be
door beautiful Sep 25, 2023 om 16:03
Vrije tijd & tuin
Boom  te drastisch gesnoeid

Boom te drastisch gesnoeid

In mijn achtertuin stond een grote bloesemboom die ieder jaar mooi in bloei stond
nu staat deze boom tegen de achtergevel van mijn buren
de buren hebben deze boom nu dusdanig ingekort dat er alleen een lage stam over is omdat er een stelling tegen de muur geplaatst moest worden zodat deze muur gerepareerd kon worden
naar mijn idee had de boom niet zodanig ingekort hoeven worden dat er nu alleen nog maar een stam aanwezig is
er is gevraagd om wat takken in te korten daar ik niet thuis ben, maar dit had ik niet verwacht
ik heb mijn huis onlangs verkocht met de staat van de boom zoals deze in mei aanwezig was
wat kan ik nu nog doen?
mag ik " eisen" dat er een andere boom terug geplaatst wordt?
in ieder geval meld ik het bij de nieuwe eigenaren via de makelaar
de foto is hoe de boom er nu uit ziet
hij was veel hoger en breder

6854 14 Rapporteer
wi
door wilhelmina59 - Sep 25, 2023 om 16:06
516 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn wat regels mbt tot het plaatsen van een hek/bomen/struiken op een erfgrens.
Succes

be
door beautiful Sep 25, 2023 om 16:16
25 Antwoorden / 19 Vragen

Deze boom staat al ruim 23 jaar in mijn tuin

ju
door juliomariner - Sep 25, 2023 om 16:09
1329 Antwoorden / 2 Vragen

Dit lijkt me dus niet de bedoeling. De boom is niet gesnoeid maar hoog gekapt. Bij snoeien blijft er een kroon van de boom staan en is er kans op hergroei in een normale vorm. Als deze boom al terugkomt op de stronk zal dit niet meer in de volrm van een normale kroon zijn.
Het lijkt me dat u hier toch echt een schadevergoeding voor kunt vragen, zeker omdat u het huis verkocht heeft hoeft u geen rekening met uw relatie met de buren te houden.
Goed dat u de makelaar op de hoogte gaat stllen. Als de koper dan een korting op de koopprijs wil weet u direct welke schade u bij de buurman kunt claimen.

sira
door sira - Sep 25, 2023 om 16:12
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dit heet geen snoeien, maar afzagen.

Zijn de buren de fundering aan het uitgraven? Of moet de muur opnieuw gevoegd worden?
Het is niet uw probleem dat er geen steiger kan staan, een ladder was wel mogelijk. Of verwachten de buren dat iedereen voor hun steiger alle beplanting gaat weghalen?

Ik weet niet of het lukt, maar laten ze maar een nieuwe boom vergoeden.

be
door beautiful Sep 25, 2023 om 16:18
25 Antwoorden / 19 Vragen

Er zaten scheuren in de gevel die nu gerepareerd worden
tevens wordt deze gevel gelijk voorzien van isolatie
de boom staat al ruim 20 jaar in de tuin

sira
door sira Sep 25, 2023 om 16:25
2348 Antwoorden / 24 Vragen

Dat repareren en isoleren kan ook vanaf een ladder. Dat de ARBO liever een steiger wil, is niet uw probleem. Laat ze de boom maar vergoeden.

Ga met een foto, waarop de volledige boom staat, naar een tuincentrum en vraag de prijs van een nieuwe soortgelijke bloesemboom. Uiteraard niet dezelfde grote, maar gewoon een jonge boom, hij groeit vanzelf (mits de koper van uw huis dat ook wil).

il
door iljaha Sep 25, 2023 om 16:59
179 Antwoorden / 3 Vragen

En als u een nieuwe boom plant moet die wél volgens de huidige afstandsregels geplaatst worden!

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Sep 25, 2023 om 16:19
2069 Antwoorden / Vragen

U heeft dus toestemming gegeven een boom in uw tuin in te korten en men heeft de boom dan gelijk maar afgezaagd. Ik zou zeker een schadevergoeding vragen maar als de buren daar niet aan willen weet ik niet of ik er een zaak van zou maken gezien de kosten die dat met zich meebrengt en de onzekerheid van de uitslag.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 25, 2023 om 16:36
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Dit had niet gemogen en de meest drastische maatregel is om aangifte te doen wegens vernieling van uw eigendomen een schadeloosstelling te vorderen. Dat hoewel u dan mogelijk wordt geconfronteerd met 'geen prioriteit'.

Een voor u iets minder drastische manier is om nadere juridische hulp te verkrijgen en dus het inschakelen van uw rechtsbijstandsverzekering indie u die heeft of indien u lid bent van de Vereniging Eigen Huis contact opnemen met de juridische dient daarvan. Hoe dan ook had men dit nimmer en nooit mogen doen tenzij u daarvoor nadrukkelijk toestemming zou hebben gegeven.

Hoe dan ook kunt u een vervangende en redelijk grote boom vorderen.

Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering resp. bent u geen lid dan is dit ook een optie: Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

Iv
door Ivo W - Sep 25, 2023 om 18:18
729 Antwoorden / Vragen

Dit is vernieling van eigendom.

En een boom met zo'n behoorlijke stamdikte is aardig kostbaar. Denk daarbij ook aan de kosten voor uitgraven van de wortels van deze vermoorde boom, transport van een nieuwe boom, huur van een telescoopkraan als de vrachtwagen die de boom transporteert niet in uw tuin kan komen en tuinherstel na al boven genoemde werkzaamheden.
Bij elkaar loopt dat in de vele duizenden euro's.

Het is aan te raden om, indien u dat heeft, uw rechtsbijstandverzekering in te schakelen om de schade te verhalen en om daarnaast ook aangifte te doen van vernieling van uw eigendommen.

sw
door swat1500 - Sep 26, 2023 om 00:50
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft uw huis met bijhorende grond verkocht voor een afgesproken prijs. Alleen als in die afgesproken prijs ook een waarde voor de in uw tuin staande boom was opgenomen kunt u die mogelijk claimen bij de buurman.
De aanwezigheid van een mooie boom is zelden de beslissende factor bij de aanschaf van een woning.
Mogelijk zijn de nieuwe bewoners zelfs blij dat de buren de boom "opgeruimd" hebben.
Ik heb de indruk dat de boom te dicht bij de erfgrens stond en dat maakt de zaak gecompliceerder.
U kunt overigens bij de gemeente informeren of er een kapvergunning is afgegeven of had moeten worden afgegeven.
De boom zelf, als het al een boom is en geen heester, zal het niet meer gaan doen en zeker niet meer zo mooi zijn als hij is geweest.
Als de gemeente een kapvergunning heeft afgegeven is er geen sprake van vernieling.

tenormin
door tenormin - Sep 26, 2023 om 01:42
16836 Antwoorden / 108 Vragen

De boom is niet nietingekort. Maar dat is ook voor u duidelijk. Het enige wat u nog, als plezier, kan doen is er een rond blad op plaatsen, als tafeltje. Wrang grapje. U bent gewoon, ordinair gezegd, genaaid. Laat het er niet bij zitten en doe wat anderen u al als mogelijk antwoord, al hebben geschreven.

ro
door ronny530 - Sep 26, 2023 om 16:00
2784 Antwoorden / 41 Vragen

De boom staat wel binnen 2 meter van de erfgrens en dat mag eigenlijk niet tenzij de boom al meer dan 20 jaar oud is en niet door u zelf is geplant.
De buren mogen tot aan de erfgrens een gebouw plaatsen maar dat maakt wel dat dat ze uw toestemming nodig hebben om via uw grond in geval van een buitenmuur reparatie een steiger te laten plaatsen zonder ook maar iets aan de boom te veranderen dus ook niet tot boven de stam inkorten met de gedachte die groeit wel weer aan maar het duurt nog jaren voordat het zover is en de kans dat de boom het voor die tijd opgeeft is zeker aanwezig.
Ik ben echter niet van mening dat het de verkoop van de woning gaat frustreren want u kunt de boom wel heel erg mooi vinden, de nieuwe eigenaren kunnen heel andere plannen met de tuin hebben.

be
door beautiful Sep 26, 2023 om 16:14
25 Antwoorden / 19 Vragen

De bewuste muur waar de boom tegen staat is de achtergevel van het huis van de achterburen
dexe muur grenst zowel aan mijn tuin als aan de tuin van mijn buurvrouw
de boom stond er al in toen ik het huis kocht ruim 20 jaar geleden
weliswaar was deze toendertijd niet zo groot als nu
ik heb in ieder geval de makelaar ingelicht en de foto's van bij verkoop en nu toegevoegd
de woning is verkocht inclusief de staat van de boom hoe deze eruit zag op dat moment
er mag niets zonder overleg verwijdert worden of meegenomen worden wat in de lijst met zaken staat welke achterblijft
dus de achterburen hadden nooit de boom zonder toestemming mogen afzagen

mo
door mof - Sep 27, 2023 om 11:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als de boom in uw tuin stond en op voldoende wettelijke afstand (wat zegt bijvoorbeeld de gemeente?) dan hangt het ervan af welke afspraken gemaakt zijn.
De boom is uw eigendom en mag niet zhomaar worden afgezaagd. Alshet geen pioniershout is moet daarvoor zelfs een vergunning worden aangevraagd bij de gemeente.
Een nieuw boom zit er ws niet in, maar u kunt wel financiele schade claimen. Tenminste, als er niet heel duidelijk is overeengekomen dat de buren de boom mochten kappen.

agapon1951
door agapon1951 - Sep 27, 2023 om 12:23
172 Antwoorden / Vragen

Persoonlijk vindt ik dat als je iets afspreekt, je er aan te houden hebt, niet zomaar tot dergelijke handeling over te gaan.
De vraag is of de nieuwe eigenaren dit acceptabel vinden, geen probleem van maken. Als zij er geen probleem van maken of mee hebben, hoeft u dat ook niet te doen.  Het hufterige gedrag is op zich zeer zeker herkenbaar, helaas geen uitzondering meer. Buren kennen elkaar niet eens meer van naam, dan krijg je dergelijke niet te overziene handelingen die wijzen op het leven een eigen bubbel.  Zo te zien staat de boom niet op de erfgrens en ver genoeg van de erfgrens en zal derhalve vervangen dienen te worden als de nieuwe eigenaren dit niet accepteren.

la
door lagerweij - Sep 27, 2023 om 13:04
32 Antwoorden / 1 Vragen

Boom terugplaatsen...........er zijn heel veel problemen met bomen zeker als ze dicht tegen de schutting zijn geplaatst. Informeer bij de Gemeente wat de plaatselijke verordening is. Je mag wel een mandelige (dan eigendom van beideburen)schutting plaatsen op de erfgrens. Voor verdere beplanting moeten bomen een bepaalde afstand hebben tot die schutting deze boom stond er er in ieder geval veel te dicht op. Dan is er ook nog zoiets als verjaring (20 jaar)dan mag die boom toch blijven staan. Dus even de Gemeente bellen. De wet zegt Boek 5 art.42 dat een boom gerekend vanaf het midden van de stam 2 meter van de erfgrens dient te staan, Gemeente kunnen hierop een uitzondering maken.even navragen dus.

Franske1958
door Franske1958 - Sep 27, 2023 om 14:41
428 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon met een foto waarop die boom te zien is juridische hulp inroepen en eisen dat een zelfde soort boom ongeveer even oud en groot terug gaat worden geplant op dezelfde plek. Dat de buren dat heel veel geld en moeite gaat kosten voor die oude wortel eruit halen en met een grote zware kraan een nieuwe boom plaatsen is niet uw probleem.

@q
door @qwerty@ - Sep 30, 2023 om 17:23
68 Antwoorden / 1 Vragen

Wat een merkwaardig buren, blij dat je weggaat ?
Laten ze maar een behoorlijke schadevergoeding (even laten bepalen door een tuincentrum die het ook gaat uitvoeren) betalen.
Succes !