tr
door truuy Mar 29, 2004 om 20:37
Vrije tijd & tuin

Boom in tuin

ik ben in 1997 in een huurhuis gaan wonen. In de tuin stond toen al een boom. Nu 7 jaar later beginnen de buren te klagen dat ze de boom weg willen hebben. Het betreft hier een dennenboom. Welke rechten en plichten heb ik? Moet ik voor de eventuele kosten opdraaien? Ik heb geprobeerd met hen te praten, zij hebben echter meteen de gemeente ingeschakeld, zonder dat ik mijn goede wil heb kunnen tonen zij gunden mij hiervoor geen tijd. Wie weet raad???

702 4 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

IK kan u een aantal dingen vertellen, de buren hebben recht van klagen als de boom zich binnen twee meter van de erfgrens bevind. of als ze kunnen aantonen dat de boom overlast veroorzaakt al is dit vaak geen gegronde reden of als de boom dreigt om te waaien of er tijdens een storm regelmatig takken afwaaien. let even op hier in het dorp speelt op dit moment ook zo'n zaak in het verleden hadden ze vaak geen last van de boom maar proberen u zover te krijgen dat u de boom weghaalt deze zaak wordt nu behandelt door de rijdende rechter. de buren hebben geen recht van spreken als de boom er al langer dan 30jr staat dit is de verjaringstermijn hebben ze ook geen last van schaduw dan houdt het voor de buren op, ook via de gemeente zullen ze normaal gesproken hun doel niet berijken. ze kunnen dit wel via een kort geding afdwingen. in alle gevallen draait u helaas voor de kost op ook als de boom wegmoet of als u hem zelf wilt weghalen. u bent verplicht om voor de boom een kapvergunning aan te vragen hiertegen kunnen andere omwonende nog beroep aantekenen zodat u al wil u niet mag kappen. voor de kosten van de vergunning en de kap bent u zelf verantwoordelijk. wat ook nog weleens het geval wil zijn dat de woningbouwvereniging in het verleden de boom heeft geplant dus informeert u hier even eerst of de boom u eigendom is of van hun. een echte raad kan ik u niet geven het is de vraag waar de buren het op uit laten draaien. en dan vaak is de uitslag totaal onverspelbaar zodat ik u alleen een overzicht van de regels kan geven.
groeten.

ve
door verwijderd - Apr 16, 2004 om 13:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

het is een kwestie van waar de boom staat.als hij meer dan een meter van de rooilijn staat kan de buurman alleen eisen dat de takken die over de scheidingslijn hangen eraf gaan. staat de boom echter verder dan 1m dan is er niets aan de hand.bovendien als de boom er al langer dan 30 jaar staat is er een gewoonte recht en kan de buurman helemaal niks eisen.bovendien moet hij er last van hebben,schaduw of zoiets.groeten cor

ve
door verwijderd - Apr 28, 2004 om 23:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een (late) aanvulling op andere antwoorden. Vraag bij de gemeente na wat de plaatselijke regels zijn voor het plaatsen van bomen. Gemeenten kunnen verschillen in de voorschrften.

Als je bij het aangaan van de huur geen overnameformulier hebt getekend waaruit blijkt dat je de boom van de vorige huurder hebt overgenomen, is de verhuurder aan te wijzen als eigenaar van de boom. De verhuurder zal dan de kapvergunning moeten aanvragen en de boom moeten kappen (als het zover komt). Als de verhuurder het hier niet mee eens is, raad ik je aan juridisch advies in te winnen. De boom kan gerekend worden tot alles wat spijkervast is aan de woning. In het verleden zijn hier rechtzaken mee gewonnen.

Sterkte verder

ve
door verwijderd - Oct 5, 2004 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

effen een antwoord op die vraag . het is ook mogelijk om de boom tekappen zonder vergunning wand in veel gemeente's hoeft een partelier geen kap vergunning meer aan tevragen als die in eigentuin staat.en zeker niet als het om een den of spar gaat.