kosten, dat vind ik in elk geval, staan niet in proportie met de gedane actie.....200 euro verdienen in 5 minuten.........das toch vreemd niet?

aurora1
door aurora1 Jan 24, 2019 om 12:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nee, dat betreft de manier van berekenen zoals die alweer jaren geleden vastgesteld is. Kosten exploitatie gebouw, instrumenten enz. enz. en dat weet u toch? En u weet vast ook dat die manier van bekostiging DBC heet. Anders toch maar even via internet uitzoeken?
Hebben ze u onder dwang, bijvoorbeeld met een pistool of door kneveling o.i.d. u laten onderzoeken? Dus u had de keuze en koos voor laten onderzoeken en dat moet betaald worden. Voor uw kind worden toch ook niet alle werkelijke kosten in rekening gebracht? Die worden volgens uw “bedenkingen” dan kunstmatig laag gehouden?

Raad eens wie aan die kosten meebetalen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 24, 2019 om 11:36
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Jammerlaan,

Sinds de afschaffing van het Ziekenfonds weet je toch,dat je bij elke medische behandeling zelf moet checken of je ervoor verzekerd bent?

jammerlaan
door jammerlaan Jan 24, 2019 om 12:19
7 Antwoorden / 4 Vragen

Dit was het eigen risico.....en aangezien ik nooit kosten hoef te maken kwam dit nogal als een verrassing......
dit omdat het initiatief vanuit het ziekenhuis kwam. Ook de huisarts had kunnen kijken toch?

costnix
door costnix Jan 25, 2019 om 10:04
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Die huisarts had er naar gekeken en u doorverwezen, omdat deze het ook niet weer of er iets bijzonders is aan de vlekken op de huid.
Wees blij, dat het niet iets ergs is, zoals een melanoom!

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 24, 2019 om 11:38
16883 Antwoorden / 202 Vragen

U denkt maar met dat denken denkt u niet aan het gegeven dat alle kosten die zorgverleners in rekening brengen zijn gebaseerd op niet alleen onderlinge afspraken/overeenkomsten met zorgverzekeraars maar ook nog op basis van besluiten van onze regering.
Simpeler kan kan het niet zijn.

Een aspect hierbij is ook nog hoe u verzekerd bent m.a.w. wat u zelf heeft geregeld middels aanvullende polissen.

Nu u toch denkt: een doordenker --> waarom gingen de Flevoziekenhuizen (Lelystad-Dronten- Emmeloord) failliet?
O.a. door weigeren van een ziektekosten verzekeraar om verder te financieren omdat ..... ?

Ps. Ook bij ziekenhuizen kunt u vooraf om de offerte vragen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Jan 24, 2019 om 11:46
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Nu is het Bronovo ziekenhuis aan de beurt....

Wanneer komt er een Nationaal Zorgfonds ? Zucht........

tenormin
door tenormin Jan 24, 2019 om 12:09
16846 Antwoorden / 108 Vragen

@geborenamsterdammer, niet alleen Bronovo, ook (waarschijnlijk) Antoniushove -MCH-. En ook het Diaconessenhuis staat op de nominatie. Antoniushove is nota bene pas helemaal verbouwd voor ruim 30 miljoen. Geen EHBO meer, geen HAP, niets meer. En dan worden we verwezen naar Westeinde: wat volledig niet te bereiken is en geen parkeerplaatsen. Of we mogen naar MCLeiden, met hetzelfde probleem.

Cookies
door Cookies Jan 24, 2019 om 14:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Welke rol krijgen Westeinde en Antoniushove?
- Uiterlijk 2024 zal de planbare zorg van Bronovo worden verplaatst naar Antoniushove. Antoniushove wordt de locatie voor oncologie en planbare zorg.
- Westeinde blijft het centrum voor acute en hoogcomplexe zorg.
- De poliklinische zorg zal vanaf dat moment worden aangeboden in Westeinde en Antoniushove.
Bron: AD
24/1

gerbera
door gerbera - Jan 24, 2019 om 11:39
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Uit uw verhaal is mij niet duidelijk of u een verwijsbrief van de huisarts had. Zo ja dan wordt er gewoon een afspraak gemaakt en wordt de behandeling door de verzekering vergoed. Gaat u zonder deze verwijsbrief, zoals u schrijft, op uitnodiging van het ziekenhuis,? dan is het niet vreemd dat de verzekering niet vergoed. Een dergelijk onderzoek had waarschijnlijk ook gewoon door de huisarts gedaan worden.

jammerlaan
door jammerlaan Jan 24, 2019 om 12:15
7 Antwoorden / 4 Vragen

Het ziekenhuis had ons verzocht om een verwijsbrief te vragen bij de huisarts, kortom het initiatief kwam vanuit het ziekenhuis. Daarbij is niet aangegeven dat dit onderzoek ook geld kost voor mijn verzekering......of zoals in dit geval mijn eigen risico.

tijger1
door tijger1 - Jan 24, 2019 om 11:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie zo gauw de relatie niet tussen een Hernia Diafragmatica en het bekijken van “plekjes” door een dermatoloog.

Maar uwordt “uitgenodigd” en vraagt niet naar de achterliggende redenen? En nu bent u boos omdat u € 100 moet betalen die natuurlijk ten koste van uw eigen risico gaan?

jammerlaan
door jammerlaan Jan 24, 2019 om 12:13
7 Antwoorden / 4 Vragen

Uiteraard heb ik dat gevraagd toen ik daar was.......maar veel meer dan " Er waren verdachte plekjes gezien op uw zoon." als antwoord.
Tuurlijk vraag je dan door en blijkt het allemaal loos alarm gelukkig, vandaar maar die 5 minuten. Maar omdat dit tav mijn zoon was en niet voor mij zelf en wij door het ziekenhuis waren uitgenodigd waren was deze rekening ten koste van mijn eigen risico nogal fors......

tijger1
door tijger1 Jan 24, 2019 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou zeggen steek de vlag uit. Loos alarm.

me
door mein33 - Jan 24, 2019 om 11:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zorg mijden is natuurlijk logisch hierdoor!

@joris,

Een heel verhaal, waarbij u allerlei niet relevante beweringen en verdachtmakingen opsomt.

De specialist heeft u verzocht om het e.e.a. te laten controleren en u bent in dit verzoek meegegaan.
Er heeft een consult plaatsgevonden waarbij u beiden bent onderzocht op eventuele "plekjes" zoals die zich ook bij uw zoon openbaren.
Gelukkig is er niets gevonden, maar hoe had u gereageerd als er bij u en of uw echtgenote "WEL" plekjes waren gevonden en een behandeling daarvoor moest worden gestart, had u die behandeling dan afgewezen ?

Lees uw relaas nog eens terug, denk nog eens goed na over welke verdachtmakingen u allemaal de wereld in stuurt en bezie dan de complete onzin in/van uw betoog.

jammerlaan
door jammerlaan Jan 24, 2019 om 12:10
7 Antwoorden / 4 Vragen

Zoals hieronder in een reactie van iemand anders. Men had ons ook door de huisarts ineerste instantie kunnen laten controleren maar er wordt meteen om een verwijsbrief gevraagd. En dit voel onder het eigen risico. Dat ik kosten maak prima, maar:

1) Laat het weten op voorhand
2) Bereken redelijke prijzen, deze vind ik buiten proporties.

me
door mein33 Jan 24, 2019 om 14:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@jammerlaan,

Jammer (laan), dat u mijn vraag niet beantwoord, maar uw antwoord daarop is ook niet zo moeilijk te verwoorden. :-))

U had dat geval het ziekenhuis nl. de 'hemel' in geprezen' omdat ze door het uitvoeren van een preventief onderzoek grotere problemen hebben kunnen voorkomen en er zo een tijdige behandeling kon worden gestart.
Dan had u niet zo lopen piepen en was die € 100,00 p.p. in uw ogen geen weggegooid geld geweest.

U heeft ruime ervaring met ziekenhuizen en de kosten die dergelijke bezoeken met zich brengen.  U kunt mij niet wijs maken dat u ook maar even gedacht heeft dat een dergelijk onderzoek(je) voor u "gratis" zou zijn , maar wel ten laste van de overige verzekerden zou komen.

aurora1
door aurora1 Jan 25, 2019 om 02:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@mein33: +100
@jammerlaan wat houdt u zich toch van de domme.
Zou het niet beter zijn als u alle kosten voor uw zoon zelf zou betalen i.p.v. dat anderen die helemaal niets met uw gezin te maken hebben aan die kosten meebetalen?
Ik vind dat u zich als een klein kind gedraagt terwijl u een gat in de lucht zou moeten springen van blijdschap omdat u nu weet dat u niets mankeert van wat mogelijk had kunnen zijn en dat voor maar 100 euro. Overigens denk ik niet dat die 100 euro kostendekkend voor de werkelijke kosten zijn. Ga maar eens een ziekenhuis, specialist, administratie, personeel, verwarmen, verlichten enz. enz huren om dat onderzoek te doen.

Topantwoord

Ge
door Genee - Jan 24, 2019 om 12:02
1509 Antwoorden / 1 Vragen

ik begrijp u helemaal.
Wanneer de behandelend arts plekjes bij uw zoon ontdekt moet deze eerst maar een dermatoloog naar die plekjes laten kijken en niet u beide meteen op plekjes laten onderzoeken.
Ze had u ook kunnen adviseren om u bij de huisarts te laten onderzoeken op plekjes.
Dan maar voor de, naar uw mening onnodige, onderzoeken bij de dermatoloog en die 2 rekeningen een schriftelijke klacht indienen bij het ziekenhuis.
Hopelijk komt het allemaal goed met uw zoon.

jammerlaan
door jammerlaan Jan 24, 2019 om 12:07
7 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is wat ik bedoel ja! Dat er onderzoek gedaan wordt voor de zekerheid is tot daar aan toe maar er is niet van te voren aangegeven dat dit onder het eigen risico valt en dus krijg ik een 6 maanden na dato ineens deze rekening. Uiteraard heb ik een klacht ingediend maar wordt er simpel gezegd tja we moeten dit in rekening brengen en dus doen we dat.

Ge
door Genee Jan 24, 2019 om 14:09
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Van wie moeten ze dat in rekening brengen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 24, 2019 om 16:43
16883 Antwoorden / 202 Vragen

@G. ik kan mij voorstellen dat @JAMMERLAAN dit een topantwoord vindt.
Ts. had op zeer veel manieten na kunnen gaan of de behandeling(en) wel of niet onder het eigen risico vallen.
Als tip geldt daarbij ook nog dat het soms voorkomt dat een zorgbehandelaar aangeeft dat iets onder het eigen risico valt en bij navraag bij de ziektekostenverzekeraar blijkt dat dat niet het geval is.

Ge
door Genee Jan 24, 2019 om 17:19
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wat ik begrijp is dat de behandelend arts het echtpaar meteen naar de dermatoloog heeft gestuurd, lijkt erop dat de plekjes bij de zoon niet door een dermatoloog onderzocht zijn.
Dat had naar mijn idee eerst moeten gebeuren.
De behandelend arts had, wanneer zij de plekjes bij de zoon verdacht vond een dermatoloog erbij moeten halen.
Wat als de dermatoloog dan gezegd zou hebben dat het onschuldige vlekjes waren en het niet nodig vond dat de ouders onderzocht werden.
Wel de ouders door een dermatoloog laten onderzoeken maar het zoontje niet, vreemd.

jammerlaan
door jammerlaan - Jan 24, 2019 om 12:05
7 Antwoorden / 4 Vragen

Overigens ben ik wel verzekerd maar viel dit in de categorie eigen risico!
Het gaat me ook niet om dat ik kosten moet maken maar de hoogte van de kosten, deze vind ik buiten proportioneel!

jo
door jorisw Jan 24, 2019 om 21:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Reken eens voor wat een realistisch bedrag zou zijn?

aurora1
door aurora1 Jan 25, 2019 om 02:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat zou ik ook wel willen weten en ook wat de werkelijke jaarlijkse kosten voor de zoon zijn en wat voor een fractie daarvoor aan eigen risico wordt betaald.

me
door mein33 Jan 25, 2019 om 09:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bijv. Een loodgieter of slotenmaker is duurder en die rekenen ook nog eens een "vet" bedrag om bij u te mogen komen vorrijden.
Die voorrij kosten heeft u bespaart, behoudens een litertje benzine en de parkeergelden. ;-))

panter22
door panter22 Jan 25, 2019 om 10:06
6599 Antwoorden / Vragen

Voor kinderen onder de 18 jaar betaal je geen eigen risico. Die zorg is gratis.

me
door mein33 - Jan 24, 2019 om 14:34
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MEIN33 24 JAN. 2019 OM 14:32
4038 ANTWOORDEN / 21 VRAGEN

 hoe had u gereageerd als er bij u en of uw echtgenote "WEL" plekjes waren gevonden en een behandeling daarvoor moest worden gestart, had u die behandeling dan afgewezen ?

@jammerlaan,

Jammer (laan), dat u mijn vraag niet beantwoord, maar uw antwoord daarop is ook niet zo moeilijk te verwoorden. :-))

U had dat geval het ziekenhuis nl. de 'hemel' in geprezen' omdat ze door het uitvoeren van een preventief onderzoek grotere problemen hebben kunnen voorkomen en er zo een tijdige behandeling kon worden gestart.
Dan had u niet zo lopen piepen en was die € 100,00 p.p. in uw ogen geen weggegooid geld geweest.

U heeft ruime ervaring met ziekenhuizen en de kosten die dergelijke bezoeken met zich brengen.  U kunt mij niet wijs maken dat u ook maar even gedacht heeft dat een dergelijk onderzoek(je) voor u "gratis" zou zijn , maar wel ten laste van de overige verzekerden zou komen.

gerbera
door gerbera - Jan 24, 2019 om 14:53
7372 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft nog steeds geen antwoord gegeven of u nu ja of nee een verwijsbrief bij de huisarts heeft opgehaald.
Als ik bij de huisarts om een verwijsbrief kom wil die graag weten waarvoor dit is. En vervolgens kijkt die dan of die het zelf kan oplossen en zo niet deze dan uitschrijft. Als u wel een verwijsbrief had is uw bezoek geen "uitnodiging" geweest maar een advies van een arts voor een onderzoek. Ja dat u de kosten erg hoog vindt is te begrijpen voor de in uw ogen korte tijd van het onderzoek maar dat is voor ons (leken) moeilijk te bepalen, daar zullen best wel tarieven voor vastgesteld zijn.

panter22
door panter22 - Jan 24, 2019 om 16:48
6599 Antwoorden / Vragen

Als ik het goed begrijp heeft een arts in het ziekenhuis vlekjes op de huis van je zoon gezien, wat mogelijk huidkanker is.
Een soort huidkanker dat erfelijk kan zijn.
De arts heeft jij en je vrouw aangeraden je te laten onderzoeken door een dermatoloog.
Daar hoef je niet aan mee te werken, maar het is wel verstandig. Jullie hebben dat gedaan en de kosten worden betaald door de zorgverzekering. De eerste €385 pp is het eigen risico.
Gelukkig blijkt dat er met jullie niets aan de hand is. Nu wil je niet betalen. Stel dat er wel wat aan de hand was geweest, dan was je toch blij geweest dat er nu al wat aan gedaan kon worden en je niet hoefde te wachten tot je klachten kreeg en een uitgebreide behandeling nodig zou hebben.
En je wilt niet meer meewerken aan onderzoeken voor je zoon als het je geld gaat kosten?
Voor de gezondheid van je zoon heb je toch alles over.

jo
door jorisw - Jan 24, 2019 om 21:01
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Gewoon stoppen met onderzoeken uit voorzorg. Pas gaan onderzoeken als je goed ziek bent. Perfecte manier om te bezuinigen....

Als ze je niet hadden uitgenodigd en er bleek achteraf toch iets erg te zijn geweest had je zeker geklaagd waarom ze niet proactief acteerden?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 24, 2019 om 23:45
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Waar het om gaat is,dat overheidstaken handelswaar worden:

Zorgverzekeraars hebben de rol op zich genomen van financiële hoeders van de nationale gezondheidszorg.
Ze deinzen er zelfs niet voor terug om complete ziekenhuizen failliet te laten gaan.....

De zorg wordt op 3 manieren betaald :

1 : een deel wordt bijeen geharkt door de eigen bijdrages en het eigen risico van € 385,- per jaar van de hulpbehoevenden.

2: het inkomensafhankelijk deel: dit deel wordt betaald via de belastingen en premieinhoudingen op je loon.

3: het inkomensonafhankelijk deel:dit is de premievoor je ziektekostenpolis en die is voor iedereen gelijk.
Hierbij worden ook nog de premies voor de aanvullende verzekeringen bijgeteld.

De overheid doet net alsof ze niks meer te vertellen heeft over hoe de gezondheidszorg moet zijn ingericht.

Overheidstaken, die kostenneutraal werden uitgevoerd, werden overgedragen aan marktpartijen,die er flink aan willen verdienen.......